Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sakete
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-06 17:15

Sony RX10 - Inleiding

In oktober 2013 kondigde Sony een nieuwe bridge super-zoom camera aan, de Cybershot DSC-RX10. In juni 2015 werd de opvolger, de RX10 II aangekondigd.

De RX10 gebruikt dezelfde sensor als de bekende RX100 reeks, een 1" sensor formaat met 20MP. Met de komst van de RX10II en de RX100IV gebruikt Sony een nieuw soort sensor: een stacked 20MP 1" BSI CMOS Exmor RS sensor. Deze nieuwe sensor laat vooral hogere verwerkingssnelheden toe en introduceert 4K video en filmen met hoge framerates. Daarnaast is het noemenswaardig dat de RX10 een 24-200mm Carl Zeiss lens gebruikt (35mm equivalent) bij een maximaal diafragma van f/2.8 over het hele bereik.

De camera is niet goedkoop, maar de diverse previews en reviews laten zien dat de RX10 foto's maakt die heel dicht tegen de kwaliteit van camera's met grotere sensors zit, zoals M4/3 and APS-C. Het is dan ook geen eenvoudige bridge camera, maar een camera waarbij nagenoeg alles volledig handmatig in te stellen is en met de introductie van de RX10II ook nog vrij geavanceerde video functies heeft toegevoegd.

Het is een ideale camera voor de enthousiaste amateur, de beginnende professional die nog geen compleet DSLR systeem wil aanschaffen of voor de ervaren fotograaf die niet altijd zin heeft om een tas vol met lenzen mee te slepen op reis, maar gewoon een alles-in-één camera wil hebben.

Sony RX10 - Specificaties

RX10
Sensor: 1" BSI-CMOS
Pixels: 20,2 megapixels effectief
Resolutie: 5472 x 3648 maximaal
Beeldverhoudingen: 1:1, 4:3, 3:2, 16:9
ISO: Auto, 125 - 12800
Optische beeldstabilisatie
Brandpuntafstand: 24 - 200mm (35mm equivalent)
Diafragma: f/2.8
Sluitertijd: 1/3.200
Foto framerate: 10fps
Handmatige focus (met "peaking level" indicatoren)
Instelbare lensring (zoom/focus)
Diafragma ring
Instelbare buttons
Scherm: 3" kantelbaar WhiteMagic LCD scherm
Electronische zoeker: 1,44M dot OLED EVF
Flitser: ingebouwde pop-up filtser
Video: 1080p/60
Video formaat: MP4, AVCHD, XAVC S HD
Aansluitingen: USB2.0, HDMI, Mic, Koptelefoon
Accuduur: 420 (CIPA)
Acculader: in camera
Weersbestendig
Dimensies: 129 x 89 x 120mm
Gewicht: 813g

RX10 II
Sensor: 1" Exmor RS BSI-CMOS
Pixels: 20,2 megapixels effectief
Resolutie: 5472 x 3648 maximaal
Beeldverhoudingen: 1:1, 4:3, 3:2, 16:9
ISO: Auto, 64 - 25600
Optische beeldstabilisatie
Brandpuntafstand: 24 - 200mm (35mm equivalent)
Diafragma: f/2.8
Sluitertijd: 1/32.000
Foto framerate: 14fps
Handmatige focus (met "peaking level" indicatoren)
Instelbare lensring (zoom/focus)
Diafragma ring
Instelbare buttons
Scherm: 3" kantelbaar WhiteMagic LCD scherm
Electronische zoeker: 2,35M dot XGA OLED EVF
Flitser: ingebouwde pop-up filtser
Video: 4K/30, 1080p/60, High Frame Rate tot 960fps
Video formaat: MP4, AVCHD, XAVC S HD, XAVC S 4K
Aansluitingen: USB2.0, HDMI, Mic, Koptelefoon
Accuduur: 400 (CIPA)
Acculader: in camera
Weersbestendig
Dimensies: 129 x 89 x 120mm
Gewicht: 813g

Sony RX10 - Foto's

Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx10-ii/ZYFRONT-LG.JPG

Afbeeldingslocatie: https://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx10-ii/ZYBACK-LG.JPG

Afbeeldingslocatie: https://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx10-ii/ZYTOP-LG.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx10-ii/ZYLEFT-LG.JPG

Afbeeldingslocatie: http://www.imaging-resource.com/PRODS/sony-rx10-ii/ZYRIGHT-LG.JPG

Sony RX10 - Recensies

Sony RX10
DPReview
Imaging Resource
Camera Labs
Photography Blog
Techradar

Sony RX10 II
DPReview
Imaging Resource
Camera Labs
Photography Blog
Techradar

Met dank aan Weakling voor het 'lenen' van de layout :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 03-07 22:18
Leuk om meer RX10 (II) gebruikers te zien. Ik heb de eerste versie nu een jaar, en de combinatie van veel features, een uitstekende lens, solide fotokwaliteit en uitmuntende videokwaliteit in een compact design maken mij nog altijd een zeer tevreden gebruiker. Ooit zal ik zeker de overstap maken naar een systeemcamera, maar eerst wil ik eens afwachten welke fabrikanten achter hun lens mounts blijven staan.

Mocht iemand vragen hebben over de camera, vraag gerust :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Twijfel al 2 jaar over de RX10. Wel / niet. Voornamelijk voor de video functie. Voordelen MIC en KOPtelefoon aansluiting. Compact en een lens van 2.8. Nu met de cash-back zo'n 700e
En dan nog ;-)
De RX10II serie is voor mij in ieder geval te duur.

Twijfel ook over de accurate AF.

Ben blij met dit topic. Eens kijken of dit nieuwe inzichten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Als je voornamelijk voor de video functie wil gaan is juist de RX10 II een aanrader. Voor foto's is het geen grote vooruitgang, maar voor video juist wel. 4K met volledige sensor read-out. En daarnaast nog allerlei High Frame Rate video opties. En de mogelijkheid tot het kunnen gebruiken van allerlei video profielen, inclusef SLOG2 en Sgamma, voor een hoger dynamisch bereik (videobewerking is wel vereist hierbij).

[ Voor 26% gewijzigd door Sakete op 27-01-2016 05:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
En bedankt... :-)

Icm de MM actie en nog 50e cashback toch gegaan voor de RX10M2.
Ben echt heel benieuwd.

Nu nog de juiste SDXC 64gb kaart vinden UC 1 of n UC3.
Welke kaart gebruiken jullie? Er zijn zoveel merken. Geen doorkomen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Balance
Gefeliciteerd met je aankoop :).

Ik heb 2x Transcend SDXC UHS-I U3 Ultimate 64GB. Uitstekende kaarten die de snelheden echt halen voor een scherpe prijs.

Ook heb ik een Transcend RDF5 USB3.0 Card Reader lezer erbij, die combi zorgt ervoor dat ik met 90 MB/s bestanden naar m'n PC kan overzetten :).

Haal ook een of twee extra batterijen en een externe oplader. Dan kan je een batterij opladen terwijl je tegelijkertijd de camera gewoon kan gebruiken. Ik heb dit setje.

Nu we toch bezig zijn: Ik heb dus een RX10 in een Think Tank Photo Digital Holster V2.0 10. In die tas zit standaard een intervalometer (voor bracketing en time-lapse), 2 extra batterijen, een externe oplader, een Gorillapod Hybrid (erg handig ding) en een draagband. Erg compacte maar veelzijdige setup.

Ook heb ik nog een goedkope tripod, een 2e externe oplader en een floating camera stabilizer, maar die neem ik alleen mee als ik weet dat ik ze nodig ga hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Balance op 28-01-2016 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Mijn dank voor de uitgebreide reactie.
Het is niet de eerste cam die ik koop. Statieven, slider, cardreader, videotas, pistolgrip enzo zijn wel voorhanden.
Ook de extra accu's vd Sony 5N ga ik nu weer gebruiken.

De SD kaarten met al die verschillende waarden en prijzen zag ik even niet meer welke SD ik moest gaan aanschaffen. Ook icm de 4K video. Ik ga dezelfde SD kaart bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sakete
Het moet in elk geval een U3 zijn en minimaal 64GB, anders kan je niet gebruik maken van alle video mogelijkheden :)

Ik heb zelf de SanDisk Extreme Pro 64GB U3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31

Goverman

not loaded

Nieuwbakken gebruiker van RX10 meldt zich! :)

Heb de camera dus net anderhalf dag, maar heb al wel veel foto's gemaakt: van een weekendje weg, spoorwerkzaamheden bij Utrecht en wat experimenteerplaatjes! Hopelijk vind ik hier wat tips, trucs e.d.

Eerste reactie: wat een mogelijkheden heeft dit toestel! En de kwaliteit van de plaatjes lijkt echt heel goed, zowel in het donker als in het licht.

