Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySoldier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 07-06 17:37
Dag allen,

Ik (man, 22 jaar) zit met een dilemma in mijn maag waar ik zelf niet helemaal uit kom en bij deze advies vraag aan mensen die in (bijna) hetzelfde schuitje hebben gezeten.

In het verleden heb ik een MBO3 ICT en een MBO4 SAW (zorg) afgerond en sinds september jl werk ik bij Defensie in de ICT. Nu bevalt mij dit goed, ik mag niet klagen over de collega's, mijn inkomen of de werkomstandigheden. Toch kriebelt het bij mij om alsnog een voltijd HBO op te gaan pakken, vooral omdat ik het gevoel heb dat ik meer uit mijzelf kan halen dan wat ik nu doe.

De studie die ik ambieer is Bestuurskunde / Overheidsmanagement. Het bezig zijn met maatschappelijke vraagstukken, het politieke vlak dat erbij komt kijken en het analyseren / oplossen van problemen spreekt mij zeer aan.

Er zijn verschillende mogelijkheden die ik heb onderzocht, waarbij ik o.a. de studiedruk, werk & levenservaring en de financiële voor-en nadelen overzichtelijk heb gemaakt. Deeltijd studeren kwam daarbij voor mij niet gunstig uit, omdat ik daar pas op mijn 28e mee zou kunnen beginnen, vanwege het werk bij Defensie met alle plichten die daarbij komen kijken.

Nu zit het dus zo. Of ik kan blijven werken bij Defensie waarbij ik wél (werk)ervaring opdoe in de ICT, maar vanwege de drukte ik geen tijd heb om een deeltijd studie op te pakken. Vanwege een dienverplichting die voor mij in 2021 afloopt is het niet mogelijk om tussentijds iets anders te gaan doen. Voordeel is wel dat ik kan sparen voor een eventuele deeltijd HBO later, maar dan ben ik al meerdere jaren voorbij de dertig, wil ik klaar zijn met mijn HBO.

Of ik besluit om een voltijd HBO op te gaan pakken vanaf september a.s. en vier jaar lang te gaan studeren om zodoende mijn HBO te behalen rond mijn 27e en daarna alsnog aan het werk gaan. Het nadeel is dat, vanwege het leenstelsel, ik wel een studie schuld opbouw. Ik heb de afgelopen maanden aardig zitten sparen om o.a. het collegegeld te kunnen betalen, maar het spreekt voor zich dat je daar alleen niet van rond komt.

Nu is mijn vraag, gezien de voor-en nadelen, wat zou jouw advies zijn aan mij en met name, waarom? Ik hoop hiermee meer duidelijkheid voor mijzelf te krijgen en een evenwichtige beslissing te nemen waarin ik alle voor- en nadelen van jullie adviezen mee heb laten wegen.

Bij voorbaat dank!

Beste antwoord (via MonkeySoldier op 27-01-2016 20:05)

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-06 19:07

Mach

[END]Avengers

Gaan voor de HBO..of het nu in deeltijd is of in voltijd, dat maakt niet uit.

In de branche waar je werkt (overheid, semi overheid) is het belang van diploma's nog erg groot; of dat nu terecht is of niet.

Zelf destijds in min of meer dezelfde situatie gezeten, maar toen met de vraag of ik nog wel of niet de universiteit zou doen, na mijn HBO. Werkte toen ook bij defensie. Kreeg snel door dat ik met HBO niet de carriere kansen zou krijgen die ik met een academisch papiertje wel zou krijgen. Dus toen in deeltijd universiteit gedaan (Bestuurskunde en bestuursrecht). Was aanpoten, en pas op mijn 30e klaar (werkte toen al weer bij een andere werkgever), maar nog geen seconde spijt van gehad.

Zonder die academische opleiding was ik nooit op mijn huidige positie terecht gekomen.

DUGG

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Zodra het maar even mogelijk is zorg dat je een HBO opleiding afrondt. Je moet nog minstens 45 jaar werken en je komt jezelf tegen als je straks op je 35ste op straat komt te staan met een MBO-opleiding.

Het meeste ideale zou zijn als je iets met defensie kunt regelen natuurlijk. Dus deeltijd HBO betaald door jouw werkgever. Is buffelen hoor, maar dan heb je in ieder geval niet de financiële klap.

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 699209 op 24-01-2016 13:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Mach
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-06 19:07

Mach

[END]Avengers

Gaan voor de HBO..of het nu in deeltijd is of in voltijd, dat maakt niet uit.

