Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mouse-sharing tussen 2 PC's niet op hetzelfde netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• koen0s
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 02-09 15:46
Geachte,
Op mijn werkplek heb ik twee computers staan, namelijk mijn laptop van de zaak en mijn eigen computer (NUC). Ik heb mijn eigen computer ook op de zaak staan omdat mijn software via studentenlicenties niet geïnstalleerd mag worden op de bedrijfscomputers. Om veiligheidsredenen mag mijn persoonlijke computer enkel op het gastennetwerk van het bedrijf. Toch wil ik graag mijn muis-toetsenboordcombinatie voor beide PC's tegelijk gebruiken via bijv. 'Mouse without borders'. Is er een software alternatief waarmee ik de PC's met elkaar kan verbinden over Bluetooth i.p.v. Hetzelfde netwerk? Of een manier om beide PC's alsnog met elkaar te verbinden? Bijv. Met een netwerk splitter in mijn werk laptop en dan een ethernet kabel tussen de twee.
Ik wil een Logitech MX800 set gaan gebruiken.

Alvast hartstikke bedankt voor de hulp!
Mvg, Koen.

Alle reacties

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 13:08
Zoek je niet gewoon een KVM-switch? Dan heb je geen extra netwerk nodig (wat trouwens waarschijnlijk ook niet toegestaan zal zijn door je werkgever) en kun je wel beide pc's met 1 TB en muis bedienen.

• koen0s
HenkDePoema schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:45:
Zoek je niet gewoon een KVM-switch? Dan heb je geen extra netwerk nodig (wat trouwens waarschijnlijk ook niet toegestaan zal zijn door je werkgever) en kun je wel beide pc's met 1 TB en muis bedienen.
De functionaliteit komt ongeveer overeen met een KVM-switch inderdaad. Echter is er met de software versie meer mogelijk en scheelt het kabels em ruimte op mijn bureau. (Daarnaast vind ik 100+ euro voor deze toepassing te duur, dan wissel ik de usb connector wel van PC als het niet mogelijk is) Dat van het netwerk klopt, daarom vraag ik me af of het mogelijk is door een bluetooth verbinding of LAN verbinding via de twee PC's.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

koen0s schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:54:
[...]

De functionaliteit komt ongeveer overeen met een KVM-switch inderdaad. Echter is er met de software versie meer mogelijk en scheelt het kabels em ruimte op mijn bureau. (Daarnaast vind ik 100+ euro voor deze toepassing te duur, dan wissel ik de usb connector wel van PC als het niet mogelijk is) Dat van het netwerk klopt, daarom vraag ik me af of het mogelijk is door een bluetooth verbinding of LAN verbinding via de twee PC's.
100+ euro?

Ik zie er eentje voor 15 euro...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Denk dat een netwerk tussen de pc's, of het nou bekabeld LAN, wifi, bluetooth of USB is sowieso niet zal mogen, anders kan je net zo goed direct op de bedrijfscomputer werken als ze toch al aan elkaar hangen, of hang je je eigen pc gelijk op het bedrijfsnetwerk, die scheiding zal er niet voor niets zijn en normaal gesproken ook niet gebroken mogen worden.
Software om 1 muis voor beide tegelijk te gebruiken (MaxiVista had zoiets dacht ik (XP tijdperk, weet niet of ze ondertussen ook echt Vista en later ondersteunen)) gaat nooit werken zolang je je eigen computer niet op het bedrijfsnetwerk mag hangen, niet direct en niet via-via...
Een KVM switch is tweedehands voor 5-10 euro te vinden, hier op de V&A bijv. als je een simpel ding zoekt voor 2 pc's.

Maar dat hangt er dus van af hoe goed je bedrijf de beveiliging wilt doen, goede beveiliging? dan mag je nooit met je eigen computer op het bedrijfsnetwerk, maar misschien is er iets te regelen (maar dat moet je met de systeembeheerder(s) regelen).
u_nix_we_all schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:04:
Als je met je eigen laptop niet op het bedrijfsnetwerk mag, denk je dat ze het dan wel een goed idee vinden om die softwarematig op wat voor manier dan ook met elkaar te verbinden ? :/
Dit dus ;)

[ Voor 13% gewijzigd door RGAT op 23-01-2016 00:05 ]

Fixing things to the breaking point...

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
(jarig!)
Als je met je eigen laptop niet op het bedrijfsnetwerk mag, denk je dat ze het dan wel een goed idee vinden om die softwarematig op wat voor manier dan ook met elkaar te verbinden ? :/

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• koen0s
Jeroenneman schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:59:
[...]

100+ euro?

