Advies nodig voor een bescheiden Dolby Atmos systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 20-09 16:12
Hallo,

Ik ben aan het kijken voor een nieuw HT systeem voor mijn vader en heb een budget van zo'n 800 tot 1000 euro.

Ik heb flink zitten rond neuzen en kwam op een Onkyo setup neer die mij wel aansprak. Het idee is om een nog wat betaalbare Dolby Atmos kamer in te richten.

Front: ONKYO SKF-4800 http://www.receiverstore....yo-skf-4800-per-paar.html

Surround en center: ONKYO SKS-4800 http://www.receiverstore....00-set.html?visible-popup

Bounce: Onkyo SKH-410 https://hificorner.nl/spe...o0jA6Qf3kS6DimxoCGfHw_wcB

Geen subwoofer voorlopig, gezien de SKF-4800 subwoofers hebben zie ik het meer een als een tijdelijk iets en zal een volwaardige sub later volgen.

Versterker: Onkyo TX-NR646 http://www.receiverstore....O33C7Fn5Tdd7C7RoCjwXw_wcB

Complete onzin dit of is dit een degelijk setje voor rond de 1000? Zou graag wat advies willen van de pro's.

Groeten!

:*)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:39
Ik moet zeggen dat ik niet zo thuis ben in die nieuwe hype technieken als dolby atmos en dts-x. Maar mijn gevoel zegt dat de gemiddelde woonkamer genoeg heeft aan een 5.1 set en dat dergelijke 11.1/11.2 systemen pas interessant worden in een volledig ingerichte home-cinema, waarbij ook aan de kamer-akoestiek gedacht wordt. Voor de gemiddelde woonkamer is het vaak al moeilijk genoeg om de backs/surrounds en sub goed te plaatsen, laat staan dat daar nog eens 6 speakers bijkomen.

Dat gezegd hebbende kan ik niet oordelen over de speakerkeuzes. Onkyo is geen slecht merk op receivergebied, maar of ze net zoveel kaas gegeten hebben van speakers durf ik niet te zeggen. De enige manier om daar achter te komen is om te gaan luisteren. Daarnaast kost de receiver nu evenveel als de 5 speakers samen, wellicht is een 40/60 of 30/70 verhouding een betere keuze. De speakers maken tenslotte het geluid, de receiver zorgt alleen voor de features.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
We hebben bij iemand thuis een Atmos setup kunnen ervaren, het werkte echt (we zijn ook in een Dolby Atmos zaal geweest in Hilversum), het geluid heeft meer diepte en je krijgt echt een soort "dome" gevoel waarbij geluiden veel meer de kamer rond gaan. Maar er is een groot verschil, dit persoon had speakers in het plafon bevestigd en had geen "bounce" speakers. Ik ben nog wat voorzichtig met deze nieuwe techniek. Gezien plafond speakers geen optie zijn wil ik die bounce speakers wel proberen maar of het vergelijkbaar is...tja. Dit is de beste Atmos versterker die er op dit moment verkrijgbaar is, en het is ook Onkyo dus dat zal mooi samen gaan.

We zitten nu met een Sony N7200W HTiB, ik neem aan dat deze opstelling die ik heb voorgedragen toch wel echt een heel stuk beter zal zijn? Wij zelf vinden het wel fijn als de versterker weer even mee kan qua features, met boxen kan je ze altijd 1 voor 1 upgraden indien nodig. Zijn er echt veel betere opties dan qua speakers op dit prijs gebied? Na jaren HTiB's te hebben gebruikt heb ik geen idee wat goed is op speaker gebeid in deze prijs klassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Ik heb nog wat verder rond gekeken. Heb mijn budget verhoogt naar 1000 voor de speakers en 600 voor de versterker. Ik heb ook afgezien van de Atmos speakers, lijkt toch een beetje een gimmick te zijn.

Kan iemand mij wat suggesties geven voor 5.1 setjes voor een 40m2 kamer voor rond de 1000? Het liefst zonder zuil speakers. Heb veel naar Teufel zitten kijken en die hebben een mooie set maar die heeft dipole speakers voor de surrounds en dat schijnt eigenlijk een stuk minder goed ter werken dan monopole speakers.
Zie door de bomen het bos niet zo meer........

