Welk aansluitpunt bij IRSA punt is van mijn kamer?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34426

Topicstarter
[knip]

[ Voor 98% gewijzigd door Anoniem: 34426 op 21-04-2021 12:34 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 34426 op 26-01-2016 12:34)

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zelf klooien is misschien niet het handigste. Dikke kans dat het het voor andere mensen sloopt...

Stel dat je het toch graag zelf wil doen, controleer dan wel even of het LSA gereedschap wat standaard in die plastic box hangt er is, het ziet er uit als een soort van grijze plastic sleutel. Die heb je nodig om de draden er weer in te duwen.

Let op! Dit veroorzaakt storing voor alle andere gebruikers in het pand terwijl je bezig bent. Het ziet er ook redelijk vol uit, dus het kan zijn dat er vreemde non-standaard of onduidelijke combinaties in de LSA stroken gemaakt zijn. Het ziet er eerlijk gezegd ook meer als een LSA patch panel uit dan een 'standaard' LSA ISRA punt.

Verder lijkt het er op dat de gekleurde kant de ISRA kant is en de kant waar de blauw/witte aders zitten de gebruikerskant. Als ik het hieronder over witte aders of draden heb bedoel ik dus de kant waar alleen wit en blauw zit.

- Zorg dat je het modem kan zien terwijl je bij het ISRA punt staat of dat je iemand mobiel belt die naast het modem staat

- Trek de 1e witte ader uit het ISRA punt en wacht een paar seconden, als het modem nog steeds verbinding heeft was dat niet het aderpaar

- Plaats de draad terug, en gebruik het LSA gereedschap om het correct naar beneden te duwen

- Ga naar de volgende witte draad, trek deze er uit, en wacht een paar seconden en controleer of het modem nog verbinding heeft, en herhaal de procedure

Op een gegeven moment heb je een ader te pakken waar je modem op aangesloten zit. Voor de zekerheid is het wel praktisch dat je het dubbel test en de witte ader weer op z'n plaats zet met het LSA gereedschap en wacht tot het modem weer verbinding heeft, dan weet je zeker dat het niet een andere oorzaak had.

Als je tot dit punt gekomen bent weet je welke positie voor jouw modem is. De blauwe draad naast de witte die je te pakken hebt is de andere draad/ader die je nodig hebt om de juiste positie te identificeren. De draad zelf is de verbinding naar de kamer, de plek waar de draad in de LSA strook zat is de KPN verbinding die je straks nodig hebt in je nieuwe kamer.

De volgende stap is vinden welke aansluiting van je nieuwe kamer is. Afhankelijk van hoe de lijnen ingericht zijn is het met een beetje geluk gewoon tellen. Als je 10 kamers verder op zit zou het zomaar kunnen dat de blauw/wit combinatie 10 posities verderop in de ISRA zit. Het kan natuurlijk ook gewoon lukraak ingeprikt zijn en dan heb je niks aan de nummering. De meest langzame en arbeidsintensieve methode om het te doen is aderpaar voor aderpaar eerst het paar uit de aansluiting los te maken en in te prikken op de plek waar je modem nu zit. Als dat niet werkt plaats ze we weer terug op hun eigen locatie en ga je door naar het volgende paar. Ook hier moet je dus het modem kunnen zien of iemand hebben die er voor je naast staat terwijl je aderparen test.

Als je een multimeter hebt is het allemaal wat makkelijker, je kan dan gewoon de aansluiting in de kamer die je krijgt even meten, kijken of er stroom op staat en zo niet of ie kortgesloten is. Staat er stoom op, dan is het een actieve lijn. Staat er geen stroom is dan meet je of er weerstand/kortsluiting is.

Bij stroom: laat de multimeter aangekoppeld, ga naar ISRA punt, trek weer een voor een een witte ader los en kijk of er nog steeds stroom op staat. Zo niet, terugprikken en naar de volgende ader.

Bij kortsluiting: doe hetzelfde als met stroom maar bij het lostrekken steeds kijken of er nog steeds kortsluiting is.

Bij geen kortsluiting: koppel multimeter aan de aansluiting in de kamer en sluit een voor een blauw/witte aderparen kort tot je de combinatie gevonden hebt voor je kamer.

Als je uiteindelijk het aderpaar voor je huidige kamer gevonden hebt en het paar voor de nieuwe kamer is het een kwestie van omwisselen en je zit weer goed.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:27

Ravefiend

Carpe diem!

Rechtsonder zie ik toch kabelnumering op de kabels dus lijkt me dat hier wel een schema voor handen moet zijn bij de eigenaar van het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Helaas is de eigenaar van het pand onbereikbaar :( En KPN kan pas 9 februari.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Zelf klooien is misschien niet het handigste. Dikke kans dat het het voor andere mensen sloopt...

Stel dat je het toch graag zelf wil doen, controleer dan wel even of het LSA gereedschap wat standaard in die plastic box hangt er is, het ziet er uit als een soort van grijze plastic sleutel. Die heb je nodig om de draden er weer in te duwen.

Let op! Dit veroorzaakt storing voor alle andere gebruikers in het pand terwijl je bezig bent. Het ziet er ook redelijk vol uit, dus het kan zijn dat er vreemde non-standaard of onduidelijke combinaties in de LSA stroken gemaakt zijn. Het ziet er eerlijk gezegd ook meer als een LSA patch panel uit dan een 'standaard' LSA ISRA punt.

Verder lijkt het er op dat de gekleurde kant de ISRA kant is en de kant waar de blauw/witte aders zitten de gebruikerskant. Als ik het hieronder over witte aders of draden heb bedoel ik dus de kant waar alleen wit en blauw zit.

