Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728399

Topicstarter
Beste Tweakers,

Graag zou ik jullie een vraagje willen stellen over het ontvangen van huurtoeslag m.b.t. eigen vermogen en het worden van toeslagpartners. Ik heb al veel gezocht op internet, maar het blijft me een beetje onduidelijk.

Deze week zijn mijn vriend en ik gaan samenwonen, we zijn beiden student (21 jaar). Ons appartementje komt in aanmerking voor huurtoeslag. Nu lees ik op de belastingdienst website:

"U, uw toeslagpartner en uw medebewoner mogen per persoon maximaal € 24.437 aan vermogen hebben om huurtoeslag te krijgen. Het gaat om het vermogen op 1 januari 2016.
Ik heb geen toeslagpartner: € 24.437
Ik heb een toeslagpartner € 48.874
Hebt u een medebewoner voor de huurtoeslag? Een medebewoner mag niet meer dan € 24.437 vermogen hebben. "
"

Nu heb ik ongeveer €30.000 spaargeld en mijn vriend €15.000.
Ik zou dus geen huurtoeslag kunnen aanvragen vanwege het spaargeld, maar mijn vriend automatisch ook niet..

Stel dat we toeslagpartners zouden zijn (zijn we niet), dan zou ons gezamenlijk vermogen onder de €48.874 blijven en zouden we dus wel huurtoeslag kunnen aanvragen? Hiervoor zou dus een samenlevingscontract opgesteld dienen te worden (er zijn meerdere mogelijkheden om toeslagpartners te worden.) Is het in deze situatie aan te raden toeslagpartners te worden? Of zijn er andere mogelijkheden? Een samenlevingscontract of fiscaal partners worden is ook meteen weer zo'n stap.. Is dit het waard voor de circa €2000 huurtoeslag op jaarbasis?

(Dit is mijn eerste vraag op een forum, dus hopelijk is het een beetje duidelijk. Alvast bedankt! :) )

Beste antwoord (via Anoniem: 728399 op 31-01-2016 22:56)

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
In het door u genoemde artikel 5.3.3. lid a van de wet op de inkomstenbelasting is het volgende te lezen:
Schulden zijn verplichtingen met waarde in het economische verkeer, met dien verstande dat:
a. verplichtingen die kunnen leiden tot uitgaven die ingevolge hoofdstuk 6 geheel of voor een deel worden aangemerkt als een persoonsgebonden aftrekpost, niet in aanmerking worden genomen;

Het gaat hier echter om schulden c.q. verplichtingen zoalsonderhoudsverplichtingenn (alimentatieverplichtingen aan partner) enperiodieke giftenn welke laatstet immers voor minimaal 5 jaar worden vastgelegd. De nog uitstaande schuld c.q. verplichting die voortvloeit uit deze persoonsgebonden aftrekposten, is niet aftrekbaar.

Het lijkt erop alsof de Belastingdienst het zelf soms ook niet meer weet. Of in het oerwoud aan regeltjes de verkeerde kant op stuurt. Uw vraag over de studiefinancieringsschuld is sowieso verkeerd beantwoord door op een niet van toepassing zijnd artikel te wijzen.

We houden ons dus aan de informatie die de Belastingdienst zelf geeft over de studiefinancieringsschuld:
In aanmerking komende schuld Box 3:
*schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) waarvoor u geen recht op aftrek had voor scholingsuitgaven
* schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) die zijn ontstaan vanaf 1 september 2015

In de wet is niet direct terug te vinden dat de nog niet in een gift omgezette prestatiebeurs afgetrokken mag worden in box 3. U zult het met de hierbovenstaande informatie / duiding van de Belastingdienst moeten doen.

U heeft wel een punt dat de opgebouwde schuld in de bachelorfase niet terugbetaald hoeft te worden, aangezien binnen de diplomatermijn de studie succesvol is afgesloten. Mijn advies in dezen is dit gegeven te negeren. En in deze situatie gewoon de huurtoeslag aan te vragen. Bij afwijzing vanwege een te hoog vermogen bezwaar aantekenen met daarin vermeld de totale schuld studiefinanciering (met bewijs versturen) Laat de inspecteur vervolgens maar met goede wetsartikelen komen als argumentatie de huurtoeslag ook na bezwaarschrift af te wijzen. Uiteraard is het verstandig de huurtoeslag niet op te souperen, maar te reserveren.

