hulp bij aanschaf nieuw moederbord.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 728302

Topicstarter
8 jaar geleden heb ik een pc in elkaar laten zetten bij een winkel. Na die 8 jaar zijn bepaalde onderdelen toe aan vervanging, onder andere het moederbord. dit is de eerste stap die ik wil zetten om mijn nieuwe pc te bouwen. Welke onderdelen in bewaar van oude pc en welke nieuw worden zal hierna pas aan de orde komen. Pas een bepaald onderdeel niet meer op mijn nieuwe moederbord vervang ik deze ook.

in mijn nieuwe pc wil ik de volgende eisen sowieso hebben:
- Ik wil op de pc kunnen gamen en films en series kunnen kijken (via downloads zoals mkv).
- Ik wil mijn interne blu-ray speler weer aan kunnen sluiten.
- Ik wil minimaal 2 fans kunnen aansluiten op mijn moederbord.
- wil minimaal 6 gb RAM kunnen toevoegen, hiernaast wil ik meerdere poorten erin kunnen doen voor de toekomst.
- Daarnaast wil ik dat het uitbreiden van componenten mogelijk is.
- Minimaal 5 jaar zonder vervanging.
- Goedkoop is belangrijk, duurzaam belangrijker. Dus als er voor een klein bedrag extra een vele malen beter product is overweeg ik dit.
- Geluid: 5.1 surround
- resolutie: 1080p
- Netwerk: gigabyte ethernet.
- HDMI aansluiting.

Mijn oude pc bevat:
- Een blu-ray speler, deze wil ik bewaren.
- grafische kaart: ATI Radeon HD 4200
- voeding van 300W deze vervang ik.
- CPU: AMD Athlon (tm) II X4 620 Processor 2.60 Ghz. Eventueel vervangbaar als er aangeraden wordt voor een upgrade.
- 4,00 GB RAM. DDR3. Eventueel ook vervangbaar als dat aangeraden wordt.
- moederbord: Micro-Star international CO.LTD, model 785GM-E51 (MS-7596

Ik hoop dat ik hierbij voldoende details gegeven heb over mijn vraag. Eventuele aanschaf tips is altijd meegenomen. En alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,

Kevin

EDIT:
Hierbij heb ik een advies gekregen voor dit product: pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P

De specificaties komen overeen met wat ik zoek voor een moederboard. Eventuele gelijke voorstellen altijd welkom.

Alvast bedankt iedereen voor je hulp :D

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 728302 op 24-01-2016 00:03 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 13-07 11:43
Indien je je moederbord gaat vervangen moet je ook je processor (CPU) en werkgeheugen (RAM) vervangen. Bij elkaar gaat dat dus al gauw tussen de €300 en €500 kosten.

Zet eerst eens in je startpost (die kan je bewerken) welke PC je nu hebt en welke onderdelen daar precies inzitten. Kijk dan eens welk formaat moederbord er in je PC zit en wat het maximale formaat moederbord is wat je kast aankan (ATX, Micro ATX, ITX, etc.). Kom vervolgens eens met een voorstel voor een upgrade set (dus moederbord, processor, werkgeheugen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:31

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even.

Move PMG -> CAA

Inhoudelijk:
Wat je nodig hebt wordt volledig bepaald door wat je ermee doet. "Gamen en TV kijken" zegt uitermate weinig, want als je Patience speelt zal je vorige PC nog prima voldoen. Hoe specifieker jij kunt omschrijven wat je exact doet, wat je nu hebt en waar je nu tegenaan loopt, des te beter kunnen wij je adviseren. Ook van groot belang (zeker als het op GPU aankomt) is op welke resolutie je werkt. Een 4k monitor vraagt andere hardware dan een 800x600 vissenkom bij zelfde settings :o

Verder zijn er ongelofelijk veel opties die waarschijnlijk aan je eisen voldoen. Om een beetje bomen door het bos te zien moet je meer eisen/wensen geven. Denk daarbij aan kleur/uiterlijk, formaat en vorm van externe componenten (kast), aan geluids- of warmteproductie van interne componenten. Zeker als je voor zo lang een computer wilt zou ik dit soort subjectieve eisen zwaarwegend maken. Het is eenvoudig om wat meer RAM of een snellere GPU in een systeem te prikken, maar als je dag in, dag uit tegen iets wat je lelijk vindt moet kijken, of rotherrie waar je niet blij van wordt moet aanhoren, word je minder vrolijk dan gewenst.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Balance schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:40:
[...]

