Toetsenbord - RSI

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 21-10-2018
Ik heb last van rsi. en wil een goed toetsenbord, usb, wired. Liefst niet meer dan 40 euro. ( ben gewend een tientje neer te leggen voor een toetsenbord)

Nu had iemand over scissorswitches dat dat lichter zou typen en dus beter zou zijn.
In hoeverre kan iemand vertellen of dat echt noodzakelijk is of kan een mechanisch toetsenbord ook voldoen.

Want er is namelijk niet veel keus bij scissorswitch: Dan zou ik op deze uitkomen...

pricewatch: Gigabyte Force K7 Stealth Gaming keyboard

Enig advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11:23
Persoonlijk denk ik niet dat een ander toetsenbord per se een oplossing is tegen RSI (eerder: goede houding, stress vermijden, genoeg pauzes, genoeg drinken, etc), maar mocht je toch een ander tobo willen dan zou ik voor een ergonomisch model gaan, een paar voorbeeldjes:

pricewatch: Microsoft Sculpt Comfort Keyboard

pricewatch: Microsoft Comfort Curve Keyboard 3000

pricewatch: Microsoft Natural Ergo Keyboard 4000

pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ja natuurlijk maar je wilt wel dat je een geode werkplek hebt. Op dit moment ben ik overgestapt naar een laptop en heb een extern keyboard nodig.

Die onderste zal het niet worden wireless.

Bovenste 3.. zal er verschil in zitten qua gebruik? en is diegene die ik aan gaf is volgens de filter van tweakers ook ergonomisch.

De ene heeft geen polsverlening, normaal of uitgebreid..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11:42

phizzie

always look on the bright side

Zelf 2x de Microsoft 4000. Polsverhoger gebruik ik niet. Werk al 8+ jaar met 'natural keyboards' en sleep mijn 4000 overal mee naartoe voor werk in Europa.

Daarnaast vorig jaar op een trackball overgestapt, de Kensington slimblade. Onlangs ook daar een 2e van aangeschaft.

Die €150 samen is het me meer dan waard in vergelijking met pijn of zelfs al het heen en weer gesleep naar een fysiotherapeut.

Het nadeel is dat je, als je je materialen niet tot je beschikking hebt, je redelijk snel merkt dat je eigenlijk verkeerd bezig bent... Zelf vertik ik opdrachten uit te voeren als er geen ergonomisch bureau en/of stoel aanwezig is. Daar kijkt menig klant eerst even van op, maar al gauw komen er verhalen boven van collega's van de klabt die al tijden bij de fysio lopen vanwege.... Een slechte werkplek.

Dus: heb je enige vorm van klachten, doe er NU wat aan, en maak minder uren in tenminste de eerste 4 maanden nadat je aanpast. Je lichaam heeft veel tijd om te herstellen nodig en je hebt er maar 1.

aw snap, was dat het alweer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-07 20:56

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Wij kopen met enige regelmaat de Microsoft Ergo Natural Keyboard 4000. De meesten zijn hier ook tevreden mee. Maar je geeft aan last van RSI te hebben, hoe is dat geconstateerd? Heeft iemand dat jou verteld en heeft hij of zij geen voorbeelden? Kunnen zij jou daar ook bij helpen?

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Hoe dat geconstateerd is, ik merk dat zelf.. pijn in pols, middelvinger/wijsvinger van clicken. Rechterhand voelt vaak kouder aan.

Nu 4 behandelingen gehad bij Fysio en Accupunctuur. Doe oefeningen thuis.
Nu alleen nog de omgeving veranderen en mijn houding daarbij. Heb ook rugklachten waar het mogelijk mee in verband staat.
Ik doe het al enigzins rustiger aan dan normaal.
Misschien ook ooit een special rsi muis.. maar dat lijkt me wel lastig gamen, of is dat wel mogelijk..

Ik heb zojuist de Microsoft Ergo Natural Keyboard 4000 Besteld ben benieuwd.

Hoe zit dat met de pols steun die is er af te halen dus meen ik? En waarom vinden sommige mensen dat beter, ze maken dat toch niet voor niets eraan als het ergonomisch is?

Bedankt voor de reacties.. twijvelde zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
phizzie schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:33:
Zelf 2x de Microsoft 4000. Polsverhoger gebruik ik niet. Werk al 8+ jaar met 'natural keyboards' en sleep mijn 4000 overal mee naartoe voor werk in Europa.

