Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steff85
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 18-05 23:12
Onlangs heb ik een Thinkpad Edge E540 van nieuw bios voorzien.
Er stond een erg oude (v1.07) op en vond het wel zo handig de nieuwste (v1.22) erop te zetten.
Deze reeks staat erom bekend dat aangesloten USB randapparatuur voor problemen kan zorgen bij opstarten en had dit al eens meegemaakt.

Het flashen is gelukt, alleen is er een probleem met de maximale Turbo Boost snelheid. De processor draait onder load maximaal 2,8GHz, maakt niet uit of slechts 1, 2 of meer threads draaien. De turbo is normaal gesproken 3,2GHz voor 1 core en 3,1GHz voor 2 cores (4 threads).

Het profiel 'hoge prestaties' laat idle wel 3,2GHz zien. Ik krijg de multiplier onder load met geen mogelijkheid hoger. Afgezien hiervan werkt de laptop uitstekend, maar ik zou erg graag de maximale prestatie kunnen gebruiken.

Dit lijkt mij een probleem van het BIOS, aangezien de eerste 4 entries bij beheergeschiedenis Logboek (Windows 10) aangeeft:
Besturingselementen voor gezamenlijke processorenergie op processor 0 in groep 0 zijn uitgeschakeld als gevolg van een firmwareprobleem. Vraag bij de fabrikant van de computer om een bijgewerkte versie van de firmware.

Dit is voor alle 4 logische processorkernen weergegeven. Ik heb Windows 8.1 en Windows 10 geprobeerd, en ook bij nieuwe installaties.

Ik heb een pagina gevonden met verschillende BIOS versies en zou graag een oudere terugflashen.
Of forceren dat de huidige (recentste) opnieuw geflashed wordt. Dit lukt mij niet. Ik heb meerdere CD's gebrand met ISO, en ook via Windows proberen te flashen. Ik krijg altijd de melding "BIOS image does not match this system". Alleen bij de nieuwste BIOS versie krijg ik een andere melding: "[i]BIOS image file is same as BIOS ROM. An update is not necessary.[/i"

Dit is de pagina waar ik oude versies voor mijn E540 vandaan haal (en dus niet matchen volgens interne check). http://support.lenovo.com/nl/nl/downloads/ds037207 Voor ISO bestanden verander je het laatste cijfer 7 in een 8.

Hoe kan ik forceren dat een BIOS geflashed wordt naar het moederbord van mijn laptop? (Modelnummer is 20C600JHMH)

Kleine aanvulling nog: De instellingen in BIOS voor het (1) mogen flashen en (2) oudere bios versies mogen flashen zijn op verschillende manieren getest zonder resultaat.

[ Voor 3% gewijzigd door steff85 op 24-01-2016 16:55 ]