*iets* om file sharing mee te versimpelen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11-07 18:54
Regelmatig komen er vrienden over de vloer met hun PCs of laptops, om te gamen of wat dan ook. Ik heb een SSD als C schijf en een 2TB HDD als D schijf. Daar staan veel backups op van Steam games, zodat deze wat sneller speelklaar zijn op de systemen van anderen.

Maar het lijkt wel een vloek op Windows File Sharing, want het werkt nooit fatsoenlijk. Ik heb mijn D schijf op zowel security- als share niveau gedeeld met iedereen (dus ook zonder credentials mag je alles op die schijf), mijn computer staat ingesteld in een Privé netwerk via Netwerkbeheer, Delen van bestanden staat aan, ik heb een paar guides gevolgd die je vertellen wat je allemaal moet doen (plus heb zelf al redelijk wat ervaring), maar het werkt nooit vlekkeloos. Een enkele keer kan iemand gewoon mijn PC vinden via het netwerk, en dan naar mijn D share gaan zonder gekke toestanden. Maar soms krijgt diegene wel degelijk een credentials popup en dan volstaat het om 'guest' in te vullen en geen password. Maar soms moet ik ook gewoon zelf mijn (lokale) username en password ingeven voordat ik de D-schijf kan browsen vanaf een andere computer.

Dus ik ben eigenlijk op zoek naar een heel lichtgewicht programmatje waar je een map kan aangeven die je wilt delen, en klaar. En andere mensen die dat programmatje ook hebben, kunnen dan via die weg zonder gemekker daar bij.

Dus eigenlijk een FTP oplossing, maar misschien zijn er al snellere/modernere/meer lichtgewicht programma's in omloop die precies dit doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10-07 12:56

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Dus we vergeten voor het gemak dat al jouw gasten een OS draaien (Windows, verwacht ik) dat zonder problemen accepteert dat de machine op een vreemde omgeving wordt gehangen waardoor Windows zelf niet gaat zeuren dat de firewall wordt aangepast of andere zaken die op elke aparte machine gebeuren?

Ik heb ook geen idee of je eventueel nog een budget hebt maar het is ontzettend simpel om een USB-disk aan je router te hangen (lees even de handleiding van je router) of om een single-disk NAS op het netwerk te gooien.

Maar ja, ik ben absoluuuut geen voorstander van "iedereen moet erbij kunnen"; er hoeft maar 1 scriptkiddie door jouw straat te lopen en *poef* weg alles uit je share.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Veel lichter dan een FTP-server/client zal het niet worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
@MAX3400: Het gaat nog altijd om een LAN. Ik deel je mening dat je niet alles open moet zetten voor de wijde wereld, maar van dat stukje 'wijde wereld' is in mijn geval geen sprake. Dus tenzij dat scriptkiddie met een breekijzer een deur openmaakt, de router opzoekt en daar zijn laptop inprikt, is er geen sprake van een beveiligingsrisico op dat vlak.

@RemcoDelft: Dan ga ik daar eens naar kijken. Nog tips voor FTP clients/servers voor Windows? Ik ken zelf eigenlijk alleen FileZilla en CuteFTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

euh .. geen client ?

Zit standaard al in de explorer verweven. (zolang je geen ssl gebruikt) sind al heel lang

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Moet het persé vanaf jouw eigen desktop gedaan worden?
If not, probeer het dan eens met een NAS. Hoeft geen hele dure te zijn. Ze zijn er ook als een klein blokje met een USB en Ethernet port waarmee je een externe harddisk kan inzetten als NAS.

Windows Filesharing werkt veel gemakkelijker zodra de host geen Windows PC is, for some reason.
Met alle extra opties die MS in Windows porpt, wordt het er niet gemakkelijker op.

Bijvoorbeeld dit ding:
pricewatch: Digitus Mini NAS server for external USB HDD

In combinatie met zo iets:
pricewatch: Freecom Mobile Drive Classic 3.0 500GB Zwart

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 23:22
Volgens mij kun je niet een volledige schijf sharen. Enkel mappen.

Probeer eens de inhoud van de gehele D partitie in een map te zetten en dan vervolgens de shares instellen van die ene map.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Snowwie schreef op maandag 25 januari 2016 @ 00:10:
Volgens mij kun je niet een volledige schijf sharen. Enkel mappen.

Probeer eens de inhoud van de gehele D partitie in een map te zetten en dan vervolgens de shares instellen van die ene map.
??? Wat is dit voor onzin ???

Tuurlijk kan je wel een volledige schijf sharen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gomez12 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 00:28:
[...]

??? Wat is dit voor onzin ???

