Draagmuur of niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• zeezuiper
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-02 16:35
In ons huis van 1980 willen wij een deuropening maken in een muur zodat we de ruimte erachter kunnen benutten. Een aantal mensen bij ons in de buurt hebben dit namelijk ook gedaan. Nu vroegen wij ons af, is de muur waar het om gaat geen draagmuur? We hebben er al iemand naar laten kijken en die gaf aan dat het wel degelijk een draagmuur is en niet zomaar in gezaagd mag worden. Het gaat om de rode muur in het plaatje (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/11ugwap_th.jpg

Nu loopt er inderdaad een stalen balk waarop het plafond rust (klikbaar):

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/3359xqv_th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2m6juvc_th.jpg

Maar zo'n zelfde stalen balk loopt ook op exact dezelfde plaats op de 1ste verdieping en die kan alleen op de linkermuur steunen (logisch want anders kan je je trap niet gebruiken). Het huis bestaat overigens uit de begane grond en twee verdiepingen.

Het gaat dus niet om het verwijderen van de hele muur maar om het uitzagen van een stuk van 50 x 180 (ja ik weet het, we zoeken nog naar een betere oplossing).

Volgens de bouwbeschrijving zijn de vloeren betonsysteemvloeren die over de hele breedte van het huis lopen. De muur waar het om gaat is van beton en is ongeveer 7 cm dik.

[ Voor 2% gewijzigd door zeezuiper op 24-01-2016 14:48 . Reden: Verduidelijking ]

Beste antwoord (via zeezuiper op 26-01-2016 19:43)

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-02 17:02
99,9% kans dat ie niet dragend is. Het staal wat je ziet is de raveling (zie de plaatjes in die link) om het trapgat heen. Hierbij worden de vloerplaten die aansluiten op de trap opgehangen aan de platen links en rechts van de trap. De woningscheidende wanden zijn in jouw geval dragend, want de overspanning van net 5 meter is niet zo spannend.

Maar waarom ga je zo een gat achter de WC maken?

Stenen/betonnen muren van 7 cm dik zijn nooit dragend. Voor beton heb je minimaal 90 mm en kalkzandsteen/dragend metselwerk begint bij 10 cm.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 24-01-2016 15:29 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Alle reacties

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Een aantal mensen bij ons in de buurt hebben dit namelijk ook gedaan.
Zijn die huizen echt zo heel anders dat je deze vraag niet aan die mensen kunt stellen?

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

naitsoezn schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:55:
Zijn die huizen echt zo heel anders dat je deze vraag niet aan die mensen kunt stellen?
Wie zegt dat die mensen uberhaupt weten wat een draagmuur is? Er wordt heel wat onoordeelkundig geklust in Nederland.

• naitsoezn
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

downtime schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:00:
[...]

Wie zegt dat die mensen uberhaupt weten wat een draagmuur is? Er wordt heel wat onoordeelkundig geklust in Nederland.
Als er werkelijk meerdere mensen dezelfde situatie hebben meegemaakt, zouden die mensen mijn eerste bron van informatie zijn ipv via foto's en een korte beschrijving een oordeel via internet zoeken ;) En uiteraard via deskundige hulp offline ;)

[ Voor 5% gewijzigd door naitsoezn op 24-01-2016 15:06 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • Beste antwoord

• Señor Sjon
99,9% kans dat ie niet dragend is. Het staal wat je ziet is de raveling (zie de plaatjes in die link) om het trapgat heen. Hierbij worden de vloerplaten die aansluiten op de trap opgehangen aan de platen links en rechts van de trap. De woningscheidende wanden zijn in jouw geval dragend, want de overspanning van net 5 meter is niet zo spannend.

Stenen/betonnen muren van 7 cm dik zijn nooit dragend. Voor beton heb je minimaal 90 mm en kalkzandsteen/dragend metselwerk begint bij 10 cm.