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Er zijn legio mogelijkheden. Ik heb zelf Dali Zensor en ben daar zeer over te spreken. Ik heb ze echter blind gekocht en dat is een gok die ik wilde nemen, maar die ik verder niemand zal aanraden.

Naast Dali heb je nog Bowers en Wilkins, Cambridge Audio, Canton, Kef, Klipsch, Magnat en ga zo maar door. Elk merk heeft speakers in verschillende prijsklassen en met hun eigen "sound" die je wel of niet ligt.

Ik zou het alleen in losse speakers gaan zoeken en niet in vooraf samengestelde sets. De meeste speakers worden namelijk niet als set/in sets verkocht, dus je zou je keuze beperken.

Let wel op dat je door niet voor zuilen te kiezen, je zeer waarschijnlijk ook een subwoofer nodig gaat hebben. Er bestaan goedkope subwoofers, maar die zijn over het algemeen niet zo zuiver qua prestaties (lees; volume fluctueert enorm over het gehele frequentiebereik) en zullen zowel in hoog als laag wat te kort komen. Een beetje sub kost dan al snel zo'n €400,- of meer.

[ Voor 24% gewijzigd door LA-384 op 28-01-2016 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Wat verlet je een winkel binnen te stappen, en de verkoper te (vriendelijk) vragen of hij/zij een (korte) demonstratie kan geven van de diverse uitgestalde luidspreker merken (behalve BOSE)?

Op die manier heb je tenminste een idee, welke merken goed in jou gehoor liggen. En kan je verder oriënteren.
Kan iemand mij wat suggesties geven voor 5.1 setjes voor een 40m2 kamer voor rond de 1000?
Daar kan net zo goed staan :
"Ik laat me graag oren aannaaien door een ander, wat is jou favoriete luidspreker merk?"

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Lip schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:22:
Wat verlet je een winkel binnen te stappen, en de verkoper te (vriendelijk) vragen of hij/zij een (korte) demonstratie kan geven van de diverse uitgestalde luidspreker merken (behalve BOSE)?

Op die manier heb je tenminste een idee, welke merken goed in jou gehoor liggen. En kan je verder oriënteren.

[...]

Daar kan net zo goed staan :
"Ik laat me graag oren aannaaien door een ander, wat is jou favoriete luidspreker merk?"
Waar uit blijkt dat ik dat *niet* zou doen? Misschien heb ik vandaag wel in een winkel gestaan voor juist deze reden? Ik vraag om suggesties, wat ik met die suggesties doe gaat jou niet zo veel aan, denk ik. Misschien snap je niet helemaal wat een forum is.
LA-384 schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 21:20:
Er zijn legio mogelijkheden. Ik heb zelf Dali Zensor en ben daar zeer over te spreken. Ik heb ze echter blind gekocht en dat is een gok die ik wilde nemen, maar die ik verder niemand zal aanraden.

Naast Dali heb je nog Bowers en Wilkins, Cambridge Audio, Canton, Kef, Klipsch, Magnat en ga zo maar door. Elk merk heeft speakers in verschillende prijsklassen en met hun eigen "sound" die je wel of niet ligt.

Ik zou het alleen in losse speakers gaan zoeken en niet in vooraf samengestelde sets. De meeste speakers worden namelijk niet als set/in sets verkocht, dus je zou je keuze beperken.

Let wel op dat je door niet voor zuilen te kiezen, je zeer waarschijnlijk ook een subwoofer nodig gaat hebben. Er bestaan goedkope subwoofers, maar die zijn over het algemeen niet zo zuiver qua prestaties (lees; volume fluctueert enorm over het gehele frequentiebereik) en zullen zowel in hoog als laag wat te kort komen. Een beetje sub kost dan al snel zo'n €400,- of meer.
Probleem is dat als ik los koop ik snel over mijn budget heen ga. Een 5.1 Dali Zensor set is bijvoorbeeld ver over 1000.

