Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burton
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-05 22:25
In september heeft mijn toenmalige leidinggevende mij het advies gegeven om een andere baan te gaan zoeken (functie zou komen te vervallen).
Op basis van dat 'advies' heb ik mijn cv gepubliceerd op een aantal vacaturesites. Uiteraard ben ik ook actief gaan solliciteren.

Eigenlijk vielen mij twee dingen heel snel op:
  1. Voor je het weet heb je contact gehad met een dozijn recruiters;
  2. Blijkbaar zijn er steeds meer bedrijven die de werving en selectie uit handen geven aan recruiters, waardoor je na een sollicitatie alsnog contact hebt met een recruiter.
Op GoT is genoeg te vinden over het nut en de werkwijze van recruiters, dus dat ga ik niet nog een keer herhalen.
Waar ik mij wel aan stoor is de manier van communiceren nadat je hebt aangegeven een baan te hebben en dus niet meer op zoek bent.

Ondanks het feit dat ik mijn LinkedIn netjes heb bijgewerkt en ik de recruiters met wie ik nog contact had heb ingelicht, ontvang ik nog wekelijks gemiddeld 5 telefoontjes van (soms ook onbekende) recruiters die zweren de ideale baan voor mij te hebben gevonden.
Als ik dan doorvraag naar hoe men aan mijn nummer komt dan blijkt dat recruitment bedrijven graag een uitgebreid 'ledenbestand' bijhouden en soms ook gegevens met elkaar uitwisselen.

Het is natuurlijk heel eenvoudig om de bedrijven te bellen en hen vriendelijk doch dringend te verzoeken mij uit het systeem te halen, maar ik merk nu dat het niet zo makkelijk gaat. Ik heb zelfs al gehoord dat ik "het maar voor lief moet nemen, want anders mis je de kans van je leven" :X

Ik wil het natuurlijk niet voor lief nemen, ik zit er niet echt op te wachten om tijdens het werk telkens te moeten vertellen dat ik niet geïnteresseerd ben en dat ze me niet meer hoeven te bellen.

Mag een bedrijf mij überhaupt blijven benaderen ook al heb ik aangegeven dat niet op prijs te stellen?
Hoe gaan jullie om met dergelijke bedrijven en recruiters en wat hebben jullie gedaan om de 'warme' contacten te verbreken?

Overigens, uiteindelijk heb ik zonder de hulp van een recruiter mijn nieuwe werkgever gevonden dus wat dat betreft waren ze bij mij niet van toegevoegde waarde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Burton schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:58:

Mag een bedrijf mij überhaupt blijven benaderen ook al heb ik aangegeven dat niet op prijs te stellen?
Hoe gaan jullie om met dergelijke bedrijven en recruiters en wat hebben jullie gedaan om de 'warme' contacten te verbreken?
Iedere gek mag je bellen met een vraag, simpel.

Het punt is: kennelijk sta je ze graag te woord om antwoord te geven op hun vraag. 1 keer melden dat je al voorzien bent van een baan moet genoeg zijn. Daarna kun je voor je zelf de keuze maken om het rode knopje op je telefoon in te drukken. Er staat geen enkele boete op het beëindigen van een telefoongesprek. Dit geeft ook meteen aan dat je niet wenst om op een later tijdstip alsnog te discussiëren over het wel of niet hebben van de perfecte baan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Als je niet eerder contact hebt gehad met een bedrijf heten die telefoontjes cold calling. Dat mag niet zomaar. Er zijn een paar opties.

Blokkeer hun telefoonnummers (als het steeds dezelfde zijn). Of meld je aan bij het bel-me-niet register. Nadeel is dat dit ook tegen je kan werken door criminele elementen die dat zien als een bel-database.

Nog beter is zorgen dat je gegevens niet zomaar aan iedereen weggeeft. Laat ze eerst mailen in plaats van bellen, m.a.w. geef je telefoonnummer niet.

