Geen beeld na nieuw scherm

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mobb_Deep
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-01 19:12
Beste Tweakers,

Ik heb sinds kort een nieuw scherm 1. Het scherm werkt prima via displayport i.c.m. mijn laptop (HP Folio 9470m).

Helaas krijg ik geen beeld meer bij mijn oude PC. Hierin zit een Geforce 9500 GT 2 met een DVI aansluiting, hierop heb ik een verloopje 3 DVI naar HDMI en een HDMI kabel naar mijn nieuwe scherm.

Het scherm geeft de melding dat deze een signaal binnen krijgt die deze niet ondersteund, of ik even de resolutie wil aanpassen.

Als ik naar de specificaties van de videokaart kijk staat daar dat deze een "Maximum Digital Resolution 2560x1600" heeft. Het scherm heeft een maximale resolutie van 2560x1440.
  • De PC start nog wel op aangezien ik nog wel remote kan verbinden.
  • Ik heb twee verschillende HDMI kabels geprobeerd, een normale HDMI 1.4 en een 4K kabel.
  • Ik krijg geen BIOS te zien
Heeft iemand een idee waar ik het in kan zoeken?

1 pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zwart

2 http://www.geforce.com/ha...ce-9500-gt/specifications

3 https://ixquick-proxy.com...2fdcb3106562d006590da069c

De glazen horen klinken, maar niet weten waar de tap is.

Beste antwoord (via Mobb_Deep op 24-01-2016 14:03)

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Mobb_Deep schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:52:
Bedankt voor alle reacties!

Het klinkt allemaal goed, maar als ik op internet kijk 1 zie ik mijn videokaart wel dual link ondersteund. Al staat er weer bij "Main ports DVI, D-sub"? De andere port is overigens een VGA port.

Ik heb het verloopje nog even dubbel gecheckt en die komt overeen met DVI-D (dual link)2

Dus in theorie zou het moeten werken?

1 http://www.xgcdb.com/card...heatpipe-cgnx-hg952y.html
2 http://www.pcadvisor.co.u...i-d-cables-apart-3365585/
Dsub is hetzelfde als VGA. 15pins D-Sub / Sub-D connector.

Verder denk ik dat je wat dingen door elkaar aan het halen bent.
DualLink of SingleLink is alleen van toepassing als je een DVI->DVI kabel gebruikt. Jij gebruikt echter een DVI->HDMI verloopstukje.
Daar voor is Single/Dual-link niet van toepassing.

DVI-D is trouwens geen DualLink, maar DVI-Digital. Je hebt ook nog DVI-I (Integrated, digitaal en analoge VGA), en DVI-A (alleen Analog).
De I en D variant heb je in Dual en Single link. Dat kan je zien aan het aantal pinnen. Bij Single mist het midden van het grote pinnen-grid.

HDMI is een ander verhaal. Het is wel elektrisch compatible (c.q de boel blaast niet op als je het aan elkaar prikt), maar de firmware/software implementatie is anders.

Als je HDMI in een DVI poort prikt met een verloopje, koppel je alleen de pinnen van Single Link.
Meer is ook niet nodig, HDMI heeft gewoon minder pinnen.
Toch kan HDMI hogere resoluties aan, mits je signaal volgens de correcte protocol versie werkt (wat firmware/software bepaald is)
Kortom, je stuurt geen DVI-over-HDMI, maar gewoon een HDMI signaal over een aansluiting die je toevallig hebt en genoeg pinnen heeft.

Daarom moet zowel je videokaart als je scherm voldoen aan de correcte HDMI versie.
De kabel maakt niet uit, tenzij je ARC en HEC (audioreturn en ethernet) over dezelfde kabel moet sturen (wat hier niet van toepassing is).

Kortom, in jouw geval ondersteunt je videokaart hoogstwaarschijnlijk geen HDMI 1.4, en kan je dus je scherm niet aansturen op de correcte resolutie.

Die HD5450 kaart die je aanhaalt ondersteunt slechts HDMI 1.3a, dus geen resoluties boven 1080p.
Niet geschikt dus.

