Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-09 22:36
Hallo Tweakers!
Ik ben al de hele dag aan het rondspeuren geweest en heb reeds op verschillende fora het probleem gepost.
Internet weet alleen blijkbaar ook niet wat er aan de hand is, want niemand durft mijn vraag onder handen te nemen...
Wellicht is er een pientere Tweaker hier die mee kan denken!
Je weet maar nooit dacht ik zo.

Omdat ik op zoveel fora heb gepost en het nogal een lang verhaal is, heb ik hem in het engels gelaten...
Is dit ok op de grootste Nederlandse elektronica site?
Zo niet, hoor ik het graag.
Net als het antwoord overigens!

Alvast ontzettend bedankt voor het lezen allemaal!
- Scott

Hello gentleman,gentlegirls,

To start of:
  • I'm Scott I'm new here, just made an account so I could post this. I'm very grumpy right know because of this problem I've been troubleshooting the problem ever sins 10 a.m. today, which is 8 hours straight for me without a solution
Now... I hope SO MUCH you guys can help me.
I can't call MSI today, I can't call Microsoft and I can't call no-one since it Saturday. But then again - would they really know the answer? I think not.
I would much prefer calling a all known expert on the telephone, but since something like that doesn't exist, here's me typing my life's story of today....
I'll try to be as clear as I can, so we can find solutions/workarounds as quickly as possible.

I'm just going to tell the WHOLE story, so this is going to be a long post...
I'm just doing this so I know I haven't missed telling anything.
I want to thank you all in advance for reading this!

SYSTEM DESCRIPTION:
  • CPU: Intel Core i5-6600K 1151socket Skylake
  • MoBo: MSI Z170A Gaming Pro
  • GPU: MSI GTX970 4GB VRAM
  • RAM: Corsair Vengeance LPX 2x 2*8GB modules @3200Mhz
  • Powersupp.: Cooler MAster V550 (so that's 550W)
  • OS-drive: Samsung SM951 NVMe M.2 SSD
  • Supplemental drive: Samsung 850 EVO SSD
PRE-PROBLEM
To start of, this PC is brand new.
It has been running since last Sunday, with around 24 hours running time.
I've already had a lot of problems the past week, but nothing I coulnd't solve (in the end...)
Amongst a few these were things like: Windows 7 installer not finding USB keyboard and mouse for setup, Windows 7 installer not finding hard disks to install on, bad rufus install setups, USB 3.0 ports not working, computer in boot crash surge because of a DisplayPort 1.1 gen cable, etc. etc.. etc...
In the end however, the computer has been running!

It has already run 6 hours of GTA5, 3 hours of Men of War, 2 hours of Wargame, chrome, all microsoft Office programs, afterburner, G15 keyboard, G700 mouse - you name it.

Everything worked.

Then, 2 days ago, I bought a new monitor.
The Samsung SD27D590C.
My GTX 970 is connected to my TV via HDMI and has been ever since the computer was born.
Before the new monitor came in, I was running the old one over DVI-D and everything worked fine.
Then, with the arrival of the new monitor, a DisplayPort cable was needed.
Why? Because the monitor only had HDMI and DVI ports and the GTX970 already had its HDMI port operated by the TV.

So, I bought a DisplayPort to Displayport 1.1 cable.
WRONG
The first time I booted the computer with the new monitor attached, the cable started surging the computer at start-up. I don't know if surging is the correct word usage, but I can describe: all the lights in the PC (LED strip, Power light, etc) started blinking and the computer didn't give any screen.
But the computer still worked!
When? Well, if I rebooted it without the cable, it worked.
If the computer was already on with the DP cable in it and thus serging, it would also work as soon as I plugged out the cable from the videocard.
It even worked if I would start up without the cable, then plug it in when the PC was running!!!
So, I did that... I wanted to use my new monitor after all.

Then, the day after...

When I played GTA 2 days ago, just when I started using my new monitor, my xbox controller started to freak out.
It would power off, then instantly power on again upon pressing certain buttons (e.g. D-pad down) with the familiair Windows plug-in hardware sounds *Tu-dum.., tu-DUN!* accompanying it.