Daarnaast vorig jaar op een trackball overgestapt, de Kensington slimblade. Onlangs ook daar een 2e van aangeschaft.

Die €150 samen is het me meer dan waard in vergelijking met pijn of zelfs al het heen en weer gesleep naar een fysiotherapeut.

Het nadeel is dat je, als je je materialen niet tot je beschikking hebt, je redelijk snel merkt dat je eigenlijk verkeerd bezig bent... Zelf vertik ik opdrachten uit te voeren als er geen ergonomisch bureau en/of stoel aanwezig is. Daar kijkt menig klant eerst even van op, maar al gauw komen er verhalen boven van collega's van de klabt die al tijden bij de fysio lopen vanwege.... Een slechte werkplek.

Dus: heb je enige vorm van klachten, doe er NU wat aan, en maak minder uren in tenminste de eerste 4 maanden nadat je aanpast. Je lichaam heeft veel tijd om te herstellen nodig en je hebt er maar 1.
Wat denk jij over deze muis?
http://www.computerstore....UBrfg6ySjutpt8aAics8P8HAQ

Ziet er heel anders uit in gebruik dan je trackball. maar schijnt ook een ergonomische muis te zijn
Wat zou beter zijn voor je handen? Trackball lijkt me wel iets moeilijker in gebruik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik typte hier op m'n werk op een Apple keyboard, na een maand of 2 had ik echt serieuze RSIklachten. Toen een Ducky Zero met MX Brown hier neer gelegd, en sindsdien nergens meer last van. Zelf vind ik mechanisch gewoon heerlijk om mee te typen, en door de feedback die je krijgt een stuk minder RSI gevoelig van die dunne keyboards waar je veel te hard op ligt te rammen.
Ding kost 90 euro, wel wat geld, maar m'n gezondheid is dat meer dan waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
TERW_DAN schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:16:
Ik typte hier op m'n werk op een Apple keyboard, na een maand of 2 had ik echt serieuze RSIklachten. Toen een Ducky Zero met MX Brown hier neer gelegd, en sindsdien nergens meer last van. Zelf vind ik mechanisch gewoon heerlijk om mee te typen, en door de feedback die je krijgt een stuk minder RSI gevoelig van die dunne keyboards waar je veel te hard op ligt te rammen.
Ding kost 90 euro, wel wat geld, maar m'n gezondheid is dat meer dan waard.
Oke, maar die ziet er wel erg basic uit, is dat gewoon ergonomisch? Vreemd want die ergo series zien ervaak meer schuin uit bijv.
Ja als ik echt het verschil zou zien en of merken dan is het het zeker waard.
Omdat die toetsenborden er soms wat gelijk uitzien, ben ik wat skeptisch soms..

Die ergo 4000 ziet er heel anders uit waardoor ik denk van he, ja misschien is dat wel anders...dan me 10 euro toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, het is geen comfort curve of natural keyboard, maar die vind ik zelf ook niet veel beter tikken dan een Ducky Zero eigenlijk. Daar kwam de RSI bij mij ook niet vandaan, dat was gewoon omdat ik een keyboard had met vrijwel geen travel op je keys, en werkt voor mij in elk geval niet.

Het gaat ook voornamelijk om de binnenkant, mechanische switches vind ik fijner tikken dan chicklet, rubber dome of iets anders, en voor mij is het zo dat ik m'n vingers minder belast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

TERW_DAN gaat ook al een tijdje mee in de ICT, hij spreekt over de (aantal gram) aanslag en indruk diepte. Dit kan voor Reconhell ook een reden zijn, al hoor ik vooral dat je houding niet optimaal is.

Koude hand is wel een ding wat ik ook had, met het muizen. Vooral na enkele dagen frantic modelling (bedrijfsproces modellering of 3D cad werk) was dat een ding. Slechte houding en daardoor doorbloeding is dan wel een serieuze zaak.

Qua muis: deze staat bij mijn huidige opdrachtgever bij zo'n 30% van de werknemers op het bureau. In dit geval is het een onderdeel van de overheid.
Niemand die ik gesproken heb die dit model gebruikt hoor ik klagen over pijn.
Ik vond hem zelf ook wel interessant, maar de trackball zorgt voor nog minder beweging tijdens het werk. De trackball is wel precies, al is mijn motoriek niet top denk ik. Gamen is het niet echt, Descent Underground gespeeld en binnen 5 minuten een andere muis er aan gehangen.