Ik zie er eentje voor 15 euro...
Excuses, ik had enkel op internet gekeken en nog niet in de pricewatch. Waar ik vooral dure ben tegengekomen. Toch blijf ik bij mijn punt dat ik graag de software oplossing gebruik. Ik heb namelijk twee beeldschermen en zou graag beide PC's tegelijk gebruiken met de functies die 'mouse without borders' bied.

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

koen0s schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:05:
[...]

Excuses, ik had enkel op internet gekeken en nog niet in de pricewatch. Waar ik vooral dure ben tegengekomen. Toch blijf ik bij mijn punt dat ik graag de software oplossing gebruik. Ik heb namelijk twee beeldschermen en zou graag beide PC's tegelijk gebruiken met de functies die 'mouse without borders' bied.
Tja, volgens mij zit je dan op een dood spoor.

Zoals ook door anderen aangegeven: voor een software-matige oplossing heb je een connectie nodig tussen laptop en PC van de zaak. En laat dat nou niet zo'n goed idee zijn...

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• koen0s
u_nix_we_all schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:04:
Ik heb administrator rechten en volledige verantwoordelijkheid over mijn werk laptop. Ik wil enkel een verbinding maken tussen mijn eigen PC en mijn werk laptop. Het netwerk kom ik sowieso niet op met mijn eigen PC.

• koen0s
Jeroenneman schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:06:
[...]

Tja, volgens mij zit je dan op een dood spoor.

Zoals ook door anderen aangegeven: voor een software-matige oplossing heb je een connectie nodig tussen laptop en PC van de zaak. En laat dat nou niet zo'n goed idee zijn...
Zo'n connectie is dus niet mogelijk via bijvoorbeeld Bluetooth?

• RGAT
  • Niet online
koen0s schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:06:
[...]

Ik heb administrator rechten en volledige verantwoordelijkheid over mijn werk laptop. Ik wil enkel een verbinding maken tussen mijn eigen PC en mijn werk laptop. Het netwerk kom ik sowieso niet op met mijn eigen PC.
En hoe wil je die 'verbinding' maken dan? Je eigen pc mag geen verbinding maken met bedrijfscomputers, daarom mag je dat netwerk niet op, maar dan wil je via-via alsnog verbinding maken, zal je met de systeembeheerder(s) moeten regelen, als er al wat te regelen valt ;)
Maakt niet uit hoe je verbindt, een verbinding = een verbinding en dat mag niet.

[ Voor 6% gewijzigd door RGAT op 23-01-2016 00:09 ]

• koen0s
RGAT schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:04:
Denk dat een netwerk tussen de pc's, of het nou bekabeld LAN, wifi, bluetooth of USB is sowieso niet zal mogen, anders kan je net zo goed direct op de bedrijfscomputer werken als ze toch al aan elkaar hangen, of hang je je eigen pc gelijk op het bedrijfsnetwerk, die scheiding zal er niet voor niets zijn en normaal gesproken ook niet gebroken mogen worden.
Software om 1 muis voor beide tegelijk te gebruiken (MaxiVista had zoiets dacht ik (XP tijdperk, weet niet of ze ondertussen ook echt Vista en later ondersteunen)) gaat nooit werken zolang je je eigen computer niet op het bedrijfsnetwerk mag hangen, niet direct en niet via-via...
Een KVM switch is tweedehands voor 5-10 euro te vinden, hier op de V&A bijv. als je een simpel ding zoekt voor 2 pc's.

Maar dat hangt er dus van af hoe goed je bedrijf de beveiliging wilt doen, goede beveiliging? dan mag je nooit met je eigen computer op het bedrijfsnetwerk, maar misschien is er iets te regelen (maar dat moet je met de systeembeheerder(s) regelen).

[...]

Dit dus ;)
Groot bedrijf met een erg kleine IT-afdeling, uitzonderingen aanvragen is inderdaad een dood spoor. Daarnaast zijn ze ook erg streng over het bedrijfsnetwerk zelf.

Bedankt voor de info!

• koen0s
RGAT schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:08:
[...]

En hoe wil je die 'verbinding' maken dan? Je eigen pc mag geen verbinding maken met bedrijfscomputers, daarom mag je dat netwerk niet op, maar dan wil je via-via alsnog verbinding maken, zal je met de systeembeheerder(s) moeten regelen, als er al wat te regelen valt ;)
Maakt niet uit hoe je verbindt, een verbinding = een verbinding en dat mag niet.
Ik ben helaas niet zo bekend op dit vlak, vandaar mijn vraag. Maar een bluetooth verbinding is dus ook verboden? Dan weet ik namelijk genoeg.