[ Voor 13% gewijzigd door Señor Sjon op 24-01-2016 15:29 ]

• zeezuiper
Señor Sjon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:27:
Ha, dat is een goede vraag. Eigenlijk kunnen we de ruimte achter de wc wel heel goed gebruiken als bergruimte. Ja, ik weet het, het is geen fraaie oplossing. We zijn er ook nog lang niet over uit een we staan ook zeker open voor betere suggesties. Nee, verhuizen is geen optie ;), en onze keuken is twee jaar oud en zeker niet aan vervanging toe (sommige mensen hebben namelijk daar een opening gemaakt).

• Señor Sjon
En hoe kom je er dan? Over de pot klimmen?

• Freee!!
  • Laatst online: 09:24

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

zeezuiper schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:43:
[...]
en onze keuken is twee jaar oud en zeker niet aan vervanging toe (sommige mensen hebben namelijk daar een opening gemaakt).
Dat was ook mijn eerste gedachte, stuk nuttiger lijkt me.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Je kan de pot naar achteren verplaatsen, dan kan je waar nu de pot zit open breken en dan een deur direct voor de trap plaatsten die de kamer in opent.

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Hoe diep is die ruimte dan? En lopen daar niet allerlei leidingen doorheen? Ik kan me er weinig bij voorstellen eerlijk gezegd. Het lijkt me veel werk voor relatief weinig goed bruikbare ruimte.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Freee!!

Freee!!

Scheelt behoorlijk afhankelijk van de hoogte (het is onder een trap).
En lopen daar niet allerlei leidingen doorheen?
Dat zal wel meevallen, waar moeten die leidingen heen :? Er is daar een trap.
Ik kan me er weinig bij voorstellen eerlijk gezegd.
Vanuit de keuken kan ik me er nog een leuke kast voorstellen.
Het lijkt me veel werk voor relatief weinig goed bruikbare ruimte.
Ruimte onder een trap is over het algemeen goed bruikbaar als bergruimte/kast waardoor je elders weer ruimte vrij maakt danwel houdt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Waarschijnlijk is het gibo, als je met je schroevedraaier deuken in de muur kan prikken is hij niet (meer :P) dragend

[ Voor 14% gewijzigd door Fish op 24-01-2016 16:28 ]

Iperf

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Freee!! schreef op zondag 24 januari 2016 @ 16:14:
[...]

Scheelt behoorlijk afhankelijk van de hoogte (het is onder een trap).

[...]

Dat zal wel meevallen, waar moeten die leidingen heen :? Er is daar een trap.

[...]

Vanuit de keuken kan ik me er nog een leuke kast voorstellen.

[...]

Ruimte onder een trap is over het algemeen goed bruikbaar als bergruimte/kast waardoor je elders weer ruimte vrij maakt danwel houdt.
Ik zie het nu, die ruimte is alleen vanuit de WC te ontsluiten. Dat is wel een behoorlijke ontwerp fuck-up.
Ik zou er niet aan beginnen. Te onpraktisch, je moet altijd door plee heen. Zonde van de ruimte, dat wel.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• zeezuiper
De muur is van beton, gaten prikken met een schroevendraaier is er echt niet bij.

De buren verderop hebben de pot opzelfde plaats staan. Om de bergruimte te benaderen moet je inderdaad er een soort van inschuiven, niet ideaal dus. Eenmaal erin is de ruimte best ruim, deze loopt namelijk helemaal door, hoewel de hoogte wel steeds lager wordt natuurlijk.

Leidingen valt inderdaad wel mee, de centrale afzuiging (zit hoger), elektriciteit en gas (?), deze zitten tegen de wanden.

Zelf zaten we nog aan een aantal varianten te denken:
  1. De pot schuin in de linker hoek plaatsen en een schuifdeur maken. Je hebt dan meer ruime om erin te komen maar houdt wel weinig ruimte voor je voeten over;
  2. De pot aan de overkant plaatsen, maar kan kom je wel heel raar binnen. Deur omdraaien betekent nieuw kozijn;
  3. De pot recht tegenover de deur plaatsen, maar dan houdt je wel weinig ruimte voor je voeten over (1m van muur tot deur)
  4. Een inbouw schuifkast boven de wc maken, alleen dan benut je maar een klein gedeelte van de ruimte.
:?

