Toon posts:

CD slijtage?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Heb net een Marantz cd5005 binnen en aangesloten.
Kon ik eindelijk mijn CD's weer eens draaien...maar wat blijkt?
De helft van mijn CD's geeft schrapende geluiden en/of lichte piepgeluiden...
Kan het zo zijn dat mijn verzameling, waarvan de meesten 15 jaar of ouder zijn, inmiddels zijn versleten?
Dat zou een ware ramp zijn.
HELP!

Beste antwoord (via Verwijderd op 26-01-2016 22:32)

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:29:
Waar komen die schrapende geluiden dan vandaan, uit je speakers of uit de speler zelf?

Alle reacties

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

gewone cd niet, echter de gene die je zelf brand (a.k.a. gevoelig zijn voor licht) wel

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
helaas betreft het hier ook enekle CD's uit de winkel!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:33:
helaas betreft het hier ook enekle CD's uit de winkel!
Dan heb je die CD's mishandeld of de CD-speler is niet in orde. Ik heb hier CD's die 25 jaar oud zijn en die werken allemaal. Mits netjes behandeld, en niet in direct zonlicht ofzo bewaard, moet een CD 50 jaar mee kunnen gaan.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

beetje raar idd ik zou die cd speler verdenken

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
ik heb deze cd's nog nagekeken op krassen e.d., maar er is niets bijzonders te zien...het gebruikelijke
zeer lichte gekras van normaal gebruik...mijn cd's behandel ik net als mijn elpee's...met veel zorg.
Ik snap er dan ook niks van

Verwijderd

Topicstarter
p.s. de DVD-speler van mijn computer deed al hetzelfde, terwijl ik dit apparaat nauwelijks gebruik...
het moet dus echt aan de CD's liggen, volgens mij.
In de jaren negentig waren er al verhalen, dat CD's een beperkte levensduur hebben.
Er was zelfs een firma die CDś op een vergulde layer uitbracht.
Destijds heb ik dat weggelachen...nu niet meer.

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Misschien gewoon een vuile lens? Voorzichtig Schoonmaken maken met een wattenstaafje en schoonmaak alcohol die je kan kopen bij de drogist.

Geperste cd's vergaan niet, zelf gebrande cd's wel. Edit : Er van uitgaande dat je de cd's heilig behandeld. Dus niet in de zon of buiten bewaren, of als frisbee gebruiken of als koffie onderzetter.

[ Voor 50% gewijzigd door Lip op 23-01-2016 22:17 ]

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Faxe
  • Laatst online: 17-07 17:08
Heb behoorlijk wat CD's die bijna 30 jaar oud zijn. Kan ze allemaal nog probleemloos afspelen. Uitzondering hierop zijn cd's waarop zichtbaar diepe krassen zitten.Heb tijdje terug al mijn CD's geript en weet daardoor dat ze het allemaal nog goed doen.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Lip schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:50:
Misschien gewoon een vuile lens? Voorzichtig Schoonmaken maken met een wattenstaafje en schoonmaak alcohol die je kan kopen bij de drogist.

Geperste cd's vergaan niet, zelf gebrande cd's wel.

[video]
Zo hard wil ik het niet stellen. Als je ze in de volle zon neerlegt zijn volgens mij ook geperste CDs snel genoeg einde verhaal bijvoorbeeld. Gezien hij specifiek al zei dat bij een andere speler het resultaat identiek was, lijkt me een vuile lens onwaarschijnlijk.

Ze kunnen overigens ook kapot zijn gegaan door een slechte speler, maar dan zou hij hetzelfde vroeger ook al hebben moeten merken. (CD speler van mijn auto is geweldig in CDs mollen).

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:04
De reflectieve laag van een gewone CD is gemaakt van aluminium. En aluminium kan oxideren (roesten).
LP's hebben daar geen last van (want plastic).

Hoe lang dat duurt ligt er aan hoe je ze hebt behandeld, en wat de kwaliteit was van het origineel.

Wikipedia: Disc rot

TheS4ndm4n#1919

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Die gaten vuller die nooit gebruikt word, kan net zo makkelijk vol stof zitten. Ik zou daar zelf niet het 1 en ander mee uitsluiten.

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:47:
p.s. de DVD-speler van mijn computer deed al hetzelfde, terwijl ik dit apparaat nauwelijks gebruik...
het moet dus echt aan de CD's liggen, volgens mij.
In de jaren negentig waren er al verhalen, dat CD's een beperkte levensduur hebben.
Er was zelfs een firma die CDś op een vergulde layer uitbracht.
Destijds heb ik dat weggelachen...nu niet meer.
Draai maar eens EAC en AccurateRip http://exactaudiocopy.de weet je gelijk in wat voor staat je cd's zijn.

NRG

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-12 14:49

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

RocketKoen schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 22:10:
De reflectieve laag van een gewone CD is gemaakt van aluminium. En aluminium kan oxideren (roesten).
LP's hebben daar geen last van (want plastic).

Hoe lang dat duurt ligt er aan hoe je ze hebt behandeld, en wat de kwaliteit was van het origineel.

Wikipedia: Disc rot
Aluminium kan niet roesten. oxideren klopt daarentegen weer wel. :>
Roest heb je alleen bij ijzerhoudende metalen.

Trein?

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20-12 17:49
Jaren geleden was er een Nederlandse radio DJ waarvan sommige CDs van 20 jaar of ouder niet meer af te spelen waren. Hij had een gigantische collectie en was not amused.

Let wel, dat er niet bij werd vermeld hoe hij de CDs bewaarde. Warmte kan een hele negatieve invloed hebben op CDs (krom trekken, lagen die loslaten).

Ik zou alles digitaliseren, dat is ook mijn plan voor dit jaar.

Verwijderd

Was dat een Nederlandse Radio DJ?
Ik ken het verhaal een Amerikaanse of Engelse muziekjournalist na een verhuizing ontdekte dat veel van zijn CD's niet meer speelde. Toen hij ze tegen het licht hield zag hij allemaal gaatjes in de reflecterende laag, de zogenaamde "pinholes". Zijn conclusie (en die van heel veel mensen online) was dat de CD's aan het wegrotten waren.

Paniek alom; Talloze "artikelen" tot en met de kranten aan toe ,waarin mensen werden gewaarschuwd dat hun kostbare CD collectie zou vergaan tot nutteloze plastic schijfjes.

Het was natuurlijk volslagen onzin: Als 25% van je CD's ineens niet meer speelt na een verhuizing, lijkt het mij veel waarschijnlijker dat je CD speler de verhuizing niet goed doorstaan heeft.

Die gaatjes hebben namelijk altijd in CD's gezeten: Vroeger was het proces om de aluminium laag gelijkmatig op CD's aan te brengen nog niet perfect, en was de laag op sommige plaatsen zo dun dat je er doorheen. kon kijken. Vroeger was dit zo normaal dat ik dacht dat die kleine gaatjes (In nieuwe CD's) iets te maken hadden met de muziek die erop stond!

Het enige bekende probleem van grootschalige CD-rot zijn de "bronzende" CD's van Dupont: Die ontwikkelen van buiten naar binnen een soort bronskleurige verkleuring, wat gepaard gaat met gekraak en getik tijdens het afspelen. Dit waren vooral CD's van voor 1993, ik heb het zelf nooit gezien.

Heb zelf een flinke collectie (1500?) waarvan veel van 25 jaar of ouder en nog nooit meegemaakt dat een fabrieks-geperste CD spontaan niet meer werkte. Als hij er goed uitziet, zowel boven- als onderlaag zou hij gewoon moeten spelen, doet hij dat niet dan zou ik mijn speler verdenken.

• kingfriko
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-10 14:30

kingfriko

100 % BULLY

schoonmaken al geprobeerd neem ik aan ? met speciale reiniger en in extreme gevallen met koper of zilverpoets , tandpasta of iets dergelijks

kingfriko

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

kingfriko schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:22:
schoonmaken al geprobeerd neem ik aan ? Met een wattenstaafje en alcohol ketonatus

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Toch ook maar alle originele CD's van mijn ouders rippen naar FLAC. Veel gebrande CD's (games) van vroeger zijn al jaren geleden de prullenbak ingegaan, sommige werken nog. Veel waren verschilfert..

Acties:
  • Beste antwoord

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08:43
Verwijderd schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 21:29:
Waar komen die schrapende geluiden dan vandaan, uit je speakers of uit de speler zelf?

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-12 20:43

Xanax959

relax...

Klinkt inderdaad niet als een probleem met de digitale uitlezing, dan zou je eerder van die "drop outs" hebben? Of overslaan. Speler kan ook een probleem hebben, loopt ergens aan, of is de hele tijd druk bezig met tracking en focusen omdat het niet goed lukt. (kan dan wél aan de cd liggen)

Atari portfolio Dos 2.11

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Xanax959 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:37:
Klinkt inderdaad niet als een probleem met de digitale uitlezing, dan zou je eerder van die "drop outs" hebben? Of overslaan.
Klopt. Bijgeluiden verwacht je niet bij een goed werkende CD-speler.
Speler kan ook een probleem hebben, loopt ergens aan, of is de hele tijd druk bezig met tracking en focusen omdat het niet goed lukt. (kan dan wél aan de cd liggen)
Dat had mijn vorige CD-speler ook. Die heeft jaren goed gewerkt en kon op een gegeven moment steeds meer disks niet meer goed afspelen. Apparaat vervangen, probleem opgelost.

• Frits Flits
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-12 14:10

Frits Flits

SOUND! Designer

CD's kunnen wel degelijk slijten, al gebeurt dat niet snel. Zodra de reflecterende laag van een schijfje slijt cq. er gaten ontstaan, kan de laser het niet meer lezen. Dan krijg je een hoop gehaper en gestotter. Dit kan je makkelijk zien door de CD voo de lamp te houden en te kijken of er plekken zijn waar je direct doorheen kan kijken. Zoek maar op "cd rot" op Google. Ik heb zelf twee CD's met dit verschijnsel.

Nu lijkt mij het raar dat de helft van jouw collectie dit heeft, lijkt dus in eerste instantie aan iets anders te liggen.

specs

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Xanax959 schreef op zondag 24 januari 2016 @ 15:37:
Klinkt inderdaad niet als een probleem met de digitale uitlezing, dan zou je eerder van die "drop outs" hebben? Of overslaan. Speler kan ook een probleem hebben, loopt ergens aan, of is de hele tijd druk bezig met tracking en focusen omdat het niet goed lukt. (kan dan wél aan de cd liggen)
Schrapende zijn inderdaad apart. Maar hoge piepen doet mijn autoradio ook met CDs die hij gemold heeft. Simpelweg als er een heel kort stukje wegvalt, zal dat een flinke hoeveelheid hoogfrequent signaal geven, oftewel een korte piep.

Verwijderd

Frits Flits schreef op zondag 24 januari 2016 @ 19:49:
CD's kunnen wel degelijk slijten, al gebeurt dat niet snel. Zodra de reflecterende laag van een schijfje slijt cq. er gaten ontstaan, kan de laser het niet meer lezen. Dan krijg je een hoop gehaper en gestotter. Dit kan je makkelijk zien door de CD voo de lamp te houden en te kijken of er plekken zijn waar je direct doorheen kan kijken. Zoek maar op "cd rot" op Google. Ik heb zelf twee CD's met dit verschijnsel.

Nu lijkt mij het raar dat de helft van jouw collectie dit heeft, lijkt dus in eerste instantie aan iets anders te liggen.
Zolang je niet de bovenkant van de CD (de beschermende laklaag) beschadigt is dit geen probleem.
Dit valt dan ook niet onder "slijtage" maar onder "schade": een kras op de bovenkant kan er inderdaad voor zorgen dat je door de Cd heen kunt kijken, dit kan problemen geven met afspelen.
De eerder genoemde pinholes(zie mijn post van 10:50) zijn aanwezig op talloze oudere CD's, niet omdat de CD's versleten zijn, maar door een nog niet geperfectioneerd productieproces.
Deze "pinholes" zaten al in je CD's toen ze nog nieuw waren, maar toen lette niemand erop.

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-12 17:25

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Wanneer je de muziek via je PC afspeelt, gaat dit dan naar dezelfde receiver/versterker en speakers? En als je een nummer dat op die cd's staat van spotify afspeelt, heb je dan hetzelfde?

Verwijderd

Topicstarter
Heren, Dames ook...
Het probleem is opgelost.
Nadat ik de CD's in kwestie nogmaals heb beluisterd via de koptelefoon bleek er opeens niets
aan de hand te zijn...Het moest dus aan mijn (ook al splinternieuwe) speakers liggen.
Heb het stapeltje probleemCD's op opgeschroefd volume nogmaals afgespeeld en ben eens goed
gaan luisteren rondom mijn speakers...
En wat bleek...bij bepaalde bastonen gingen de sierkapjes van mijn B-Tech luidsprekersteunen resoneren
en maakten vervolgens schraap/piepgeluiden!!!
Sierkappen verwijderd en alles is weer goed.
Hierbij wil ik iedereen bedanken, die mij duidelijk maakten, dat CD'S niet in 15 jaar zo ver achteruit kunnen
gaan, anders had ik dit hernieuwde onderzoek nooit gedaan en had ik waarschijnlijk mijn redelijk omvangrijke CD verzameling in de kliko gestort....
Waar een forum al niet goed voor is!!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Verwijderd schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:28:
Heren, Dames ook...
Het probleem is opgelost.
Nadat ik de CD's in kwestie nogmaals heb beluisterd via de koptelefoon bleek er opeens niets
aan de hand te zijn...Het moest dus aan mijn (ook al splinternieuwe) speakers liggen.
Dit was wel het vermelden waard, in de openingspost dan hè :)

NRG

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

We zijn hier bij Tweakers dus we gaan toch nog even wat dieper. Wel leuk en informatief ;)

Van een BBC Open University uitzending over error-correctie op audio-CD's van vroegah (1995). Dat zie je ook goed aan de kwaliteit van de video. :+

Deel 1

Deel 2 met vanaf 9:50 een leuke demonstratie van de robuustheid van de error-correctie door een CD met vier sleuven erin gefreesd af te spelen. :P Daarom leek het mij bij het lezen ook niet aan de CD's te liggen. Die geven door de hoge draaisnelheid ook nogal herkenbare artefacten als er echt iets mis is zoals in deze video ook te horen is.

Overigens kan schoonmaken van de laserlens met een schoonmaak-CD eens in de zoveel jaar ook geen kwaad. Ik heb ook wel ervaren dat die na vele jaren wat aangeslagen raken en dan kan een schoonmaak-CD dat verhelpen.
Pagina: 1