In de branche waar je werkt (overheid, semi overheid) is het belang van diploma's nog erg groot; of dat nu terecht is of niet.

Zelf destijds in min of meer dezelfde situatie gezeten, maar toen met de vraag of ik nog wel of niet de universiteit zou doen, na mijn HBO. Werkte toen ook bij defensie. Kreeg snel door dat ik met HBO niet de carriere kansen zou krijgen die ik met een academisch papiertje wel zou krijgen. Dus toen in deeltijd universiteit gedaan (Bestuurskunde en bestuursrecht). Was aanpoten, en pas op mijn 30e klaar (werkte toen al weer bij een andere werkgever), maar nog geen seconde spijt van gehad.

Zonder die academische opleiding was ik nooit op mijn huidige positie terecht gekomen.

DUGG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21-06 01:21
Hbo, daar heb je je leven lang plezier van...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:36

SmartDoDo

Woeptiedoe

Met bovenstaanden ^^ :)

Alles wat je op deze leeftijd aan opleiding kunt doen, doen! Op een later moment zal het lastiger zijn vanwege de indeling van je leven. De combinatie met werk, misschien gezin etc. is gewoon lastiger dan in een periode waarin je je puur op je opleiding richt. Of het altijd terecht is, is de vraag maar het bezit van een diploma op HBO-niveau ten opzichte van MBO en ervaring moet je niet onderschatten. Er zijn nu eenmaal genoeg werkgevers die een MBO'er met nog zoveel ervaring niet zullen aannemen voor een HBO-functie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 13:50
HBO, desnoods deeltijd. Met een MBO ben je nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySoldier
Dank allen voor het (snelle) antwoord! Dus als ik het goed begrijp dan is het verstandiger om aan een HBO te beginnen dan een MBO diploma te hebben met (relevante) werkervaring. Studeren in de baas zijn tijd kan pas ná 2021 en dan nog is het de vraag of en hoe het goed gekeurd wordt.

Ook maak ik er op uit dat werkervaring bijvoorbeeld bij Defensie dus niet zo heel veel toegevoegde waarde heeft op het CV?

Zijn er ook mensen die van het MBO door zijn gestroomd naar het HBO? Wat zijn de ervaringen en mogelijke valkuilen?

[ Voor 13% gewijzigd door MonkeySoldier op 24-01-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechHunter
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-06 17:56
Werken bij defensie klinkt leuk, maar in het bedrijfsleven heb je er weinig aan als je op commando in de houding kan springen. :p, even serieus, in het bedrijfsleven worden toch wel vaak andere dingen gevraagd waar de HBO opleiding vaak als een echte meerwaarde wordt gezien.

Ik ben zelf nooit doorgestroomd naar het HBO, maar ik heb ze wel zien wegvallen. Wie het haalde? Die serieus zijn en er hard voor willen werken. Als je er echt in gelooft en gemotiveerd ben om te halen, zeker gaan doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySoldier
TechHunter schreef op zondag 24 januari 2016 @ 18:54:
Werken bij defensie klinkt leuk, maar in het bedrijfsleven heb je er weinig aan als je op commando in de houding kan springen. :p, even serieus, in het bedrijfsleven worden toch wel vaak andere dingen gevraagd waar de HBO opleiding vaak als een echte meerwaarde wordt gezien.

Ik ben zelf nooit doorgestroomd naar het HBO, maar ik heb ze wel zien wegvallen. Wie het haalde? Die serieus zijn en er hard voor willen werken. Als je er echt in gelooft en gemotiveerd ben om te halen, zeker gaan doen!
Defensie is (gelukkig) veel meer dan alleen op commando in de houding springen. ;) Maar de boodschap van iedereen is duidelijk. Dank U allen! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lelletje
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-06 16:23
Ik zelf ben nu 33 en loop er nu tegenaan. Ik was 24, bezig met 1e jaars HBO maar wilde feesten en werken... Nu ben ik op mijn max en om verder te kunnen heb je zeker HBO nodig... Ik begin binnenkort ook met een deeltijd HBO.

Als ik toen wist wat ik nu weet, had ik het anders aangepakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
HBO is het nieuwe MBO.

Ben nu 34. Waar je 'vroeger' nog een fatsoenlijke baan met enkel MBO kon krijgen wordt nu al snel HBO gevraagd.
En werken duurt nog zóóó lang... Die paar jaar school.. Dat is niks. En je bent 22.. HBO dus.
Pagina: 1