Aankoopadvies TV + soundbar / home cinema set

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-09 14:11
Afgelopen jaar ben ik verhuisd naar een appartement en nu beraad ik me op de juiste TV en speaker/home cinema set voor mijn situatie.

Ik zoek een?
- TV (FHD, 40-43")
- Speakers / soundbar
- Receiver (eventueel, maar volgens mij niet per se nodig)

Wat is je budget?
Geen exact budget, maar zoek wel een goede 'bang for the buck'. Wil ook geen extra geld neerleggen voor iets waar ik toch niks aan heb. Vandaar ook FHD en geen UHD. Denk dat het binnen de 1000 euro zeker moet lukken.

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik laat een werkplek maken in mijn woonkamer, waarbij de PC in een kast komt te staan. Dat is naast de TV, dus lijkt het me ideaal om de PC als mediacenter te gebruiken en om ook wat (casual) games op de TV te kunnen spelen. Er komt een kabeldoorvoer in de wand, dus kan alles makkelijk aan elkaar verbinden (HDMI). Dus: TV, Muziek, Films en Games.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/sp917l.png

Kijkafstand is zo'n 3-3.5 meter dus lijkt 40-43" mij voldoende. Ik heb momenteel nog een 32” en ik merk dat ik graag een stukje groter wil maar het is niet echt TE klein. Daarom wil ik niet groter dan 43”.

Nu ben ik best wel gecharmeerd van Ambilight, maar niet echt van de bijbehorende Philips TVs :/ Als ik geen geschikte Philips TV kan vinden, overweeg ik een oplossing zoals Ambivision (link). Daarvoor moet echter wel het HDMI signaal gesplit worden, dus dan is het handig om alle inputs op een AV-receiver of switch aan te sluiten. De HDMI splitter en Ambivision zet je dan tussen de switch/receiver output en de TV zodat het met elk inputsignaal werkt.

Audio van dit alles gaat dan via de (surround)speakers / soundbar, die ik tevens wil gebruiken voor het afspelen van muziek (Spotify, bluetooth via telefoon/tablet). Een surround-set lijkt me ook wel leuk, maar ik weet niet of mijn woonkamer daar geschikt voor is. Ik zit niet helemaal recht voor de TV en de bank staat (bijna) tegen de muur. Boven de bank komen nog wel planken (of iets dergelijks) waar de achterspeakers op kunnen staan.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ambilight TVs:
- Philips PFK6550: driezijdig ambilight (plus), maar alleen beschikbaar in zilver wat echt compleet misstaat in mijn interieur.
- Philips PUK7100: Wel drijzijdig ambilight, maar UHD met een slechte upscaling van FHD. Dus niet alleen heb je niks aan de UHD, het beeld wordt er zelfs slechter van. Wat een fail :F

Ik heb ook even gekeken naar de aanstaande 2016 TVs (o.a. hier: Link , maar het lijkt erop dat die allemaal minimaal 50” en UHD zijn.

Non-ambilight TVs::
Sony KDL-43W755C / 805C (3D) – Mooi design, goede reviews. 3D hoeft van mij niet, dus zal ik voor de 755C gaan. Op dit moment denk ik dat dit ‘m wordt.

Soundbar / speakers:
Surround:
- ONKYO HT-S3705 (incl. receiver)
- Philips Fidelio E5 (lijkt me ideaal, makkelijk van 2.1->4.1 dus geen gedoe met kabels. Wel wat prijzig en in 2.1 mode zijn die speakers wel erg groot naast een 43” TV? Lijkt me niet mooi staan. Er is nu een cashback actie dus als het gecombineerd kan worden met de BTW actie van MM komt het op ongeveer 420 euro)

Soundbar::
- Sony HT-CT380 (2.1) – mooi design, zal mooi staan onder de Sony TV en ik lees over het algemeen goede reviews. In de BTW actie en met Sony cashback komt deze op ongeveer 180 euro. Volgens de voorwaarden kunnen acties niet gecombineerd worden, dus het hangt er denk ik een beetje van af of dat duidelijk op de bon van de MM staat?

In principe kan ik ook zonder receiver, door een HDMI switch te gebruiken of de verschillende bronnen allemaal op de TV aan te sluiten.

Welke vragen heb je hier nog over?
Is surround wel aan te raden in mijn woonkamer, aangezien ik niet helemaal recht voor de TV zit?
Komt muziek wel tot zijn recht op een surround set? Muziek afspelen is voor mij minstens zo belangrijk als TV kijken.

Momenteel neig ik naar de KDL43755C + HT-CT380. De TV ben ik vrij zeker van, maar van de speakers / soundbar nog niet zo dus ik laat me graag adviseren! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Wat betreft de tv lijkt het me een prima keuze. Ambilight is voor veel mensen een pre maar de tv die je er bij krijgt is niet zo bijzonder. Met de Sony ben je inderdaad beter uit.

Wat betreft het geluid. Tja, dat is een kwestie van voorkeuren. Wil je een surround ervaring tijdens het kijken van films? Zo ja, heb je niets aan een soundbar aangezien die niet verder zal komen dan wat virtueel surround. Hoe belangrijk is de klank van muziek voor je? Als je daar waarde aan hecht, kom je met een soundbar sowieso bedrogen uit want die zijn daar niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Bedankt, heb de TV inmiddels aangeschaft. Later deze week terug naar de MM voor de BTW korting :)

Heeft een surround set wel zin mijn woonkamer, aangezien ik er niet helemaal recht voor zit etc.? Daar twijfel ik nog aan. Klank van muziek, tja.. het mag lekker klinken maar ik ben zeker geen audiofiel. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar iets wat 'gewoon goed' geluid geeft voor zowel films als voor muziek. Het hoeft dus niet top te zijn, maar moet ook nooit door de ondergrens zakken. Wat zou dan een goede optie zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FortyOne
Zou dit een goede optie zijn? Sony HT RT-5

Ik lees vrij positieve reviews. Het is een volledige 5.1 set, maar de voor en center speakers zitten dan in de soundbar. De rear speakers zijn draadloos (behalve power). Lijkt me een mooi compromis. Wel aan de prijs, maar in de Mediamarkt actie + Sony cashback gaat er aardig wat van af :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Hoeveel budget heb je nog over? En hoe belangrijk vind je de kwaliteit van de speakers? Ben je al tevreden als er meer uitkomt dan de gemiddelde wekkerradio? Of wil je echt bij wijze van weggeblazen worden bij het zien van een mooi concert?

Indien je weggeblazen wilt worden zou ik zeggen, spendeer je centen aan 2 mooie front speakers (zuilen of boekenplank formaat) en een relatief eenvoudige receiver. Ga daarna sparen voor de overige componenten en eventuele upgrade.

Indien je al snel genoegen neemt met "beter dan wekkerradio", dan is volgens mij elke homecinema-set boven de paar honderd euro geschikt. Soundbar of niet. De laatste tijd zie ik Teufel vaak voorbij komen, dus wellicht staat daar iets wat in je budget past.

Houdt er rekening mee dat je mogelijk je eigen kwaliteitseisen verkeerd inschat en dat je na een tijdje meer gaat willen. Vooral de subwoofer laat vaak te wensen over, zeker wanneer de overige speakers uit "melkpakjes" bestaan. De speakers kunnen niet laag genoeg en de subwoofer is niet massief genoeg om ook zuiver te klinken in de hogere regionen. Met als gevolg een matige overgang, slecht presterende subwoofer en mogelijk een gat in het frequentiebereik.

[ Voor 15% gewijzigd door LA-384 op 26-01-2016 19:42 ]