[ Voor 5% gewijzigd door fisbel op 25-01-2016 20:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-05 12:25
In het algemeen, als je fiscaal partners bentdan kun je je bezit in box3 op een hoop gooien en naar believen verdelen tussen de partners.

Voor toeslagen geldt iets soortgelijks, het vermogen van partners wordt samen tegen een limiet van 48k getoetst i.p.v. afzonderlijk tegen een grens van 24k ieder.

Naast uitzoeken hoe je toeslagpartners wordt, kun je ook overwegen om wat geld uit box 3 uit te geven, te schenken of naar een andere box te verplaatsen. Aanvullend pensioen aankopen (box1), of een eigen zaak in box 2.

Tenslotte, spaargeld is iets anders dan vermogen in box3. Studieschuld?
Andere bezittingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
We hebben geen studieschuld of andere bezittingen. Het is de bedoeling om het uit te geven voor het eind van het jaar om weer onder de grens van 24k ieder te komen. Alleen las ik dat het vermogen op 1 januari 2016 getoetst wordt, dus dat is nu te laat. Aan de Belastingtelefoon werd mij verteld dat het worden van toeslagpartners en ontvangen van huurtoeslag met terugwerkende kracht werkt, dus dan zou huurtoeslag over 2016 mogelijk worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeli
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 07-05 20:53
Weet je zeker dat je geen schuld hebt?

De stufi die je krijgt van duo, ook al wordt het een gift na het behalen van je diploma, is ook een schuld voor zo ver ik weet. Dat drukt bijvoorbeeld ook de belasting die je betaald over vermogen rendement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
In dat opzicht wel dan! Tot nu toe 24k stufi ontvangen. Zou je die "schuld" dan van je vermogen af mogen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat een gouden tip! Bedankt :) Ik wist helemaal niet dat je de studiefinanciering als schuld van je vermogen af kon trekken. Hopen dat het zo werkt met de belastingaangifte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:55
Houd er rekening mee dat je niet zomaar tegen elkaar kunt wegstrepen formeel gezien. Spaargeld en lening wordt apart opgegeven, vervolgens wordt op de lening het drempelbedrag in mindering bebracht (paar k) en pas daarna wordt de hoogte van het vermogen bepaald door de resterende lening van het spaargeld af te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 15:53
Ik heb mij laatst ook verdiept in de aftrekbaarheid (in box 3) van de nog niet in een gift omgezette schuld bij DUO. Op de site van DUO staat daarover:
Schuld Prestatiebeurs

Bestaat je schuld uit een prestatiebeurs? Dan mag je de schuld (zonder rente) bij de Belastingdienst pas aftrekken op het moment dat je diplomatermijn is verstreken. Dat is pas het geval 10 jaar nadat je voor het eerst je prestatiebeurs hebt ontvangen en je geen diploma hebt behaald. Deze informatie wordt door DUO aangeleverd aan de Belastingdienst voor de Vooraf Ingevulde Aangifte.
Zie http://bit.ly/1DcbiZ1
Er staat alleen niet specifiek bij dat het om box 3 gaat.
Ik heb nog gebeld met de belastingdienst en met DUO om te vragen of de nog niet in een gift omgezette prestatiebeurs afgetrokken mag worden in box 3 maar ik kreeg geen duidelijkheid. De belastingdienst verwees naar DUO en andersom...

Ik ben dus ook wel benieuwd hoe dit zit!

#FFTB #CRO validator Kingstaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Helder toch? Zodra de stufi tot een schuld is geworden (dus vanaf het moment dat vaststaat dat er geen kwijtschelding gaat komen), kun je deze als zodanis opgeven. Studieschuld valt in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Studieschuld kan vallen in box 1 - bijvoorbeeld als de beschikking van DUO wordt ontvangen, dat de studieschuld moet worden terugbetaald. Dit omdat de diplomatermijn is verstreken zonder dat er een diploma werd behaald. De terug te betalen studieschuld kan als aftrekpost in de aangifte worden opgenomen. Per studiejaar is dat het normbedrag dat automatisch door het programma wordt berekend (€ 2421 per studiejaar voor HBO/WO) Zo worden de studiejarenschulden opgeteld en kan er een wezenlijke aftrekpost zijn in de aangifte van het belastingjaar dat bekend werd dat de studieschuld moest worden terugbetaald. Een aftrekpost van bijvoorbeeld € 10.000 is dan goed mogelijk.

