DNS probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-12-2023
Hallo allemaal,

Even een vraagje.. ik kom er bijna altijd zelf wel uit maar zit nu met een vreemd probleem.
Op mijn laptop kreeg ik ineens een melding van een IP Conflict en ik had geen internet meer.
Bij ipconfig kon ik zien dat ik wel gewoon netjes een ip adres kreeg van het ziggo modem (192.168.178.11).
Wat mij opviel was dat de DNS op 192.168.1.1 stond. Wat natuurlijk niet in dezelfde range zit dus kan het kloppen dat de laptop de DNS server niet kan bereiken.
Dus de DNS server ingesteld voor de netwerkkaart op 8.8.8.8 en ja hoor internet..
In het Hosts bestand stond niks dus heb ik er maar even wat malware scans overheen gegooid.
Deze vonden wel wat maar de oplossing bleef uit.
Ik heb toch niet veel op die laptop staan, dus heb ik maar even een volledige herinstallatie uitgevoerd. (recovery)
En tot mijn verbazing had ik hierna hetzelfde probleem..
Wel gewoon een IP adres maar weer die DNS op 192.168.1.1 terwijl ik in mijn router/modem gewoon de google DNS en ziggo DNS ingesteld heb.
Toen de dns geflusht en ipconfig release en renew en daarna pakte hij wel netjes de dns servers die ook in de modem staan.
Maar na een herstart weer hetzelfde probleem.
Ik heb de nieuwste driver voor de netwerkkaart al geinstalleerd.

Iemand nog een idee die mij hiermee kan helpen?
Ik kan natuurlijk gewoon 8.8.8.8 handmatig instellen maar ja dat is niet de beste oplossing natuurlijk, het heeft altijd gewerkt dus waarom nu niet?!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertil126
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 19:05
Het lijkt wel of er een ander apparaat in het netwerk voor DNS speelt. Heb je misschien een NAS in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
Nee, wel een extra acces point maar daar staat ook gewoon DNS netjes op ziggo en google dns en dat het ip adres van die accespoint zit ook in de 192.168.178.x range
Voor de zekerheid had ik die acces point al weggehaald maar dat hielp ook niet
Als ik ergens anders ben doet het probleem zich ook voor en andere laptops thuis werken wel gewoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan twee dingen proberen:

Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Ibgyh2rk0ICRfCnFe234fQ3W/full.jpg
Controleer of in de tabbladen er geen andere zaken staan ingevuld zoals een Alternate Configuration.

Of je gaat naar Device Manager en mikt daar alle netwerkkaarten weg; hier zit natuurlijk iets meer werk aan na het herstarten want waarschijnlijk moet/kan je dan bepaalde netwerk-configuraties opnieuw uitvoeren (zoals sommige WiFi-netwerken).

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:07

JTT

Wat ook nog te proberen valt is om de TCP/IP instellingen compleet te resetten door het volgende command uit te voeren in commandprompt:

netsh int ip reset

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Wat is het IP adres van je DHCP server volgens ipconfig /all?
Wat toont ipconfig /all op een andere computer?
Kan je hier een ipconfig /all kunnen posten?

Heb je in Windows misschien een vast alternatief IP adres ingevuld?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
@ Max3400 en JTT Ik heb verder niks ingevuld en had alle adapters al gereset en van de nieuwste drivers voorzien, de reset hielp ook niks.

@ lier;

Probleem PC:

Draadloos LAN-adapter voor Draadloze netwerkverbinding:

Verbindingsspec. DNS-achtervoegsel: dynamic.ziggo.nl
Beschrijving. . . . . . . . . . . : Qualcomm Atheros AR9485 Wireless Network
Adapter
Fysiek adres. . . . . . . . . . . : 44-6D-57-9A-B7-FF
DHCP ingeschakeld . . . . . . . . : ja
Autom. configuratie ingeschakeld : ja
Link-local IPv6-adres . . . . . . : fe80::21e5:92e3:6895:5a25%13(voorkeur)
IPv4-adres. . . . . . . . . . . . : 192.168.178.11(voorkeur)
Subnetmasker. . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease verkregen . . . . . . . . . : zondag 24 januari 2016 9:54:48
Lease verlopen. . . . . . . . . . : zondag 24 januari 2016 10:54:52
Standaardgateway. . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCP-server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 205811031
DHCPv6-client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1E-35-D8-45-10-BF-48-20-DB-D4

DNS-servers . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
NetBIOS via TCPIP . . . . . . . . : ingeschakeld

PC die werkt:
Wireless LAN adapter Wi-Fi:

Connection-specific DNS Suffix . : dynamic.ziggo.nl
Description . . . . . . . . . . . : Intel(R) Dual Band Wireless-AC 3160
Physical Address. . . . . . . . . : 34-DE-1A-28-E5-5B
DHCP Enabled. . . . . . . . . . . : Yes
Autoconfiguration Enabled . . . . : Yes
Link-local IPv6 Address . . . . . : fe80::3487:9cff:1ba4:960a%8(Preferred)
IPv4 Address. . . . . . . . . . . : 192.168.178.13(Preferred)
Subnet Mask . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
Lease Obtained. . . . . . . . . . : zondag 24 januari 2016 08:06:54
Lease Expires . . . . . . . . . . : zondag 24 januari 2016 10:38:02
Default Gateway . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCP Server . . . . . . . . . . . : 192.168.178.1
DHCPv6 IAID . . . . . . . . . . . : 188014106
DHCPv6 Client DUID. . . . . . . . : 00-01-00-01-1D-C4-16-02-C4-54-44-E4-8E-9A

DNS Servers . . . . . . . . . . . : 8.8.8.8
89.101.251.229
NetBIOS over Tcpip. . . . . . . . : Enabled

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Volgens mij is het normaal dat je modem naast dhcp server ook als DNS server fungeert, maar dat zou bij jou 192.168.178.1 moeten zijn ipv 1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
Klopt, in mijn modem heb ik die 8.8.8.8 en ziggo dns ingesteld, de overige pc's nemen dat ook netjes over maar deze blijft op de een of andere manier op 1.1 staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
Bedraad is het trouwens hetzelfde probleem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01

lier

MikroTik nerd

Kan je een keer met een liveCd (kan ook vanaf USB) opstarten om te kijken of je daarmee wel de juiste IP adres informatie toegewezen krijgt?

Kan je ook eens alle kabels uit het modem/router trekken en dan alleen je laptop daarop aansluiten via de kabel? Vergeet niet de ipconfig /release en ipconfig renew...

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:07
Heb je er soms een homeplug ergens ertussen zitten waardoor de router van een van je buren bereikbaar is in je netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
@hcQd nee die heb ik niet @lier heb ubuntu gestart maar heb ik ook geen internet, bekabeld had ik al geprobeerd.

Een ontwikkeling; Omdat ik niet meer wist wat ik moest heb ik om de een of andere manier de BIOS ge-reset en hij doet het nu opeens wel.. ga het even blijven testen want ik zou niet weten wat dit met de bios te maken moet hebben

[ Voor 51% gewijzigd door bjl9011 op 24-01-2016 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
Bleek toeval te zijn
Nu doet hij het weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertil126
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 19:05
Staat er geen apparaat in de client list van je router die je niet kunt plaatsen? Een buurman die per ongeluk op je wifi zit bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

https://support.microsoft.com/en-us/kb/146333 ?

Goed lezen en alleen uitvoeren als je zeker weet wat er gaat gebeuren en dat je het zelf kan herstellen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 176232

En als je nu standaard in je router standaard instelt en op je PC standaard?
Waarom in Jezusnaam DHCP omzeilen?
Is dit en potje moeilijk doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
@MAX3400 na een herinstallatie deed die het ook nog niet, dat is dan toch hetzelfde als dit in principe.

@czar op de router staat google dns omdat die van ziggo laatst vaak uitgevallen is daarnaast de standaard ziggo dns, alle pc's en telefoons tablets pakken dit gewoon over alleen deze pc niet, beetje raar toch..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Blackface schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:59:
@czar op de router staat google dns omdat die van ziggo laatst vaak uitgevallen is daarnaast de standaard ziggo dns, alle pc's en telefoons tablets pakken dit gewoon over alleen deze pc niet, beetje raar toch..
Duidelijk. Je hebt dus een Ziggo-router en die doet het niet goed.
Dan ga ja toch bellen met Ziggo?
Als 1 PC het niet doet, dan zou ik me overigens ernstig zorgen gaan maken. DNS-verkeer is nogal simpel. Kijk eerst eens of er ergens op die PC niet ingesteld staat dat die een vast (ander) DNS-adres gebruikt. In het ergste geval: herinstalleer het OS van scratch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
@ czar zoals ik al zei.. Als ik ergens anders ben doet hij het ook, en heb hem net opnieuw geïnstalleerd en alles staat op auto na een dns flush doet hij het wel even maar na een herstart weer niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Palthe

Kun je 192.168.1.1 pingen?
En wat doet een ipconfig /renew? Vermoedelijk gaat het dan wel goed, maar na een reboot zelfde probleem, of niet?
Ik vermoed daarom dat 192.168.1.1 nog steeds te vinden/pingen is en dat je NIC toch weer terug springt naar dat ip. Kan het zijn dat je hiervoor een router had die wel dat 1.1 adres had? Oplossing zou dus zijn apparaat opsporen met ip 192.168.1.1 en deze een ander ip adres geven.
Very strange indeed.