This is when the problems started.

After closing GTA, I tried moving my controller to another USB slot. Only then I started noticing none of the Z170a gaming pro 3.1 gen.2 USB slots were working, though I did have the newest drivers installed from the MSI support site.

Luckily by now, my NEW DP cable arrived!
A 1.2 €25,- cable instead of the €5,- 1.1 DP cable.
The starting-up-with-the-DP-cable-plugged-in-lead-to-flickering-start-up-surge was gone and the monitor was running smoothly.

When I started switching out USB cables, more and more hardware started losing their functionalities.
First my siberia gaming headset, which would just blink in LEDs and have a soft *dp. dp. dp.* sound coming from its speakers, showing the same on-off behaviour as my controller earlier.
Only upon connecting the headset to the same USB slot, it would work. Weird.

But then my mouse, the G700 wireless gaming mouse, had to be charged. So, I connected the charge cable to another USB slot for the first time - an USB slot I hadn't used. You guessed it: the mouse was showing the instant on-off behavior. Not that you could see it with a light because it has none on it, but the mous curser on the screen would move, then stand still, then move, then stand still and only click in the fraction of the second the mouse was on.

So, I switched my keyboard out to another.
Nope, same behaviour.
I started troubleshooting (see checklist) with things like - checking if all USB ports power save options were unchecked under Device manger > properties of a USB controller and reinstalling USB controller drives for the MoBo.
I noticed there in the Device manger, it was showing a whole f*ing list of multiple "HID (elementary)" hardware elements spasm-ming out...

='(
I thought, sh*t here we go, another problem.

Then I thought - well, nothing much is installed yet anyway... Why not a simple Windows 10 reset/reinstall?

So I went to the Windows 10 new "Settings menu" (please why Microsoft, control panel was enough) and clicked there on Update & Security > Recovery > reset PC > get started.
I selected a complete clean install, formatting all harddrives and removing all drivers and files. It started alright, but then it said after being stuck on 10% it said "Reset is not possible/failed" or something, with the only option being "Close".

The PC restarted...
Well, the OS drive was still there and most programs too.
Only my D drive samsung 850 evo had been formatted it seemed.
The USB surging instant on/off problem? Still there...

So I went to Settings again > Update & Security > Recovery > and selected "Advanced start-up".

The computer started into the Windows 10 start-menu-looking advanced start-up.
Here I tried the same thing - reset PC.
Same settings, format everything.
It worked this time up to 40%!
Then... Failed again.
Reset is not possible/failed" or something, with the only option being "Close".

Now, the real problem started...

PROBLEM DESCRIPTION
The PC restarted in a loop.
From the Bootscreen it goes to a black screen.
Then the PC restarts and goes to the Bootscreen to the black screen.

I tried opening the BIOS with the Delete key, but it wouldn't let me.
The problem?
My keyboard was showing the instant-off-on problem now too!
I tried plugging it in on every USB port on the MoBo...
But it does it on all the ports.
All my motherboards own USB slots are causing the instant off-on-off-on surging now on my keyboard, mouse, you name it.

Luckily, the front USB port doesn't have this issue. This is the only reason I can currently control the bios.
The only two things I can now access are the BIOS and via the BIOS the "Built-in EFI shell" command-prompt like command window.

The sad thing is that when I try to put in an USB bootable device, the BIOS doesn't recognize it anymore now, because of these USB slots not working...

So yeah, I've got 2 problems really.
[listNum=1]
Without doing anything the PC is stuck in a Bootscreen-to-black-to-bootscreen loop.
I can't reinstall windows from a bootable USB because all other USB ports are giving this on/off/on/off surge thingemagig aside from the one my keyboard is plugged in to.
[/listNum]

Now, for the things I tried...

