Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-09 13:56
Voor mijn server heb ik een systeem samengesteld met een Intel® Gigabit CT Desktop Adapter.

De server gebruik ik als centraal opslagpunt voor 2D/3D animatie projecten i.c.m. renderfarm software en gebruik ik hem ook als licentieserver.

Helaas lukt het niet om drivers te installeren in Windows 8.1 Pro. Deze heb ik van de Intel site geplukt. Als ik de ProSet (PROWinx64.exe) drivers probeer te installeren, krijg ik de volgende melding: "Cannot install drivers. No Intel(R) Adapters are present in this computer".

Het apparaat werkt wel en via Device Manager zie je het Intel apparaat netjes in de lijst staan. Helaas kan ik zonder de ProSet drivers de teaming opties niet gebruiken.

Wat ik al heb geprobeerd:
- Onboard LAN uitschakelen (Realtek)
- Oudere ProSet drivers
- Device Manager -> Update drivers -> Browse... -> Let me pick... -> Have disk, maar hier staat de driver er niet tussen.

De configuratie van mijn server:
- Intel i3 6100
- MSI H170M PRO-VDH
- TP-LINK Switch Gigabit TL-SG1016DE 16P

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:08
Intel desktop adapters ondersteunen geen teaming.
Daar heb je een server adapter voor nodig.

Ik dacht dat met minimaal een server adaoter het wel gaat werken, maar twee desktop adapters zeker niet.
Dat is ook de reden waarom desktop adapters veel goedkoper zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Ben(V) op 24-01-2016 19:53 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
Ben(V) schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:47:
Intel desktop adapters ondersteunen geen teaming.
Daar heb je een server adapter voor nodig.

Ik dacht dat met minimaal een server adaoter het wel gaat werken, maar twee desktop adapters zeker niet.
Dat is ook de reden waarom desktop adapters veel goedkoper zijn.
Weet je dat zeker? Ik was in de veronderstelling dat dit product een goedkoop alternatief was, tenminste dat haal ik uit de tekst op de productpagina.

http://www.intel.com/cont...t-ct-desktop-adapter.html
Teaming support and an array of other advanced features enable customers to utilize this adapter as an entry-level server adapter as well..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik weet het tamelijk zeker.
Het bewijs zit in het feit dat het je niet lukt.
De proset drivers geven je helemaald de optie niet.

Kijk hier eens voor een server nic voor een redelijke prijs.
Neem er wel een met een pcie interface.
http://www.serverhome.nl/...work-interface-cards.html

Als alternatief kun je de windows teaming drivers gebruiken, maar die doen het alleen op een windows server versie en niet op een windows desktop versie.

Edit: lees net even je link en je hebt gelijk dat het er staat.
Weet niet beter dan dat het alleeen met de server nics werkt maar ze schrijven dat hij ook als entry level server nic gebruikt kan worden.

Waarschijnlijk zit het probleem er dan in dat hij niet kan teamen met een realtek nic.
Weet je overigens zeker dat je een nic met die chipset hebt?
Intel verkoopt al jaren desktop ct nic's onder dezelfde naam met verschillende chipsets.

[ Voor 52% gewijzigd door Ben(V) op 24-01-2016 20:32 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
Ben(V) schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:17:
Ik weet het tamelijk zeker.
Het bewijs zit in het feit dat het je niet lukt.
De proset drivers geven je helemaald de optie niet.

Kijk hier eens voor een server nic voor een redelijke prijs.
Neem er wel een met een pcie interface.
http://www.serverhome.nl/...work-interface-cards.html

Als alternatief kun je de windows teaming drivers gebruiken, maar die doen het alleen op een windows server versie en niet op een windows desktop versie.

Edit: lees net even je link en je hebt gelijk dat het er staat.
Weet niet beter dan dat het alleeen met de server nics werkt maar ze schrijven dat hij ook als entry level server nic gebruikt kan worden.

Waarschijnlijk zit het probleem er dan in dat hij niet kan teamen met een realtek nic.
Weet je overigens zeker dat je een nic met die chipset hebt?
Intel verkoopt al jaren desktop ct nic's onder dezelfde naam met verschillende chipsets.
Ja ik weet zeker dat ik deze adapter heb. Device Manager ziet deze als een Intel Gigabit CT Desktop Adapter of een Intel 82574L.

