NAS gaat in standby tijdens film kijken

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 10:13
Ik heb sinds kort een NAS (MD86979) van de Aldi.

Hij werkt opzich perfect maar nu heb ik een vraagje over de standby instellingen.
Je kan namelijk opgeven na hoeveel minuten de NAS op standby moet gaan bij inactiviteit.

Nu heb ik dat ingesteld op 3 minuten en als je de NAS niet gebruik gaat hij idd na 3 minuten netjes op standby (hij zet dan de schijf uit wat ook de bedoeling is).

Tijdens kopieer opdrachten blijft hij netjes uit de standby.
Maar nu dacht ik dat dit ook wel handig kon zijn om films vanaf te streamen (overal in huis bereikbaar).
Echter bij het streamen (film kijken) gaat hij na 3 minuten in de standby stand en komt er dan meteen weer uit (je hoort het ook dat de schijf down gaat en gelijk weer up komt).
Tevens zie je dan ook dat de film even blijft hangen en daarna weer vrolijk verder speelt.

Weet iemand wat hier de oorzaak van is en nog belangrijker zijn hier oplossingen voor?

Even gezellig kletsen? Check Alltalk.nl

Beste antwoord (via knorde op 03-02-2016 07:45)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
knorde schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:05:
Is dit in mijn geval een aan te raden stand i.c.m. deze schijf?
Als het nu in jouw geval prima gaat zou ik zeggen : Ja...

Als je echt wil kan je nog ietwat experimenteren met naar beneden halen naar 2 uur en 1 uur etc alleen het is volgens mij (nooit echt uitgerekend) meer dubbeltjes waar je dan over gaat praten op jaarbasis met een redelijk ingewikkelde berekening (want je bespaart op draaiuren, maar opstarten kost weer meer energie etc).

Wat dit soort dingen betreft ben ik dan ook overal extreem simpel : Je hebt een quick-win die iedereen kan hebben (bijv 18 uur per dag uit) maar na die quick-win zijn er geen echte handige getallen meer aangezien het ook op een stukje comfort aankomt.

Kijkt iemand geen films, maar luistert die bijv alleen mp3'jes (en dan weer geen urenlange mixen oid) dan kan die persoon wellicht wel uit met 10 minuten en dan is het nog maar de vraag hoe het gebruik is bij opspinnen van de schijven en hoe bijv de NAS zelf het probeert te voorkomen.

Jij irriteert je aan de pauzes van opspinnen dus zou ik idd zeggen minimaal de lengte van 1 film, maar misschien dat jij gemiddeld elke film echt halverwege een plaspauze neemt en dat je hem daardoor op 1 uur kan terugzetten ik weet het niet.

Grofweg gezegd zou ik als absoluut minimum zeggen : het moet minimaal de lengte van 1 film zijn minus ander gebruik, dus heb jij altijd een laptop aanstaan die elk half uur een backup naar die nas doet dan hoeft het maar minimaal een half uur te zijn want je laptop houdt hem wel in leven.

Het onnodige gebruik is dan gewoon 3 uur, maar hoeveel is dit nou werkelijk als je de kosten berekend en vind je het boeiend om daar nog iets vanaf te halen en tegelijk comfort in te leveren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 17-07 14:41
Naja, het klinkt alsof dit te maken heeft met het bufferen: als de stream voldoende gebufferd heeft wordt er 3 minuten niks gedownload van de NAS (want dat is effectief wat er gebeurd), waarop deze lekker gaat tukken.

Ik zou verwachten dat zoiets op te lossen is door ofwel de stand-by tijd te verlengen of de buffer te verkleinen. Dat laatste zal lastiger zijn dan het eerste, gok ik. Maar het zal dan gewoon even testen zijn hoelang de buffer het volhoudt - ik gok dat je met 5-6 minuten al een heel eind bent. Overigens is dit puur theorie hoor: geen ervaring met het ding zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 203842

Zet de time out op 10 minuten of langer. Het kan zijn dat jouw media centre of TV zoveel buffert, dat er in de eerst volgende 3 minuten niets gevraagd wordt van de NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Zet de standby tijd op een uur. Constant stoppen en starten van de harde schijf helpt niet echt mee de levensduur te verlengen.

De energiebesparing van het na 3 minuten stoppen kan zelfs negatief uitpakken omdat harde schijven bij het starten best veel energie verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Het gaat me er helemaal niet om om energie te besparen (ik let echt totaal niet op dat soort dingen).
Het punt is dat wij de NAS op zolder hebben staan.
Ons huis heeft houten vloeren en onze slaapkamer zit eronder.
Als we dan naar bed willen gaan hoor je de hele tijd gezoem (resoneren van de NAS dus).