----------------------------------------------------------------------------------

Het hierbovenstaande is in deze situatie allemaal niet van toepassing. Blu-fox stelt terecht de vraag of de informatie van DUO betreffende de studieschuld box 1 of box 3 betreft. Antwoord: deze informatie betreft uitsluitend box 1 en niet box 3 zoals in deze situatie.

Dan het punt van toeslagpartner / medebewoner. Fiscaal partners van elkaar worden door bijvoorbeeld een samenlevingscontract af te sluiten is overbodig. Het inkomen én vermogen van aanvrager + medebewoner wordt opgeteld en zo wordt bepaald of er recht is op huurtoeslag. Het is echter niet zo dat er te allen tijde huurtoeslag wordt gegeven als het gezamenlijk vermogen onder de grens blijft. Als bijvoorbeeld 1 van de twee € 30.000 vermogen heeft en de ander € 15.000 vermogen blijft men onder de vermogensgrens, maar individueel niet. En zal afwijzing volgen, dit in tegenstelling tot het gezamenlijke inkomen. Bron: proefberekening toeslagen.
Conclusie: gezien het vermogen zal er in deze situatie voor 2016 (2015?)geen recht zijn op huurtoeslag. Het vermogen van TS is immers € 30.000

ESCAPE:
Omdat er wezenlijke studieschuld is (voor Ts en/of partner) kan deze schuld in aftrek worden genomen in Box 3. De rechter heeft hier in het verleden uitspraak over gedaan. En de Belastingdienst heeft de studiefinancieringsschuld specifiek als aftrekbare schuld box 3 genoemd. Lees: hier

Jammer dat de belastingmedewerker (zie reactie blu-fox) niet goed geïnformeerd was en DUO vervolgens maar halve informatie verstrekte.

Conclusie kan niet anders zijn als: u heeft recht op huurtoeslag. U vraagt deze toeslag aan voor 2016 (2015?) Als de Belastingdienst de aanvraag afwijst omdat u niet aan de voorwaarden van vermogen zou voldoen, schrijft u een bezwaarschrift en wijst u op de informatie van de site. En zal toekenning huurtoeslag volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Aanvullend op bovenstaand antwoord:
Bij fiscaal partnerschap is er tevens toeslagpartnerschap. Het gezamenlijk inkomen mag niet hoger zijn dan € 30.000 en het gezamenlijk vermogen mag niet hoger zijn dan € 48.874 (jaar 2016) Het maakt bij fiscaal partnerschap / toeslagpartnerschap niet uit hoe de verdeling van het inkomen c.q. vermogen is. Als 1 van de partners € 30.000 vermogen heeft en de ander € 15.000 is er sowieso recht op huurtoeslag.

Er is dus een klein nuanceverschil met de aanvraag waarbij de partner medebewoner is. Dan zou er in het bovenstaand voorbeeld geen recht zijn op huurtoeslag. Ervan uitgaande dat er geen sprake is van een (studie)schuld

[ Voor 13% gewijzigd door fisbel op 25-01-2016 01:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Box 1 of 3:

Belastingdienst.nl
Wat geeft u aan in box 3?
[...]
* schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) waarvoor u geen recht op aftrek had voor scholingsuitgaven
* schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) die zijn ontstaan vanaf 1 september 2015
Je kunt studiekosten in het jaar dat je de kosten maakt aftrekken in box 1. Dan gaat het m.n. om de kosten van je inschrijving en studiematerialen. Aftrekbaar minus de ontvangen studiefinanciering en boven een drempel.

Na afloop van je opleiding heb je geen aftrek meer voor scholingsuitgaven (je maakt immers geen kosten meer). Een studieschuld uit het verleden valt (zoals vrijwel iedere schuld) in box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
t_captain schreef op maandag 25 januari 2016 @ 08:50:
Box 1 of 3:

Belastingdienst.nl

[...]

