Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexeTexe
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-12-2021
Hallo tweakers,

Heb een vraagje ivm een fancontroller die ik net heb gekocht.

Fancontroller: Scythe Kaze Master II (Heeft 4 aansluitingen)
Fans: Corsair AF120 Quiet Edition white LED fan (heb er 6van)
3pin naar 2x3 pin Y kabels: 1x 30cm en 2x60cm (Merk: Nanoxia)

Hoe ik hem gisteren heb aangesloten:

Channel 1: 2fans met een 3pin -> 2x 3pin Y kabel van 30cm
Channel 2: 2fans met een 3pin -> 2x 3pin Y kabel van 60cm
Channel 3: 2fans met een 3pin -> 2x 3pin Y kabel van 60cm
Channel 4: Leeg

Alleen channel 1 had z'n 2fans die draaide.

Ik heb alle 4 channels getest door middel van die 30cm Y splitter te gebruiken. De 4 channels werken.
Heb al men 6 fans getest, Werken allemaal.

Is het mogelijk dat men twee 3pin -> 2x 3 pin Y kabels (60cm) kapot zijn of gewoon te lang zijn?
Men fancontroller kan 1A aan per channel. Corsair fans gebruiken elk 0.40A per fan.

Zou er iemand mij hierbij verder kunnen helpen aub, zodat ik weet of ik men 60cm kabels moet gaan omwisselen voor 30cm kabels of het aan iets anders ligt.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ik denk niet dat het door de lengte zal komen. De lengte heeft wel invloed op de weerstand, maar als de kabels gewoon intern koper zijn is dat niet significant lijkt mij. Wellicht dat op die lengte aluminium te slecht geleid (is goedkoper om te gebruiken). Heb je ook geprobeerd om de fans volop te zetten en een stukje te helpen met draaien (opstarten)? Als ze dan wel gaan draaien op de 60cm kabels zijn de splitterkabels van slechte kwaliteit.

De 1A van je controller per kanaal is prima, hoe minder ampère hoe zachter je fan draait totdat hij nauwelijks wil starten. (of is dit alleen voltage afhankelijk, want minder voltage is sowieso zachter draaien :S dat ik weet). Misschien kan een medetweaker daar wat nuttigs over zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LexeTexe
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-12-2021
ToFast schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:34:
Ik denk niet dat het door de lengte zal komen. De lengte heeft wel invloed op de weerstand
Sorry dat ik zo laat nog op dit topic post, dacht dat ik toch maar zou laten weten dat ik het heb opgelost.
Ja dacht net hetzelde, 2x 0.40A op max 1A per channel dan is er niet echt veel speling voor stroomverlies..
Heb gisteren men 2x 60cm splitters laten omruilen voor 2x 30cm splitters.
Daarmee heb ik het kunnen oplossen, men 6 fans draaien :)

Nog eens bedankt om te reageren.

Lexe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Ok dus toch wel, dan ga ik er even vanuit dat die kabels niet de beste materialen gebruiken, wellicht aluminium als geleider (lekker goedkoop ten opzichte van koper). Mooi dat het probleem duidelijk is en opgelost.