Ik speelde het op de pc af via VLC player.
Ik weet niet hoelang de buffer daarvan is maar ik zal de standby tijd eens iets verhogen en kijken hoe het dan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Dan stel je hem toch zo in dat hij automatisch uitgeschakeld 's nachts?

Overigens kan een kwartier sleep-delay ook prima werken.

[ Voor 4% gewijzigd door jeroen3 op 24-01-2016 21:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik heb het zojuist op 10 minuten geprobeerd maar ook dan gaat hij na 10 minuten down en gelijk weer up.
Je hoort hem dan down spinnen en weer up spinnen.
Als ik aan het kopiëren ben gaat hij niet down (dat heb ik getest met de 3 minuten standby en het kopieren langer laten duren dan die 3 minuten).

Het is dus alleen met streamen dat op een of andere manier er geen harde schijf activiteit herkend wordt.

In de nacht uitzetten heeft niet heel veel zin omdat wij op verschillende soorten tijden naar bed gaan.
Tevens is er geen optie in de NAS aanwezig om een tijdschema in te kunnen voeren.
Je kan alleen kiezen na hoeveel minuten inactiviteit hij op standby gaat.

Dan zou je er een tijdschakelaar tussen moeten zetten maar dat lijkt me niet heel goed :)

[ Voor 30% gewijzigd door knorde op 24-01-2016 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

knorde schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:34:
Het punt is dat wij de NAS op zolder hebben staan.
Ons huis heeft houten vloeren en onze slaapkamer zit eronder.
Kussentje, andere plek neerzetten? Beetje experimenteren moet toch wel kunnen?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Haha het klinkt ook heel simpel maar zo simpel is het niet met een houten vloer :P
Ik heb het al op diverse dingen geprobeerd, ok nog geen kussen maar dat is ook alweer zoiets.

Wat ik al getest heb:
- een stoel
- een stuk vloerbedekking
- een stuk karton
- een stuk bubbeltjes verpakkingsmateriaal
- een mat

Het trilt allemaal lekker door :P
Als dat ding nou niet zo zou resoneren dan zou ik de standby tijd lekker op 2 uur zetten ofzo.

Misschien een betonvloer storten? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Het enige wat zal helpen is materiaal dat dempt en niet meevibreert ;-)
Probeer eens een rubberen matje van 0.5cm dikte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:53
Plaats een flinke stoep/tuintegel met daarop een rubber matje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-07 17:42
VLC buffert standaard maar 1 seconde. Dus ik denk niet dat het daar aan ligt.

Waarschijnlijk is de load op de server zo laag dat hij onder de "idle" grens is. En aangezien er dan na een seconde standby toch weer data gevraagd wordt start hij terug op.

Ik zou de NAS gewoon 24/7 aan laten staan. Daar zijn ze voor.
Qua geluidsdemping kan ik neopreen aanrijden. Te krijgen bij elke hobbywinkel.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonthouse
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Rubberen tegel doet wonderen tegen resonantie en ziet er ook nog een beetje OK uit.
En anders 2 tegels met een laagje dubbel gevouwen noppenschuim er tussen. Werkt hier uitermate goed en stil.

Mocht dat nog steeds niet de oplossing bieden, dan misschien eens kijken naar de ophanging van de HDD's in de NAS zelf, misschien dat daar nog wat rubberen ringetjes tussen kunnen?

Zoals hierboven al wordt aangegeven en als er geen bezwaren zijn, waarom niet gewoon 24/7 aan laten staan? Spin- en spin-downs zo vaak per dag laten doen zal zeker impact hebben op de levensduur van de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat bedoel je met streamen? Een AV stream of een file share en dan vanaf de share het bestand openen? Zit nog wel wat verschil in m.b.t. wat de NAS ziet en wat er qua buffering en performance gevraagd wordt. Als het te weinig is gaat ie in standby om inderdaad direct weer aan te gaan.

Stel dat je file-based werkt kan je het bestand ook nog direct naar je computer kopieren en daarna afspelen en als je klaar bent weer verwijderen. Alternatief is de idle functionaliteit alleen snachts gebruiken en overdag constant aan laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Ik had vroeger de x-box op 4 schuursponsen gezet, dat werkte wel aardig

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Ik ga (morgen) zeker wat met bovenstaande tips doen wat betreft de demping.
Er zijn blijkbaar genoeg dingen wat ik nog kan proberen.

Ik ben eigenlijk altijd in de veronderstelling geweest dat uitschakelen van de schijf de levensduur verlengt en juist niet verkort.
Als ik jullie zo hoor is het precies andersom.

De NAS gaat niet heel intensief gebruikt worden.
Het is gekocht als backup schijf (zodat ik de foto's op nog een plek heb staan (3 nu in totaal).
Eerste plek is op mijn pc.
2de plek is op dvd.
3de plek is nu op de NAS.