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Goverman schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:41:
Nieuwbakken gebruiker van RX10 meldt zich! :)
Gefeliciteerd en welkom :).
Heb de camera dus net anderhalf dag, maar heb al wel veel foto's gemaakt: van een weekendje weg, spoorwerkzaamheden bij Utrecht en wat experimenteerplaatjes! Hopelijk vind ik hier wat tips, trucs e.d.
Pro-tip: ISO op je draaiwieltje van het menu, sluitertijd op het draaiwieltje daarboven. Diafragma gaat gewoon met de ring op de lens, tel daar de exposure compensation ring bij op en je hebt in elke modus van PASM voor elke element van de belichting een knop. Zorg ook dat je focus modus (wide, center, spot) dichtbij de hand hebt (ik heb hem op de C bovenop) en je ND filter ergens handig (draaiwieltje naar rechts klikken bij mij). Drive mode (single, continues etc.) moet je ook snel bij kunnen, bij mij is dat draaiwieltje naar onder klikken.
Eerste reactie: wat een mogelijkheden heeft dit toestel! En de kwaliteit van de plaatjes lijkt echt heel goed, zowel in het donker als in het licht.
Er is inderdaad niks mis met die sensor :). Film kwaliteit is ook bizar (zet hem in de 50Mb/s XAVC-S modus). Beste kwaliteit is over bijna de hele linie f/4, maar op f/2.8 is hij (voor mij) ook bijna altijd scherp genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:31

Goverman

not loaded

Balance schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:57:
[...]

Gefeliciteerd en welkom :).

[...]

Pro-tip: ISO op je draaiwieltje van het menu, sluitertijd op het draaiwieltje daarboven. Diafragma gaat gewoon met de ring op de lens, tel daar de exposure compensation ring bij op en je hebt in elke modus van PASM voor elke element van de belichting een knop. Zorg ook dat je focus modus (wide, center, spot) dichtbij de hand hebt (ik heb hem op de C bovenop) en je ND filter ergens handig (draaiwieltje naar rechts klikken bij mij). Drive mode (single, continues etc.) moet je ook snel bij kunnen, bij mij is dat draaiwieltje naar onder klikken.

[...]

Er is inderdaad niks mis met die sensor :). Film kwaliteit is ook bizar (zet hem in de 50Mb/s XAVC-S modus). Beste kwaliteit is over bijna de hele linie f/4, maar op f/2.8 is hij (voor mij) ook bijna altijd scherp genoeg.
Dank u :).

Ik heb wel een vraagje: de besturingsknop (het wieltje naast de movieknop en boven de AEL) kan ik niet zelf instellen. Het lijkt erop alsof deze functiegebonden is met de PSAM knop. Of heb ik iets over het hoofd gezien? De draaiknop onder fn heb ik idd. al wel ingesteld met ISO-sterkte. Lekker handig :)

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
[DPReview] The ultimate hiking partner? Sony's RX10 III goes the distance
We knew the sensor is good from our experience of using the RX100 IV, but the Sony Cyber-shot RX10 III's major selling point is its lens. And the lens in the RX10 III is, as far as I can tell, made of magic. I genuinely have no idea how Sony's engineers packed a 24-600mm equivalent lens of such high quality into a camera this small. It defies all reason. From wide-angle all the way to extreme telephoto, the RX10 III's lens delivers impressive results. Weirdly impressive.
- May 10, 2016 | Barney Britton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Ik heb nu een RX100IV en een A6000 met een berg lenzen, maar ik moet bekennen dat de nieuwe RX10 wel heel erg aan me zit te kriebelen en dit soort berichten versterken dat alleen maar.

