Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-08 20:09
Beste tweakers,

Ik zit met het volgende. Mijn acer TM8172Z laptop HDD heeft het begeven.
Er stond windows 10 op na een upgrade vanaf windows 7 of 8.
Deze laptop heeft geen optische drive en sinds de update naar windows 10 kan ik niet meer in de Bios komen (F2).
Booten vanaf USB stond blijkbaar niet ingesteld want dat werkt niet (externe DVD en USB geprobeerd met windows installatie).
Hoe krijg ik op deze laptop met nieuwe SSD windows 10 geïnstalleerd? Is er een mogelijkheid om een windows installer eerst via een desktop op de SSD te zetten en deze daarna in de laptop te zetten?
En enig idee hoe ik de bios daarna weer beschikbaar kan maken?

(spellingfout in de titel is blijkbaar niet meer aan te passen)

[ Voor 4% gewijzigd door tim-1985 op 23-01-2016 01:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galinsky
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online

Galinsky

--------->

Bootmenu al geprobeerd? Kunnen de toetsen esc, del, f8 of f2 zijn. Of je komt hierbij uit op de bios en dan de usb stick al 1ste boot inzetten.

En nee via pc installeren en dan op laptop gaat niet werken.

[ Voor 18% gewijzigd door Galinsky op 23-01-2016 01:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Je kan Windows inderdaad via een ander systeen installeren. Bij de eerste reboot dan de SSD weer in de laptop plaatsen.

Maar bios moet gewoon beschikbaar zijn ongeacht of Windows 10 geinstalleerd is. Anders F2 ingedrukt houden, dan power knop indrukken en F2 pas loslaten als je in het bios menu zit.

Heb je anders niet fast startup aan staan? Anders booten zonder schijf of vanuit Windows kiezen voor reboot als je Windows nog in komt. Dan moet de bios weer beschikbaar zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door Tsurany op 23-01-2016 01:37 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Je kan altijd in je BIOS komen. Start bijvoorbeeld eens op zonder enige media (HDD/SDD/USB) en je zal gewoon een melding zien. Waarschijnlijk hebben we het hier ook niet over een BIOS maar over UEFI. Je kan misschien ook beter even fastboot uitzetten of je UEFI resetten en even opnieuw goed configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
Bedankt voor de reacties, maar windows 10 veranderd iets aan de bios:
https://www.google.nl/web...tive&q=windows+10+no+bios
Het internet staat er vol mee. De oplossing (als je nog een werkende windows hebt) is de fast-boot instellingen aanpassen. Maar die optie heb ik na de crash niet meer.
Mogelijk dat de bios batterij en de accu verwijderen nog kan helpen om de bios te resetten naar de default settings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
johnkeates schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 01:37:
Je kan altijd in je BIOS komen. Start bijvoorbeeld eens op zonder enige media (HDD/SDD/USB) en je zal gewoon een melding zien. Waarschijnlijk hebben we het hier ook niet over een BIOS maar over UEFI. Je kan misschien ook beter even fastboot uitzetten of je UEFI resetten en even opnieuw goed configureren.
Er zit nu geen HDD meer in en nog wil hij niet in de BIOS komen. F2, DEL, F8, F12 en ga zo maar door. Alles geprobeerd. En hoe zet je fastboot uit en reset je UEFI als je geen windows meer hebt?

[ Voor 6% gewijzigd door tim-1985 op 23-01-2016 01:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Tsurany schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 01:34:
Je kan Windows inderdaad via een ander systeen installeren. Bij de eerste reboot dan de SSD weer in de laptop plaatsen.
Ik zou altijd geantwoord hebben met WinNTSetup maar blijkbaar ondersteunt deze Win10 nog niet. In dat geval ben ik zeker geïnteresseerd in een tool die dat mogelijk maakt.

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
tim-1985 schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 01:41:
[...]

Er zit nu geen HDD meer in en nog wil hij niet in de BIOS komen. F2, DEL, F8, F12 en ga zo maar door. Alles geprobeerd. En hoe zet je fastboot uit en reset je UEFI als je geen windows meer hebt?
Wat staat er dan op je scherm? Lijkt me sterk dat ie magischerwijs opstart met een of ander OS als er geen mass storage aanwezig is.

Qua reset: doe een CMOS reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig had ik een soortgelijk probleem... HDD in een andere pc monteren en wintohdd installeren...
http://www.easyuefi.com/wintohdd/index.html
Of in een USB behuizing monteren en dan wintousb installeren...
http://www.easyuefi.com/wintousb/
Leuk stukje software waarmee je windows op een usb stick kunt installeren of je eigen systeem kunt klonen naar hdd of usb.(Windows to go creator)
Maar ook vanaf een ISO op een hdd windows installeren , daarna schijf terug in je pc en de hardware herkenning gaat beginnen...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2016 05:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
johnkeates schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 04:31:
[...]

Wat staat er dan op je scherm? Lijkt me sterk dat ie magischerwijs opstart met een of ander OS als er geen mass storage aanwezig is.

Qua reset: doe een CMOS reset.
Hij laat het acer scherm zien en dan direct "no bootable device....please restart system". Dan zit er niets in, geen usb, hdd of wat dan ook. Met usb drive of dvd speler krijg ik ze zelfde melding.
Ik krijg de kans dus niet om de bios in te gaan doordat hij gelijk naar deze melding springt.

Straks zal ik de oplossing van Brutuz proberen. Bedankt voor het meedenken en ik laat weten of het lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Zoek op welke toets het voor jouw type laptop is. Sommige hebben DEL als toets voor naar het BIOS, anderen doen het met F2 of F10. Zet de laptop aan en spam als een idioot de toets. Krijg je 'no boot medium' melding, dan ctrl+alt+del en weer spammen.

Maar het meest simpelen is nog wel om een bootable stick in de laptop te doen en dan pas aanzetten. Het maakt niet uit of USB nu als eerste staat, als 't maar aan staat.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
Hero of Time schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 15:07:
Zoek op welke toets het voor jouw type laptop is. Sommige hebben DEL als toets voor naar het BIOS, anderen doen het met F2 of F10. Zet de laptop aan en spam als een idioot de toets. Krijg je 'no boot medium' melding, dan ctrl+alt+del en weer spammen.

Maar het meest simpelen is nog wel om een bootable stick in de laptop te doen en dan pas aanzetten. Het maakt niet uit of USB nu als eerste staat, als 't maar aan staat.
Windows kan met Fastboot mode via de EFI Runtime Facilities dat soort zaken uitschakelen. Het is dus heel goed mogelijk dat het toetsenbord simpelweg niet door UEFI geinitialiseerd wordt om dat windows dan eerder kan starten en die het toetsenbord dan toch zelf weer moet initialiseren.

CMOS reset doen werkt wel altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:52

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

johnkeates schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:47:
[...]

Windows kan met Fastboot mode via de EFI Runtime Facilities dat soort zaken uitschakelen. Het is dus heel goed mogelijk dat het toetsenbord simpelweg niet door UEFI geinitialiseerd wordt om dat windows dan eerder kan starten en die het toetsenbord dan toch zelf weer moet initialiseren.

CMOS reset doen werkt wel altijd.
Ah, dat van fastboot wist ik niet. Nog een reden om die zooi uit te zetten. Maar het uitvoeren na een CMOS reset moet natuurlijk wel gewoon lukken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tim-1985
Ja, het is gelukt. Cmos reset en bios is back to live!
Thanks
Pagina: 1