Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G0atee
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 13:20
Beste tweakers.

Ik woon in een studentenhuis zonder gemeenschappelijke kamers. Iedereen heeft zijn eigen router/acces point op zijn kamer en ik heb vernomen dat door de verschillende signalen de WiFi snelheid sterk omlaag kan gaan. Nu hebben we besloten om van 6 naar 2 routers te gaan, voor elke kant van het huis 1 (tussen de verdiepingen ligt alleen hout en gips, maar de kamers aan de overkant zitten twee betonnen muren tussen, waardoor bijna geen WiFi bereik mogelijk is tussenbeide).

De eisen waar de router aan moet voldoen zijn: 1. maximale snelheid minstens 200mbit (wij hebben 180 mbit ziggo internet) 2. dual band 3. max 65 euro kosten en 4. het signaal moet door een houten plafond kunnen en een (goed) bereik hebben binnen ongeveer 8 meter (+ dus een houten vloer). Nu ben ik eens onderzoek gaan doen en ben op twee routers gekomen die aan mijn eisen voldoen.

D-Link DIR-842
http://tweakers.net/price...bit-router/specificaties/

en

Sitecom WLR-5002
http://tweakers.net/price...m-wlr-5002/specificaties/

De routers gaan gebruikt worden door 1 tablet 1 laptop en 3 smartphones (mijn pc heeft gewoon kabel). Het signaal moet door een houten+gips vloer/plafond kunnen. De D-Link heeft externe antennes, de Sitecom een interne antenne. Ik ben van plan om een 2.4 en een 5.4 ghz netwerk op te stellen tegelijk (Dual Band).

Welke van de twee opties is de beste, of, is er een betere optie dan de bovengenoemde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 27-05 06:38

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snemmel
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 06-07-2021
de D-link is de betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G0atee
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16-05 13:20
Dank jullie voor jullie hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-06 20:20
Ik zou ook voor de D-Link DIR-842 gaan.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 28-05 13:52
Topic kapen in 3 2 1:

Een aantal jaar heb ik op mijn studentenkamer een router staan, TP link 1043ND (de meeste tweakers wel bekend). Afgelopen kerst heb ik mijn laptop een upgrade gegeven naar wifi AC. Hier wil ik volop gebruik van gaan maken, maar daarvoor is natuurlijk een andere router nodig.

Een router met wifi ac moet het worden, maar hierin zie ik grote verschillen (zowel in snelheid als in prijs).

Ik kijk bijvoorbeeld naar de pricewatch: TP-Link Archer C7 . Snelheid 450 +1300 Mbps , 2 USB poorten (een NTFS harde schijf, delen via het netwerk mogelijk?).

Waar moet ik verder op letten? Snelheid is belangrijk, maar ik zou ook graag een harde schijf eraan kunnen hangen die dan met het hele netwerk gedeeld kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:30

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Archer C7 is een goed apparaat, al is de default firmware vrij brak en mist fundamentele zaken zoals DFS (vereist om 15 van de 19 5GHz kanalen te mogen gebruiken :o ). Ik zou het aanraden als je DD-WRT erop durft te zetten. Niet zo'n uitdaging, maar sommige mensen zien daar tegenop. Dan heb je een echt goede voor een redelijke prijs.

Wil je iets wat out-of-the-box goed werkt, kijk dan naar e Asus RT-AC68U. Is wat duurder maar Asus' firmware (gebaseerd op WRT ;) ) is prima. Niet de AC66U, die mist ook DFS :/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
dion_b schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:22:
Archer C7 is een goed apparaat, al is de default firmware vrij brak en mist fundamentele zaken zoals DFS (vereist om 15 van de 19 5GHz kanalen te mogen gebruiken :o ). Ik zou het aanraden als je DD-WRT erop durft te zetten. Niet zo'n uitdaging, maar sommige mensen zien daar tegenop. Dan heb je een echt goede voor een redelijke prijs.

Wil je iets wat out-of-the-box goed werkt, kijk dan naar e Asus RT-AC68U. Is wat duurder maar Asus' firmware (gebaseerd op WRT ;) ) is prima. Niet de AC66U, die mist ook DFS :/
Op zich moet andere firmware erop lukken. Ik zou er best even tegenop zien, maar even doorzetten en gaan.
De prijs van de Asus vind ik toch wel aan de hoge kant (zeker voor in een studentenhuis).

Bij de archer c7 staat in een gebruikersreview (van april 2014 O-) ), dit bij minpunten:
5Ghz band lijkt vrij slap, waar 2,4Ghz 5 streepjes haalt haalt 5Ghz er maar 3... Hoppelijk valt dit op te lossen door een firmware upgrade voor in de toekomst.]
Heeft dit ook te maken met het ontbreken van DFS?