Zeker het bereik trekt me, omdat ik dat op de camera's die ik heb ernstig te kort kom. Daarnaast merk ik dat ik steeds minder zin heb om een bergje apparatuur mee te slepen en ik toch niet verder kom dan veredelde snapshots. Ben wel benieuwd hoe goed 600mm handheld te doen is en hoever met stabilisatie onder de 1/600s stelregel geschoten kan worden.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:29
Vraag me af of mensen met de RX10(II) niet eerder problemen hebben met de 24mm als uiterste groothoek dan met de mindere tele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Balance schreef op zondag 27 maart 2016 @ 22:57:
Deze camera trekt mij ook erg aan, specifiek de MK1 omdat ik helemaal niks met filmen heb. Twee vragen:
- je schrijft dat f/4 over de hele linie de beste resultaten geeft. Vind ik goed te horen want vroeger ben ik wel eens wat teruggeschrokken van plaatjes die wel erg te lijden hadden onder diffractie. Bij de EXIF-data zag ik dan dat ze genomen waren met f/8 of hoger. Is f/5.6 zo'n beetje het kleinste diafragma dat je op deze camera kunt gebruiken zonder last te krijgen van die diffractie?
- werkt die zoom in de praktijk niet al te traag? Bij MM heb ik wel eens wat staan spelen met die RX10 maar die zoom vond ik toch wel redelijk sloom. Ik las ergens dat de MK2 de mogelijkheid biedt om die zoom op 'snel' in te stellen. Maar wat zijn jouw ervaringen wat dat betreft met de MK1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Ik heb geen idee hoe de stabilisatie op de RX10 III werkt, maar op de orginele RX10 haal ik gemakkelijk 4 a 5 stops stabilisatie. Handheld lukt groothoek (24mm) op 0.4s en ingezoomd (200mm) op 1/10s.
Inrage schreef op woensdag 11 mei 2016 @ 10:03:
Vraag me af of mensen met de RX10(II) niet eerder problemen hebben met de 24mm als uiterste groothoek dan met de mindere tele...
Jep, een 20-200mm zou erg nuttig zijn geweest! Alleen die groot hoeken maken het lensontwerp wel veel ingewikkelder. Nikon heeft nu niet voor niets de DL18-50 gelanceerd, met dus een 18-50mm f/1.8-2.8 lens. Ik denk dat er zeker markt voor wijdere groothoeken is.
f/2.8 t/m f/8 is allemaal erg scherp, alleen f/4 is op bijna alle standen het scherpst. Alleen aan de uiterste van het lens bereik wil f/5.6 in de hoeken nog wel eens iets scherper zijn, maar veel scheelt het niet. Over het algemeen is de lens ragscherp, zolang je maar niet verder dan f/8 afstopt. Maar ik schiet 99% op f/2.8 of f/4, wat beide prima resultaten oplevert.
De zoom is voor mij nooit te traag geweest. Het enige grote nadeel is dat bij sport fotografie je niet tegelijkertijd kan zoomen en scherpstellen, wat bij sommige andere camera's wel kan.

Over het algemeen ben ik erg tevreden over de beeldkwaliteit, grote lensbereik, constante diafragma en veel geavanceerde video functies, samen met dingen als weather sealing en een ingebouwd ND filter in een solide magnesium body voelt het als een zeer capabele camera in een zeer compact formaat (en prima geprijsd, de originele versie dan).

De eerst volgende reden om te upgraden is voor mij autofocus, als je sport of actie schiet wil ik gewoon nog net iets sneller.

[ Voor 28% gewijzigd door Balance op 12-05-2016 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Balance schreef op donderdag 12 mei 2016 @ 01:12:
Ik heb geen idee hoe de stabilisatie op de RX10 III werkt, maar op de orginele RX10 haal ik gemakkelijk 4 a 5 stops stabilisatie. Handheld lukt groothoek (24mm) op 0.4s en ingezoomd (200mm) op 1/10s.
Tof, dat zou op 600mm rond de 1/30s uit komen. Perfect. Niet dat ik nou heel veel op 600mm zal schieten, maar goed om te weten dat het kan met zo'n sluitertijd.
De eerst volgende reden om te upgraden is voor mij autofocus, als je sport of actie schiet wil ik gewoon nog net iets sneller.
Hmm, dat is wel een goede. De RX10 is alleen CDAF. Had ik nog niet heel erg bij stilgestaan. Met PDAF er bij zou het mooier zijn, maar dan is het geen RX serie meer.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Sinds afgelopen weekend in het bezit van de RX10 III en ik ben erg onder de indruk van de camera. Foto's maken op 600mm vanuit de hand werkt enorm goed. Zelfs als ik 'm voor mijn gevoel niet goed genoeg stil kan houden komt er nog vrijwel altijd een scherpe foto uit. Ik merk nu pas echt hoe zeer ik dit zoombereik heb gemist aangezien ik o.a. graag in dierentuinen vertoef.

De beeldkwaliteit is heel goed. Alleen als je gaat pixel peepen, wat een nutteloze bezigheid is naar mijn mening, vallen de verschillen met een grotere sensor op. Scheiding tussen onderwerp en achtergrond is een beetje lastiger en de contrast AF heeft af en toe iets meer moeite met focussen dan de hybride AF van mijn Sony a6000, maar tot nog toe heb ik beiden niet als onoverkomelijk ervaren.

Wel is de RX10 III een vrij grote en zware camera. Ik heb een RX100 IV die in mijn broekzak past, een a6000 die met 16-50 lens in mijn jaszak past en nu de RX10 III die veruit de grootste is en waar je echt een aparte tas voor moet meenemen (of je moet hele grote jaszakken hebben). De voor mij ietwat grote grip en het gewicht zorgde er voor dat na een dag fotograferen mijn hand en vingers een beetje zeer deden.

