1 van de 3 case-fan's staat altijd op maximale snelheid.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadore
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-12-2023
Hallo tweakers,

Het probleem
Er is een probleempje met een van mijn fan-aansluitingen op het moederbord ben ik achter gekomen. In mijn set-up worden alle fan aansluitingen gebruikt. De CPU en systemfans 1&2 werken naar behoren, maar systemfan 3 laat de fan een maximale snelheid halen. Het zijn allemaal voltage-fans (dus geen pwm). Ik ben er achter gekomen toen ik de fan wilde gaan vervangen omdat deze veel lawaai maakte. Ik ben erachter gekomen dat er een verschil zit in de opbouw van sytemfans 1&2 ten opzichte van 3 (zie afbeelding). Is er een oplossing mogelijk?

voor afbeelding:
https://drive.google.com/...FQWl0SDA/view?usp=sharing

Het verschil is dat bij 1&2 is de volgorde per pin: ground, 12V/speed control, sense, reserve
en bij 3: ground, 12V, sense, speed control

Ondernomen acties
- bios gereset, geen verandering
- fans gewisseld, alle fans draaien max op die aansluiting
- bios settings geprobeerd, tot nu toe geen verandering
- easy tune 6 software geprobeerd, geen verandering

Overige relevante informatie
- allemaal non-pwm fans
- moederbord:gigabyte sniper m3
- voeding: xfx pro550
- be quiet wings 2 (1x)
- SickleFlow 120 2000 RPM Red LED (2x)
- corsair r300 case
- 140 mm fan corsair (inactief)
- 120 mm fan corsair (inactief)

Ik weet het ondertussen niet meer, mijn hoop is gevestigd op jullie!
Met vriendlijke groeten,

Shadore

[ Voor 20% gewijzigd door Shadore op 24-01-2016 19:33 ]

Beste antwoord (via Shadore op 27-01-2016 21:42)

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als ik het zo lees (en ook in de handleiding) kan op SYSFAN3 alleen een PWM fan met speed control geregeld worden. Een fan zonder PWM zal altijd op zijn maximum snelheid draaien. Bij alle andere aansluitingen geeft "12V/Speed Control" namelijk aan dat het voltage ook variabel geregeld kan worden, bij SYSFAN3 ontbreekt dit en zit "Speed Control" alleen op de 4e pin die normaliter gebruikt wordt voor PWM.

[ Voor 41% gewijzigd door BastiaanN op 26-01-2016 09:37 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 14:55
je zou de fan op system fan 3 de draaitjes kunnen veranderen. kijken of dat helpt. zoniet kan je eventueel een pwm hubje kunnen kopen en die op je werken 4p doen. alleen moet je wel zeker weten dat hij altijd op 12V draait. en niet een semi pwm. wat ook nog eens zijnvoltage naar beneden gooit. die pwm hub wil altijd 12v hebben van de header en dan een pwm signaal wat hij kan omzetten in voltage verandering. of een fan controller. of een splintertje.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Als ik het zo lees (en ook in de handleiding) kan op SYSFAN3 alleen een PWM fan met speed control geregeld worden. Een fan zonder PWM zal altijd op zijn maximum snelheid draaien. Bij alle andere aansluitingen geeft "12V/Speed Control" namelijk aan dat het voltage ook variabel geregeld kan worden, bij SYSFAN3 ontbreekt dit en zit "Speed Control" alleen op de 4e pin die normaliter gebruikt wordt voor PWM.

[ Voor 41% gewijzigd door BastiaanN op 26-01-2016 09:37 ]

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadore
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19-12-2023
Jup, die conclusie had ik uiteindelijk getrokken. Heb zo'n Y splitter gekocht voor de fans en nu lijkt alles te werken:) Toch bedankt voor de moeite!