[ Voor 42% gewijzigd door John Dude op 28-01-2016 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Dat blijkt uit je summiere startpost waarin je je vraag stelt.
AUD beleid
Wat moet ik kopen topics
Tja, in dit forum zitten natuurlijk de audio cracks met een bovengemiddelde kennis van audio en hifi. Daar kan je dus wel even aan vragen wat nou een beetje goed spul is. Maar dagelijks vragen voorbij zien komen als "ik heb 500 euro en ik wil een 5.1 set" of "wat is een beetje een goede stereo versterker" is ronduit saai. Dit soort vragen gaan dan ook (bijna) altijd op slot. Een stap die vooral tweakers vergeten is dat je ook in real life naar een winkel toe kan gaan. Luisteren naar speakers, kijken naar apparatuur, vragen aan de verkoper. GoT kan en wil geen startpunt zijn van dit soort vragen. Aan het eind kunnen we hier wellicht wel wat betekenen.

"Wat moet ik kopen topics" krijgen meer overlevingskans door de volgende stappen: Aangeven wat je te besteden hebt, wat je zoekt, wat je voorkeuren zijn, wat je zelf al ondernomen hebt, welke types je al gevonden hebt (shortlist, plaatjes, links naar fabrikant/review sites, prijzen), wat de sterke en zwakke punten zijn van de bepaalde types zijn en waarom je nog twijfelt.

Ook is er sinds kort het "aankoopadviesforum": Aankoopadviesforum (bèta) waar je met je aankoopvragen naar toe kan. Wil je snel en goed antwoord,zorg dan voor een goede vraag.
Misschien snap je niet helemaal wat een forum is.
Dat snap ik inderdaad niet, ook heb ik geen kennis genomen van het Het algemeen beleid en AUD beleid. Heb je misschien een HOW TO voor me? :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Kijk ook eens naar q acoustics, paartje 3020 als front, paartje 3010 rear, center er bij en nog een sub. Die laatste kun je echter minstens zo goed elders shoppen, svs en bk hebben in ieder geval leuke subs.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Heisenberg_
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 14-02 15:39
Je moet gewoon kijken wat je wilt qua prijs, grootte & dan een lijstje maken met kanshebbers. Deze evt beluisteren in een hifi zaak of op proef nemen (kan bij verschillende merken), waarna je een definitieve beslissing maakt. Beetje modder gooien naar elkaar heeft geen zin, al is het wel vermakelijk :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Lip schreef op donderdag 28 januari 2016 @ 23:56:
Dat blijkt uit je summiere startpost waarin je je vraag stelt.
AUD beleid
Wat moet ik kopen topics
Tja, in dit forum zitten natuurlijk de audio cracks met een bovengemiddelde kennis van audio en hifi. Daar kan je dus wel even aan vragen wat nou een beetje goed spul is. Maar dagelijks vragen voorbij zien komen als "ik heb 500 euro en ik wil een 5.1 set" of "wat is een beetje een goede stereo versterker" is ronduit saai. Dit soort vragen gaan dan ook (bijna) altijd op slot. Een stap die vooral tweakers vergeten is dat je ook in real life naar een winkel toe kan gaan. Luisteren naar speakers, kijken naar apparatuur, vragen aan de verkoper. GoT kan en wil geen startpunt zijn van dit soort vragen. Aan het eind kunnen we hier wellicht wel wat betekenen.

"Wat moet ik kopen topics" krijgen meer overlevingskans door de volgende stappen: Aangeven wat je te besteden hebt, wat je zoekt, wat je voorkeuren zijn, wat je zelf al ondernomen hebt, welke types je al gevonden hebt (shortlist, plaatjes, links naar fabrikant/review sites, prijzen), wat de sterke en zwakke punten zijn van de bepaalde types zijn en waarom je nog twijfelt.

Ook is er sinds kort het "aankoopadviesforum": Aankoopadviesforum (bèta) waar je met je aankoopvragen naar toe kan. Wil je snel en goed antwoord,zorg dan voor een goede vraag.

[...]