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als je het zeker wilt weten moet je bij de gemeente de sterkeberekeningen opvragen van je huis. Dan kan je precies bepalen hoe alles in je huis afdraagt.
Maar ik ben ook met Señor Sjon er 99,9% zeker van dat de wand niet draagt.

• Matthis
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-02 14:56
Maar ook al is het een draagmuur, dan nog kun je er gerust een deuropening in maken, zolang je maar boven je deur / raam / doorgeefluik / ... een linteel / latei plaatst. De druk wordt dan afgeleid naar de rest van de muur.

Het zou nogal raar zijn moesten alle draagmuren massief, zonder enige opening moeten zijn. De buitenmuren van een huis zijn allen dragend, maar in elk huis zit toch wel een raam / deur? ;)

• Pepper92
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 06-02 20:02
Kun je niet iets met de trap fabriceren? Het gaat waarschijnlijk om een houten trap? Stuk loszagen en scharnieren erop zodat je m omhoog kan klappen. Zoiets :P

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Als je toch moeite moet doen om er in te komen zou ik vanuit de woonkamer een klein gat maken, eventueel met een scharnierende geheime kast/deur ervoor. Kun je kruipend onder de trap door naar binnen en heb je het grootste gedeelte van de ruimte voor opslag. En het is cool.

• Freee!!

Freee!!

zeezuiper schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:12:
[...]
  1. De pot schuin in de linker hoek plaatsen en een schuifdeur maken. Je hebt dan meer ruime om erin te komen maar houdt wel weinig ruimte voor je voeten over;
  2. De pot aan de overkant plaatsen, maar kan kom je wel heel raar binnen. Deur omdraaien betekent nieuw kozijn;
  3. De pot recht tegenover de deur plaatsen, maar dan houdt je wel weinig ruimte voor je voeten over (1m van muur tot deur)
  4. Een inbouw schuifkast boven de wc maken, alleen dan benut je maar een klein gedeelte van de ruimte.
5. Toch door de zure appel heen bijten en die ruimte vanuit de keuken ontsluiten.
zacht schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:28:
Als je toch moeite moet doen om er in te komen zou ik vanuit de woonkamer een klein gat maken, eventueel met een scharnierende geheime kast/deur ervoor. Kun je kruipend onder de trap door naar binnen en heb je het grootste gedeelte van de ruimte voor opslag. En het is cool.
Dat wordt wel erg laag en kruipdoor-sluipdoor. Wel handig als je onderduikers moet verbergen, maar niet echt van deze tijd. Dan zie ik nog meer in onderstaande.
Pepper92 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:41:
Kun je niet iets met de trap fabriceren? Het gaat waarschijnlijk om een houten trap? Stuk loszagen en scharnieren erop zodat je m omhoog kan klappen. Zoiets :P
Lijkt me nog knap lastig in een draaiende trap. In een rechte trap is het inderdaad een idee.

[ Voor 36% gewijzigd door Freee!! op 24-01-2016 18:35 ]

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

zeezuiper schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:12:
De muur is van beton, gaten prikken met een schroevendraaier is er echt niet bij.

De buren verderop hebben de pot opzelfde plaats staan. Om de bergruimte te benaderen moet je inderdaad er een soort van inschuiven, niet ideaal dus. Eenmaal erin is de ruimte best ruim, deze loopt namelijk helemaal door, hoewel de hoogte wel steeds lager wordt natuurlijk.

Leidingen valt inderdaad wel mee, de centrale afzuiging (zit hoger), elektriciteit en gas (?), deze zitten tegen de wanden.

4 + paternosterkast in tweaken :+

• zeezuiper
Een keuken van 10k en 2 jaar oud ga je niet slopen voor zoiets. Daarnaast vind een deur op die plaats ook geen potje :).

