Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Niet toegewezen ruimte op schijf niet toe te wijzen.

Pagina: 1
Acties:

• Thijno
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04-2022
Beste Tweakers,

Ik zit met het volgende probleem:
(ik heb echt het forum door geplozen, gegoogled, maar mijn issue nie terug gevonden...,)

Mijn PC, heeft 3 schijfen,

schijf 1 (SSD) - Windows
schijf 2 - Opslag - 2 partitie's
schijf 3 - Opslag - 3 partitie's (3TB schijf)

Het betreft schijf 3.
door onbekende reden kan ik 1 van de partitie's niet meer bereiken.
Ik heb er vrede mee dat de data die er opstand niet meer terug te halen is. Ondanks dat data recovery, Magic partition recovery, minitool partition wizard, easeUS Partition Master allemaal de data wel zien.
Format all, delete al partities en nieuwe partities aanmaken... maar helaas. er blijft continu 800gb niet toegewezen en kan er niks mee......

Maar wat ook niet lukt is de schijf benaderbaar maken.
Hij blijft niet toegewezen. Met aller boven geschreven programma's kan ik de ruimte dan ook niet toewijzen.

En via schijfbeheer van windows zelf kan ik alleen eigenschappen bekijken....
Hebben jullie enig idee? of ervaringen voor het benader baar maken van deze ruimte?

En nee een andere partitie ruimte groter maken lukt ook niet.

Ik werk met Windows 10.

Hoop dat iemand me weer verder op weg helpt...
Ik heb naar mijn mening al alles geprobeerd, maar ik weet het echt nie meer....

Want een ruimte van 800gb wat ik niet kan gebruiken vind ik toch zonde.
Want als een Hdd stuk is, dan zou je deze toch compleet niet meer moeten kunnen benaderen?
Mochten jullie meer gegevens nodig hebben hoor ik wel wat jullie nog meer moeten weten.

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 30-11 09:11
Wat is de indeling, GPT of MBR? En wat voor moederbord heb je?

• Thijno
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-04-2022
Moederboard, Hier kom ik even op terug.

En de indeling, hoe zien ik dat?

Ik weet wel dat het altijd heeft gewerkt, tot ik een update naar windows 10 kreeg en gedaan had.
Na dit geinstalleerd te hebben kwam ik erachter dat ik een partitie miste. Na wat zoeken en wikken en wegen besloten een clean sweep en Windows Visat terug te installeren.

Mijn ssd opnieuw geformateerd, en windows vista opnieuw geinstalleerd.
Maar ook bij Vista werd de partitie niet meer gezien. van die schijf 3.

Dus schijf drie volledig geformateerd, en opnieuw ingedeeld met partitie's maar er blijft een partitie niet toegewezen van ca 750/800 gb waar ik dus niks mee kan.

Inmiddels volledige versie windows 10, proffesional gekocht en geinstalleerd en geprobeerd verder te zoeken dit op te lossen.

Maar zonder resultaat nog helaas.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Met een livecd van ubuntu, daar kun je misschien de partitie bereiken en de files kopieren naar een externe hd. Dus booten vanaf de ubuntu usb/cd.

Wat je windows aan het doen bent, geef daar meer uitleg over, want daar kunnen we niet veel mee.

Recovery software ziet wel de files? Kopier het dan naar een andere, externe hd.

Verwijderd

Post eens een screenshot van Disk Management / Schijfbeheer. Als je hardeschijf namelijk niet met GPT is geformatteerd maar met MBR partitieindeling, dan kun je maximaal 2TiB aanspreken. Dit betekent dat er iets van 700GiB onbuikbaar als 'niet toegewezen ruimte' / 'unallocated space' overblijft.

• Westerwil
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09-04-2023
Ik heb hetzelfde probleem. Ik heb eveneens nagelaten (wist het toen nog niet) om mijn harde schijf als GPT te formatteren.
Maar nu mijn vraag : is het niet mogelijk om bv met EasUS partition manager de niet toegewezen ruimte terug te bekomen zonder verlies van data?

Bij voorbaat dank.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan toch je disk opnieuw partitioneren en formatteren, en dan een backup terug zetten?

• Westerwil
Dank voor je antwoord TommyboyNL.

