Dell XPS15 (2011) DVD lade vervangen door SSD schijf

Pagina: 1
Acties:

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-12-2025
Ik kwam via Youtube op deze instructievideo terecht:

YouTube: How to install a second hard drive into Dell XPS L502x and L501x

Ik wil graag mijn DVD tray vervangen door een SSD schijf met houder, en het OS van de SSD laten booten,

Kan dit? Ik heb eens gelezen dat je het OS alleen van de gewone HD slot kon booten (iets van master en slave ? )

De film is al een aantal jaren oud, maar zo'n SSD tray, werkt dat univserseel? m.a.w. zou ik gewoon de goedkoopste tray kunnen nemen en die er in zetten?

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:36
Ik heb een paar weken geleden de goedkoopste uit Honkong laten komen (Is over het algemeen veel sneller dan vanuit China) en deze in mijn MSI ingebouwd. Dit werkt prima.

Je dient over het algemeen wel zelf het frontje om te zetten vanaf de DVD-speler naar de caddy.

Ik zou er wel eentje nemen met de aangepaste stroomuitvoering (Een klein knopje in de caddy) anders schijnen er problemen te kunnen ontstaan bij het afsluiten.

Of je op kunt starten vanaf je 2e hardeschijf is afhankelijk vanaf je BIOS. Hier durf ik verder geen uitsluitsel over te geven.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Het ombouwen zal nog wel lukken met die video erbij.
Kijk allereerst in je BIOS of je de optie "AHCI" hebt en of je die kunt activeren. Als je die niet hebt, kan je het sowieso vergeten zonder BIOS-update. En lees veiligheidshalve eerst je Windows-OS-installatiecode uit (of kijk of die met zekerheid leesbaar is op de Windows-sticker).

Hou er daarnaast rekening meer dat een herinstallatie van je bestaande OS zonder installatiemedium héél moeilijk wordt: eigenlijk moet je dan een SSD kopen met een meegeleverde kopieer-voorziening (is iets duurder). Daarmee maak je eerst een kopie van de huidige harddisk naar de nieuwe SSD. Daarna pas bouw je die SSD in in je nieuwe slot en verwijder je veiligheidshalve even je huidige harddisk. Dan zet je de boot-volgorde om in de BIOS (naar de nieuwe SSD) en kijk je of de nieuwe SSD goed loopt in jouw PC.
Na enig hardwaretesten kan je dan de SSD in gebruik nemen.

• saken
Renault schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:06:
Het ombouwen zal nog wel lukken met die video erbij.
Kijk allereerst in je BIOS of je de optie "AHCI" hebt en of je die kunt activeren. Als je die niet hebt, kan je het sowieso vergeten zonder BIOS-update. En lees veiligheidshalve eerst je Windows-OS-installatiecode uit (of kijk of die met zekerheid leesbaar is op de Windows-sticker).

Hou er daarnaast rekening meer dat een herinstallatie van je bestaande OS zonder installatiemedium héél moeilijk wordt: eigenlijk moet je dan een SSD kopen met een meegeleverde kopieer-voorziening (is iets duurder). Daarmee maak je eerst een kopie van de huidige harddisk naar de nieuwe SSD. Daarna pas bouw je die SSD in in je nieuwe slot en verwijder je veiligheidshalve even je huidige harddisk. Dan zet je de boot-volgorde om in de BIOS (naar de nieuwe SSD) en kijk je of de nieuwe SSD goed loopt in jouw PC.
Na enig hardwaretesten kan je dan de SSD in gebruik nemen.
Hoe bedoel je dat een herinstallatie zonder installatiemedium moeilijk wordt? Ik gebruik altijd een USB stick om windows te installeren.

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:43
saken schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:35:
[...]

Hoe bedoel je dat een herinstallatie zonder installatiemedium moeilijk wordt? Ik gebruik altijd een USB stick om windows te installeren.
:Y Niks mis mee. Lekker blanco beginnen heeft ook zo zijn voordelen. Clonen kan ook maar kan met diverse software en is niet duurder. Als jij via de USB Windows installeert is er niks aan de hand.

• saken
__R__ schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:40:
[...]

:Y Niks mis mee. Lekker blanco beginnen heeft ook zo zijn voordelen. Clonen kan ook maar kan met diverse software en is niet duurder. Als jij via de USB Windows installeert is er niks aan de hand.
Zit er nog veel verschil in de SSD's qua prestatie?
Ik zit te denken om een 2e hands SSD te kopen, bijv de Samsung 850 EVO.

• saken
jbhc schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 12:37:
Ik heb een paar weken geleden de goedkoopste uit Honkong laten komen (Is over het algemeen veel sneller dan vanuit China) en deze in mijn MSI ingebouwd. Dit werkt prima.

Je dient over het algemeen wel zelf het frontje om te zetten vanaf de DVD-speler naar de caddy.

Ik zou er wel eentje nemen met de aangepaste stroomuitvoering (Een klein knopje in de caddy) anders schijnen er problemen te kunnen ontstaan bij het afsluiten.