Dat snap ik inderdaad niet, ook heb ik geen kennis genomen van het Het algemeen beleid en AUD beleid. Heb je misschien een HOW TO voor me? :)
Gast, ik denk je de enige in dit topic bent die er voor zorgt dat het opsloot gaat. Take a chill pill, ga even in de hoek staan, ga een stukje fietsen. Maar houd dit topic even schoon, als je echt wil vertellen hoe verkeerd en dom ik ben kan je het altijd nog via PM's doen. Dan kunnen we gezellig samen uitzoeken hoe forums werken zonder topics te hijacken.
NoepZor schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 07:41:
Kijk ook eens naar q acoustics, paartje 3020 als front, paartje 3010 rear, center er bij en nog een sub. Die laatste kun je echter minstens zo goed elders shoppen, svs en bk hebben in ieder geval leuke subs.
Ik heb nog naar wat Q-acoustics kunnen luisteren vandaag, wat een geluid komt daar uit, wow! Ik ga volgende week naar de Teufel store in Amsterdam om onder andere de System 4 en Ultima 40 Surround te beluisteren. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10-10 20:27
Een complete cinemaset van Q acoustics kost 1049 euro:
https://www.avtrader.nl/s...00-series-51-cinema-pack/

Echter heb je hier 4x een 3010, bij bepaalde winkels (bijv. HChifi.nl) kun je de speakers voor minder krijgen, dus voor fronts een upgrade naar 3020's. Je hebt de speakers zelf voor ongeveer 600 euro. Dan heb je nog 400 euro over voor een sub. Misschien nog wel een punt van aandacht: Als je de speakers niet op het TV meubel kunt plaatsen heb je speaker stands nodig en/of muurbeugels. Dit is ook een impact op je budget.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Onder het motto nieuwe kansen, nieuwe rondes :

Hoeveel vierkante M is je luisterruimte :
Welke vorm heeft je luisterruime : vierkant, rechthoekig of rond.
Met welke luidspreker merken heb je al kennis (beluisterd) gemaakt bij vrienden of in de winkel : Welk merk was dit, en vond je hier van?

Oh ja. Hier een review die ik heb geschreven, die toevallig over een Onkyo TX-NR609 gaat.
productreview: Onkyo TX-NR609 Zwart review door Lip

[ Voor 27% gewijzigd door Lip op 29-01-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Lip schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 18:26:
Onder het motto nieuwe kansen, nieuwe rondes :

Hoeveel vierkante M is je luisterruimte :
Welke vorm heeft je luisterruime : vierkant, rechthoekig of rond.
Met welke luidspreker merken heb je al kennis (beluisterd) gemaakt bij vrienden of in de winkel : Welk merk was dit, en vond je hier van?

Oh ja. Hier een review die ik heb geschreven, die toevallig over een Onkyo TX-NR609 gaat.
productreview: Onkyo TX-NR609 Zwart review door Lip
Mooie review, Lip. De versterkers die ik op het oog heb zijn de Onkyo TX-NR646 en de Denon AVR-X2200W. het budget van de versterkers ligt los van het budget van de speakers. Maar ik zit het liefst rond de 600 voor de versterker.

Als antwoord op jouw vragen. Kamer is zo'n 40m2, de vorm is rechthoekig. Ik heb naar Q-acoustics kunnen luisteren, Onkyo, KEF, en nog wat Sony's, Philips en Logitech setjes (was niks).

Ik heb sinds gister naar wat Dali's kunnen luisteren, ben eerlijk gezegd wel verkocht. Ik heb gekeken naar hun Zensor assortiment en zie het eigenlijk allemaal wel zitten met deze speakers.

Ik had in gedachte 2x Dali Zensor 3 als fronts en Zensor 1's als surround's. Ik kom dan op zo'n 696 neer. 300 voor een center speaker en een sub lijkt me lastig maar ik wil wel over de 1000 gaan. Ik heb een probleem, de TV meubel is niet echt een tv meubel. Het is meer een kast waar toevallig een TV op staat er is dus geen ruimte voor een *grote* center channel speaker *onder* de TV (daarom staat het op de TV met een bracket). Als ik rond kijk naar wat deugdelijke center speakers, de Dali Vokal bijvoorbeeld is die gewoon te groot denk ik voor op de TV. Dus ik zoek eigenlijk een goeie center channel speaker voor de Dali's die *op* een TV past. Ik kan de Vokal altijd nog proberen en als hij te groot is terug sturen voor een Pico. Ik weet alleen niet wat de ervaringen zijn met de Pico Vokal, vooral ivm de grotere Zensor 3's als center speakers.