Het probleem is eigenlijk dat Windows ook installatiebestanden geplaatst heeft op deze opslag schijf. Met andere woorden, Windows 10 staat zoals gebruikelijk op mijn schijf "C", maar toch heeft die ook zich gedeeltelijk genesteld op de bewuste schijf van 3 terabyte. Dat heb ik eigenlijk nooit begrepen en vroeger ook nooit voorgehad.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-11 16:07
Dat laatste kan je herstellen door de 3 TB-schijf tijdelijk te verwijderen.
Dan start Windows niet meer op omdat hij die 3 TB schijf daarvoor nodig heeft.
Je pakt een installatiebestand van Windows 10 en je kiest voor "installatieherstel" en daarna voor "opstartherstel" na effe pruttelen (wachten!) start de hele zaak opnieuw op en start Windows 10 ook op zonder de 3TB schijf erbij.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Westerwil schreef op donderdag 22 juni 2017 @ 15:33:
Het probleem is eigenlijk dat Windows ook installatiebestanden geplaatst heeft op deze opslag schijf. Met andere woorden, Windows 10 staat zoals gebruikelijk op mijn schijf "C", maar toch heeft die ook zich gedeeltelijk genesteld op de bewuste schijf van 3 terabyte. Dat heb ik eigenlijk nooit begrepen en vroeger ook nooit voorgehad.
Dit gebeurt als de HDD op SATA poort 0 zit en de SSD op 1 of verder. (Dit kan ook met andere poorten, maar het komt dus doordat de HDD een lagere poort heeft dan de SSD) Is heel makkelijk te voorkomen door of de juiste SATA poorten te gebruiken, of anders en wat ik zelf het fijnste vind, alleen de SSD aan te sluiten bij de installatie.

Iedere keer als ik Windows installeer haal ik all drives op een machine los behalve de SSD waar Windows op komt te staan. Dan kan je ook zonder mogelijke fouten iedere partitie verwijderen bij de setup en op volgende drukken.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 22-06-2017 17:27 ]

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 21:21
Heb je Testdisk al gedraaid??

Daar heb ik al diverse malen partities en MBR's weer mee tot leven gewekt.

• Westerwil
Dank je wel jongens. Ik heb weer veel bijgeleerd.
Nee, Testdisk heb ik nog niet gedraaid. Zal er even naar googlen. Dank je.
Nog een prettige dag iedereen.

• Holiday420
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 22-06 15:23
Is het probleem nu inmiddels opgelost want nu anno 2020 bestaat dit probleem nog steeds onder Windows.10.
Ik ben ook mijn 2e schijf kwijt geraakt na een update van Windows, ik moest de schijf formatteren.
Nou heb ik die schijf gebruikt om Windows 10 opnieuw er op te zetten en tijdens de installatie de schijf laten formateren.
De schijf was gedeeld in 2 partities en na de installatie kan ik de 2e partitie niet meer benaderen.
Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:40

nelizmastr

Goed wies kapot

Holiday420 schreef op donderdag 19 november 2020 @ 02:47:
Is het probleem nu inmiddels opgelost want nu anno 2020 bestaat dit probleem nog steeds onder Windows.10.
Ik ben ook mijn 2e schijf kwijt geraakt na een update van Windows, ik moest de schijf formatteren.
Nou heb ik die schijf gebruikt om Windows 10 opnieuw er op te zetten en tijdens de installatie de schijf laten formateren.
De schijf was gedeeld in 2 partities en na de installatie kan ik de 2e partitie niet meer benaderen.
Ik heb ook al van alles geprobeerd, maar nog geen oplossing gevonden.
Al wat gedaan met het advies in dit topic?

Als de schijf groter dan 2TB is en de schijf een MBR partitietabel heeft krijg je er niet meer op dan 2TB. Omzetten naar GPT dus. Daarna nog eens kijken.

Anders screenshots maken en zo veel mogelijk details geven van je schijf, partities, indelingen etc.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• a.boogerd
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20:13
Onlangs had ik een zelfde probleem en weten op te lossen via Diskpart.
1. Start Command Prompt Window op via cmd. In Windows 7 & 8: start menu en type “CMD” en druk op enter.
2. type “diskpart” en druk op enter
3. type “list disk” en druk op enter
4. type “select disk #” (vervang # met het juiste getal, let op wees voorzichtig)
4a. controleer of de juiste disk is geselecteerd bij nogmaals “list disk”. De geselecteerde disk zal aangegeven zijn met een asterisk *
6. Let op; deze handeling verwijdert alles wat op deze schijf staat. Type “clean” enter
7. type “exit” om uit Diskpart te gaan
8. Je schijf is nu leeg en kan opnieuw gepartitioneerd worden!
Pagina: 1