Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilcopieters
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 16-01-2022
Beste Tweakers,

Al enige tijd denk ik eraan om een goede camera te kopen i.p.v. een digitale compactcamera. Ik heb eerst lang getwijfeld tussen een DSLR of een systeemcamera. Uiteindelijk heb ik deze knoop door kunnen hakken enheb ik liever een systeemcamera dan een DSLR.. Ik vind een DSLR namelijk wat groot, lomp en zwaar.

Na deze keuze heb ik flink wat reviews gelezen en daarbij kwam ik uit op de Sony Alpha serie. Vervolgens ben ik gaan kijken bij de MediaMarkt om verschillende toestellen even te 'voelen'. Ik moet zeggen dat ik de Alpha 5100 zeer fijn vond. Ook het kantelbare scherm waarmee je makkelijk selfies kan maken leek me wel handig. Ook heb ik de Alpha 6000 in mijn hand gehad en de EVF is toch wel echt een belangrijke extra. Ik heb dus mijn zinnen gezet op A6000.

Ik ben nog helemaal nieuw met het fotograferen met een systeemcamera en objectieven. Ik heb me wel ingelezen over primelenzen, zoomlenzen, lichtsterkte, diafragma, scherptediepte et cetera.

Echter berust mij de vraag of dat ik de body inclusief kitlens zal kopen of een losse body een los objectief erbij. Ik wil de camera vooral gebruiken voor dagjes of weekendjes weg, vakanties en verre reizen. De foto's die ik hierbij zal schieten zullen erg variëren van landschap, portret, straat, architectuur, natuur (typische reisfoto's dus).

Natuurlijk is het mooi om een aantal lichtsterke primelenzen te kopen i.p.v. een zoomlens, maar daar heb ik helaas het geld niet voor. Hetzelfde geldt voor een zoomlens met een vast diafragma. Laten we zeggen dat ik ongeveer 600-700 euro beschikbaar heb voor de body + lens. Wat denken jullie? Is de kitlens misschien juist wel geschikt voor deze beginner of zijn er betere opties binnen het budget?

Alvast heel erg bedankt!

[ Voor 5% gewijzigd door wilcopieters op 24-01-2016 15:34 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 11:43
Wacht een maand op CP+. Dat is de grootste jaarlijkse fotografiebeurs waarop elk jaar vele nieuwe camera's worden aangekondigd. De Sony A6000 is daar twee jaar geleden aangekondigd, en er is een kans van meer dan 90% dat er een Sony A6100 met flinke verbeteringen aankomt. Zie ook het overzichtje hieronder:

CP+ 2016 Rumors
25 t/m 28 februari 2016Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/v6SZblISuSbaJo9cje73napJ/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amaze86
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:33
Maar de prijs zal hoger zijn dan 700 euro. Gewoon a6000 met kitlens aanschafen en daarna kan je altijd kijken naar andere lenzen.

It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:22

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Persoonlijk zou ik lekker starten met de a6000 en kitlens. Ga hier paar maanden mee aan de slag. Leer hiermee eerst de basis van fotografie. Op moment dat je de basis onder de knie hebt na aantal maanden. Kom je er achter of de kitlens voldoende is voor jouw manier of je extra objectief nodig hebt.

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 639074

Superdaantje schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:56:
Persoonlijk zou ik lekker starten met de a6000 en kitlens. Ga hier paar maanden mee aan de slag. Leer hiermee eerst de basis van fotografie. Op moment dat je de basis onder de knie hebt na aantal maanden. Kom je er achter of de kitlens voldoende is voor jouw manier of je extra objectief nodig hebt.
Zo te lezen doet wilcopieters aan gezonde longterm planning:
  • Al enige tijd denk ik eraan...
  • Ik heb eerst lang getwijfeld...
  • Uiteindelijk heb ik deze knoop door kunnen hakken...
  • Na deze keuze heb ik flink wat reviews gelezen...
  • Vervolgens ben ik gaan kijken bij de MediaMarkt...
Die ene maand moet er dan ook nog wel bij kunnen en het uiteindelijke plezier mbt 'de komende ontlading' zal mogelijk alleen maar verder toenemen. O-)
Met de nu bijna uitgebroede a6100 zal de prijs van de oude a6000 ongetwijfeld gaan dalen, ik zou de nu nog onbekende variabelen eerst even naast elkaar willen zien voor ik dit besluit zou nemen.
De kans is immers groot dat je nog jaren aan die keus vast blijft zitten.

Dat maandje langer wachten moet dan te doen zijn lijkt mij. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilcopieters
Wat willen jullie hiermee dan precies zeggen? Dat ik moet wachten om voor de 6100 te gaan of omdat de 6000 dan goedkoper zal zijn als de CP+ beurs de 6100 presenteert?

Wat betreft prijs, a.s. woensdag begint bij MediaMarkt de BTW-driedaagse. Als de Sony A6000 daarin meegaat, scheelt dat al gauw 100-150. Vandaar dat ik twijfel of dat ik nog langer wil wachten of niet. Ik betwijfel of na de introductie van de 6100 de 6000 goedkoper zal zijn.

Daarbij.. ik ga over 2 weken naar Dubai, dus het zou leuk zijn als ik hem dan zou hebben. Niet per se nodig, maar wel leuk.

Maar.. jullie stellen voor in ieder geval gewoon met de kitlens de basis op te doen en in de toekomst verder te kijken?

[ Voor 59% gewijzigd door wilcopieters op 25-01-2016 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 11:43
Als je zo snel vertrekt is het inderdaad leuk om de camera wel zo snel mogelijk te hebben. Ga lekker voor de A6000, het is een uitstekende camera.

De kitlens in vanwege zijn compactheid in ieder geval een aanrader. Daarnaast zijn de Sony 35mm f/1.8 OSS en Sony 50mm f/1.8 OSS erg leuke prime lenzen om te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilcopieters
Dank je, ik denk dat ik inderdaad mooi voor deze ga. Voorlopig ga ik aan de slag met de kitlens, ik ben immers nieuwe met fotografie. Nieuwe lenzen kan ik altijd nog aanschaffen indien ik daar behoefte aan heb.

Ik vroeg me tevens af, zijn er bepaalde accessoires die je echt móét hebben (als beginner)? Hierbij te denken aan filters, accu's, geheugenkaartjes, zonnekapjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h4ns
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Extra accu (ebay) en 2 geheugenkaartjes is wel gemakkelijk. Zonnekap zit er meestal bij.

Je zou nog een bridge camera kunnen overwegen. Met een enkele kitlens heb je niet veel bereik, met wat extra lenzen ga je toch snel honderden euro's boven je budget uit komen.

De Panasonic FZ1000 past in je budget, heb je een goede camera die alles kan, en een groot bereik van 25 tot 400mm en 4K video als extra toetje. Een body met losse lenzen lijkt leuk, tot dat je het allemaal mee moet gaan nemen. Zeker voor je vakantie heb je veel meer aan een Bridge is mijn idee.
Pagina: 1