Nieuwe PC rond €1000 met LPT poort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• joppybt
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:41
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In het bijzonder speel ik geen games. Dat maakt volgens mij dat de iGPU van een Skylake ruim voldoende is.
Op termijn verwacht ik nog wel een keer een 4k monitor aan te schaffen maar volgens mij is dat nog steeds geen probleem.
Naast het reguliere gebruik werk ik wel af en toe wel met VM's voor wat experimenten. Een i5 met wat extra cores lijkt me dan wel fijn.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Voor mijn huidige PC heb ik in 2007(!) bijna 1700 euro betaald. Met dat bedrag in gedachten begon ik een nieuwe PC samen te stellen. Al doende kwam ik er achter dat spullen zo veel goedkoper zijn dat ik nu 'slechts' op zo'n 800 euro uitkom. Mooie besparing natuurlijk maar het betekent wel dat ik van mezelf niet op een paar tientjes meer of minder hoef te kijken.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil mijn oude PC als 'reserve' houden en dus niets meenemen. Bovendien is het spul te oud.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Iets wat ik nooit op andere wensenlijstjes zie: een parallelle poort voor mijn oude vertrouwde LaserJet.
Op Skylake moederborden zijn die dun gezaaid maar de ASRock H170M Pro4 blijkt de aansluiting nog wel op het moederbord te hebben en met een kabeltje van een paar euro kan ik dan een aansluiting naar het achterpaneel leiden volgens mij.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Skylake/ DDR4 ligt voor de hand.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik verwacht zo maar dat ik weer 8 jaar met deze PC doe. Daarom plan ik af en toe wel een beetje overkill bij de onderdelen.
In de nabije toekomst verwacht ik een 4K monitor te kopen. Daarom kies ik voor een moederbord met DisplayPort aansluiting.
Ik hoop op een PC die onhoorbaar is bij normale idle belasting.

Ga je overklokken?
Neen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6600 Boxed€ 236,91€ 236,91
1ASRock H170M Pro4€ 99,99€ 99,99
1Cooler Master Silencio 352€ 58,95€ 58,95
1Microsoft Windows 8.1 Pro EN OEM 64bit€ 89,48€ 89,48
1Noctua NH-L12€ 42,95€ 42,95
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 73,-€ 73,-
1Seasonic G-series 360 watt€ 55,95€ 55,95
1Samsung 850 EVO 500GB€ 165,95€ 165,95
1Intronics Anti-statische polsband€ 6,60€ 6,60
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 829,78

De argumenten:
Core i5-6600: moet voldoende zijn voor mijn VM's de komende jaren
ASRock H170M Pro4: Micro-ATX is groot zat. Deze heeft DisplayPort en een LPT-header.
Cooler Master Silencio 352: Groot zat en stil
Microsoft Windows 8.1: Ik ben van plan deze direct te upgraden naar 10, gevolgd door een volledige herinstallatie van 10. Dat zou toch gewoon moeten werken?
Noctua NH-L12: Zeer stil en niet al hoog.
Crucial CT2K8G4DFD8213: 16GB totaal zou genoeg moeten zijn
Seasonic G-series 360 watt: De be quiet! van 300 watt is vast ook wel genoeg maar de Seasonic schijnt iets beter/zuiniger te zijn en ondersteunt de C6/C7 powermodes.
Samsung 850 EVO 500GB: Ik heb de NVMe overwogen maar ik wacht wel een paar jaar tot de prijs daarvan gehalveerd is.

Wat verwacht je van ons?
De standaard vraag: past dit allemaal een beetje bij elkaar?
Dit wordt voor het eerst dat ik zelf mijn PC ga samenstellen. Ben ik met dit lijstje 100% compleet qua schroeven, kabeltjes, koelpasta enzovoorts?
De kast komt onder mijn bureau uit het zicht te staan. Afmeting/uiterlijk doen eigenlijk geheel niet ter zake. Zou ik merkbaar beter/stiller uit zijn als ik bijvoorbeeld voor pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart zou gaan?

Alle reacties

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Wat betreft je printerpoort, ben je op de hoogte van het bestaan van dit soort kabels?

pricewatch: Startech.com 2 m USB naar Parallel Printeradapter - M/M

• joppybt
Tele schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:32:
Wat betreft je printerpoort, ben je op de hoogte van het bestaan van dit soort kabels?

pricewatch: Startech.com 2 m USB naar Parallel Printeradapter - M/M
Die heb ik gezien maar de compatibiliteit schijnt nogal wisselend te zijn.

• joppybt
Toch even een kleine kick: past alles zo goed bij elkaar dat verder niemand op- of aanmerkingen of tips heeft :) ?

[ Voor 3% gewijzigd door joppybt op 29-01-2016 17:29 ]

• joppybt
Mocht iemand ooit langs dit topic komen met dezelfde vraag: uiteindelijk heb ik bij Azerty een DeLOCK - Parallel paneel - DB-25 (V) - 25-PIN IDC (V)) kabeltje gekocht en die past en werkt uitstekend op bovenstaand systeem.
De LaserJet 6L werkt nu prima onder Windows 10.

In het begin had ik wat problemen met herkennen van de printer nadat Windows opnieuw was opgestart maar dat is helemaal opgelost sinds een Windows update van begin maart.