Indien je je moederbord gaat vervangen moet je ook je processor (CPU) en werkgeheugen (RAM) vervangen. Bij elkaar gaat dat dus al gauw tussen de €300 en €500 kosten.

Zet eerst eens in je startpost (die kan je bewerken) welke PC je nu hebt en welke onderdelen daar precies inzitten. Kijk dan eens welk formaat moederbord er in je PC zit en wat het maximale formaat moederbord is wat je kast aankan (ATX, Micro ATX, ITX, etc.). Kom vervolgens eens met een voorstel voor een upgrade set (dus moederbord, processor, werkgeheugen).
Heb het aangepast, alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:56:
Deze gemist?
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Ik verplaats even.

Move PMG -> CAA

Inhoudelijk:
Wat je nodig hebt wordt volledig bepaald door wat je ermee doet. "Gamen en TV kijken" zegt uitermate weinig, want als je Patience speelt zal je vorige PC nog prima voldoen. Hoe specifieker jij kunt omschrijven wat je exact doet, wat je nu hebt en waar je nu tegenaan loopt, des te beter kunnen wij je adviseren. Ook van groot belang (zeker als het op GPU aankomt) is op welke resolutie je werkt. Een 4k monitor vraagt andere hardware dan een 800x600 vissenkom bij zelfde settings :o

Verder zijn er ongelofelijk veel opties die waarschijnlijk aan je eisen voldoen. Om een beetje bomen door het bos te zien moet je meer eisen/wensen geven. Denk daarbij aan kleur/uiterlijk, formaat en vorm van externe componenten (kast), aan geluids- of warmteproductie van interne componenten. Zeker als je voor zo lang een computer wilt zou ik dit soort subjectieve eisen zwaarwegend maken. Het is eenvoudig om wat meer RAM of een snellere GPU in een systeem te prikken, maar als je dag in, dag uit tegen iets wat je lelijk vindt moet kijken, of rotherrie waar je niet blij van wordt moet aanhoren, word je minder vrolijk dan gewenst.
Sorry had dat even gemist, ik ben namelijk net nieuw hier.

Ik ben van plan spellen te spelen als Assasin's creed, Elder Scroll serie, etc wel spellen die grafisch wat verwachten. Ik heb nu een beeldscherm van 1080p. Voor duurzaamheid is het handig dat die 4k compatable is. Het liefst wil ik mijn kast zwart hebben de vorm maakt voor mij niet zo veel uit. Voor geluid wil ik minimaal 5.1 surroundset. Geluid zo min mogenlijk.

Ik zet dit in mijn beginpost ook, alvast bedankt voor u reactie :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
In welk budget moeten we denken? Ik kan je namelijk nu al zeggen dat voor een fatsoenlijk spelletje je in ieder geval je processor, moederbord, werkgeheugen, grafische kaart en voeding moet upgraden. En daar moet waarschijnlijk ook nog wel een processorkoeler en SSD bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Balance schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 23:12:
[...]

In welk budget moeten we denken? Ik kan je namelijk nu al zeggen dat voor een fatsoenlijk spelletje je in ieder geval je processor, moederbord, werkgeheugen, grafische kaart en voeding moet upgraden. En daar moet waarschijnlijk ook nog wel een processorkoeler en SSD bij.
Ik ben van plan de pc in de loop van dit jaar te vernieuwen (onder andere de kast wordt vernieuwd). Hierbij mogen bepaalde onderdelen wel wat duurder zijn dan ik van plan was omdat ik niet alles tegelijk koopt. De bedoeling is dat ik voor alles vernieuwen ca 600 euro kwijt ben. En moederboard max 200 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Dan denk ik dat dit een mooi begin is:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 213,90€ 213,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 38,95€ 38,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 340,80

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als ik op internet zoekt naar moederbords staan er altijd keuzes die je kan maken zoals merk etc. Nu heb ik een paar vragen hierover:
- Er staat de volgende type/ model moederbords: ATX, micro ATX, ITX, uitgebreide ATX
en SSI EEB. Is er een bepaald type dat beter past bij mijn eisen of maak dit geen verschil uit?
Dit gaat puur over formaat. WTX en E-ATX zijn zeer groot, mITX is klein. Prestaties zullen bij verder gelijke specificaties identiek zijn. Het verschil is uitbreidingsmogelijkheden. Vroeger had je voor iedere functie een aparte kaart nodig en was het zinnig zo niet noodzakelijk om een groot moederbord met veel uitbreidingssloten te hebben. Ondertussen is het zeldzaam om meer dan een videokaart aan te treffen in een systeem, maar er zijn nog steeds mensen die twee videokaarten, een geluidskaart en een netwerkkaart nodig hebben. Dat laatste gaat alleen vanaf (full-)ATX lukken, maar alleen een enkele videokaart past prima op mITX.

