Koeling voor snelle PC in woonkamer (24/7 aan)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• (Peter)
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 31-10 22:13
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een nieuwe PC kopen voor in de woonkamer die altijd aan staat. Het is een workstation voor mezelf waar ik o.a. software op ontwikkel (niks grafisch) en daarnaast is het een (media)server. Gamen doe ik maar nauwelijks en als ik iets speel dan zijn het vaak oudere (RTS) spellen zoals Starcraft 2 en hopelijk binnenkort ook weer Battleforge (Reborn). In juli ga ik wellicht een Oculus Rift kopen, dus tot die tijd wil ik het nog even volhouden met mijn oude videokaart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Richtlijn 1300 euro (zonder videokaart), maar geen strikt budget.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De behuizing heb ik al en ik zal een paar hardeschijven (1tb/500gb) mee overzetten omdat ik die toch al heb. Verder zal ik (tijdelijk) mijn oude videokaart gebruiken: Asus HD7750-1GD5-V2

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 375,95€ 375,95
1Asus Z170M-PLUS€ 123,95€ 123,95
1HGST Deskstar NAS, 4TB€ 162,90€ 162,90
1Cooler Master Silencio 550 (zonder voeding)--
1Scythe Fuma€ 40,95€ 40,95
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 108,95€ 108,95
1Corsair RM550x€ 95,95€ 95,95
1Samsung 950 Pro 512GB€ 327,31€ 327,31
1Akasa PWM fan splitter€ 3,95€ 3,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.239,91

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Snel maar goed gekoeld en aangezien ie in de woonkamer komt te staan niet al te veel herrie maakt. Verder prefereer ik een Micro-ATX moederboard zodat ik de mogelijkheid heb om in de toekomst een kleinere kast te gebruiken.

Ga je overklokken?
Ja, maar ik ga geen maximale grenzen opzoeken.

Wat verwacht je van ons?[i]
Tips wat beter kan. Ik heb met name wat twijfels over de processor koeling. Is het bijvoorbeeld wel verstandig om een splitter te gebruiken om een koeler met twee fans te kunnen gebruiken op een moederboard met maar één aansluiting? I.v.m. overclocken wil ik in ieder geval goede koeling hebben die in deze kast past (max 15cm hoog). Misschien is waterkoeling een betere optie?

Alle reacties

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:32

Tribits

Onkruid vergaat niet

Zeker in zijn huidige vorm ziet dit er niet uit als een systeem dat extra koeling nodig heeft. De CPU heeft een TDP van 91 watt en dat is dan ook gelijk de grootste energieverbruiker in het systeem. Daarnaast maak ik uit je beschrijving op dat het systeem een groot deel van de dag idle zal zijn of beperkt belast zal worden. Dat zorgt er ook voor dat het energieverbruik laag zal blijven. Zelfs als je gaat overklokken blijft het energieverbruik echter zo laag dat je geen extra koeling nodig hebt. Voor overklokken is vooral de CPU koeler zelf van belang.

Dat kan allemaal behoorlijk veranderen als je er een zware videokaart naast zet. Voor de optimale VR ervaring met een oculus rift wordt een high end videokaart aangeraden. Zeker als je voor een high end AMD kaart kiest kan het lastig worden om de Silencio 550 voldoende te koelen. Aan de andere kant zal de videokaart alleen veel energie verbruiken als die zwaar belast wordt. Het is dus goed mogelijk om een gaming systeem te bouwen dat bij normaal gebruik zeer stil is en alleen onder belasting wat meer geluid gaat produceren. Mocht je van plan zijn voor een AMD kaart te gaan dan zou ik denk ik een andere kast kiezen. Kasten als de Fractal Design Define R5 bieden een wat betere combinatie tussen stilte en koeling.

Waterkoeling presteert over het algemeen beter maar wordt er vaak niet stiller op. De extra prestaties kan je vooral goed gebruiken om maximaal overklok prestaties te halen, maar aangezien je daar niet voor wilt gaan lijkt het me in dit geval geen aanrader.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats