• M.v.Veelen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-01 17:55
Hoi,

ik heb al enige tijd Kodi draaien op m'n RPi en deze aangesloten middels HDMI op de TV in de slaapkamer. Nu komt het af en toe voor dat ik boven kom, of 's nachts wakker wordt en dat de TV (die op standby staat) dan aan staat met Kodi in beeld, klaar om te gaan kijken. Dat wil ik natuurlijk niet en ik weet niet waardoor dit komt. Blijkbaar geeft Kodi een signaal af via HDMI waarop de TV aan gaat. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen? Ik vind er niets over terug in de settings. Ik vermoed dat het te maken kan hebben met automatisch updates, dat heb ik aan staan. Maar of dat ook echt de oorzaak is?

¯\_(ツ)_/¯

• Luke-san
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-01 17:43
Ok, dat ken ik. Mijne staat wel in het Engels
System - >>>> check settings level onderaan ... zet deze op 'advanced'
Dan naar 'Input Devices' -> 'Peripherals' , daar zie je dan je CEC adapter. Klik daarop en je komt in je settings waar je moet zijn.

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-01 13:27
Het kan meerdere oorzaken hebben, maar een reboot is het meest waarschijnlijke. (daarmee is dus nog niet duidelijk wat die reboot dan veroorzaakt uiteraard).
Je kan het op een aantal manieren oplossen. Je kan op je TV instellen dat deze niet aan moet gaan via HDMI, je kan op de Pi instellen dat deze geen wake-up signaal moet geven (wat Luke-san min of meer al aangaf) of je kan de oorzaak van de reboots proberen te achterhalen, gegeven dat het inderdaad een reboot betreft.

Naar mijn mening is dat laatste de beste manier, aangezien de rest eigenlijk een pleistertje plakken is, maar geen oplossing biedt. Aangezien je niet vermeldt wat je precies hebt draaien (OpenElec? Kodibuntu? iets anders?) is het moeilijk om aan te geven hoe je e.e.a exact moet doen, maar ik zou maar eens beginnen met de loggings na te lopen en te kijken hoe lang de uptime van het device is.

iRacing Profiel

• SMSfreakie
  • Niet online
even volgen.. want dat doet mijn Pi ook, de TV aanzetten.. keurig op de plek waar ik hem achtergelaten had.. lijkt me dus niet dat die reboot ?

404 Signature not found

• M.v.Veelen
Ik heb OpenElec draaien. En ik vermoed dat het met updates te maken heeft. Als hij na een update automatisch een reboot krijgt, dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat hij daarmee dan dus de TV inschakelt. Geen idee waardoor hij anders een reboot zou krijgen.

Ik ga zo dadelijk de settings even nalopen uit de tip van Luke-san.

¯\_(ツ)_/¯

• Luke-san
  • Laatst online: 23-01 17:43
Bij mij was het zowel tijdens de updates als waarschijnlijk spontane reboots om de x-aantal weken. Nooit kunnen achterhalen trouwens.
Nu ik kan je verzekeren dat wanneer je thuiskomt en je tv aanstaat terwijl je deze hebt afgezet je niet zo vrolijk wordt hiervan. 1 keer dacht ik dat er een inbreker in huis zat.
Volgens mij zouden sommige van die CEC functies default beter anders staan. Ik heb in ieder geval nog niets van comfort gemist door die functie af te zetten.

• SMSfreakie
  • Niet online
Luke-san schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:47:
Bij mij was het zowel tijdens de updates als waarschijnlijk spontane reboots om de x-aantal weken. Nooit kunnen achterhalen trouwens.
Nu ik kan je verzekeren dat wanneer je thuiskomt en je tv aanstaat terwijl je deze hebt afgezet je niet zo vrolijk wordt hiervan. 1 keer dacht ik dat er een inbreker in huis zat.
Volgens mij zouden sommige van die CEC functies default beter anders staan. Ik heb in ieder geval nog niets van comfort gemist door die functie af te zetten.
nou Ziggo kan er ook wat van.. lig je lekker te slapen springt je TV ook ineens aan omdat de CI+ module het tijd vind om te zoeken naar een update :')
gelukkig wel met "gedimd" zwart scherm ( met een voortgangs indicator ) en geen geluid.. en gaat ze na het zoeken wel weer netjes uit..

[ Voor 8% gewijzigd door SMSfreakie op 25-01-2016 17:29 ]

404 Signature not found

• M.v.Veelen
Ik vond in de instellingen geen zaken die verkeerd stonden. Alles waarvan ik denk dat die de TV zouden doen aanspringen stond al uit. De bovenste 2 opties (weet ze zo even niet meer uit mijn hoofd) heb ik nu ook uitgezet. Even afwachten of het helpt.

¯\_(ツ)_/¯

• kroegtijger
M.v.Veelen schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:36:
Ik heb OpenElec draaien. En ik vermoed dat het met updates te maken heeft. Als hij na een update automatisch een reboot krijgt, dan zou het zomaar zo kunnen zijn dat hij daarmee dan dus de TV inschakelt. Geen idee waardoor hij anders een reboot zou krijgen.

Ik ga zo dadelijk de settings even nalopen uit de tip van Luke-san.
Daarom dus even de loggings nalopen; dan krijg je ten minste duidelijkheid over wat er nu gebeurt in plaats van zomaar wat doen in de hoop dat het 't juiste is...

iRacing Profiel

• M.v.Veelen
Wat is de locatie van dat log bij osmc op de RPi ? Misschien kan ik iets vinden.

¯\_(ツ)_/¯

• kroegtijger
Begin eens met de log van kodi (zie http://kodi.wiki/view/Log_file/Advanced#Location) want vermoedelijk zit daar ergens het probleem in. Als dat het niet is, kan je de loggings van het OS eens erbij gaan pakken.
Maar makkelijker is om de up-time van je adapter te controleren, of vanuit Kodi kan je kijken onder, Systeem>>Systeeminformatie. Daar staat netjes hoe lang je systeem actief is. Dan weet je in ieder geval al of het een reboot betrof of niet.

Voor meer info over loggings in kodi kan je even kijken op http://kodi.wiki/view/Debug_log

[ Voor 9% gewijzigd door kroegtijger op 28-01-2016 00:08 ]

iRacing Profiel

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Ik had hetzelfde als Luke-san omdat mijn Pi elke nacht een reboot doet. Dus even die CEC setting uitzetten en klaar.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

De instellingen in Kodi voorkomen niet dat bij een reboot de Pi je tv inschakelt. In je /boot/config.txt moet je deze regel toevoegen:
code:
1
HDMI_IGNORE_CEC_INIT=1

Dit voorkomt dat een CEC wake-up signaal wordt gestuurd tijdens het opstarten.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23:14

MsG

Forumzwerver

Luke-san schreef op maandag 25 januari 2016 @ 14:47:
Volgens mij staan de CEC-functies op de meest comfortabele modus. Zo gaat mijn TV standaard aan als ik mijn Raspberry Pi inschakel, wat voor mij juist een gewenste functie is.

Je kan trouwens andersom ook instellen dat ipv dat Kodi op schermbeveiliging gaat, je televisie echt weer op standby gaat. Dan zou je TV in jouw scenario, na even aan te zijn gegaan, automatisch weer uitgaan wanneer normaal gesproken de schermbeveiliging van Kodi aanging.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Pagina: 1