Wat foto's: http://imgur.com/a/Y9VkQ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

Luidspreker plaatsing doe je in de lengte of breedte as van de kamer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:07
Waarom zo'n dure versterker? IMO is bijv. een Denon X1200W meer dan voldoende. In dat geval houd je ook wat meer over voor een center + sub.

Wat betreft de centerspeaker zou ik je, indien mogelijk, wel aanraden om voor de Vokal te gaan. Fronts en een center uit verschillende series gaan vaak niet goed samen.

Voor de subwoofer zou je bijv. kunnen kijken naar een SVS SB1000 of PB1000.

Dan ben je in totaal rond de 2000 euro kwijt (incl. speakerkabels en dergelijke).

Edit: Je zou de center misschien ook wel in het kastje onder de TV kwijt kunnen als dit past. Het enige nadeel is dan wel dat je het kastje elke keer open moet zetten bij het kijken van een film.

[ Voor 17% gewijzigd door X2X2X op 30-01-2016 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Lip schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 19:31:
Luidspreker plaatsing doe je in de lengte of breedte as van de kamer?
Breedte.
X2X2X schreef op zaterdag 30 januari 2016 @ 22:08:
Waarom zo'n dure versterker? IMO is bijv. een Denon X1200W meer dan voldoende. In dat geval houd je ook wat meer over voor een center + sub.

Wat betreft de centerspeaker zou ik je, indien mogelijk, wel aanraden om voor de Vokal te gaan. Fronts en een center uit verschillende series gaan vaak niet goed samen.

Voor de subwoofer zou je bijv. kunnen kijken naar een SVS SB1000 of PB1000.

Dan ben je in totaal rond de 2000 euro kwijt (incl. speakerkabels en dergelijke).

Edit: Je zou de center misschien ook wel in het kastje onder de TV kwijt kunnen als dit past. Het enige nadeel is dan wel dat je het kastje elke keer open moet zetten bij het kijken van een film.
Het zou de 1200w ook kunnen zijn, hoor. Versterkers ben ik nog niet heel veel mee bezig. Volgens mij is het verschil tussen de 1200 en 2200 ook niet zo groot.

Heb je gezien hoe groot die Vokal is? Dat ding is bijna groter dan de Dali 3's. Het in een van de lades verstoppen is geen optie. De enige manier waarop ik een Vokal kwijt kan is als ik een soort opzetstuk voor mijn TV heb die ruimte geeft om de Vokal onder neer te zetten. Maar dan staat de TV misschien weer *te* hoog.

Zou de Vokal Pico goed samen kunnen met de Dali 3's? Zelfde serie, kleinere maat? Die sub is ook wel erg prijzig zeg, yikes. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
John Dude schreef op zondag 31 januari 2016 @ 13:48:
[...]

Breedte.

[...]

Het zou de 1200w ook kunnen zijn, hoor. Versterkers ben ik nog niet heel veel mee bezig. Volgens mij is het verschil tussen de 1200 en 2200 niet zo groot.

Heb je gezien hoe groot die Vokal is? Dat ding is bijna groter dan de Dali 3's. Het in een van de lades verstoppen is geen optie. De enige manier waarop ik een Vokal kwijt kan is als ik een soort opzetstuk voor mijn TV heb die ruimte geeft om de Vokal onder neer te zetten. Maar dan staat de TV misschien weer *te* hoog.

Zou de Vokal Pico goed samen kunnen met de Dali 3's? Zelfde serie, kleinere maat? Die sub is ook wel erg prijzig zeg, yikes. :F
Ik meende dat de Onkyo die je in de TS aandraagt rond de 550 zit maar dat blijkt wel mee te vallen zie ik nu net, my bad.
Onkyo kun je trouwens maar beter links laten liggen gezien de vele problemen deze hebben met hun HDMI boards. In dat geval zul je voor jezelf moeten bepalen of je de 1200 of 2200 wilt. De onderlinge verschillen zijn inderdaad niet zo groot.

