Chipset laptop doorgebrand?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoe96
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22-06 17:51
Beste tweakers,

Ik had vandaag het idee een beetje te rommelen met de koeler van mijn laptop, omdat ik vond dat deze best wat stiller kon zijn op bepaalde momenten. Het gaat hier om een HP G62-b03sd. Nu heb de laptop al een aantal keer geopend en met succes weer in elkaar gezet.

Maar vandaag, na enige tijd de laptop aan te laten staan met het moederbord los in de behuizing, hield het opeens op. Er is niks geen feedback meer wanneer ik op de powerknop druk, hoewel de AC-in led wel aan staat met de oplader aangesloten.

Toen heb ik het moederbord eens goed bekeken en de chipset zag er zo uit:
https://drive.google.com/...3MWONSVlTUlFOZ2laNUE/view
https://drive.google.com/...3MWONYXpaOXNSLWtsZFU/view

Nu is mijn vraag, is de chipset doorgebrand? Ik zie namelijk rechtsboven op de chipset een lelijke vlek.

Voor de duidelijkheid, de chipset wordt passief gekoeld, niet door de cpu fan.

Alvast bedankt voor het antwoord.

Beste antwoord (via sjoe96 op 19-02-2016 23:40)

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 22:24

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Ik vindt de vlek vrij veel lijken op flux residu. (of evt van koel(pasta)(pads))

Het bord rondom de chip hoort vlak te zijn, door de belichting is het slecht te zien, maar het lijkt erop dat er iets niet helemaal goed meer zit.

Overigens in de meeste gevallen als een chip doorbrand, (doorbranden in geval van kortsluiting) dan is die vaak te zien op de chip zelf en niet op het bord eromheen.
Een warmte probleem is vaak moeilijker op te sporen, doordat dit geen fysieke schade hoeft te veroorzaken.

[ Voor 21% gewijzigd door zekerpixels op 24-01-2016 02:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• zekerpixels
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 11-09 22:24

zekerpixels

Victory Loves Preparation

Ik vindt de vlek vrij veel lijken op flux residu. (of evt van koel(pasta)(pads))

Het bord rondom de chip hoort vlak te zijn, door de belichting is het slecht te zien, maar het lijkt erop dat er iets niet helemaal goed meer zit.

Overigens in de meeste gevallen als een chip doorbrand, (doorbranden in geval van kortsluiting) dan is die vaak te zien op de chip zelf en niet op het bord eromheen.
Een warmte probleem is vaak moeilijker op te sporen, doordat dit geen fysieke schade hoeft te veroorzaken.

[ Voor 21% gewijzigd door zekerpixels op 24-01-2016 02:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:18
Ziet er inderdaad uit als resten van koelpasta.
Verder ben ik het eens met zekerpixels: de warmte ontstaat in het midden van de chip, niet rondom. Als deze dus kapot is gegaan van de warmte, dan ga je dat niet kunnen zien.

Overigens mag je ervan uitgaan dat wanneer een chip normaal gekoeld moet zijn (ook al is het passief), dit een heel geldige reden heeft. Dit al puur vanuit kosten van het design van het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoe96
Bedankt voor jullie antwoorden, de vlek zit inderdaad op een plek waar de koelpad iets uitsteekt. Het bord om de chip is wel gewoon recht. Dan neem ik aan dat ik ergens kortsluiting heb gemaakt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjoe96
Ik ben erachter dat de cpu dye is gebroken. Gelukkig is de laptop nog te redden