Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Signaal van kelder complex naar appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:55
Hallo allemaal,

Sindskort woon ik in een nieuwbouwappartement en ik vind het leuk om een beetje te spelen met een raspberry pi en wat sensoren. Zo wil ik graag ook - omdat het kan - het waterverbruik eens meten. Er zijn modules die je op de watermeter kan klikken en via USB kan aansluiten op de raspberry of een ander device. Probleem is echter dat alle watermeters in een aparte ruimte van ons complex staan. Dat is 2 verdiepingen lager dan ik woon, en ongeveer 4 appartementen opzij. Ik zit dan ook met de vraag hoe ik dat signaal naar mijn appartement krijg. Wifi gaat niet werken, een lange netwerkkabel gaan de buren denk ik niet leuk vinden. De enige optie die ik bedacht die *eventueel* kan werken, is het gebruik van een Powerline adapter of iets dergelijks: in de ruimte van de meters zijn stopcontacten. Of dit werkt, hangt natuurlijk af of de Powerline adapter op dezelfde fasedraad zit als mijn appartement (lijkt me) en of zo'n Powerline adapter voldoende sterk is om deze afstand te overbruggen. En of het uberhaupt werkt om Powerline adapters door alle meterkasten heen te krijgen, als jullie snappen wat ik bedoel :-) Daarnaast is dit natuurlijk wel een kostbare oplossing om alleen je watermeter uit te lezen.

Eventueel kan ik ook lokaal loggen en eens in de zoveel tijd de data met een USB-stickje kopieren. Maar ja, het is juist leuk om een en ander real-time te zien. Vandaar mijn vraag aan jullie of jullie nog andere oplossingen weten voor dit 'probleem'...

Alle reacties

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15:44
Powerline gaat in jouw situatie absoluut niet werken.

Als je wel een raamje hebt en buitenom zicht naar het balkon of zo, dan zou je point to point wifi kunnen gebruiken.

[ Voor 53% gewijzigd door Ben(V) op 24-01-2016 22:26 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:55
Nee, dat gaat helaas niet werken; de meters zitten in het trappenhuis, diep verstopt, zonder ramen of iets dergelijks.

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Illusion

(the art of)

Als je toch lekker aan het experimenteren bent, dan kan je het met LoRaWan proberen. Lage frequentie, lage bandbreedte, maar groot bereik, en redelijke penetratie door beton.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:07
Heeft je telefoon er data bereik?