TRIED CHECKLIST
  • Making a bootable SD card. The SD card doesn't work because its connections goes via the front port-usb-to-motherboard cable. Because the keyboard is also plugged in here, it loses its functionality for some reason. Also, the BIOS UEFI doesn't start anymore when the SD-card is plugged in, it just glitches out with a couple of graphical glitched colours at the top of the monitor.
  • Using PloP I don't really know how this works, but appearently PloP bootable device makes the USB/SD-card not only bootable, it also runs a mini-bios with it. Not working however, or I don't know how to use it.
  • Changing USB settings in BIOS I have tried the USB controller Enabled/disabled, I have tried the XHCI Hand-off Enabled/disabled, I have tried Legacy USB support enabled/disabled and all in combination of one another. The USB problem still existst...
  • Windows OS config in BIOS Going to Bios and changing "Windows 7 Installation" to enabled/disabled doesn't work, neither does putting the "Windows 8.1/10 WHQL support" on or off. Fast boot and MSI fast boot are both disabled btw.
  • Changing load order Tried moving around all movable load-order elements - doesn't change anything. Although I do not know what they all are, I've tried most combinations surely.. I mean, I have been troubleshooting for 8 hours now =p
SUGGESTIONS TO SOLUTIONS
  • Could it be that the Power Supply of 500W is not enough Watts for all USB ports to operate?
  • Could it be the DisplayPort 1.1 cable overload at startup problem broke the USB slots?
Well gentlemen/gentlegirls, that's it really.
My story and my problem...

PLEASE please help me if you can.
I just want Windows back, I don't even care by this point if I can only use half my USB slots... Now none of them is working.

PS: I am ready to COMPLETELY reset EVERYTHING if that's needed... The HDD's are now formatted/corrupted anyway so I just want to go back to how I got the computer when I build it brand new...
I just don't know if this is possible from the BIOS or how to do this...

Thank you all again!

- Scott

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Heb je het systeem zelf gebouwd ? Gebruik gemaakt van een anti static armband ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
ja, en ja
Zelfs antistatische handschoenen!

Daarbij, dit:
TTocs schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 23:52:

..."In the end however, the computer has been running!

It has already run 6 hours of GTA5, 3 hours of Men of War, 2 hours of Wargame, chrome, all microsoft Office programs, afterburner, G15 keyboard, G700 mouse - you name it.

Everything worked.

Then, 2 days ago"...
Hij heeft t gewoon al meer dan een week gedaan :)

[ Voor 5% gewijzigd door TTocs op 24-01-2016 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Het kan bijna geen software probleem zijn.

Klinkt als een defect mobo. Oorzaak is lastig uit te vinden. 500 w is genoeg voor dit systeem. Displayport issue kan het probleem hebben veroorzaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
Ah, aardig vervelend dus.

Wat nu? MSI contacteren voor een nieuw mobo?
Krijg ik dat zomaar?
Ik kan wel janken. Zou trouwens zeggen dat die DP kabel toch eerder de grafische kaart zou kadukelekuken dan het mobo...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
Oja, en is er dus gewoon geen mogelijkheid tot een COMPLETE fabrieksreset van ALLES..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
TTocs schreef op zondag 24 januari 2016 @ 00:51:
Ah, aardig vervelend dus.

Wat nu? MSI contacteren voor een nieuw mobo?
Krijg ik dat zomaar?
Ik kan wel janken. Zou trouwens zeggen dat die DP kabel toch eerder de grafische kaart zou kadukelekuken dan het mobo...?
Nouja contact opnemen met de winkel waar je het vandaan hebt inderdaad en die kan je het beste uitleggen hoe of wat.
Zou je inderdaad denken. Waarschijnlijk is er sowieso een defect met het mobo aangezien je usb poorten, sata porten (waarschijnlijk) ook niet goed werken.
TTocs schreef op zondag 24 januari 2016 @ 00:54:
Oja, en is er dus gewoon geen mogelijkheid tot een COMPLETE fabrieksreset van ALLES..?
Je kan je bios proberen opnieuw te flashen. http://eu.msi.com/product...MING-PRO.html#down-manual meer info in de manual. En dan de laatste 1.60 bios firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
MichaelvD2203 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 00:58:

Je kan je bios proberen opnieuw te flashen. http://eu.msi.com/product...MING-PRO.html#down-manual meer info in de manual. En dan de laatste 1.60 bios firmware.
Al gedaan...
Had dat niet eens gerekend tot de "already tried" lijst omdat dat voor mij hoorde bij de 'alle drivers en dingen update voor ik de PC echt ga gebruiken' fase van n week geleden...
Dus nop, helaas.
Ik begin nu best wel verdrietig te worden.