Op grond van de wet bescherming persoonsgegevens (wbp) mag je verzoeken dat ze jouw persoonsgegevens verwijderen. Dat moeten ze uitvoeren. Doen ze dat niet, dan kun je dat melden bij de nieuwe privacy waakhond, de autoriteit persoonsgegevens.

Links:
https://www.consuwijzer.n...ng-telefoontjes-ontvangen
https://autoriteitpersoon...correctie-en-verwijdering
https://autoriteitpersoon...ijn-gegevens-bewaren-1835
https://autoriteitpersoon...ntact-met-het-cbp/tip-ons (wetsovertreding wbp melden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeronIT
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 13-05 20:27
Als je weet dat recruiters vaak 20% van het jaarsalaris vragen voor een goede match is het niet gek dat ze je blijven lastig vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13:15
En de opdrachten/vacatures nemen toe, maar de kandidaten al weer af. Er zijn praktisch gezien meer recruitmentclubjes dan opdrachten na de crisis, dus dit gaat nog wel wat toenemen ook verwacht ik.

Daar waar de hoeveelheid kandidaten toeneemt en opdrachten af wordt werving voor een bedrijf steeds ingewikkelder. 600 reacties op een vacature is niet te hanteren. Dus, recruiters hebben tijdens de crisis de werving gedaan voor steeds meer bedrijven. Nu je op een vacature soms maar een paar reacties krijgt moeten al die recruiters aan dezelfde kandidaten sleuren.

Qua telefoontjes kwestie van netjes doch binnen 10 seconden afwimpelen - wie weet ga je ze ooit toch nog nodig hebben.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:18
Te laat in dit geval maar een prepaid sim voor dit soort dingen ....

Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Yup. Prepaid. Een "burner phone" klinkt raar, maar voor dit soort eikels is het erg handig :) Of gewoon weigeren je telefoonnummer af te staan.

Rapporteer alle recruiters die jou blijven benaderen voor spam op LinkedIn. Dat kost ze op termijn gewoon geld. Markeer de e-mailtjes ook als spam in je Gmail, dan komen ze op termijn vaker bij mensen in de spam folder terecht. En meer van dat soort druppels op een hete plaat...

Ik had ooit mijn CV online geplaatst met daarin mijn telefoonnummer. De WayBackMachine (internet archief) toont dat nog steeds. Stamt nog uit 2006 ofzo. Soms heb je van die gehaaide recruiters die op deze manier mijn telefoonnummer bemachtigen en blijven bellen.

Een paar jaar terug nam ik onbekende nummers (en bekende recruiters) op met een andere naam. Ik was opeens geen developer meer maar een huisvader van 3 kinderen die aardig kan lachen om een vacatureaanbod. Inmiddels heb ik al jaren geen last meer van ze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aidanl
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 16-05 10:29
Ik heb inmiddels ook de ervaring gehad dat recruiters via LinkedIn mijn huidige werkgever opzoeken en opbellen. Als een collega dan vraagt waarover het gaat doet de recruiter zich voor als een klant en dat ik er al van op de hoogte ben. Vervolgens krijg ik zelf die mensen aan de lijn.

Iedere keer geef ik aan dat dit een idiote werkwijze is. "Ja meneer, maar andere mensen vinden dit wel kunnen". Dat men nog op je prive nummer belt is tot daar aan toe, maar naar iemands huidige werkgever te bellen is hoogst asociaal.

Zoals hierboven al genoemd zijn prepaid telefoons toch de beste optie als je zelf toch contact wilt leggen. Je kan de recruiters vragen je nummer te verwijderen maar ik denk niet dat het veel uithaalt.

Anderzijds, als je door hebt dat het de zoveelste recruiter is die belt, gewoon meteen ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 19:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

FeronIT schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 10:12:
Als je weet dat recruiters vaak 20% van het jaarsalaris vragen voor een goede match is het niet gek dat ze je blijven lastig vallen.
Als nou 2% van de recruiters zou vragen wat ik als jaarsalaris wil verdienen in hun eerste contact, dan zou dat een hoop ergernis kunnen schelen voor alle betrokken partijen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Pagina: 1