USB type-C belangrijk.

Pagina: 1
Acties:

• BOSSaap
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 28-01 15:39
Hallo mede tweakers,

Ik ga over een paar dagen mijn pc bestellen, een 840 euro build met r9 390 en een i5 6400. Ik had niet zo veel ruimte in het budget voor een moederbord, dus werd mij de pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H aangeraden. Prima moederbord, maar ik zat nog eens door de pricewatch te kijken en toen kwam ik langs dit moederbord.
#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H110M-S2HP€ 67,95€ 67,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 67,95

Het kost 9 euro meer en heeft USB 3.1 type a en c! Ik hoor overal dat USB type c de toekomst is, maar waarom wordt dit moederbord dan nergens aangeraden, terwijl het voor maar 9 euro meer nog steeds heel goedkoop is?
Het lijkt mij dat het dit wel waard is, maar wat denken jullie?

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-02 17:00
Meeste kabels gaan van USB type A naar type C, dus in principe heb je er niet zo heel veel aan. Telefoons zoals bijvoorbeeld de Oneplus 2 hebben aan één kant type A (reversible dus je kan hem er ook andersom insteken) en aan de andere kant type C :).

Edit\ Toen men van mini usb naar micro ging is USB type A ook niet veranderd.

[ Voor 14% gewijzigd door Maks op 24-01-2016 10:57 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 12:14
Als jij het prettig vind om alvast een USB 3.1 type C aansluiting te hebben dan neem je toch gewoon dat mobo? Een andere optie is om nu €9,- uit te sparen en tzt een add in card a +/- €30 aan te schaffen.

Zelf vond ik het toentertijd erg prettig dat mijn mobo alvast usb 3.0 had terwijl ik nog geen usb 3.0 apparaten had. Nu zijn al mijn usb sticks, card readers en externe hdd's 3.0 en kwam ik zelfs 3.0 poorten tekort. Lang verhaal kort, het zal even duren maar er komt vast wel een gebruiksscenario voor 3.1 type C :)

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-02 10:37
Als dat voor jou die 9 euro waard is moet je vooral dat bord nemen. Wellicht dat het in de toekomst nuttig zal zijn.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De betere vraag misschien, waarom zou het voor 9 euro niet doen als je denkt dat het handig kan zijn.
Verder zit er niet zo gek veel verschil in die borden (tenzij je per se nog een COMpoort nodig hebt op je bord).

• BOSSaap
TERW_DAN schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:12:
Verder zit er niet zo gek veel verschil in die borden (tenzij je per se nog een COMpoort nodig hebt op je bord).
Ik heb echt geen idee wat een COMpoort is, en op welke van de twee moederborden het zou zitten, een beetje extra uitleg?

• Maks
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15-02 17:00
BOSSaap schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:18:
[...]

Ik heb echt geen idee wat een COMpoort is, en op welke van de twee moederborden het zou zitten, een beetje extra uitleg?
Als je internet hebt dan kan je dat in principe zo op het wereld wijde web vinden.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

COM poort is voor seriële communicatie, vroegah bijvoorbeeld je muis of modem ;)
word nog wel gebruikt voor het programmeren van een alarmcentrale of zo.

[ Voor 31% gewijzigd door keur0000 op 24-01-2016 11:27 ]

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• BOSSaap
Oké bedankt, maar aan de plaatjes op Google te zien zit deze op bijde moederborden. Maar aangezien ik niet eens wist wat het was 8)7, ga ik er van uit dat ik het toch nooit zal gebruiken

• Ravefiend
  • Laatst online: 15-02 17:12

Ravefiend

Carpe diem!

Zoals keur0000 al aangaf kan die nog wel eens van pas komen als je ooit een besluit te gaan spelen met een Arduino ofzo. :-)

• keur0000
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

BOSSaap schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:28:
Oké bedankt, maar aan de plaatjes op Google te zien zit deze op bijde moederborden. Maar aangezien ik niet eens wist wat het was 8)7, ga ik er van uit dat ik het toch nooit zal gebruiken
Klopt, denk niet dat je deze poort nodig hebt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• BOSSaap
oke bedankt voor de reacties, ik zal dan zeker dit moedebord kiezen. Ik had dit topic helemaal niet aangemaakt als het wat hoger in de populartiteit van de pricewatch stond, maar omdat het zo laag stond en dus schijnbaar nauwelijks gebruikt wordt, vroeg ik me af of dit dan een juiste keuze was. (dit is het duidelijk dus wel) bedankt iedereen!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BOSSaap schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:28:
Nee, die zitten niet op beide borden, de S2H heeft die alleen.

Daarbij staat er in de specs van de S2HP niet dat deze dual display support. Mocht je dat dus willen gaan gebruiken is dit misschien een minder handige optie (hoewel ik het vreemd vindt dat ie dat niet doet, gezien er wel gewoon meerdere video outputs opzitten).

• BOSSaap
TERW_DAN schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:41:
[...]
Daarbij staat er in de specs van de S2HP niet dat deze dual display support. Mocht je dat dus willen gaan gebruiken is dit misschien een minder handige optie (hoewel ik het vreemd vindt dat ie dat niet doet, gezien er wel gewoon meerdere video outputs opzitten).
ik wil over een jaar ofzo misschien wel een 1440p monitor aanschaffen (vandaar ook de r9 390) maar deze zou ik dan op mijn videokaart aansluiten, dan zou dit toch geeen probleem moeten zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Dat kan gewoon, want het staat los van je videokaart. Maar als je daarnaast de IGP wil gaan gebruiken voor het aansturen van meerdere monitoren (naast die je op je videokaart hebt zitten, dan is dat wel iets waar je rekenign mee moet houden. Houdt je het bij een enkel scherm, dan maakt het allemaal niets uit.

• BOSSaap
Ik ga zeker niet 2 schermen van de igpu draaien, en heeeel waarschijnlijk niet eens 1. De enige reden waarom ik dat zou doen, is als mijn videokaart er mee ophoud, en ik die voor reparatie op moet sturen

• BOSSaap
Ik heb alleen nog wel een laat se vraag. Ik wil al dit moois in de nzxt s340 stoppen, maar deze heeft 2 fans en het moederbord heeft maar 1 fan header. Hoe kan ik dit oplossen?

Verwijderd

Dat wordt een splitter of een molex naar 3 pins fan adapter. Kan je dan niet beter iets meet uitgeven aan een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P?

• BOSSaap
Ik zit eigenlijk al een beetje over budget heen, als ik dat moederbord zou willen, dan zou ik een r9 390 moeten verwisselen voor 380x

• BOSSaap
pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter Ik denk dat ik dan maar zoiets neem, werkt dit ook op de system fan header?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat gaat werken, maar is verre van optimaal. Die kabel maakt van 1 header 4 fan-headers; het nadeel is dat je vanaf 1 --> 4 fans een extra molex of sata connector nodig hebt om de fans van stroom te voorzien. Een kwalitatief goede fanheader op een moederbord kan dikwijls wel 2 tot 3 fans zelf van stroom voorzien.

Alternatief: pricewatch: Noctua NA-SYC1 4-Pin Y-SPlit Cable (set van 2) (setje van 2! Maakt van 1 fan header --> 2 fan headers)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• BOSSaap
Dankje die zijn inderdaad een stuk beter!
Pagina: 1