Overigens denk ik trouwens niet dat een van de jongens aan de klantenservice telefoon van afuture me hiermee kunnen helpen, en de rma periode van 2 weken bij hun is ook al lang voorbij...
Kan ik dan alsnog hun aanspreken denk je?
Ik heb zelf dus oprecht nul slechts gedaan met de hardware, heb mensen nog nooit zo voorzichtig zien omgaan met hardware als ik..
Antistatische werkplaat, elke keer verwarming aantikken... Polsbandje.. Handschoentjes...
:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
Nouja je kan er zelf waarschijnlijk helemaal niks aan doen. Waarschijnlijk een kwestie van Death on Arrival.

Je kan inderdaad even met afuture contact opnemen of gelijk met MSI : http://eu.msi.com/about/contact-us

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
MichaelvD2203 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 01:07:
Nouja je kan er zelf waarschijnlijk helemaal niks aan doen. Waarschijnlijk een kwestie van Death on Arrival.
Ok klinkt fair.. Maar dan alsnog weird toch?
Ik heb n week ermee gegamed al, waaronder GTA en Arma...
Denk - USB voor Siberia headset, USB voor keyboard, USB voor Xbox controller, USB voor muisopladerdraad, USB voor printer en USB voor muis draadloze adapter
En ze hebben t allemaal tegelijk gedaan :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meximus
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online
Heb je ook een ps2 toetsenbord dan heb je een werkende usb port en met booten van usb neem dan een usb2 port

Who the fuck is general failure and why the hell is he reading my disk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
TTocs schreef op zondag 24 januari 2016 @ 01:10:
[...]

Ok klinkt fair.. Maar dan alsnog weird toch?
Ik heb n week ermee gegamed al, waaronder GTA en Arma...
Denk - USB voor Siberia headset, USB voor keyboard, USB voor Xbox controller, USB voor muisopladerdraad, USB voor printer en USB voor muis draadloze adapter
En ze hebben t allemaal tegelijk gedaan :'(
Het kan zomaar dat als je hem aansluit dat ie binnen de eerste week defect raakt. Maar inderdaad morgen ochtend beter even contact opnemen met MSI om het probleem voor te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
Meximus schreef op zondag 24 januari 2016 @ 01:10:
Heb je ook een ps2 toetsenbord dan heb je een werkende usb port en met booten van usb neem dan een usb2 port
Goeie! Heb ik aan gedacht, maar t antwoord is helaas - nee heb ik niet...
Toch twijfel ik overigens of het zou uitmaken, gezien ik ook geprobeerd heb niks in de PC te hebben, louter de bootable USB in dus dat ene werkende slot - dan had ie namelijk in principe ook er automatisch naar toe moeten gaan, helemaal in de juist bootvolgorde met usb's eerst voor ssd's...
Maar dat deed ie dus ook niet :'(
Zal morgen n huisgenoot vragen voor zo'n toetsenbord though - niet geschoten is altijd mis!

[ Voor 7% gewijzigd door TTocs op 24-01-2016 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
MichaelvD2203 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 01:12:
Maar inderdaad morgen ochtend beter even contact opnemen met MSI om het probleem voor te leggen.
Zondag..? Hihi
Kan t altijd proberen natuurlijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
TTocs schreef op zondag 24 januari 2016 @ 01:14:
[...]

