Omdat de basis (moederbord, cpu, geheugen) van mijn pc bijna 5 jaar oud is en wat minder stabiel lijkt te worden wil ik deze gaan vervangen. In het verleden wat ik goed op de hoogte van de wat er allemaal speelde op de hardware markt, maar de laatste jaren wat minder. Na een paar dagen wij bij lezen heb ik wel een aardig idee, maar zou toch bij jullie willen toetsen of ik een verstandige investering heb gepland
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het reguliere office gebruik voor werk, speel ik slechts één spel: starcraft 2, dus vooral cpu intensief. Daarnaast beperkt videobewerken voor de familiefilmpjes, waarbij het geen punt is als ik wat langer moet wachten bij bewerkingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ca. 350 tot 450 euro lijkt mij een mooi bedrag.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:
Mijn idee is om de behuizing, voeding, cpu koeler, videokaart, ssd en hdd over te zetten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk te willen gaan voor Skylake, om nu toch eens de stap naar het nieuwste platform te maken, waar ik vroeger altijd een stapje minder deed. Ik twijfel nu tussen een i3 setup met Z170 en die met bclk wat sneller te zetten of toch een i5-6600k. Ook na veel lezen heb ik te weinig kunnen vinden over de nadelen van een non-k overklokken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, ik ben nooit merkvast geweest. Wel is een kwalitatief goed moederbord van belang, zodat het weer een jaartje of 5 mee kan. Ook graag voorbereid zijn op M2 voor een nog snellere ssd in de toekomst als ze betaalbaar worden.
Zelf zat ik nu te denken aan:
met de cashback van MSI kom ik dat net binnen mijn maximum budget.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem is wel van belang. Dat is de reden dat ik ooit de Sonata heb gekocht. Energiezuinigheid is deels van belang. Het moet in balans zijn met de prestaties.
Ga je overklokken?
Het is lang geleden dat ik op een standaard clockspeed heb gedraaid sinds ik een Abit BP6 heb gehad. Dus ja, ook deze zal ik bij voorkeur weer overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Het meeste Bang for the buck is voor mij belangrijk. Niet meer uitgeven dan nodig is, maar wel een goed en stabiel systeem wat weer een jaar of 4-5 mee kan. Eventueel met wat kleinere aanpassingen tussendoor.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Naast het reguliere office gebruik voor werk, speel ik slechts één spel: starcraft 2, dus vooral cpu intensief. Daarnaast beperkt videobewerken voor de familiefilmpjes, waarbij het geen punt is als ik wat langer moet wachten bij bewerkingen.
Wat mag het systeem gaan kosten?
ca. 350 tot 450 euro lijkt mij een mooi bedrag.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Mijn huidige systeem bestaat uit de volgende componenten:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Asus M4A89GTD PRO/USB3 | € 0,- | € 0,- |
1 | AMD Phenom II X2 555 Black Edition Black Edition | € 0,- | € 0,- |
1 | Scythe Mugen 2 | € 0,- | € 0,- |
1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
1 | Sapphire Radeon HD 7770 GHz EDITION VAPOR-X OC 1GB GDDR5 | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung 840 Pro 128GB | € 159,95 | € 159,95 |
1 | Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1,5TB | € 0,- | € 0,- |
1 | Antec LifeStyle Sonata (ATX, 380W, Zwart) | € 0,- | € 0,- |
1 | Silverstone ST50EF+ 500W | € 0,- | € 0,- |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 159,95 |
Mijn idee is om de behuizing, voeding, cpu koeler, videokaart, ssd en hdd over te zetten.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Ik denk te willen gaan voor Skylake, om nu toch eens de stap naar het nieuwste platform te maken, waar ik vroeger altijd een stapje minder deed. Ik twijfel nu tussen een i3 setup met Z170 en die met bclk wat sneller te zetten of toch een i5-6600k. Ook na veel lezen heb ik te weinig kunnen vinden over de nadelen van een non-k overklokken.
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur, ik ben nooit merkvast geweest. Wel is een kwalitatief goed moederbord van belang, zodat het weer een jaartje of 5 mee kan. Ook graag voorbereid zijn op M2 voor een nog snellere ssd in de toekomst als ze betaalbaar worden.
Zelf zat ik nu te denken aan:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6600K Boxed | € 248,50 | € 248,50 |
1 | MSI Z170A GAMING M5 | € 179,95 | € 179,95 |
1 | Crucial Ballistix Sport LT BLS2C4G4D240FSB | € 44,49 | € 44,49 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 472,94 |
met de cashback van MSI kom ik dat net binnen mijn maximum budget.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een stil systeem is wel van belang. Dat is de reden dat ik ooit de Sonata heb gekocht. Energiezuinigheid is deels van belang. Het moet in balans zijn met de prestaties.
Ga je overklokken?
Het is lang geleden dat ik op een standaard clockspeed heb gedraaid sinds ik een Abit BP6 heb gehad. Dus ja, ook deze zal ik bij voorkeur weer overklokken.
Wat verwacht je van ons?
Het meeste Bang for the buck is voor mij belangrijk. Niet meer uitgeven dan nodig is, maar wel een goed en stabiel systeem wat weer een jaar of 4-5 mee kan. Eventueel met wat kleinere aanpassingen tussendoor.