Maar ik heb nog 2 losse mediaspelers staan die ongeveer 1x per 2 dagen gebruikt worden om standaard filmpjes (mr bean, flodder, bassie en adriaan, en nog een paar van dat soort dingen) af te spelen.
In principe zijn dat gewoon filmpjes die nooit verwijdert hoeven te worden en die we regelmatig kijken.
Ja sorry het klinkt gewoon heel stom maar we blijven ze leuk vinden, al jaren.

Ik dacht dan kan mooi de NAS dat ook overnemen en kunnen de 2 mediaspelers weg.
Ik heb nog een 3de netwerk mediaspeler die films van mijn pc kan streamen dus de andere 2 die we alleen voor de vaste filmpjes (om het maar even zo te noemen) gebruiken zouden dan overbodig worden en hoeven we niet apart meer aan te zetten.

Is het echter verstandig om de NAS gewoon 24/7 aan te laten (en de schijf dus ook) terwijl er ook gewoon dagen zijn dat hij niet gebruikt wordt door ons of is het beter om de harde schijf bijvoorbeeld na 3 uur uit te laten zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 432173

Hangt af van welke schijf je er hebt ingestoken. Sommige schijven zijn speciaal voor die dingen ontworpen. Van western digital red-reeks geloof ik. Andere fabrikanten hebben sowieso daar ook schijven voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Klopt ik weet dat er speciale schijven voor zijn.
Heb daar ook naar gekeken.

Maar omdat mijn schoonvader nog een 1 TB schijf had liggen die eruit was gegaan voor een 2 TB schijf heb ik die overgenomen.
Ik heb de smartwaardes bekeken ervan en alles was goed en hij had nog niet zo heel erg veel draaiuren.
Er zijn nog geen pending sectors en ook geen vervangende sectoren geweest.
Hij geeft bij status ook gewoon goed aan.
Dat is wel gewoon een normale desktop schijf van samsung.

[ Voor 29% gewijzigd door knorde op 25-01-2016 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
knorde schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:51:
Is het echter verstandig om de NAS gewoon 24/7 aan te laten (en de schijf dus ook) terwijl er ook gewoon dagen zijn dat hij niet gebruikt wordt door ons of is het beter om de harde schijf bijvoorbeeld na 3 uur uit te laten zetten?
Persoonlijk zet ik ze altijd op een uur en dat werkt voor mij perfect, ik kan me geen enkele onderbreking van een uur voorstellen dat ik een hickup-loze opstart nodig heb.

Btw gaat echt je complete NAS in stand-by of enkel je schijven? Want ik kan me wel iets voorstellen dat je NAS gewoon alvast wat gaat voorbufferen in memory vanaf schijf (wat perfect gaat bij film kijken etc) terwijl VLC het relatief langzaam opvraagt en dat je dus op een gegeven moment een situatie krijgt dat je NAS-geheugen 5 minuten aan film bevat en dat dan je schijven 5 minuten niet aangesproken worden en die in stand-by gaan.

Echter zou je NAS nog steeds wel aan moeten blijven (want die heeft nog wel activiteit uit zijn geheugen).

En in principe is standby beter voor je schijven dan eeuwig aan, alleen het is een afweging want naar stand-by gaan en uit stand-by komen is een drama.
Let er ook wel op dat je het wel allemaal relatief moet zien, als je schijf een MTBF van 10.000 uur heeft zal je die schijf dan niet al eens vervangen hebben als je hem 24/7 aan laat staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
De NAS zelf gaat niet uit, alleen de harde schijf gaat op standby (webinterface is gewoon nog bereikbaar).
De MTBF van deze harde schijf (HD103SJ) is 1,200,000 Hours.

[ Voor 13% gewijzigd door knorde op 25-01-2016 09:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Na veel testen en diverse materialen te hebben geprobeerd uiteindelijk een perfecte combinatie gevonden :)
Een stuk flexibel schuim met piepschuim erbovenop.
Het was even zoeken naar de juiste combinatie maar ik hoor hem nu helemaal niet meer (en ja hij doet het nog wel haha :P).
Even netjes op maat gemaakt allemaal zodat het er ook nog netjes uitziet.

Blijft nog even de vraag open staan wat het beste is kwa standby tijden.
Ik heb hem nu op 3 uur staan.
Dit gaat in mijn situatie prima kwa films kijken etc.

[ Voor 18% gewijzigd door knorde op 01-02-2016 21:09 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
knorde schreef op maandag 01 februari 2016 @ 21:05:
Als het nu in jouw geval prima gaat zou ik zeggen : Ja...

Als je echt wil kan je nog ietwat experimenteren met naar beneden halen naar 2 uur en 1 uur etc alleen het is volgens mij (nooit echt uitgerekend) meer dubbeltjes waar je dan over gaat praten op jaarbasis met een redelijk ingewikkelde berekening (want je bespaart op draaiuren, maar opstarten kost weer meer energie etc).

Wat dit soort dingen betreft ben ik dan ook overal extreem simpel : Je hebt een quick-win die iedereen kan hebben (bijv 18 uur per dag uit) maar na die quick-win zijn er geen echte handige getallen meer aangezien het ook op een stukje comfort aankomt.

Kijkt iemand geen films, maar luistert die bijv alleen mp3'jes (en dan weer geen urenlange mixen oid) dan kan die persoon wellicht wel uit met 10 minuten en dan is het nog maar de vraag hoe het gebruik is bij opspinnen van de schijven en hoe bijv de NAS zelf het probeert te voorkomen.

Jij irriteert je aan de pauzes van opspinnen dus zou ik idd zeggen minimaal de lengte van 1 film, maar misschien dat jij gemiddeld elke film echt halverwege een plaspauze neemt en dat je hem daardoor op 1 uur kan terugzetten ik weet het niet.

Grofweg gezegd zou ik als absoluut minimum zeggen : het moet minimaal de lengte van 1 film zijn minus ander gebruik, dus heb jij altijd een laptop aanstaan die elk half uur een backup naar die nas doet dan hoeft het maar minimaal een half uur te zijn want je laptop houdt hem wel in leven.

Het onnodige gebruik is dan gewoon 3 uur, maar hoeveel is dit nou werkelijk als je de kosten berekend en vind je het boeiend om daar nog iets vanaf te halen en tegelijk comfort in te leveren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
Bedankt voor de uitgebreide reply :)

Het gaat me totaal niet om stroomkosten te besparen het gaat me puur om wat het beste voor de harde schijf is die in de NAS zit.
Is het beter om hem 24/7 te laten draaien of het is beter (omdat wij hem niet continue gebruiken) hem na een X aantal uur (in mijn geval 3 uur) uit te laten gaan.
Ik heb idd die 3 uur gekozen zodat een (lange) film gewoon volledig gezien kan worden zonder een spindown en spinup tussendoor.

Kwa stroomkosten maakt het me totaal niet uit dat hij nog 3 uur blijft draaien nadat we gestopt zijn met kijken.

P.S. Je kan maar 1 "antwoord" selecteren (beste antwoord) terwijl ik eigenlijk meerdere mensen dankbaar ben (iedereen eigenlijk voor de adviezen).
Er is niet echt 1 antwoord wat het beste is.
Wat moet je in zo'n geval doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
knorde schreef op maandag 01 februari 2016 @ 23:32:
Het gaat me totaal niet om stroomkosten te besparen het gaat me puur om wat het beste voor de harde schijf is die in de NAS zit.
Is het beter om hem 24/7 te laten draaien of het is beter (omdat wij hem niet continue gebruiken) hem na een X aantal uur (in mijn geval 3 uur) uit te laten gaan.
Omdat ik te lui ben om het type op te zoeken houd ik het lekker in het midden :) (kan ietwat verschil tussen server-garde hw en consumenten hw zitten)
Qua levensduur van je hdd zou ik zeggen : zodat die ongeveer 1x per dag opstart.

Dan gaan je nachturen / vakanties niet aan je levensduur vreten doordat dat ding continue doordraait.
En tegelijk gaat je spin up (wat over het algemeen relatief erg beschadigend is) je ook niet de kop kosten doordat je het max 365x per jaar doet.
Dat is zo ongeveer de afweging die je moet maken.

Heb je kinderen die 's middags een filmpje van de NAS willen kijken dan kan je hem wellicht op 5 of 6 uur zetten, zodat je na hun kijken nog zonder spin-up 's avonds nog een filmpje kan kijken voor jezelf en toch gaat hij 's nachts uit.
P.S. Je kan maar 1 "antwoord" selecteren (beste antwoord) terwijl ik eigenlijk meerdere mensen dankbaar ben (iedereen eigenlijk voor de adviezen).
Er is niet echt 1 antwoord wat het beste is.
Wat moet je in zo'n geval doen?
Simpel, choose me, choose me, choose me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie007
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-07 15:52
1 woord: Synology ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knorde
@allemaal:
Bedankt voor alle bijdrages, ik heb zeker wat aan meerdere personen gehad.
Gomez12 schreef op dinsdag 02 februari 2016 @ 00:55:
Simpel, choose me, choose me, choose me :)
Jij hebt toch wel de meest uitgebreide informatie gegeven dus de eer gaat idd naar jou uit, maar de rest heeft ook goed geholpen hoor!
Kun je dat iets meer onderbouwen?
Ik geloof zeker dat er veel betere nassen zijn dan degene die ik heb hoor dus begrijp me niet verkeerd.
Maar waarom zou dat in mijn situatie beter zijn dan mijn huidige NAS?

Pagina: 1