In jouw geval heb je het over TV kijken. Hoe doe je dat exact? Doe je dat via een tuner-kaart? Zo ja, wat voor aansluiting heeft het (PCI? PCIe 1x?), zo nee hoe dan wel?

Als je een videokaart en TV tuner nodig hebt, gaat mITX te krap zijn en heb je minimaal uATX nodig.
- Wat voor chipset, socket en storage controler past het beste bij mijn eisen?
Je noemt nergens 'overclocking', dan kun je de Intel Z-series chipsets wegstrepen. Verder maakt het erg weinig uit, je eisen zijn erg breed en de dagen dat chipset 25-50% van performance bepaalden zijn met integratie van geheugencontroller in CPU lang voorbij.
- Wat is het verschil tussen DDR SDRAM, DDR2 SDRAM en SDRAM?
SDRAM is een goedkope, snelle geheugentechniek. De eerste variant (achteraf SDR-SDRAM genoemd) stuurde per kloktik een enkel stukje data door (Single Data Rate), de latere varianten sturen per tik twee stuks data door (Double Data Rate, oftewel DDR). Daar zijn in de loop der jaren een aantal revisies van geweest, waarbij snelheden en bandbreedtes (maar ook latencies) omhoog gegaan zijn en voltage omlaag.

In de regel ondersteunt een CPU een of twee types en met zeer weinig uitzondering zul je steeds maar een type per moederbord kunnen gebruiken. Neem wat past bij je moederbord. Tegenwoordig zijn we bij DDR4, maar DDR3 zie je nog volop en doet niet significant genoeg onder voor DDR4 om het totaal af te schrijven. Oudere types moet je je verre van houden anno 2016.
Anoniem: 728302 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 23:18:
[...]

Ik ben van plan de pc in de loop van dit jaar te vernieuwen (onder andere de kast wordt vernieuwd). Hierbij mogen bepaalde onderdelen wel wat duurder zijn dan ik van plan was omdat ik niet alles tegelijk koopt. De bedoeling is dat ik voor alles vernieuwen ca 600 euro kwijt ben. En moederboard max 200 euro.
Als je kast gaat vernieuwen, moet je nadenken over formaat. Zoals gezegd, als je geen aparte TV tunerkaart gebruikt is mITX al groot genoeg, anders uATX, maar groter kan natutuurlijk altijd.

Voordelen kleiner (mITX):
- kleiner (duh)
- makkelijker mee te nemen
- meer keuze in vorm kast

Voordelen groter (ATX):
- meer uitbreidingsmogelijkheden (vraag is alleen of dit relevant is)
- de mogelijkheid voor stillere kasten te kiezen
- betere airflow, dus koeler/stiller
- makkelijker om in te werken
- meer keuze in varianten kast

Zelf kies ik de laatste tijd consequent voor mITX omwille van formaat (waarom enorm gedrocht hebben als je toch maar een klein deel van die ruimte gebruikt?), maar ik ben nog niet geheel tevreden met beschikbaarheid stille kasten. Beste tot nu toe is de Fractal Design Node 304, maar dat is voor jou geen optie omdat je die optical drive wilt gebruiken. Ook de aanstaande Fractal Design Define Nano S (zo ongeveer mijn ideaalbeeld qua behuizing) valt om zelfde reden af. Als je iets stils wilt zul je m.i. moeten uitwijken naar uATX. Goede site voor reviews op dat vlak: www.silentpcreview.com

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 23-01-2016 23:39 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Wil je op 4K kunnen gamen met een Radeon HD4200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@balance: Ik zou eens kijken.