Verschillende split keyboards zie ik ook voorbij komen, maar iedereen is jaloers op de mijne vanwege de echt leren polssteun. Dat scheelt echt enorm in het gevoel van kou op bijvoorbeeld een glazen bureaublad of gelamineerd houten bureaublad. Hoe koel een oppervlak aanvoelt (we hadden een stalen frame tafel met glazen plaat) werkt ook zeer nadelig voor klachten. Tafel vervangen en dat was super!
Nu is deze IKEA tafel mijn bureaublad van echt hout met in hoogte verstelbare poten.
Let ook op tocht en eventuele fans die op je hand blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-04 08:10
ik heb hier zelf erg veel mee gestoeid, en ben er nog steeds niet volledig over uit.

Ik heb zo'n sculpt als eerste geprobeerd, maar merk dat dat nog redelijk vergelijkbaar is met een normaal toetsenbord. Het is met name de houding van je handen, met een geknakte pols zit je heel onnatuurlijk.

Daarna de ergo keyboard 4000 gekocht, helaas was de spatiebalk erg stug, waardoor mijn klachten verergerden. Op internet zag ik dat het een zeer veel voorkomend probleem is, dus die heb ik teruggestuurd. Nu werk ik op pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop en wat een verademing! Ik werk zelf wel met de verhoger (ben ook wat hoger gaan zitten) en voel dat mijn handen in een rustige en natuurlijke houding liggen. het is maar kort wennen.

De muis was ik eerst sceptisch over, maar ook die heb ik nu grotendeels volledig in gebruik. Qua muizen ben ik ook aan het rommelen, heb twee keer logitech m570 trackbal gekocht, bevalt prima maar krijg daar na een tijdje ook last van. Toen een evoluent vertical mouse gekocht (https://ergo2work.nl/item...mND7WMfuZ1DEp4aAjoQ8P8HAQ) maar die bevalt niet zo goed. Wel een duur ding...

Blijft lastig, uiteindelijk zou je eigenlijk minder moeten computeren, maar met minimaal 40 uur per week voor m'n werk achter en pc en thuis ook nog wat uurtjes gamen, probeer ik met oefeningen en goed materiaal de problemen beperkt te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

TERW_DAN schreef op maandag 25 januari 2016 @ 13:32:
Het gaat ook voornamelijk om de binnenkant, mechanische switches vind ik fijner tikken dan chicklet, rubber dome of iets anders, en voor mij is het zo dat ik m'n vingers minder belast
Om hier even op in te haken: Zowel ja als nee, ik weet niet hoe de TS typt maar ik sla zelf vrij hard op de bodem bij mechanische toetsen. Zo hard dat ik zelfs last kreeg van m'n polsen net na aanschaf van m'n Ducky Zero met reds*. Een rubberen ringetje tussen elke toets loste dit probleem gelukkig vlotjes op en nu typt het een stuk prettiger dan een ouderwets toetsenbord, al helemaal bij langere sessies.

*Ook bij browns en blacks en in mindere mate blues had ik hier last van, iets wat voorheen bij rubber dome toetsenborden niet voorkwam. Maar met rubberen ringetjes kan ik zeker blues flink aanraden.

Echter: Ga je (indien van toepassing) het toetsenbord naast collega's gebruiken? Deze zouden zich flink kunnen gaan storen aan het geluid wat die dingen produceren. (Al zijn reds met ringetjes net zo stil als een ouderwets toetsenbord, echter zijn reds weer minder als je echt veel moet typen. Blue switches zijn ook met ringetjes vrij luid)

[ Voor 6% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2016 12:54 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
deter83 schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 11:21:
ik heb hier zelf erg veel mee gestoeid, en ben er nog steeds niet volledig over uit.

Ik heb zo'n sculpt als eerste geprobeerd, maar merk dat dat nog redelijk vergelijkbaar is met een normaal toetsenbord. Het is met name de houding van je handen, met een geknakte pols zit je heel onnatuurlijk.

Daarna de ergo keyboard 4000 gekocht, helaas was de spatiebalk erg stug, waardoor mijn klachten verergerden. Op internet zag ik dat het een zeer veel voorkomend probleem is, dus die heb ik teruggestuurd. Nu werk ik op pricewatch: Microsoft Sculpt Ergonomic Desktop en wat een verademing! Ik werk zelf wel met de verhoger (ben ook wat hoger gaan zitten) en voel dat mijn handen in een rustige en natuurlijke houding liggen. het is maar kort wennen.