• HenkDePoema
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-11 13:08
koen0s schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:07:
[...]

Zo'n connectie is dus niet mogelijk via bijvoorbeeld Bluetooth?
Jawel, maar dan is er ook sprake van een netwerk (alleen het type verbinding is anders dan WiFi of ethernet).
De ethernetverbinding op de bedrijfspc kan eenvoudig softwarematig gebridged worden naar de bluetooth-verbinding met jouw prive-pc en hoppa, je hebt indirect jouw eigen pc in het bedrijfsnetwerk. Dat is dus waar jouw werkgever geen zin in heeft.
Misschien dat er een vpn-achtige constructie mogelijk is, maar daar zou ik zo geen concreet voorbeeld van kennen.

• RGAT
  • Niet online
koen0s schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:09:
[...]

Groot bedrijf met een erg kleine IT-afdeling, uitzonderingen aanvragen is inderdaad een dood spoor. Daarnaast zijn ze ook erg streng over het bedrijfsnetwerk zelf.
Dan gaat een software oplossing per definitie nooit werken, je mag geen verbinding maken.
Hooguit een USB switch (of KVM) die je muis en toetsenbord omschakelt van de bedrijfscomputer naar je eigen pc.
Verder kan je met VPN's gaan lopen klungelen maar dan nog maak je een verbinding en als/zodra de systeembeheerder erachter komt heb je aardig wat uit te leggen, vooral als ze erachter komen op moment dat jouw constructie een virus binnen heeft gebracht :)

[ Voor 20% gewijzigd door RGAT op 23-01-2016 00:13 ]

• koen0s
RGAT schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:12:
[...]

Dan gaat een software oplossing per definitie nooit werken, je mag geen verbinding maken.
Hooguit een USB switch (of KVM) die je muis en toetsenbord omschakelt van de bedrijfscomputer naar je eigen pc.
En als ik met mijn laptop ook op het gasten netwerk ga, is het dan wel mogelijk?

• koen0s
HenkDePoema schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:11:
[...]

Jawel, maar dan is er ook sprake van een netwerk (alleen het type verbinding is anders dan WiFi of ethernet).
De ethernetverbinding op de bedrijfspc kan eenvoudig softwarematig gebridged worden naar de bluetooth-verbinding met jouw prive-pc en hoppa, je hebt indirect jouw eigen pc in het bedrijfsnetwerk. Dat is dus waar jouw werkgever geen zin in heeft.
Misschien dat er een vpn-achtige constructie mogelijk is, maar daar zou ik zo geen concreet voorbeeld van kennen.
Ik snap het, bedankt! Ik ga niet te veel proberen, ze zijn over het algemeen erg streng. En het is enigszins bekend dat ze actief mee zitten te loeren..

• RGAT
  • Niet online
koen0s schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:13:
[...]

En als ik met mijn laptop ook op het gasten netwerk ga, is het dan wel mogelijk?
Hele idee van een gastnetwerk is dat je internet hebt en niets anders, dus geen enkele verbinding met het bedrijfsnetwerk hoe dan ook, ook een dood eind dus :/
Software matig gaat hier echt alleen werken als je een uitzondering kan regelen met afdeling ICT of als je stiekem gaat prutsen met alle bijbehorende risico's en gevolgen...

Edit: Als ze actief zitten te loeren gaat een VPN op de eerste dag al gezien worden, helaas maar dit soort beveiliging is er niet voor niets >:)

[ Voor 12% gewijzigd door RGAT op 23-01-2016 00:16 ]

• koen0s
RGAT schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:14:
[...]

Hele idee van een gastnetwerk is dat je internet hebt en niets anders, dus geen enkele verbinding met het bedrijfsnetwerk hoe dan ook, ook een dood eind dus :/
Software matig gaat hier echt alleen werken als je een uitzondering kan regelen met afdeling ICT of als je stiekem gaat prutsen met alle bijbehorende risico's en gevolgen...
Prutsen ga ik niet aan beginnen. Maar ik bedoelde dus wel beide PC's op het gastennetwerk. Echter denk ik genoeg te weten, misschien toch maar kijken voor een KVM-switch en de kabels netjes wegwerken.

• koen0s
RGAT schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 00:14:
[...]

Edit: Als ze actief zitten te loeren gaat een VPN op de eerste dag al gezien worden, helaas maar dit soort beveiliging is er niet voor niets >:)
Uiteraard is de beveiliging er niet voor niets. En voor iets simpels als dit ga ik zeker niet lopen stunten, het was enkel leuk geweest als het wel mogelijk was. :)
Pagina: 1