@Dion: Ik bekijk tv via HDMI aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
KappaRoss schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 23:28:
Wil je op 4K kunnen gamen met een Radeon HD4200?
Ik hou het nu op 1080p, is dat mogelijk? Het is meer dat ik op moment mijn grafische kaart wil bewaren, eventueel in toekomst dat ik mijn grafische kaart gaat vernieuwen. Maar hierbij wil ik niet weer een nieuwe moederboard kopen dus ik zoek een moederboard waar ik jaren mee kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Dat gaat niet. Een HD530 iGPU is (veel?) sneller dan die HD4200. Op iGPU wil je niet gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Anoniem: 728302 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 23:29:
[...]

@Dion: Ik bekijk tv via HDMI aansluiting.
Dit volg ik even niet. HDMI in? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Bedoel je dat je je PC via HDMI op een TV aangesloten hebt? Zo ja, hoe komt je TV-signaal dan in je PC?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dion_b schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 23:39:
[...]

Dit volg ik even niet. HDMI in? Lijkt me erg onwaarschijnlijk. Bedoel je dat je je PC via HDMI op een TV aangesloten hebt? Zo ja, hoe komt je TV-signaal dan in je PC?
Sorry voor onduidelijkheid. Bedoel dat ik de pc aangesloten heb op de tv en via de pc films download en afspeelt op de tv via de hdmi-ingang. Ik pas dit wel even aan.

En de moederbord die u stuurde ben ik erg tevreden over de specificaties, precies wat ik zocht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
Je kan niet alleen je moederbord upgraden hè! Je oude processor en werkgeheugen passen niet in je nieuwe moederbord, dus die moet je ook meteen kopen en daarom gaf ik ook een heel lijstje met moederbord, processor en werkgeheugen. Het is dus óf niks upgraden óf alledrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Balance schreef op zondag 24 januari 2016 @ 00:37:
[...]

Je kan niet alleen je moederbord upgraden hè! Je oude processor en werkgeheugen passen niet in je nieuwe moederbord, dus die moet je ook meteen kopen en daarom gaf ik ook een heel lijstje met moederbord, processor en werkgeheugen. Het is dus óf niks upgraden óf alledrie.
klopt, maar koop eerst moederboard en als ik extra geld heb koop ik volgend onderdeel. Zo spaar ik voor mijn nieuwe pc. als meezit binnen 2 a 3 maanden mijn nieuwe pc :D

En ik ga voor moederboard die jij aangaf, morgen kijk ik naar de processor en het werkgeheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:20
Dat is niet nuttig, je kunt je nieuwe moederbord namelijk niet gebruiken. Daarnaast kan het advies over een paar maanden compleet anders zijn (en dan zit je met een 'slecht' moederbord).
Zet het geld op de bank (krijg je rente) tot je genoeg hebt voor minimaal moederbord + processor + geheugen.

Echter: je athlon x4 is prima voor de taken die je noemt, waarom wil je überhaupt upgraden?
Wat wil je met je pc gaan doen wat nu niet lukt?
Hoe ben je erbij gekomen dat het moederbord de bottleneck is?

[ Voor 20% gewijzigd door mitsumark op 24-01-2016 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
mitsumark schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:31:
Dat is niet nuttig, je kunt je nieuwe moederbord namelijk niet gebruiken. Daarnaast kan het advies over een paar maanden compleet anders zijn (en dan zit je met een 'slecht' moederbord).
Zet het geld op de bank (krijg je rente) tot je genoeg hebt voor minimaal moederbord + processor + geheugen.

Echter: je athlon x4 is prima voor de taken die je noemt, waarom wil je überhaupt upgraden?
Wat wil je met je pc gaan doen wat nu niet lukt?
Hoe ben je erbij gekomen dat het moederbord de bottleneck is?
Probleem is als ik sommige spellen of films speelt, het beeld hapert. CPU gaat naar 99% dus moet sowieso een nieuwe CPU hebben. Daarnaast val mijn pc vaak uit als ik teveel taken tegelijk doet, dit blijkt te komen vanwege overhitting. Probleem is dat ik geen nieuwe fan kan aansluiten.

Daarnaast is mijn kast kapot, deze moet sowieso dit jaar vervangen worden.

Daarnaast is al paar keer voorgekomen dat mijn pc niet meer aanwilde of vastliep en ik er helemaal niets meer mee kon doen.

Wat zou jij afvies zijn? Alleen kast vernieuwen? Of toch nieuw moederbord?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 728302 op 24-01-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik weet even genoeg. Ik ga eerst even wat geld sparen. Dit topic kan worden gesloten .
Pagina: 1