Misschien is dat laatste een kwestie van wennen omdat ik voorheen kleine camera's had want op zich houdt ie wel lekker vast, maar weegt het na een paar uur wel door. Oh ja, en de bijgeleverde riem is ook niet geweldig. Nogal dun en net te kort. Daar ga ik met de tijd ook nog iets anders voor zoeken. Maar verder een top camera waar ik heel blij mee ben en die nog vaak mee zal gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
Ik ben benieuwd of er onder de RX10 gebruikers ook bezitters zijn die n een externe monitor gebruiken.
Ik heb zelf de RX10M2.
Ik kon er geen aparte topic over vinden.

Ik ben zelf op zoek naar een 7 inch model met FOCUS PEAKING / en die het 4K signaal / beeld ondersteund op de monitor. Ik hoef geen 4K kwaliteit scherm als ik maar wel n plaatje zie.

Er is zoveel aanbod en prijzen waar geen doorkomen aan is.
Ik ben benieuwd naar gebruikers ervaringen.

[ Voor 2% gewijzigd door ton1234 op 29-07-2016 01:36 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09-2023
Laatste berichtje alweer van ruim 4 jaar geleden!
Laat ik nou vorige week voor 799 euro de Sony RX10II gekocht hebben, voor de wat langere fietstochten, het ding past mooi in m'n Ortlieb stuurtas. Geen lenzen wisselen :9
Mijn vraag is wat voor accu's jullie gebruiken, de originele zijn natuurlijk nogal prijzig, ik zie ook de nodige alternatieve exemplaren voorbij komen, zoals deze, of deze, en zo zijn er nog wel een paar. Maar welke zijn goed en welke kun je misschien beter links laten liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeutraleTeun
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:48
Ik heb al een tijdje een RX IV, maar nooit echt gebruikt, tot vandaag.

En net even snel de foto's terug gekeken op het schermpje, maar ben niet zo tevreden over de kwaliteit.

Daar zijn 2 oorzaken voor denk ik.
De focus en/of iso.
Ik zie dat soms de iso te hoog is (auto iso). En ik twijfel of ik de juiste stand heb voor continue af.

Ik kom van een Canon FF en daar wist ik mijn weg wel te vinden en ook wel scherpe foto's te maken. Maar met deze Sony is het allemaal weer een beetje zoeken.

Contine af moet ik even zoeken, maar lijkt me niet al te moeilijk.
Ook zag ik net een instelling min/max (auto) iso. Dat zal ook veel kunnen voorkomen (tot mijn sluitertijd uiteraard veel te lang wordt).

En dan mijn eigenlijke vraag:
Wie kan mij uitleggen wat de instelling "iso auto min sl.td." doet.
Ik heb al wat gelezen erover, maar snap het nog niet helemaal. Is er iemand die dat in Jip en Janneke taal kan uitleggen wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-07 22:53
NeutraleTeun schreef op zondag 17 januari 2021 @ 19:14:
Ik heb al een tijdje een RX IV, maar nooit echt gebruikt, tot vandaag.

En net even snel de foto's terug gekeken op het schermpje, maar ben niet zo tevreden over de kwaliteit.

Daar zijn 2 oorzaken voor denk ik.
De focus en/of iso.
Ik zie dat soms de iso te hoog is (auto iso). En ik twijfel of ik de juiste stand heb voor continue af.

Ik kom van een Canon FF en daar wist ik mijn weg wel te vinden en ook wel scherpe foto's te maken. Maar met deze Sony is het allemaal weer een beetje zoeken.

Contine af moet ik even zoeken, maar lijkt me niet al te moeilijk.
Ook zag ik net een instelling min/max (auto) iso. Dat zal ook veel kunnen voorkomen (tot mijn sluitertijd uiteraard veel te lang wordt).

En dan mijn eigenlijke vraag:
Wie kan mij uitleggen wat de instelling "iso auto min sl.td." doet.
Ik heb al wat gelezen erover, maar snap het nog niet helemaal. Is er iemand die dat in Jip en Janneke taal kan uitleggen wellicht?
https://helpguide.sony.ne...ontents/TP0001593611.html

Je bepaalt de sluitertijd die de camera minimaal moet blijven gebruiken voordat hij de iso verhoogt.
Bijvoorbeeld: je wilt actie fotograferen en stelt in dat de iso automatisch omhoog gaat bij sluitertijden langzamer dan 1/1000. De camera stelt zich dan in op iso 200 als de sluitertijd bij iso 100 1/500 zou zijn, want voor 1/1000 heeft hij iso 200 nodig. Is het nog donkerder, dan gaat de iso natuurlijk verder omhoog.
Enfin, in de link staan de verdere opties en uitleg.
Pagina: 1