HDMI 1.4 wordt op Radeon kaarten pas ondersteund vanaf de 2de generatie HD6000 serie kaarten. Bijvoorbeeld een HD6570 of 6670.
Wil je safe zitten, koop je minstens een HD7000 serie kaart. B.v. een HD7450 oid
Als het niet om gamen gaat, is dit wss de goedkoopste optie: pricewatch: Sapphire R5 230 1GB DDR3 (11233-01-20G)
hcQd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:02:
Maar HDMI is altijd single link. DVI draait door de resolutie in dual modus, en nu krijgt je monitor slechts een deel van het signaal binnen.
HDMI is niet single-link. HDMI is HDMI.
De DVI poort heeft toevallig in de standaard staan dat hij moet kunnen wisselen tussen HDMI of DVI signalen over de pinnen die gebruikt worden voor SingleLink DVI ;)

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2016 13:24 ]

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Alle reacties

• JTT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-01 23:00

JTT

Een paar dingen om te proberen

- Wat gebeurt er als je remote verbindt en de resolutie op bijvoorbeeld 1920*1080 zet(of lager)?
- Heb je nog een ander (oud) scherm om te testen op dezelfde pc(liefst via dezelfde hdmi-kabel), zo ja, doet deze het wel op de pc?

Have you tried turning it off and on again?

• Mobb_Deep
Het oude scherm heeft geen HDMI, ik heb de PC even op mijn TV aangesloten (Full HD) en daar geeft hij bij beide kabels gewoon beeld.

Het lijkt dus aan mijn videokaart te liggen dat die niet de juiste resolutie ondersteund? Maar op de Geforce website staat dat de maximale ondersteunde resolutie hoger is dan dat mijn scherm ondersteund?

Als ik in de pricewatch kijk kan ik geen videokaart vinden die 2560x1440 ondersteund?

Weet iemand hoe dit zit?

https://tweakers.net/cate...XRefomSVbSShYWFsVJsbW0tAA

• JTT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 22-01 23:00

JTT

Welke resolutie is ingesteld wanneer je het nieuwe beeldscherm aansluit?

Je kunt dit controleren via de eerder genoemde remote login die wel werkte

Have you tried turning it off and on again?

• Zeara
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 12:29
Heb je hem aangesloten op dual link DVI of single link DVI?

Volgens mij ondersteund single link DVI namelijk geen 1440p. Daar heb je dual link voor nodig.

• Irwon
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 13:32
Je kunt proberen een custom resolutie te maken in het Nvidia configuratie scherm. Handigste om dit te doen is om een vga scherm aan te sluiten en de nieuwe dell. Dan ga je naar het Nvidia-configuratie scherm, resolutie wijzigingen en dan aanpassen. Kan zijn dat maar één DVI port op je GPU dit ondersteund dus wissel deze eventueel ook om.

http://en.community.dell....pherals/f/3529/t/19642213

Mocht dit niet werken en je wilt een nieuwe GPU kopen, zou ik in de pricewatch gaan kijken naar kaarten waar een displayport aansluiting op zit. Volgens mij moeten deze altijd deze resolutie aankunnen. Weet niet wat je budget is maar je kunt bijvoorbeeld kijken naar een R7 360 of een GTX 950.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

hdmi (DVI-D to hdmi (DVI-D) of een afgeleide hiervan moet werken met een normale kabel
DP to Hdmi, daar heb je een goedkope actieve adapter bij nodig vanaf €15-€30
HDMI to DP, daar heb je een dure adapter voor nodig €50- tot €100

[ Voor 75% gewijzigd door Lip op 24-01-2016 11:17 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Zeara schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:06:
Heb je hem aangesloten op dual link DVI of single link DVI?

Volgens mij ondersteund single link DVI namelijk geen 1440p. Daar heb je dual link voor nodig.
Correct, Single link gaat tot 1080p.
Echter, dat is niet wat hier het geval is.

Doormiddel van de EDID informatie kan de videokaart en het scherm met elkaar uitwisselen wat ze eigenlijk voor apparaten zijn. Is het DVI of HDMI?
Als het scherm meld dat hij een HDMI apparaat is, en de videokaart krijgt dat te horen via z'n DVI poort, dan weet hij dat er een HDMI signaal uitgestuurd moet worden over bepaalde pinnen van de DVI poort.

Echter, HDMI heeft verschillende versies. Pas vanaf HDMI 1.4 worden hogere resoluties dan 1080p officieel ondersteund.
De kans is vrij groot dat de videokaart ouder is dan de HDMI 1.4 specificatie, en dus gelimiteerd is op het uitsturen van een HDMI1.3 of lager signaal.
Hang je er een scherm aan met een hogere resolutie, dan snappen ze elkaar mogelijk niet en krijg je geen beeld.
Daarbij is DVI alleen in staat om te werken met het RGB kleurmodel, waar HDMI ook YCbCr444 en YCbCr422 ondersteunt. Je hebt best kans dat het scherm een YCbCr colorspace verwacht maar RGB aangeleverd krijgt.

Edit:
Let ook op: het is niet de kabel die de HDMI versie bepaalt. Je kan een HDMI 2.0 kabel kopen, for all I care. Als je videokaart en/of scherm de juiste versie niet ondersteunt, doet het nogsteeds niks
Ik zeg t maar even gezien je zegt meerdere HDMI kabels te hebben geprobeerd.

Versienummering op kabels is trouwens een redelijke wassen neus als het op beeld aankomt.
De kabels zelf zijn namelijk niet anders. Hooguit iets beter afgeschermd enzo. Maargoed, als je geen 10 meter lange kabel gebruikt is dat in de regel vrij oninteressant.
HDMI1.4 heeft wel Ethernet-over-HDMI, en dat is dan ook het enige wat niet zou moeten werken op een HDMI1.3 kabel. Pin 14 van de stekker wordt daar voor gebruikt en die is normaliter niet aangesloten bij een HDMI1.3 kabel.

Edit: Zie ook: Wikipedia: HDMI

[ Voor 33% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2016 11:37 ]

• Mobb_Deep

Het klinkt allemaal goed, maar als ik op internet kijk 1 zie ik mijn videokaart wel dual link ondersteund. Al staat er weer bij "Main ports DVI, D-sub"? De andere port is overigens een VGA port.

Ik heb het verloopje nog even dubbel gecheckt en die komt overeen met DVI-D (dual link)2

Of moet ik toch een andere videokaart kopen, bijv: pricewatch: XFX HD-545X-ZCH2 ?

[ Voor 12% gewijzigd door Mobb_Deep op 24-01-2016 12:58 . Reden: potentiele videokaart toegevoegd ]

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15:52
Maar HDMI is altijd single link. DVI draait door de resolutie in dual modus, en nu krijgt je monitor slechts een deel van het signaal binnen.

Acties:
  • Beste antwoord

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Mobb_Deep schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:52:

Dsub is hetzelfde als VGA. 15pins D-Sub / Sub-D connector.

Verder denk ik dat je wat dingen door elkaar aan het halen bent.
DualLink of SingleLink is alleen van toepassing als je een DVI->DVI kabel gebruikt. Jij gebruikt echter een DVI->HDMI verloopstukje.
Daar voor is Single/Dual-link niet van toepassing.

DVI-D is trouwens geen DualLink, maar DVI-Digital. Je hebt ook nog DVI-I (Integrated, digitaal en analoge VGA), en DVI-A (alleen Analog).
De I en D variant heb je in Dual en Single link. Dat kan je zien aan het aantal pinnen. Bij Single mist het midden van het grote pinnen-grid.

HDMI is een ander verhaal. Het is wel elektrisch compatible (c.q de boel blaast niet op als je het aan elkaar prikt), maar de firmware/software implementatie is anders.

Als je HDMI in een DVI poort prikt met een verloopje, koppel je alleen de pinnen van Single Link.
Meer is ook niet nodig, HDMI heeft gewoon minder pinnen.
Toch kan HDMI hogere resoluties aan, mits je signaal volgens de correcte protocol versie werkt (wat firmware/software bepaald is)
Kortom, je stuurt geen DVI-over-HDMI, maar gewoon een HDMI signaal over een aansluiting die je toevallig hebt en genoeg pinnen heeft.

Daarom moet zowel je videokaart als je scherm voldoen aan de correcte HDMI versie.
De kabel maakt niet uit, tenzij je ARC en HEC (audioreturn en ethernet) over dezelfde kabel moet sturen (wat hier niet van toepassing is).

Kortom, in jouw geval ondersteunt je videokaart hoogstwaarschijnlijk geen HDMI 1.4, en kan je dus je scherm niet aansturen op de correcte resolutie.

Die HD5450 kaart die je aanhaalt ondersteunt slechts HDMI 1.3a, dus geen resoluties boven 1080p.
Niet geschikt dus.

HDMI 1.4 wordt op Radeon kaarten pas ondersteund vanaf de 2de generatie HD6000 serie kaarten. Bijvoorbeeld een HD6570 of 6670.
Wil je safe zitten, koop je minstens een HD7000 serie kaart. B.v. een HD7450 oid
Als het niet om gamen gaat, is dit wss de goedkoopste optie: pricewatch: Sapphire R5 230 1GB DDR3 (11233-01-20G)
hcQd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:02:
HDMI is niet single-link. HDMI is HDMI.
De DVI poort heeft toevallig in de standaard staan dat hij moet kunnen wisselen tussen HDMI of DVI signalen over de pinnen die gebruikt worden voor SingleLink DVI ;)

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 24-01-2016 13:24 ]

• Mobb_Deep
Bedankt voor al je uitleg, leuk zo'n nieuw scherm ;). Ik ga er even naar kijken en waarschijnlijk een nieuw kaartje kopen.

Pagina: 1