Of je op kunt starten vanaf je 2e hardeschijf is afhankelijk vanaf je BIOS. Hier durf ik verder geen uitsluitsel over te geven.
Hey JBHC, heb je een link voor me van die tray die je hebt gekocht? Zou die ook in de XPS15 passen?

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-01 15:27

TommieW

Numa numa.

Kan dit? Ik heb eens gelezen dat je het OS alleen van de gewone HD slot kon booten (iets van master en slave ? )
Master en slave is nog van de PATA tijd. Iets waar we ons tegenwoordig niet meer druk over hoeven te maken. Let er echter wel op dat de SATA connector van een DVD drive vaak een (veel) lagere snelheid heeft dan de HDD connector. Daarom raad ik je aan om de SSD aan te sluiten waar de HDD eerst zat, en de HDD te verhuizen.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:43
saken schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:47:
[...]

Zit er nog veel verschil in de SSD's qua prestatie?
Ik zit te denken om een 2e hands SSD te kopen, bijv de Samsung 850 EVO.
Qua prestatie zitten er wel verschillen in de diverse modellen die op de markt zijn. Maar dat merk je niet. Zeker als je van HDD in een laptop gaat naar SSD.

Het aansluiten op de ene poort of een andere. Tja, ga je ook merken. Maar wat doe je op je laptop? Beetje internetten, office en een incidenteel spelletje? Lekker bij je plan houden en een caddy kopen. Je gaat zo'n sprong maken qua snelheid.

Mijn caddy trouwens hier gehaald. http://hddcaddy.com/nl/10-dell-hdd-caddy
Pas wel even op er zitten twee caddy's voor een XPS15. Blijkbaar zijn daar meer versies van.

[ Voor 14% gewijzigd door __R__ op 23-01-2016 17:11 . Reden: Linkje toegevoegd en netjes gemaakt. ]

• saken
__R__ schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 17:04:
[...]

Qua prestatie zitten er wel verschillen in de diverse modellen die op de markt zijn. Maar dat merk je niet. Zeker als je van HDD in een laptop gaat naar SSD.

Het aansluiten op de ene poort of een andere. Tja, ga je ook merken. Maar wat doe je op je laptop? Beetje internetten, office en een incidenteel spelletje? Lekker bij je plan houden en een caddy kopen. Je gaat zo'n sprong maken qua snelheid.

Mijn caddy trouwens hier gehaald. http://hddcaddy.com/nl/10-dell-hdd-caddy
Pas wel even op er zitten twee caddy's voor een XPS15. Blijkbaar zijn daar meer versies van.
Thnks voor de link! Ja, ik gebruik hem vnl voor die dingen maar ook voor homerecording. Daar is snelheid van de hardeschijf toch wel een must tegen de latency. Is de HD - SSD makkelijk met elkaar te verwisselen? Als het te lastig is dan laat ik het maar zoals het is en dan alleen de SSD tray erbij.
Kan zo ook even niet vinden op internet wat de snelheid van de XPS15 (2011) DVD tray sata connector is...

• jbhc
saken schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:50:
[...]

Hey JBHC, heb je een link voor me van die tray die je hebt gekocht? Zou die ook in de XPS15 passen?
http://www.ebay.com/itm/2...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

• saken
Dat scheelt een hoop zeg uit China...
Er staat bij dat het universeel is, dat zou dus moeten werken met mijn XPS 15? en dan gewoon het frontje vervangen door die van m'n dvd speler zodat het ook nog mooi afgewerkt is zoals in het filmpje in beginpost..
JBHC, is jouw frontje er ook af te halen bij je HD sleuf?

• jbhc
Als je gewoon even op je eigen laptop zoekt op ebay:

http://www.ebay.com/sch/i...PS+15+%282011%29&_sacat=0

Dan zou ik er zo een nemen.

Een en ander is afhankelijk van de afmetingen van de huidige dvd-speler.
Nogmaals neem er wel een met zo'n power knopje omdat je anders problemen kunt krijgen.

Ook zou ik zoals hier al eerder is gezegd de ssd in je laptop monteren en de bestaande schijf dan in de caddy. Vaak is de interne aansluiting SATA-3 en de externe SATA 1 of 2.

In principe kun je volgens mij bij elke dvd speler het frontje er afhalen. Voor zover ik bij de hier aanwezige spelers kan zien is dit universeel.

En voor minder dan 10 euro kun je natuurlijk ook niet echt een miskoop doen.

[ Voor 5% gewijzigd door jbhc op 23-01-2016 23:13 ]

• saken
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/4e57060dfab4629ed5aa86eb62b5c49a.jpg]

Bedoelen jullie dit met de optie AHCI ?

• jbhc
Ja

• saken
Ik heb een Dell XPS 15 L502X
Zit te denken om deze te kopen:
http://www.ebay.com/itm/N...225936f:g:sGYAAOSwNphWW-q

Er staat alleen niets in de beschrijving over zo'n powerknopje... kan je dat ook zien op de foto?

• jbhc
Ja, dat is dat witte schuifje links van de sata connector :)

• saken
Thnks! Ik ga hem bestellen :-)
Pagina: 1