Ruimte vrijmaken op OS partitie (PatchCleaner)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 726769

Topicstarter
Hallo tweakers,

Hoe kun je je zaterdagavond nu beter besteden dan lekker een paar gigabyte ruimte vrijmaken op je OS partitie? Menig Windows gebruiker weet van de al maar groeiende Windows/Installer map (bij mij zo'n 14 Gb). Opzoek naar tips kwam ik alleen maar op dubbelzinnige websites terecht. Ook op Tweakers verrassend weinig relevante resultaten bij zoeken naar patch of msp/msi installer verwijderen. Dus ik vond ook niks over PatchCleaner, dus ik maak zelf maar een topic aan met mijn ervaring.

Dus zojuist PatchCleaner v1.3.0.0 geinstalleerd. Het programma identificeert welke patch bestanden in je (verborgen) Windows/Installer map niet meer gebruikt worden (criteria? geen idee), en biedt jou de optie aan om te verwijderen of te verplaatsen. Bij mij vond hij 10.06 Gb aan bestanden. Ik probeer het voor het eerst dus ik kies gewoon voor verplaatsen naar mijn bulk opslag. Mocht het mis gaan zet ik alles weer terug. Want computers werken nou eenmaal zo simpel [/naief modus].

Daarna CCleaner gedraaid (waarom weet ik ook niet)
Backup gemaakt van registry.
Opnieuw opgestart.
No problems, yet.

Hier is de link van CNET (geen malware). Proberen op eigen risico ;) Succes

En hier zomaar een filmpje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Volgens mij kan dat redelijk straffeloos. Je verliest alleen de mogelijkheid om patches weer te deïnstalleren maar dat doe je in de praktijk toch vrijwel nooit.
Daarnaast ben ik een paar keer hotfixes tegen gekomen die eerdere hotfixes vereisten en controleerden of die geïnstalleerd waren door de installatiebestanden te zoeken. Daarvoor is het inderdaad wel handig om backups te maken zodat je ze later weer terug kunt zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeTeraarist
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:10

DeTeraarist

#Boots2Asses

CNET is wat mij betreft nog steeds een bak ellende, ook al hebben ze zich iet wat beter opgesteld. Hier een link naar de officiele website: http://www.homedev.com.au/Free/PatchCleaner
Daar vind je ook hoe het programma te werk gaat.
Mijn mening: hooguit nuttig als je een kleine SSD hebt anders merk je er weinig van. Bedoel, leuk dat je nu 20GB vrij hebt in plaats van 10... op een schijf van 2TB.

Soms, als ik heel stil ben, kan ik de zon horen schijnen