Tuurlijk kan je wel een volledige schijf sharen.
Snowwie heeft gelijk.
Met ingang van Windows 7 zijn de Administrative Shares niet meer beschikbaar en laat het standaard securityprofiel van Windows niet meer toe dat de C schijf in zijn geheel wordt gedeeld.
Je kan de share wel aanmaken, maar je krijgt dan standaard een foutmelding als je de share probeert te bereiken via het netwerk,
Andere schijven (c.q. niet het bootvolume) moet dit nog wel op werken.

Zie ook: http://apple.stackexchang...s-8-pc-from-mountain-lion

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gomez12
McKaamos schreef op maandag 25 januari 2016 @ 00:54:
[...]
Met ingang van Windows 7 zijn de Administrative Shares niet meer beschikbaar en laat het standaard securityprofiel van Windows niet meer toe dat de C schijf in zijn geheel wordt gedeeld.
Waar gaat het over administrative shares?
Waar is de D-schijf uit de TS verandert in de C-schijf?
Jep, daar staat ook gewoon dat het moet kunnen, dus waar staat dat je geen schijven kan sharen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Gomez12 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 01:10:
[...]

Waar gaat het over administrative shares?
Waar is de D-schijf uit de TS verandert in de C-schijf?

[...]

Jep, daar staat ook gewoon dat het moet kunnen, dus waar staat dat je geen schijven kan sharen?
Daar staat dat je trucs moet uithalen om het voor elkaar te krijgen. Standaard kan het niet.
En ik zeg ook, het geld voor het bootvolume, niet voor andere disks.
Maar dat betekent niet dat Snowwie volledig ongelijk heeft.
Er is weldegelijk een punt. Niet helemaal van toepassing hier, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
McKaamos schreef op maandag 25 januari 2016 @ 01:12:
[...]
Daar staat dat je trucs moet uithalen om het voor elkaar te krijgen. Standaard kan het niet.
Nope, standaard kan het wel, enkel is het misbruiken van administrative shares aan banden gelegd. Eigen shares aanmaken is altijd al de standaard methode geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02:42
Ik denk dat je een checklistje af moet want het moet gewoon kunnen zoals jij het doet. Ga de basic netwerkdingen eens bijlangs. Krijgen alle clients een ip-nummer? Liggen deze in hetzelfde subnet? Kunnen ze de server pingen? Hebben ze wellicht een firewall die dwars ligt? Heeft jouw server misschien de firewall niet goed staan? Probeer anders eens met credentials te werken want sommige dingen in Windows werken niet altijd goed met een account zonder wachtwoord. Ligt er misschien antivirus-software dwars? Staan alle clients ook op prive-netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
PhilipsFan schreef op maandag 25 januari 2016 @ 01:18:
Ik denk dat je een checklistje af moet want het moet gewoon kunnen zoals jij het doet. Ga de basic netwerkdingen eens bijlangs.
Het probleem zit hem zeer waarschijnlijk in basic netwerkdingetjes die anders ingesteld staan omdat het allemaal pc's uit andere netwerken zijn met andere instellingen.

Ik zou dan ook gewoon voor een separaat protocol gaan wat veel simpeler is (bijv ftp wat al genoemd is) ipv allerlei netwerkinstellingen op allerlei computers continue gaan aanpassen (waarna de mensen het mogelijk weer terug moeten zetten als ze thuiskomen etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-07 23:22
McKaamos schreef op maandag 25 januari 2016 @ 01:12:
En ik zeg ook, het geld voor het bootvolume, niet voor andere disks.
Maar dat betekent niet dat Snowwie volledig ongelijk heeft.
Er is weldegelijk een punt. Niet helemaal van toepassing hier, maar toch.
Ook andere volledige disks kun je niet op de normale manier sharen.

Waarschijnlijk heeft TS deze trucs (nog) niet uitgehaald, waardoor hij dus tegen het probleem loopt dat hij niet een hele schijf kan sharen.

Een mapje aanmaken en deze gewoon sharen is makkelijker. Al is het enkel bv. D:\Stuff

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daffie
Bedankt voor alle tips. Ik zal nog eens proberen om op de D-schijf (wat inderdaad zowel logisch als fysiek gewoon een andere disk is) een mapje te maken en díe te sharen. En anders ga ik naar iets als FTP kijken, want wat Gomez12 al zegt, het probleem zit hem wellicht deels ook in het feit dat de laptops en PC's van mijn 'bezoekers' uit andere netwerken komen. Op zich logisch dat Windows zich wilt beschermen en dan waarschijnlijk bepaalde (firewall)instellingen aanpast t.b.v. de veiligheid. Maar het is ook niet handig om dat telkens te moeten troubleshooten.

Again, thanks voor de hints!
Pagina: 1