Zondag..? Hihi
Kan t altijd proberen natuurlijk
8)7 Vandaag moet werken en vrijdag was ik vrij hele ritme van slag.
Verwacht het niet zou waarschijnlijk maandag worden dan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
Andere Tweakers nog ideeën..?
Ik wil eerlijk gezegd echt niet aan n nieuw moederbord beginnen...
Als je mijn custommade behuizing ziet snap je waarom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23-09 20:06
Als dat "PC in olie aquarium" in betreft krijg ik een idee waarom je niet meteen met een ge-olied moederbord terug wil naar een leverancier. Of heb je inmiddels een andere custom behuizing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Squ1zZy
  • Registratie: April 2011
  • Niet online
TTocs schreef op zondag 24 januari 2016 @ 01:29:
Andere Tweakers nog ideeën..?
Ik wil eerlijk gezegd echt niet aan n nieuw moederbord beginnen...
Als je mijn custommade behuizing ziet snap je waarom
Ben bang dat je er niet omheen komt. Klinkt als een defect moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvdM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
Ik zou toch even het verhaal bij afuture leggen.
Mocht je het vermoeden in het moederbord hebben dan kan je daar RMA op aanvragen.
Je ben hem wel een paar dagen kwijt.
Ze willen hem ook wel als geheel hebben om te testen, maar daar ga je dan voor betalen bij mij weten.
Verder doen ze niet zo moeilijk bij Afuture hoor. Woon er vlak bij, en ken de jongens redelijk goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
herrieinhuis schreef op zondag 24 januari 2016 @ 09:07:
Ik zou toch even het verhaal bij afuture leggen.
Mocht je het vermoeden in het moederbord hebben dan kan je daar RMA op aanvragen.
Ook na 3 maanden..?
Zoals in zei - op t moederbord zelf is de RMA al lang verlopen...
Ik had m als allereerste nodig zonder de andere onderdelen voor het specifiek uitmeten van de i/o slots in de bouwtekeningen van mijn custom case.
herrieinhuis schreef op zondag 24 januari 2016 @ 09:07:
Je ben hem wel een paar dagen kwijt.
Ze willen hem ook wel als geheel hebben om te testen, maar daar ga je dan voor betalen bij mij weten.
Waar ga ik voor betalen?
En hoe bedoel je ze willen m als geheel hebben?
Mn Pc als geheel hebben?
Dat is onmogelijk, ik heb m zelf gebouwd.
Daarbij komen niet alle onderdelen van hun en is t risico veel te groot om m te naakt gestript zonder behuizing te versturen per post.
Ik heb overigens speciaal hiervoor n allrisk verzekering afgesloten bij achmea - kan ik daar geen beroep op doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvdM
  • Registratie: December 2010
  • Niet online
De garantie verloopt niet na 3 maanden. Dus RMA kan je gewoon aanvragen,
Wettelijk heb je 2 jaar garantie, dus RMA periode is ook 2 jaar.

Mochten ze hem in zijn geheel nakijken, dan komen er kosten.
Maar bij RMA gaan ze specifiek naar het moederbord kijken.
Als ze daar niets aan vinden zullen ze hem weer terug sturen.
Daar zijn ook kosten aan verbonden. Afuture kan natuurlijk geen garantie claim terug ontvangen van MSI als er niets aan de hand is.

Maar waag even een belletje, en vraag naar het totale plaatje.
Ze willen wel graag weten wat jezelf al geprobeerd heb om tot een diagnose te komen.
Of het nu wel of niet gelukt is.

-Kosten om de PC in zijn geheel na te kijken.
-Kosten als de RMA is afgewezen omdat er niets aan de hand met het moederbord is.
-Tips om zelf nog even te controleren voordat je overgaat naar RMA.

Hieronder linkje met de contact gegevens:

https://www.afuture.nl/info/18/contact.html

Betreft verzekering weet ik niets van af. daar zal je je verzekering-agent of kantoor van Achmea moet raadplegen. Weet niet wat gedekt is of niet. Mij lijkt het dat er bijvoorbeeld na blikseminslag of stootschade de schade wordt gedekt, maar hang me er niet aan op aub.

