Subwoofer in AV-meubel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Voor mijn nieuwe woning ben ik bezig met het ontwerp van een AV-meubel waarbij ik mijn Subwoofer graag wil wegwerken:
  • AV-meubel komt op de grond te staan
  • Subwoofer (front-firing) komt op de grond, in het meubel te staan; maakt geen contact met het meubel (gat in onderzijde meubel)
  • Klep/deurtje dat er voor komt is van speakerdoek, waarmee het geluid goed weg zou moeten kunnen
  • 5 tot 10 cm ruimte links, rechts, boven, voor en achter tussen subwoofer en meubel
Zien jullie bezwaren bijv vwb geluidskwaliteit, trillingen? Extra dingen waar ik op moet letten bij het ontwerp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-04 21:53
even een kopietje van mijn reactie uit een ander topic:

ik had ook zoiets bedacht, zelbouw sub met dezelfde afmetingen (hoogte en diepte) als het zelfbouw TV meubel. De sub kon dan mooi naast het meubel staan. Optisch prachtig, geluidskwaliteit ruk. Het laag kwam er niet echt uit. Iets met golflengte en uitdoven. Weet de exacte threorie er niet van, maar de door mij bedachte opstelling klonk dus niet. Ik heb de sub op diverse plekken in mijn kamer gehad, en zo ongeveer de minst gunstige plek klonk het beste!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmilneM
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15-09-2023
Dank je voor je reactie.

Zijn er andere ervaringen met (bestaande) subwoofer inbouwen in meubel?

Sub is in dit geval front facing (Dali E-12 F).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:27
Ik denk niet dat de ervaring van 107mb helemaal overeenkomt met het idee van EmilneM. De matige weergave zou namelijk ook deels door de bouw van de sub kunnen komen.

Daarnaast heeft 107mb wel gelijk dat de plaatsing van de sub het meeste doet voor de prestaties. In die zin dat de plaatsing van de sub de locatie van staande golven bepaald. Ongeacht waar de sub staat zullen er bepaalde plaatsen in de kamer zijn waar de lage tonen volledig uitdoven en andere plaatsen waar deze juist overdreven aanwezig zijn. Zit zo'n plaats net op je luisterplek, dan heb je dikke vette pech en zul je de sub moeten verplaatsen.

Zou je een subwoofer dus in je av-meubel integreren, dan beperk je jezelf in de plaatsing. Wanneer je luisterpositie zich dan ook nog eens tegen de muur tegenover de sub bevindt, dan heb je volgens mij gegarandeerd last van staande golven.

Er zijn wel andere manieren om staande golven te beperken, maar het verplaatsen van de sub is het meest eenvoudig, goedkoopst en meest succesvol. Een andere manier is het gebruik van een speciale equalizer die bepaalde frequenties dempt en andere juist versterkt. Op die manier krijg je een minder fluctuerend frequentiebereik (verschil tussen luide en zachte frequenties wordt kleiner), waardoor je mogelijk minder last hebt van staande golven (ze zijn er wel, maar minder hinderlijk). Of dit precies zo werkt moet ik nog achterhalen.

Verder doe je er goed aan de subwoofer te ontkoppelen van de ondergrond, tenzij deze op vloerbedekking komt te staan. Dan gebruik je een combinatie van koppeling (aan de ondergrond onder de vloerbedekking d.m.v. spikes), met daarop een dempende stenen tegel (graniet). De sub zet je dan met ontkoppelende voetjes op die steen.

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 30-01-2016 09:54 ]