Je kunt studiekosten in het jaar dat je de kosten maakt aftrekken in box 1. Dan gaat het m.n. om de kosten van je inschrijving en studiematerialen. Aftrekbaar minus de ontvangen studiefinanciering en boven een drempel.

Na afloop van je opleiding heb je geen aftrek meer voor scholingsuitgaven (je maakt immers geen kosten meer). Een studieschuld uit het verleden valt (zoals vrijwel iedere schuld) in box 3.
Wat u hier schrijft is inmiddels verouderde informatie. Omdat TS en vriend vallen onder de wet studiefinanciering is er geen aftrek studiekosten box 1 meer mogelijk. De wet studiefinanciering is miv 1 september 2015 gewijzigd. Voor studenten vallend onder deze wet is er vanaf cursusjaar 2015/2016 geen aftrek meer mogelijk. De Belastingdienst verwoordt het zo:
Hebt u recht op studiefinanciering? En studeert u in het studiejaar 2015/2016 of later? Dan hebt u geen aftrek voor deze studiekosten. Het studiejaar 2015/2016 begint in september 2015.

Het maakt hierbij geen verschil of er een MBO of HBO/WO studie wordt gevolgd. Ook maakt het geen verschil of de student valt onder het oude of nieuwe financieringsstelsel.

Uiteraard is er voor de voorgaande jaren 2011 t/m 2014 en ook voor de eerste helft van 2015 wel aftrek mogelijk. Dat kan alleen als de studiekosten meer bedragen dan de verkregen studiefinanciering + drempel. Dan was er ook nog een wijziging studiekosten cursusjaar 2013/2014. Waardoor niet meer het normbedrag leidend was maar de werkelijke kosten (vnl. collegegeld) Redelijk ingewikkelde materie met meestal teleurstellend resultaat voor studenten vallend onder de wet studiefinanciering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor jullie (tijd en) informatie!! Het blijkt wel dat het niet zo makkelijk te vinden is. Vooral deze verwoording vind ik nog vreemd:
"schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) waarvoor u geen recht op aftrek had voor scholingsuitgaven"
In juli 2015 3-jarige bachelor afgerond, en augustus 2015 3 jarige master gestart (val dus nog onder het oude stelsel). Duo vermeldt een schuld van 24k. Studiekosten heb ik nooit afgetrokken.
Zou deze 24k "schuld" nou wel of niet verrekend kunnen worden met mijn spaargeld om onder de grens te vallen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
Als je je bachelor al hebt afgerond is de prestatiebeurs daarvoor toch al omgezet in een gift? Dan heb je nu alleen een schuld van 5 maanden prestatiebeurs staan voor je master lijkt me, en alleen dat zou je dan wellicht af kunnen trekken dus (tenzij je ook nog geleend hebt naast je prestatiebeurs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Een WO bachelor wordt alleen op verzoek omgezet in een gift. Ze doen dit automatisch pas na behalen van de master.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Blu-fox: heeft u mijn laatste antwoord gelezen? Voor studerenden vallend onder de wet studiefinanciering is studiekostenaftrek sinds 2015/2016 niet meer mogelijk. Student K kan dus sowieso de studiekosten voor de master niet in aftrek nemen.

Het wordt overigens voor Student J nu wel erg lastig door de bomen het bos te zien. De nadere informatie die ze geeft duidt erop dat de 'gewone' studiekostenaftrek van de bachelorperiode zeer waarschijnlijk niet voor haar van toepassing is.

Terug naar haar vraag:
De vraag betreft het vermogen en huurtoeslag. De 24K studiefinancieringsschuld mag op het vermogen in aftrek worden genomen. Vermelden onder: schulden. Zie mijn eerste antwoord onder de streepjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blu-fox
@fisbel: ik doelde op de aftrek van de schuld in box 3, niet het aftrekken van studiekosten in box 1.
Weet je overigens waar ik in de wet kan terugvinden dat de nog niet in een gift omgezette prestatiebeurs afgetrokken mag worden in box 3? Ik had het op Twitter gevraagd aan de Belastingdienst en zij zeiden dat dat niet kon, verwijzend naar art. 5.3 lid 3, onderdeel a Wet IB 2001, maar ik kan het daarin niet goed terugvinden.