De muis was ik eerst sceptisch over, maar ook die heb ik nu grotendeels volledig in gebruik. Qua muizen ben ik ook aan het rommelen, heb twee keer logitech m570 trackbal gekocht, bevalt prima maar krijg daar na een tijdje ook last van. Toen een evoluent vertical mouse gekocht (https://ergo2work.nl/item...mND7WMfuZ1DEp4aAjoQ8P8HAQ) maar die bevalt niet zo goed. Wel een duur ding...

Blijft lastig, uiteindelijk zou je eigenlijk minder moeten computeren, maar met minimaal 40 uur per week voor m'n werk achter en pc en thuis ook nog wat uurtjes gamen, probeer ik met oefeningen en goed materiaal de problemen beperkt te houden.
Toetsenbord is nu binnen jemig, wat is tyoen lastig nu zeg..
De evoluent vertical mouse waar je het over heb beviel niet? Hoezo? deze leek me misschien wel een kandidaat. Wat gebruik je nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phizzie

phizzie

Goed om te horen dat je toetsenbord binnen is. Terwijl ik dit nu schrijf heb ik op mijn andere scherm het functioneel ontwerp van een nieuw gebouwde applicatie open, met +/-33k woorden van mijn hand. Even volhouden en je schrijft binnenkort net zo snel, dan wel sneller op het gebroken toetstenbord omdat het veel makkelijker in de hand ligt!

Het zou mooi zijn als je je voortgang bekend maakt over het nieuwe toetsenbord zodat mede tweakers er van kunnen leren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deter83
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-04 08:10
Reconhell schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 16:54:
[...]

Toetsenbord is nu binnen jemig, wat is tyoen lastig nu zeg..
De evoluent vertical mouse waar je het over heb beviel niet? Hoezo? deze leek me misschien wel een kandidaat. Wat gebruik je nu?
Het is even wennen met het toetsenbord maar wordt daarna echt fijner! Heb je die ergo 4000 gekocht uiteindelijk? Werkt de spatiebalk naar behoren?

Ik vind de muis wat 'clunky' in de hand liggen. Hij is groot en voelt log (je kan hem gemakkelijk sneller / langzamer zetten, maar zelfs sneller voelt het nog steeds traag voor mij). Daarnaast moet ik voor de beweging mijn pols nog steeds onnatuurlijk houden (in rust ligt het natuurlijker, maar bij beweging buig je raar). Ook zijn de 'gliders ' aan de onderkant bij mij al heel snel niet meer glad (gebruik geen muismat, gewoon op bureau).

ik wissel af tussen de logitech m570 (balmuis) en de microsoft sculpt economic mouse, afhankelijk wat ik moet doen (voor precisie gebruik ik liever de balmuis, als ik veel over mijn scherm moet bewegen liever de sculpt).

Als je een manier kan vinden om de evoluent eerst te proberen zou ik dat doen, het is echt een duur ding, ik las veel goede reviews dus dacht probeer het, maar het is gewoon niet mijn ding..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reconhell
Ik heb de ergo 4000 idd. Spatiebalk heb ik niet zo'n moeite mee. nog tenminste..
Typen gaat al iets beter maar zeker met games is het onhandig en moet ik me rechter hand van de muis halen om bij het rechterhelft van het toetsenbord te komen. Anders moet ik gek strekken met links.

Over de muis twijvel ik nu echt.. en ik wil niet iets wat draadloos is. Onhandig opladen Enzo.
Als iemand daar nog meer adviest heeft hoor ik het graag!
Gebruik nu een Razor Abyssal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:29
Als je last hebt van RSI dan zou ik als eerste het gamen maar eens een tijdje laten!
Erg dom eerlijk gezegd.
Hou er rekening mee dat als het erger wordt het zo erg kan worden dat het al moeite kost om een lichtknopje aan te doen.
Ik heb er zelf jaren mee gelopen, ook een erge vorm. Maar zo dom om te blijven gamen was ik toch niet.
En ja dat klinkt hard, maar je hebt maar 1 lichaam en als je arbeidsongeschikt wordt dan ben je nog veel verder van huis (plus dat het dan de maatschappij nog eens een hoop geld kost).

[ Voor 21% gewijzigd door Arjant2 op 03-02-2016 13:58 ]

Pagina: 1