- Zorg dat je het modem kan zien terwijl je bij het ISRA punt staat of dat je iemand mobiel belt die naast het modem staat

- Trek de 1e witte ader uit het ISRA punt en wacht een paar seconden, als het modem nog steeds verbinding heeft was dat niet het aderpaar

- Plaats de draad terug, en gebruik het LSA gereedschap om het correct naar beneden te duwen

- Ga naar de volgende witte draad, trek deze er uit, en wacht een paar seconden en controleer of het modem nog verbinding heeft, en herhaal de procedure

Op een gegeven moment heb je een ader te pakken waar je modem op aangesloten zit. Voor de zekerheid is het wel praktisch dat je het dubbel test en de witte ader weer op z'n plaats zet met het LSA gereedschap en wacht tot het modem weer verbinding heeft, dan weet je zeker dat het niet een andere oorzaak had.

Als je tot dit punt gekomen bent weet je welke positie voor jouw modem is. De blauwe draad naast de witte die je te pakken hebt is de andere draad/ader die je nodig hebt om de juiste positie te identificeren. De draad zelf is de verbinding naar de kamer, de plek waar de draad in de LSA strook zat is de KPN verbinding die je straks nodig hebt in je nieuwe kamer.

De volgende stap is vinden welke aansluiting van je nieuwe kamer is. Afhankelijk van hoe de lijnen ingericht zijn is het met een beetje geluk gewoon tellen. Als je 10 kamers verder op zit zou het zomaar kunnen dat de blauw/wit combinatie 10 posities verderop in de ISRA zit. Het kan natuurlijk ook gewoon lukraak ingeprikt zijn en dan heb je niks aan de nummering. De meest langzame en arbeidsintensieve methode om het te doen is aderpaar voor aderpaar eerst het paar uit de aansluiting los te maken en in te prikken op de plek waar je modem nu zit. Als dat niet werkt plaats ze we weer terug op hun eigen locatie en ga je door naar het volgende paar. Ook hier moet je dus het modem kunnen zien of iemand hebben die er voor je naast staat terwijl je aderparen test.

Als je een multimeter hebt is het allemaal wat makkelijker, je kan dan gewoon de aansluiting in de kamer die je krijgt even meten, kijken of er stroom op staat en zo niet of ie kortgesloten is. Staat er stoom op, dan is het een actieve lijn. Staat er geen stroom is dan meet je of er weerstand/kortsluiting is.

Bij stroom: laat de multimeter aangekoppeld, ga naar ISRA punt, trek weer een voor een een witte ader los en kijk of er nog steeds stroom op staat. Zo niet, terugprikken en naar de volgende ader.

Bij kortsluiting: doe hetzelfde als met stroom maar bij het lostrekken steeds kijken of er nog steeds kortsluiting is.

Bij geen kortsluiting: koppel multimeter aan de aansluiting in de kamer en sluit een voor een blauw/witte aderparen kort tot je de combinatie gevonden hebt voor je kamer.

Als je uiteindelijk het aderpaar voor je huidige kamer gevonden hebt en het paar voor de nieuwe kamer is het een kwestie van omwisselen en je zit weer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11-07 21:31
Maar als je hier draden gaat omsteken klopt de administratie bij KPN toch niet meer?
Nemen de nieuwe bewoners dan een abbonement, sluiten ze die van jou af omdat jij volgens kpn nog op die lijn zit.
Of is dat te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit is inderdaad het paneel naast het IRSA punt. De witte aders gaan dus naar het ISRA punt en de gekleurde kant naar de kamers. Ik zou graag alles een voor een lostrekken en meten/kijken of modem online blijft, maar dan krijg ik echt ruzie hier :)

Ik hoopte dat er een standaard manier is waarop dit spul aangesloten is zodat ik inderdaad kan tellen welke aansluiting van mij is.

De KPN monteur had bij een aansluiten een speciale stekker die ik in mijn kamer op de aansluiting moest prikken en dan kon hij meten welke het was? Hij zal dan toch niet elk aansluitpunt hoeven te proberen?

Wat betreft de administratie bij KPN, ik laat de monteur sowieso komen, dan kan hij e.e.a. verwerken zodat het weer klopt. De monteur kan alleen pas over 3 weken komen en 3 weken offline valt niet mee voor een tweaker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmoothTweaker
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09:20
Is een kabeltracer geen oplossing?
Op die manier hoor je middels een toon waar op dit moment je verbinding uit komt en kan je hem met een LSA tang omsteken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Als je de aders op de aansluiting op je kamer even met elkaar verbindt kan je heel simpel in de meterkast meten op weerstand. Meet je namelijk op je multimeter een weerstand dan heb je je kortgesloten aderpaar gevonden. Dat zou een monteur ook doen. Als je dat met beide aansluitpunten doet dan weet je welke je moet omprikken. Hier heb je wel een LSA tang voor nodig, maar die zijn al te koop voor 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11-07 21:21

Speedmaster

Make my day...

Ik zou gewoon netjes wachten op de KPN monteur. Vraag bij je medebewoners even toegang tot de Wi-Fi voor de komende periode. Hiermee heb je zelf internet, veroorzaak je geen problemen bij medebewoners, sloop je niks in de ISRA kast en hou je de KPN monteur te vriend als hij komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Thanks allemaal! Het is gelukt! Ik heb op mijn kamer een 9V batterijtje aan het vrije oranje witte paar geknoopt en op het paneel zoals op de foto te zien is alle oranje witte paren gemeten. Het paartje dat ik nodig had, de rood blauwe, zat er netjes naast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Nu online
Haha slim. Betere oplossing dan de boel kortsluiten, vaak wil er nog wel eens spanning op staan vanuit de centrale. (De rood blauw althans).

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-07 17:10
Als het goed is, is dat alleen bij POTS en ISDN het geval. Op xDSL-only lijnen moet geen stroom staan.
Pagina: 1