• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 09:11
Ik draai enige tijd met een Asus Z97-Pro Gamer moederbord en een EVGA 980Ti SC+ GPU.
Nu heb ik besloten om voor een Samsung 950Pro M.2 ssd te gaan als root drive i.c.m. een Asus Hyper M.2 X4 PCI-E Mini Card omdat het M.2 slot op het moederbord de snelheid niet behaalt welke de ssd aan kan (830MB/s).

Vandaag de kaart binnen gekregen en direct ingeprikt in het 3e slot op het mobo. Dit is een 2.0 x16 slot volgens de handleiding, maar kan x4 aan (?).
De overige 2 sloten (één en twee) zijn 3.0 x16 sloten. Op slot 1 heb ik de GPU. Wanneer ik Dual GPU zou draaien worden de lanes verdeeld over de 2 sloten en zouden deze dus beide 3.0 x8 worden.

De huidige snelheid die ik behaal met de 950Pro is nog steeds niet wat de kaart aan kan (1650MB/s). Nu wil ik proberen om de Asus Hyper M.2 adapter op slot 2 aan te sluiten, maar wat gaat het gevolg zijn? Worden de lanes dan ook verdeeld en wat heeft dit voor invloed op de GPU?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
die 2.0 lanes lopen via de chipset dacht ik?

Maar 8x 3.0 is zat voor de gpu, gewoon proberen zou ik zeggen..

specs

• LytsePier98
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-01 16:24
Z97 kan maximaal 16 pci-e gen.3 lanes aan, en gen.2 loopt via de chipset:
bron: http://www.intel.nl/conte...chipsets/z97-chipset.html
(Bovenin het plaatje links van de Cpu.)

Dus als je alleen een videokaar er in hebt heb je dus 16x pci-e gen.3
als je de ssd in de 2de slot doet geeft ie de videokaar 8x en de ssd ook 8x
als je de ssd in de 3de slot doet heb je dus geen voordeel van pci-e gen.3 wat ongeveer 2x zo snel is als pci-e gen.2. de videokaart kan makelijk op 8x dat is wat er met sli ook zou gebeuren. De videokaarten die nu op de markt zijn kunnen nooit een 8x slot voltrekken met uitzondering van een GTX Titan. dus gewoon de ssd in slot 2 doen and you're good to go. Kan zijn dat je je bios moet updaten om vanaf een nvme drive te booten. Als je daar verder problemen mee hebt dan zeg je het maar.

• JvdHoudt
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 30-01 09:11
Ik heb de SSD in slot 2 gestopt en ontvang dan inderdaad de volledige performance. GPUz geeft aan dat de GPU op x8 3.0 gezet is, wat dus klopt.
Nu heb ik aan de hand van jullie weer nieuwe informatie kunnen vinden waarbij aangeven wordt dat je weldegelijk iets inlevert op GPU performance. Zoeken naar benchmarks laat dan inderdaad zien dat je iets verliest op GPU performance; http://www.techpowerup.co...CI-Express_Scaling/7.html

Nu dacht ik dus het slot op gen.2 in te gaan stellen in het BIOS, wat ook kan. Helaas geeft dit niet het effect waarop ik gehoopt had. x16 3.0 voor de GPU en x8 2.0 voor de SSD. Dat kan waarschijnlijk gewoon niet?
De SSD gaat nu maar weer tot 1650MB/s.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 27-01 18:02
Er zijn maximaal 16 pcie lanes beschikbaar, dus dat gaat inderdaad niet lukken. Het snelheidsverlies voor je gpu bij 8 x 3.0 is overigens zo minimaal dat je het verschil niet zult kunnen waarnemen.