Wat ik altijd doe is het volgende:

PC helemaal uitbouwen, en op bv: testbench monteren. Als je die niet heb, dan je moederbord doosje met daarop de anti static zakje waar mobo in heeft gezeten. Daarop steeds verder borduren totdat je zeker weet dat alles wel goed werkt. Dus van de grond af beginnen. Moederbord> Processor> geheugen> Koeler, SSD/HDD. even op de onboard chip kijken of het dan wel werkt. Daarna GPU enzo maar door.

Heb in het verleden ook wel eens gehad dat de behuizing voor problemen zorgt. Zoals bevestiging punten in de behuizing waar je mobo aan vast zit. Koelventilatoren die problemen veroorzaakten, Powerknop, enz.

Hoop dat je hier wat aan heb?
Succes, en ja ik weet het is niet leuk :(
Maar mocht je er uit zijn kan je je zelf op de borst kloppen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
herrieinhuis schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:01:

PC helemaal uitbouwen, en op bv: testbench monteren. Als je die niet heb, dan je moederbord doosje met daarop de anti static zakje waar mobo in heeft gezeten. Daarop steeds verder borduren totdat je zeker weet dat alles wel goed werkt. Dus van de grond af beginnen. Moederbord> Processor> geheugen> Koeler, SSD/HDD. even op de onboard chip kijken of het dan wel werkt. Daarna GPU enzo maar door.
Herkenbaar, zo ben ik ook begonnen.
Gaat wel veul werk kosten nu die eenmaal in elkaar zit, maargoed - gewoon doen.
herrieinhuis schreef op zondag 24 januari 2016 @ 12:01:

Betreft verzekering weet ik niets van af. daar zal je je verzekering-agent of kantoor van Achmea moet raadplegen.
Even Apeldoorn bellen dus. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
UPDATE:

Vanmorgen nogmaals geprobeerd met andere USB slots en een andere USB stick dan de stick en SD kaart van gisteren.
Iets nieuws ontdekt:

Het aansluiten van iets op een USB port zorgt voor een soort powersurge waardoor de GPU niet opstart en dus geen beeld wil geven.

Dit weet ik omdat het Z170a Gaming Pro moederbord 3 warning LEDjes heeft onder de processor: CPU, RAM en VGA.
Het VGA lampje brand met een USB plugged in en het beeldscherm blijft zwart.
Zodra ik de USB eruit haal, gaat het beeld met het bootscreen aan - ook zonder opnieuw opstarten!
Ook in de de BIOS UEFI zie ik na het netjes opstarten hiervan zonder dat er een stick in de PC zit, dat het voltage wat naar de videokaart gaat ineens naar beneden schiet bij het inpluggen van een USB stick.

Er is dus echt iets goed mis.. (met het moederbord?)

[ Voor 8% gewijzigd door TTocs op 24-01-2016 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
UPDATE:

Eerder vanmiddag geprobeerd met het Ps/2 slot en een USB in de front USB port - niks werkt.
Geen enkele USB is herkent.
T toetsenbord deed t heel goed though... O-)

Morgen Afuture bellen for RMA it is...
zo vervelend dit soort dingen...
;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xeneonic
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-03 12:50
Hoi TTocs,

Is het nog gelukt? Al een tijdje geleden dat je hebt gepost hier. Misschien dat afuture je toch heeft kunnen helpen aan de telefoon of een nieuwe mobo die wel werkt?

Ik lees jouw post pas veel te laat helaas (Net pas) anders had ik nog een paar tips kunnen geven.

Dit zouden de klassieke tips zijn die worden gebruikt bij hardnekkige problemen:

!Belangrijk! Sluit je case niet electronisch aan je moederbord tussen stap 1 en 9. Het kan zijn dat er iets mis is tussen de USB ports van de case, de connector van USB ports naar de moederbord, of de moederbord zelf. Tijdens het troubleshooten wil je het liefst zo min mogelijk variabelen hebben.