[ Voor 126% gewijzigd door Palthe op 25-01-2016 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
Inmiddels maar een kale installatie gedaan (geen recovery) ook geen succes.
Windows 10 geinstalleerd was ook geen succes.
Via hotspot op de iphone ook geen verbinding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beetje oud onderwerp, maar toch even een reactie:
Je router zit niet altijd op 192.168.1.1, soms op een heel ander adres, De mijne staat op 192.168.2.1, maar het kan zomaar 192.168.1.200 zijn.
Werk je onder Windows:
1. open een dosbox/command prompt
2. type: ipconfig/all (gevolgd door enter)
Je krijgt dan een lijst van al je netwerk-verbindingen.
Ergens staat dan iets bij van 'gateway'. Dat IP-adres type je dan in in een browser en dan kun je meestal inloggen op je router. De inloggegevens daarvoor heb je ooit bij ingebruikname zelf opgegeven, zo niet, dan zou ik dat maar heel snel doen (standaard-inloggegevens staan in de handleiding of een begeleidende brief van de leverancier).
Op Linux (Ubuntu/Mint etc.) moet je op de command-prompt even ifconfig typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Palthe

Anoniem: 176232 schreef op vrijdag 12 februari 2016 @ 21:24:
Beetje oud onderwerp, maar toch even een reactie:

[...]

Je router zit niet altijd op 192.168.1.1, soms op een heel ander adres, De mijne staat op 192.168.2.1, maar het kan zomaar 192.168.1.200 zijn.
Nee dat klopt, maar dat is toch ook niet mijn vraag/opmerking?
Ik vraag of hij dat adres kan pingen omdat blijkbaar vanuit dat adres een dns server wordt toegewezen aan de pc die het niet lekker doet.
Sterker nog, hij geeft al aan wat zijn default gateway (= router) is, en dat is inderdaad niet 192.168.1.1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

palthe schreef op zaterdag 13 februari 2016 @ 20:19:
[...]
Ik vraag of hij dat adres kan pingen omdat blijkbaar vanuit dat adres een dns server wordt toegewezen aan de pc die het niet lekker doet.
Ik weet niet of de PC het niet lekker doet.
Ik zou zeggen, onder Windows, doe eerst eens config/all.
Dan zie je wat je DNS is en kun je die ook pingen. Ping zegt erg weinig, veel systeembeheerders zetten het gewoon uit. Ping is namelijk een aanvraag aan een systeem en je kunt dus als ping-aanvraag-ontvanger een ping-aanvraag negeren. Dat wil niet zeggen dat dat systeem het niet meer doet, alleen dat het systeem niet meer reageert op jouw ping-aanvraag. Dat kan zelfs op basis van IP-adres, op basis van domein, op basis van land etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brabix
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-07-2024
Toevallig ook zo'n horizon box van Ziggo in huis? Ik heb al eens gezien dat daar ook een DHCP server op aan staat.

Koppel anders even de netwerk kabel van je ziggo modem / router los. En kijk dan of je een ip adres krijgt. Zo ja dan heb je gevonden welk apparaat er nog meer DHCP server staat te spelen.

Aanvulling:

Bij degene waar ik dit gezien heb kwam het ook voor dat de laptop een verkeerde DNS server kreeg maar wel een goede gateway. Op de een of andere manier (vraag me niet hoe) kreeg de laptop een ip adres van de dhcp server in het modem maar de dns settings van de dhcp server in de horizon box. DHCP server in de horizon box uitgezet en de problemen waren over.

[ Voor 38% gewijzigd door Brabix op 16-02-2016 02:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Anoniem: 176232 schreef op dinsdag 16 februari 2016 @ 02:15:
[...]

Ik weet niet of de PC het niet lekker doet.
Ik zou zeggen, onder Windows, doe eerst eens config/all.
Dan zie je wat je DNS is en kun je die ook pingen. Ping zegt erg weinig, veel systeembeheerders zetten het gewoon uit. Ping is namelijk een aanvraag aan een systeem en je kunt dus als ping-aanvraag-ontvanger een ping-aanvraag negeren. Dat wil niet zeggen dat dat systeem het niet meer doet, alleen dat het systeem niet meer reageert op jouw ping-aanvraag. Dat kan zelfs op basis van IP-adres, op basis van domein, op basis van land etc.
Zie eerdere post van TS waar de ipconfig /all al in staat ;)
Router, DHCP server enz kloppen allemaal, er wordt alleen een verkeerde DNS server ingesteld op 192.168.1.1.
Als hij dat IP kan pingen en met tracert kan zien hoe hij dat IP bereikt maakt dat alles wat duidelijker, hoef je daarna alleen nog uit te vinden waarom je dat IP krijgt aangezien de DHCP server wel gewoon de juiste gateway is...
TS: gebeurt dit op meer dan alleen 1 laptop? Dat maakt nogal een verschil in waar we het moeten zoeken :)

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ddkiller0900
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-05 13:27
Wat je zou kunnen doen op het moment dat je de verkeerde dns krijgt toegewezen, is een ping uitvoeren naar deze en vervolgens je arp cache bekijken. Aan de hand van het mac adres kan je in ieder geval achterhalen wat voor een type device dit is waardoor je in ieder geval in de juiste richting kunt zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjl9011
Heel raar, inmiddels een kale installatie van windows 10 gedaan en nu werkt hij ineens weer wel!
Vraag me niet wat het was maar het is opgelost..
Iedereen heel erg bedankt!!
Pagina: 1