Raspbian, transmission start niet automatisch

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb een raspberry pi met daarop Raspbian Jessie. Hierop heb ik transmission daemon geïnstalleerd om de pi te laten fungeren als downloadserver. Dit werkt goed, echter als ik de pi reboot komt transmission niet up. Pas met het commando sudo service transmission-daemon start werkt het weer.

Nu is er wel een init.d script, maar hoe kan ik erachter komen wat er fout gaat? Waar vind ik relevante log files?

Beste antwoord (via Palomar op 24-01-2016 16:25)

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Gebruik je bekabeld LAN of Wifi? Er is een redelijke kans dat de daemon probeert te starten voordat de netwerkverbinding goed en wel tot stand gebracht is, wat ook verklaart waarom je /etc/rc.local truc met een sleep wel werkt.

Om dit netjes op te lossen moet je met de startup services aan de gang om deze afhankelijkheid op de netwerkverbinding expliciet te maken en wellicht daar een sleep toe te passen. De arch wiki stelt bijvoorbeeld voor in geval van systemd om het volgende in /etc/systemd/system/transmission.service.d/fixdep.conf te zetten:
code:
1
2
[Unit]
Requires=network.target

Als je tevreden bent met de huidige oplossing kun je die natuurlijk ook gewoon houden.

De error wat betreft de udp buffer staat op zichzelf: Transmission probeert buffers te krijgen die groter zijn dan standaard door de kernel toegestaan. Op mijn Xbian RPi (en vermoedelijk ook op jouw raspbian):
code:
1
2
3
4
root@rpi ~ # sysctl net.core.wmem_max
net.core.wmem_max = 163840
root@rpi ~ # sysctl net.core.rmem_max
net.core.rmem_max = 163840

Je kunt het dus gerust negeren (de RPi is sowieso geen snelheidsmonster) of als je wilt ook grotere buffers toestaan via een sysctl. Mocht je dit willen toepassen, dan raad ik je alleen aan om de wijzigingen niet in /etc/sysctl.conf te plaatsen, maar in een aparte file in /etc/sysctl.d (bijv. /etc/sysctl.d/buffers.conf).

[ Voor 8% gewijzigd door narotic op 24-01-2016 14:32 ]

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrick.k
  • Registratie: September 2010
  • Niet online
Heb je al een keer het volgende commando uitgevoerd?
 sudo service transmission-daemon enable 

Dit zou ervoor moeten zorgen dat na het rebooten transmission weer wordt gestart.

[ Voor 17% gewijzigd door patrick.k op 24-01-2016 13:19 . Reden: Opmaak ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
patrick.k schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:17:
Heb je al een keer het volgende commando uitgevoerd?
 sudo service transmission-daemon enable 

Dit zou ervoor moeten zorgen dat na het rebooten transmission weer wordt gestart.
Dat exacte commando kan ik me niey herinneren, maar ik zie in /var/log/daemon.log wel dat et een poging wordt gedaan elke keer en dat de volgende foutmelding optreedt (wat aangeeft dat ie volgens mij dus al wel op automatisch starten staat?) :

udp failed to set receive buffer

Gegoogled daarop en vond niet direct een eenduidige oplossing, maar wel deze workaround :

is issue is resolved properly, I’ve got the web server to start at boot by adding these lines to /etc/rc.local before the “exit 0” line…
service transmission-daemon stop
sleep 5
service transmission-daemon start

Dat lijktv oor nu te werken ..

[ Voor 4% gewijzigd door Palomar op 24-01-2016 13:44 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• narotic
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-11-2021
Gebruik je bekabeld LAN of Wifi? Er is een redelijke kans dat de daemon probeert te starten voordat de netwerkverbinding goed en wel tot stand gebracht is, wat ook verklaart waarom je /etc/rc.local truc met een sleep wel werkt.

Om dit netjes op te lossen moet je met de startup services aan de gang om deze afhankelijkheid op de netwerkverbinding expliciet te maken en wellicht daar een sleep toe te passen. De arch wiki stelt bijvoorbeeld voor in geval van systemd om het volgende in /etc/systemd/system/transmission.service.d/fixdep.conf te zetten:
code:
1
2
[Unit]
Requires=network.target

Als je tevreden bent met de huidige oplossing kun je die natuurlijk ook gewoon houden.

De error wat betreft de udp buffer staat op zichzelf: Transmission probeert buffers te krijgen die groter zijn dan standaard door de kernel toegestaan. Op mijn Xbian RPi (en vermoedelijk ook op jouw raspbian):
code:
1
2
3
4

Je kunt het dus gerust negeren (de RPi is sowieso geen snelheidsmonster) of als je wilt ook grotere buffers toestaan via een sysctl. Mocht je dit willen toepassen, dan raad ik je alleen aan om de wijzigingen niet in /etc/sysctl.conf te plaatsen, maar in een aparte file in /etc/sysctl.d (bijv. /etc/sysctl.d/buffers.conf).

[ Voor 8% gewijzigd door narotic op 24-01-2016 14:32 ]

- = Step Into The Pit | Industrial Strength = -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
narotic schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:28:

code:
1
2
[Unit]
Requires=network.target

code:
1
2
3
4

De Raspberry is bedraad aangesloten. Al weet ik niet of de LAN-poort misschien alsnog via de usb-bus gaat oid en dus pas later online is. Voor nu voldoet het truukje met rc.local dus wel, maar mocht ik me er eens verder in gaan verdiepen dan zal ik je tips opvolgen :) Thanks.