1. Alles loskoppelen van elkaar, evt. connectors en pins schoon maken.
2. Voeding + moederbord + geheugen + SDD (Nog niet de NVME gebruiken, windows op de SSD installeren na stap 3) + CPU + CPU koeling op elkaar aansluiten.
3. Je monitor aansluiten op je moederbord (De Intel Core i5-6600K heeft intern gpu support)
4. Als je zo ver komt zonder problemen, sluit je GPU aan op je moederbord en laat de monitor via de GPU lopen.
5. Minimum USB dingen aansluiten op je moederbord (Toetsenbord + muis) en PC opstarten.
6. Update je toetsenbord + muis drivers, start pc opnieuw op.
7. Headset aansluiten en updaten, start pc opnieuw op.
8. Speel een spel. Een half uurtje zou ruim voldoende moeten zijn om problemen te detecteren.
9. Tijdens het spel, mocht je geen problemen hebben ondervonden, hotswap je muis en toetsenbord eens op andere usb ports?

9a. Als je echt hardnekkig wilt zijn, restart je PC zo nu en dan en wissel steeds USB ports af tijdens hotswaps en reboots.

10. Mocht je geen problemen hebben ondervonden tot nu toe dan kan het zijn dat er iets niet goed vast heeft gezeten (The devil is in the details). Het kan ook zijn dat de tekst na " !belangrijk! " relevant is voor jouw problemen. Maar mocht stap 1 tm 9 geen problemen hebben gegeven dan is de kans heel klein dat het aan jouw hardware ligt (Gelukkig).

(Test het volgende niet uit, dit weet je uit ervaring of niet. Dit wil je niet testen ivm eventuele extreme schade die je PC kan oplopen) De powersurge waar je het over hebt, komt de geluid overeen met wanneer een PC aanstaat, je de powerkabel heen en weer beweegt die naar de voeding toe gaat? http://www.englishforum.c...-style-plug-pc-plug-1.jpg Die bedoel ik dus :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TTocs
Hey Xeneonic,

Ontzettend bedankt voor je reactie nog!
Hele nette en nauwkeurig stappenplan waarvan ik zeker weet dat anderen deze later ook zouden kunnen proberen!
Helaas heb ik er zelf niets meer aan... - het moederbord waar dit topic origineel over ging is reeds naar afuture gegaan en teruggestuurd zonder garantie omdat blijkbaar de socket (onderweg? =( ) kapot was gegaan. Hierdoor konden ze deze niet onder de garantie laten vallen.

Ter update: inmiddels heb ik precies hetzelfde model daarom maar weer opnieuw aangeschaft en weer de prijs moeten betalen voor een compleet nieuw moederbord en een Windows 10 licentie niet te vergeten (de eerste was namelijk OEM, heel vervelend). Zo loopt het prijskaartje wel op.
En om het nou nog interessanter te maken, dit gloednieuwe MSI Z170a gaming pro moederbord heeft het 2 weken excellent gedaan, tot ik na een avond Witcher 3 spelen de volgende ochtend mijn PC opstartte en werd gegroet met dit bericht:
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/c43549729c429effbac4647dc16bf052.jpg

Toeval wil dat ik toen precies heb gedaan wat jij ook in jouw stappenplan beschrijft, maar zonder succes...
Zelfs met ALLEEN de voeding, de processor en 1 hdmi kabel via het moederbord aangesloten bleef dit bericht er staan. Dit is 2 dagen geleden....
Ook nu dus weer teruggestuurd voor RMA naar Afuture.

Het enige wat ik nu kan zeggen beste Tweakers is dat ik flink moedeloos begin te worden van deze verschijning en dat ik het z170a moederbord ook niet meer aan kan raden.
Wellicht ligt het inderdaad simpelweg aan de hardware die wordt aangesloten via de USB ports, maar dan is het alsnog raar dat dit pas na 2 weken gebeurd - of het moederbord kan het simpelweg niet aan om al zijn 8 USB ports tegelijkertijd aan te moeten sturen.
Hoe het ook zij, ik ben flink bedroefd inmiddels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb precies t zelfde met mijn msi nightblade x2. Half jaar oud en altijd goed gewerkt. Na update windows 10 zit i in een aan/uit loop en kan ik er niks meer mee. Woensdag op laten halen door wehkamp reparatie service. Benieuwd wat er uit gaat komen. Helukkig zit er nog garantie op
Pagina: 1