Vroeger zat er inderdaad een luik in de woonkamer om onder de trap te komen. Dit was schijnbaar zo onhandig dat de vorige bewoners het luik hebben weggehaald.

[ Voor 40% gewijzigd door zeezuiper op 24-01-2016 18:41 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09:30
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/GSlbnsCfmQ3QD9bwO88EmZrQ/full.jpg

?

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Señor Sjon
Bedoel je het kruipluik die in de vloer onderaan de trap zit? Die is nodig om onder je hele vloer te komen, zeker als je ook maar iets met de toiletafvoer wilt. Kan de WC niet naar de voorkant van de woning? Ik zie een voorportaal links van de keuken. Dan ben je van alle problemen af. Een AnneFrankluik achter de pot is erg onpraktisch. Dingen die je daar wil bewaren kan je net zo goed weggooien denk ik.

Overigens, gaten prikken doe je ook niet zomaar in cellenbeton (ytong blokken). Dat kan je alleen met gips en dan nog kras je meer dan dat er zomaar een gat in komt.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Matthis schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:27:
Maar ook al is het een draagmuur, dan nog kun je er gerust een deuropening in maken, zolang je maar boven je deur / raam / doorgeefluik / ... een linteel / latei plaatst. De druk wordt dan afgeleid naar de rest van de muur.

Het zou nogal raar zijn moesten alle draagmuren massief, zonder enige opening moeten zijn. De buitenmuren van een huis zijn allen dragend, maar in elk huis zit toch wel een raam / deur? ;)
Nou ja volgens mij waren we al een beetje tot de conclusie gekoken dat er een
raveling boven zat. in zo'n geval lijk me een latei overbodig.
Señor Sjon in "Draagmuur of niet?"
Señor Sjon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:59:
Overigens, gaten prikken doe je ook niet zomaar in cellenbeton (ytong blokken). Dat kan je alleen met gips en dan nog kras je meer dan dat er zomaar een gat in komt.
Maar die zijn dan ook dragend in te zetten ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 24-01-2016 19:06 ]

Iperf

• Señor Sjon
Nee. Dat had je na 36 jaar wel gemerkt. :p

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Señor Sjon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:08:
Nee. Dat had je na 36 jaar wel gemerkt. :p
Losse blokken mot een latei onder ja

Iperf

• zeezuiper
Señor Sjon schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:59:
Bedoel je het kruipluik die in de vloer onderaan de trap zit?
Nee, nee. Echt een luik in de woonkamer om onder de trap te komen. Het luik in de hal bij de trap is inderdaad noodzakelijk om in de kruipruimte komen en zit er gewoon nog steeds.

In de hal het halletje bij de voordeur is nog geen ruimte voor een pisbak, laat staan een toilet :|. Zelf de stofzuiger en de schoonmaak emmers staan in de meterkast gepropt en zodra je die opendoet valt alles er dan ook uit. Dit zijn dus typisch spullen die we in de kast achter de wc kwijt zouden willen.

Idee 5:

Afbeeldingslocatie: http://oi65.tinypic.com/io3dl0.jpg

• Remy!!!!
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08:04
Ik heb hier en daar begrepen dat als je op dezelfde plek in de kruipruimte ook een muur ziet, dan is het vaak een draagmuur.

Benieuwd naar onze ombouw van Crafter naar Camper? - R.I.P. Pricewatch

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Bij ons huis ook zo'n onbereikbare ruimte onder de trap.
Wij hebben een gat in in de buitenmuur gezaagd zodat de ruimte vanuit de aanbouw normaal bereikbaar is. Kon mooi de stortbak van het wandcloset en de verdeler van de vloerverwarming in. Verder vanwege de beperkte hoogte een waardeloze ruimte.

Een grote bergruimte in een toilet lijkt mij compleet zinloos tenzij je elke keer voor een jaar toiletpapier inkoopt.
Pagina: 1