Ik vond ook nog dit topic over dit onderwerp, wel wat verouderd:
Huurtoeslag, eigen vermogen en toeslagpartners

Ik vraag me af of je de prestatiebeurs uit de bachelorfase wel als schuld mag opgeven in box 3, aangezien je al zeker weet dat deze omgezet gaat worden in een gift (want je hebt diploma al) dus er is geen reële kans op terugbetaling meer.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
In het door u genoemde artikel 5.3.3. lid a van de wet op de inkomstenbelasting is het volgende te lezen:
Schulden zijn verplichtingen met waarde in het economische verkeer, met dien verstande dat:
a. verplichtingen die kunnen leiden tot uitgaven die ingevolge hoofdstuk 6 geheel of voor een deel worden aangemerkt als een persoonsgebonden aftrekpost, niet in aanmerking worden genomen;

Het gaat hier echter om schulden c.q. verplichtingen zoalsonderhoudsverplichtingenn (alimentatieverplichtingen aan partner) enperiodieke giftenn welke laatstet immers voor minimaal 5 jaar worden vastgelegd. De nog uitstaande schuld c.q. verplichting die voortvloeit uit deze persoonsgebonden aftrekposten, is niet aftrekbaar.

Het lijkt erop alsof de Belastingdienst het zelf soms ook niet meer weet. Of in het oerwoud aan regeltjes de verkeerde kant op stuurt. Uw vraag over de studiefinancieringsschuld is sowieso verkeerd beantwoord door op een niet van toepassing zijnd artikel te wijzen.

We houden ons dus aan de informatie die de Belastingdienst zelf geeft over de studiefinancieringsschuld:
In aanmerking komende schuld Box 3:
*schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) waarvoor u geen recht op aftrek had voor scholingsuitgaven
* schulden volgens de Wet studiefinanciering (studieschulden) die zijn ontstaan vanaf 1 september 2015

In de wet is niet direct terug te vinden dat de nog niet in een gift omgezette prestatiebeurs afgetrokken mag worden in box 3. U zult het met de hierbovenstaande informatie / duiding van de Belastingdienst moeten doen.

U heeft wel een punt dat de opgebouwde schuld in de bachelorfase niet terugbetaald hoeft te worden, aangezien binnen de diplomatermijn de studie succesvol is afgesloten. Mijn advies in dezen is dit gegeven te negeren. En in deze situatie gewoon de huurtoeslag aan te vragen. Bij afwijzing vanwege een te hoog vermogen bezwaar aantekenen met daarin vermeld de totale schuld studiefinanciering (met bewijs versturen) Laat de inspecteur vervolgens maar met goede wetsartikelen komen als argumentatie de huurtoeslag ook na bezwaarschrift af te wijzen. Uiteraard is het verstandig de huurtoeslag niet op te souperen, maar te reserveren.

[ Voor 5% gewijzigd door fisbel op 25-01-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Heel erg bedankt voor jullie hulp in ieder geval! De huurtoeslag is aangevraagd. Ik denk dat ik pas volgend jaar maart/april met de belastingaangifte dan pas weet of ik het mag houden of moet terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
Hoe zit het met geld geleend bij DUO voor de studie? Valt dit onder studieschuld? Mag dit ook worden afgetrokken (ben in 2012 afgestudeerd, val nog onder de 'oude' regeling).

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisbel
Geleend geld is een schuld. DUO heeft dus een vordering op u.
De studieschuld valt evenals andere schulden in box 3. En wordt in mindering gebracht op uw positief vermogen box 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:45
Dank fisbel!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• malhy2
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 07-06-2023
Een late reactie maar misschien toch handig voor mensen die dit nu lezen en met hetzelfde probleem zitten:

Volgens mij moet er nog aan toegevoegd worden dat het vermogen van de medebewoner niet meetelt als er geen sprake is van een volledig jaar. M.a.w. als jullie niet op 1 januari al medebewoner waren telt het vermogen voor de medebewoner niet mee. Jij kijgt dan geen huurtoeslag je medebewoner wel.

Gr Ed
Pagina: 1