Ik heb er 2 van in mijn server geplaatst. De onboard Realtek nic heb ik uitgeschakeld in de bios, maar dat helpt niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XoReP
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:07
Volgens mij is het eerste probleem al dat voor de meeste adapters van die generatie er geen Proset drivers zijn voor Windows 8+. Ik heb ook een server adapter uit dezelfde tijd waar ook alleen prosetdrivers zijn te krijgen voor Windows 7-.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Ik zat net even in een intel forum te lezen over teaming suport voor windows 10 en daar stond duidelijk dat ze afscheid genomen hadden van een aantal oudere chipsets en daar geen driver support meer voor deden.
Er stond een lijst met chipsets die voor windows10 gesupport worden en daar stond deze ook niet bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
Hier was ik helaas bang voor.

Ik zal de kaarten terugsturen en op zoek gaan naar andere netwerkkaart(en).
Ben(V) is er een betaalbaar alternatief die je mij aanraadt die ik via serverhome/elders kan halen(met teaming/link aggregation support en windows 8.1 drivers)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Als ik het zo op het intel forum lees zou ik toch niet aan refurbished nic beginnen.
Die worden misschien nog wel op windows7 onderteund, maar voor windows 10 houd het zeker op en je wilt in de toekomst vast wel een keer naar windows 10.

Hier de link naar het forum.

https://communities.intel...d/77934?start=15&tstart=0

[ Voor 16% gewijzigd door Ben(V) op 24-01-2016 21:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Ik zou voor de I2xx of I3xx series gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
johnkeates schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:48:
Ik zou voor de I2xx of I3xx series gaan.
Kan ik 2x l210 bestellen en die dan teamen of werkt dat niet?

http://ark.intel.com/prod...et-Server-Adapter-I210-T1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Denk het wel of een i350-T2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Een 2-poorts model werkt prima. Ik bestel ze als ik er maar een of twee nodig heb via Amazon, scheelt een hoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
De i350-T2 is helaas bijna nergens in Nederland te koop.

Bij welke Amazon haal jij ze en voor wat voor prijs? Ik zie verschillende merken (Intel, Lenovo, Generic etc...) op de Duitse Amazon.

Edit*
Oei mijn moederbord heeft geen PCI Express 4x poorten. Alleen 2 1x poorten.
Edit2*
Was vergeten dat ik de PCI Express x16 slot niet gebruik en dat ze backwards compatible zijn.

[ Voor 34% gewijzigd door Yanik op 24-01-2016 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Misschien een andere benadering: in plaats van Windows 8.1 gebruikmaken van Windows 2012 (r2) en hierop de desktop experience role installeren. Dan heb je dezelfde features als Windows 8.1, plus server options waaronder nic teaming met elke adapter (driver onafhankelijk)

http://blogs.technet.com/...lancing-and-failover.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yanik
Dat is inderdaad een optie. Helaas is de prijs van Windows Server 2012 veel hoger dan de hardware kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Yanik schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:39:
De i350-T2 is helaas bijna nergens in Nederland te koop.

Bij welke Amazon haal jij ze en voor wat voor prijs? Ik zie verschillende merken (Intel, Lenovo, Generic etc...) op de Duitse Amazon.

Edit*
Oei mijn moederbord heeft geen PCI Express 4x poorten. Alleen 2 1x poorten.
Edit2*
Was vergeten dat ik de PCI Express x16 slot niet gebruik en dat ze backwards compatible zijn.
Ziet er dus naar uit dat je alleen voor een i350-T2 kunt gaan, gezien je beperkte bveschikbaarheid van sloten.
Persoonlijk zou ik de goedkoopste nemen en als er geen prijsverschil is zou ik intel nemen.

Laat nog eens weten of alles gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Krijg wel het idee dat mits je een vette raid controller gebruikt je bottleneck ergens anders ligt?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Mwoah, twee SSDs in RAID0 kunnen in theorie al een gigabit link vol trappen. Als het bovendien een doos is met veel RAM heb je ook een kans dat veel van de gewenste data in RAM zit, en dan trek je helemaal makkelijk een gigabit vol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Een enkele ssd kan dat ook al met gemak een paar honderd MB/s
Dat mag je dus met 8 vermenigvuldigen om Gb/s te krijgen

Pagina: 1