Novell, NT, bakje koffie en de client.

Pagina: 1
Acties:

• Pjotrik
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-08 09:59

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Topicstarter
We draaien hier een Novell server 4.11, en een 6tal NTservers. De Novell is de aanmeldingsserver, dus we gebruiken op de werkstations de Novell client.

Het probleem is dat het idioot lang duurt voordat we vanaf een werkstation de NT kunnen benaderen. Het duurt tot soms wel 1,5 minuten voordat een programma op het scherm staat! (Koffietijd!) Nu ben ik aan het zoeken geweest en vond het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~rdb01/Plaatjes/clientconf.jpg
Wanneer ik de vinkjes bij zowel ip als ipx uitvink is het allemaal retesnel. Maar dit voordeel komt met een groot nadeel... Bij het opstarten van de pc komt de client met de melding dat hij de tree of server niet vinden kan. Alles staat netjes ingevuld, maar je moet het toch met de hand aanwijzen, mbv dat boompje.

Wie kan mij vertellen wat die instellingen doen en hoe die het beste ingesteld kunnen worden?!

• teigetjuh
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Het is het verstandigste om maar 1 protocol te gebruiken, dus of IPX of IP. Dat zal ook al het eea schelen.... NT kan niet echt fantastisch overweg met IPX, IP gaat toch een stukje beter, dus als je de NT-dozen veel gebruikt, zou ik voor IP kiezen...

Voor de rest kan ik weinig over opties zeggen omdat mijn Novell-kennis zogoed als 0,0 is...

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Topicstarter
Het is dus altijd beide. Overstappen naar alleen ip kan niet want we gebruiken Novell4.11 als aanmeldingsserver. Tnx anyway

Als ik bij ipx, sap aanvink heb ik nergens last van. Maar ik zou graag willen weten wat deze instellingen doen, voordat ik bij iedereen ga aanpassen.

• Kirpeknots
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 07-08 23:39

Kirpeknots

Wazzup!

SAP is de aanmeldingswijze in Novell.

De oude wijze is volgens mij SLP tegenwoordig is dit SAP. Het geeft geen verschillen in functionaliteit voor de gebruiker.

Het netwerk behandeld alleen de aanmelding op een andere manier.

Dus ga je gang.

Het is niet verstandig Novell 4 op IP only te draaien. Onder Novell 4 presteert IPX vele malen beter.

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Topicstarter
Dus met andere woorden, ik kan alles afvinken behalve sap? Zodat de performance tussen client en NT met een factor 50 verhoogt word?

Dit wou ik nou ff weten!! Tnx!

Verwijderd

Er is net een nieuwe novell client uit. Versie 4.80.2
Deze gaat wel als een speer. :)

• Onno
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Op donderdag 21 juni 2001 10:34 schreef Kirpeknots het volgende:
SAP is de aanmeldingswijze in Novell.
Nee, SAP is een protocol waarmee de clients je servers kunnen vinden, net als de rest van het lijstje. Gaat enkel en alleen om het localiseren van servers. En als je maar 1 manier hebt die goed werkt kan de rest dus uit.
De oude wijze is volgens mij SLP tegenwoordig is dit SAP.
Huh? SAP is een IPX protocol, SLP TCP/IP. En SLP is *veel* nieuwer dan SAP.
Het netwerk behandeld alleen de aanmelding op een andere manier.
Nee dus. :)
Het is niet verstandig Novell 4 op IP only te draaien. Onder Novell 4 presteert IPX vele malen beter.
Ehm... onder NetWare 4 *kun* je niet eens IP only werken.

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Topicstarter
Dus onder ip kan alles uit, want Novell4.11 draait onder ipx.
En de enige optie die werkt met ipx is sap.
Dus deze is de enige die ik dan aanzet.

geen onnodig gezoek meer over het netwerk, en de cleint is er eerder achter dat het niet om een Novell server gaat, maar om een NT! Right or wrong?

Het lijkt allemaal voldoende te zijn!
* Pjotrik is happy!

• Elroyv
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 25-01-2023

Elroyv

Novell Rulezzzz

Probeer je HOST files eens in te vullen.
Waarschijnlijk ligt het hieraan.

Onder NT is het de: C:\Winnt\System32\Drivers\Etc\HOSTS file

Onder win9x is het c:\novell\client32\nwhost

Dit heeft te maken met de name resolution.
Door deze files in te vullen hoeft ie niet te zoeken en weet ie meteen het ipadres van deze servers en kan ie ze sneller benaderen.

Onder nw5 is het gehel sap idee vervangen door SLP

Gaan we lopen rotzooien of gaan we met novell aan de slag?

• Pjotrik

Pjotrik

Wat ben je aan het doen?

Topicstarter
Nee, dat met de hosts werkt niet. We hebben heel wat oplossingen bedacht. Maar het ziet er naar uit dat dit het toch echt is.

Hij kijkt weer later naar de hosts tabel, opzoek naar novell servers. Pas heel veel later heeft hij dan door dat het niet om een Novell server gaat maar om NT. Het is zo makkelijk nu! ;)

• collin
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14-05 17:08

collin

Who da man !!

Ik had hetzelfde probleem:

Novell 4.11 servers
NT 4 Domein
Win2k clients

Probleem: NT bakken vanaf de clients vet traag te benaderen.

Oplossing: Uninstall client for M$ networks, reboot, installeer client for M$ networks, reboot, add machine to nt domain, reboot. Dat werkte perfect voor mij!

Mijn iRacing profiel

Pagina: 1