Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlift
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-02-2024
Hoi,

Mijn pa wil graag bij zijn huidige iMac (medio 2010) het geheugen uitbreiden. Op dit moment zit er de bestaande 2x2GB in, deze is niet eerder vervangen. Via de site van Apple zelf heb ik de specificaties gezocht voor de aankoop van de juiste geheugenkaart die in die iMac kan. Het betreft de volgende specificaties (via https://support.apple.com/nl-nl/HT201191 ):

iMac (medio 2010), PC3-10600, Niet-gebufferd, Non-pariteit, 204-pins, 1333 MHz DDR3 SDRAM.

Aan de hand van deze info kwam ik op de Kingston ValueRAM 4 GB DDR3-1333, KVR13S9S8/4 (https://www.alternate.nl/...duct/1015828?event=search ). Hiervan heb ik er twee aangeschaft.

Tijdens installatie heb ik de 2x2GB niet verplaatst, deze zitten beiden aan de kant van de achterkant van de iMac. Ik heb de nieuwe geheugenkaarten van 4GB onder beide 2GB gedaan (de 4GB zitten aan de kant van het scherm van de iMac). Daarna de iMac opgestart, geen problemen, iMac herkend de nieuwe geheugenkaarten en geeft aan dat er 12GB, klopt dus.

Echter daarna deden de problemen zich voor dat de iMac plots opnieuw moest opstarten. Dit gebeurt random, de ene dag niet en de andere dag vier keer. Toen heb ik met mijn pa de 2GB eruit gehaald en beide 4GB kaarten daarvoor in de plaats gedaan. Dit had totaal geen effect aangezien de iMac toen helemaal niet opstartte.

Mijn vraag aan jullie: wat heb ik fout gedaan of wat moet ik nog doen om de iMac weer normaal draaiende te krijgen.

Alvast bedankt.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 17:17
Mac's zijn erg kieskeurig met het gebruik van ram. Goedkoop is hierbij duurkoop.
Gebruik zolang de oude geheugen reepjes en stuur de gekochte terug, indien mogelijk.

Kijk eens naar: http://www.onlinemacwinke...d-2010-tot-late-2011.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een 6GB configuratie al geprobeerd om te kijken wat de iMac dan doet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlift
Nee dat heb ik nog niet gedaan. Eén 2GB eruit en de 4GB daarvoor in de plaats doen? (totaal dus 6GB) De combinatie van de kaarten is wel juist? Dat de geheugenkaart aan de achterkant van de iMac 2x2GB zijn en aan de kant van het scherm 2x4GB zodat je dus 2x2 en 2x4 hebt en niet 1x2+1x4?

[ Voor 57% gewijzigd door Interlift op 23-01-2016 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-09 11:11
Het geheugen kan ook kapot zijn.
http://guides.macrumors.com/Testing_RAM

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Titel gewijzigd van "iMac herkent nieuwe geheugenkaart maar valt random uit" naar "iMac herkent nieuw RAM maar valt random uit", omdat het hier om intern geheugen gaat, en niet om een geheugenkaart, zoals een SD card.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Interlift
Ik zal die test eens proberen, in ieder geval bedankt voor de reacties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kingston heeft speciaal voor Apple memory in omloop die wel goed werken. Hiervoor beginnen de artikelnummers met KTA ipb KVR of dergelijke.
Let daarop bij aanschaf. Tevens kun je op website van kingston.com in de configurator exact uitzoeken wel type module gecertificeerd is voor een type notebook, pc, of apple product.

Bij mij zijn alle oude Mac's geüpgraded met Kingston zonder problemen. Helaas is het niet meer mogelijk bij modellen na 2015. Dat is erg jammer. Zelfs de SSD's zijn onboard gesoldeerd en geen M.2 slot of NVMe-slot meer. Spijtig, dus doorsparen voor de nieuwe modellen of een oude 2013/2014 op de kop tikken.

Suc-6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grin
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19:28

Grin

Ride si sapis.

QFT @Verwijderd
Kingston KTA gaat hier altijd goed, niet op bezuinigen. Wanneer je de Mac in de verkoop zet geeft het vaak ook net even een beter gevoel bij de volgende eigenaar. Gebruik dit spul al zolang ik het me kan herinneren, gaat ook niet veranderen.

NewsBlur || My Fujifilm gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 13-09 12:27
Verwijderd schreef op donderdag 18 mei 2017 @ 17:33:
Kingston heeft speciaal voor Apple memory in omloop die wel goed werken. Hiervoor beginnen de artikelnummers met KTA ipb KVR of dergelijke.
Let daarop bij aanschaf. Tevens kun je op website van kingston.com in de configurator exact uitzoeken wel type module gecertificeerd is voor een type notebook, pc, of apple product.

Bij mij zijn alle oude Mac's geüpgraded met Kingston zonder problemen. Helaas is het niet meer mogelijk bij modellen na 2015. Dat is erg jammer. Zelfs de SSD's zijn onboard gesoldeerd en geen M.2 slot of NVMe-slot meer. Spijtig, dus doorsparen voor de nieuwe modellen of een oude 2013/2014 op de kop tikken.

Suc-6
Haleluja, hoe heb je dit bijna 1.5 jaar oude topic gevonden? :D
Pagina: 1