Dank je voor je hulp :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Deels. De non-DFS kanalen (36-48) zijn allemaal low-power (200mW) kanalen, alle high-power (1W) kanalen zitten in DFS-gebied.

Maar dat is niet hele verhaal:
- oude fw op de C7 was idd geen ster in 5GHz
- 5GHz dempt sowieso meer dan 2.4GHz, dus lager RSSI is op enige afstand cq achter obstakels te verwachten.
- apparaten hebben ook niet altijd beste antennes voor 5GHz

Muv bovenste punt gelden al deze ook voor andere AP's

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frozen
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 01-05 11:51

Frozen

2e Reviewer van het Jaar

dion_b schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:54:
Deels. De non-DFS kanalen (36-48) zijn allemaal low-power (200mW) kanalen, alle high-power (1W) kanalen zitten in DFS-gebied.

Maar dat is niet hele verhaal:
- oude fw op de C7 was idd geen ster in 5GHz
- 5GHz dempt sowieso meer dan 2.4GHz, dus lager RSSI is op enige afstand cq achter obstakels te verwachten.
- apparaten hebben ook niet altijd beste antennes voor 5GHz

Muv bovenste punt gelden al deze ook voor andere AP's
Maar wat vindt je dan van de pricewatch: D-Link DIR-842 Wireless AC1200 Dual Band Gigabit Router en denk je dat die een betere koop is dan de pricewatch: TP-Link TL-WR1043ND V2? Verder kan ik ook een https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/ kopen, dat is een gemodicifeerde Archer C7.

Wat denk jij dat de beste deal is als je hem gebruikt als accespoint, hij op de 1e verdieping komt te staan en op de 2e verdieping ook nog een goed bereik moet kunnen verzorgen?
D-link voor 47,50
wr1043nd voor 42,50
of de gemodificeerde C7 van ziggo (met dus ziggo software erop) voor 60 euro.

Voeg me gewoon toe op LinkedIn, iedereen is welkom!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De DIR-842 ken ik niet specifiek, maar ik ken z'n grote broer de 868L wel. Redelijk apparaat, interessante vormgeving, geen DFS.

TS heeft een situatie waarin problemen overduidelijk interferentie-gerelateerd zijn. 2.4GHz-only is een totale nono onder die omstandigheden, dus de WR1043ND valt gelijk af. Probleem is alleen dat vroeg of laat de rest van de bewoners dat ook door gaan krijgen en iedereen dus 5GHz apparatuur gaat nemen. Non-DFS heb je maar vier kanalen, waarbij WiFi-n er per default twee pakt en WiFi-ac vier. Zodra meer dan twee mensen in huis 5GHz hebben weet je dus zeker dat je met default settings bijna terug bij af bent qua interferentie. Lijkt me hier ook echt geen goed idee. Alleen al daarom zou ik alles wat geen DFS doet in deze situatie uitsluiten. Dan kom je met jouw shortlist uit op de Ziggo C7.

Daar komt bij dat het apparaat out-of-the-box AP is dus betrekkelijk idiot-proof itt routers die je als AP moet gaan instellen (ook geen rocket-science, maar je leest het hier dagelijks fout gaan). Daarnaast zijn de specs van de C7 op RF-vlak beduidend hoger dan de 842, maar dat verschil ga je in deze situatie waarschijnlijk niet werken.

Alternatief als EUR 60 te duur is: kijk bij de concurrent. KPN heeft ook een AP met nagenoeg gelijke specs aan die van Ziggo (maar dan van Arcadyan, bekend van de Experiaboxen). Met z'n interne antennes zal het op RF-vlak niet winnen van een goed geplaatste C7 maar we hadden al geconstateerd dat dat niet kritiek is hier, maar het is meer idiot-(en hufter-)proof. Bij KPN zelf betaal je er EUR 80 voor, maar bij Telfort is hij voor EUR 50 te krijgen: https://webshop.telfort.nl/nl/222985/wifi-versterker/

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
dion_b schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 11:22:

Ik wil vanavond de Archer C7 (eindelijk) gaan bestellen. Bij Staples is hij 93 en een beetje euro, met nog 10 euro korting (code), lijkt me dat een prima deal.

Voor wat betreft andere firmware er op zetten, wat eigenlijk sowieso moet, zou dat de bovenste moeten/kunnen zijn van deze site?
http://www.tp-link.com/en...rcher-C7_V2.html#Firmware
Pagina: 1