De Vokal is inderdaad niet bepaald compact. Ik kon op basis van de foto's niet echt inschatten of het wel of niet zou gaan passen, vandaar dat ik zei 'indien mogelijk' ;)
Wat eventueel ook nog zou kunnen is dat je TV d.m.v. een muurbeugel aan de muur hangt en de Vokal op het meubel plaatst. Qua hoogte maakt dat niks uit omdat je de TV dan gewoon een stukje omlaag buigt.

Ik durf niet te zeggen of de Pico wel goed gaat matchen. Wel kan ik je garanderen dat de Vokal beter klinkt. De Zensor 3 heeft 7" woofers terwijl de Pico maar een enkele 4.5" heeft. De kans is groot dat je fronts dan gaan overheersen, alhoewel je dit hoogstwaarschijnlijk wel kunt compenseren met de EQ van je versterker.

En een goede subwoofer is nou eenmaal redelijk aan de prijs. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
X2X2X schreef op zondag 31 januari 2016 @ 14:31:
[...]

Ik meende dat de Onkyo die je in de TS aandraagt rond de 550 zit maar dat blijkt wel mee te vallen zie ik nu net, my bad.
Onkyo kun je trouwens maar beter links laten liggen gezien de vele problemen deze hebben met hun HDMI boards. In dat geval zul je voor jezelf moeten bepalen of je de 1200 of 2200 wilt. De onderlinge verschillen zijn inderdaad niet zo groot.

De Vokal is inderdaad niet bepaald compact. Ik kon op basis van de foto's niet echt inschatten of het wel of niet zou gaan passen, vandaar dat ik zei 'indien mogelijk' ;)
Wat eventueel ook nog zou kunnen is dat je TV d.m.v. een muurbeugel aan de muur hangt en de Vokal op het meubel plaatst. Qua hoogte maakt dat niks uit omdat je de TV dan gewoon een stukje omlaag buigt.

Ik durf niet te zeggen of de Pico wel goed gaat matchen. Wel kan ik je garanderen dat de Vokal beter klinkt. De Zensor 3 heeft 7" woofers terwijl de Pico maar een enkele 4.5" heeft. De kans is groot dat je fronts dan gaan overheersen, alhoewel je dit hoogstwaarschijnlijk wel kunt compenseren met de EQ van je versterker.

En een goede subwoofer is nou eenmaal redelijk aan de prijs. 8)7
Ik heb zitten kijken naar een opzetmeubel of iets vergelijkbaars voor de TV (zo iets: https://www.bol.com/nl/p/...ni-glas/9200000012839761/) waar ik de Vokal mogelijk onder zou kunnen zetten. Maar dan staat de TV wel weer 19cm hoger.

Ik heb zitten kijken naar subs op pricewatch en zie veel subs voor rond de 200. De Jamo SUB 210 komt vaak langs op meerdere sites, vallen subs van zo'n prijs klassen vaak tegen dan? Ik zit toch het liefst rond de 1200/1300 voor de speakers. Zo'n SVS sub heeft een prijs waar ik toch even van moet schrikken :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
John Dude schreef op zondag 31 januari 2016 @ 22:19:
[...]

Ik heb zitten kijken naar een opzetmeubel of iets vergelijkbaars voor de TV (zo iets: https://www.bol.com/nl/p/...ni-glas/9200000012839761/) waar ik de Vokal mogelijk onder zou kunnen zetten. Maar dan staat de TV wel weer 19cm hoger.

Ik heb zitten kijken naar subs op pricewatch en zie veel subs voor rond de 200. De Jamo SUB 210 komt vaak langs op meerdere sites, vallen subs van zo'n prijs klassen vaak tegen dan? Ik zit toch het liefst rond de 1200/1300 voor de speakers. Zo'n SVS sub heeft een prijs waar ik toch even van moet schrikken :X
Dat is ook een optie, hoewel een muurbeugel er in mijn ogen wat beter uit zou zien (bijv. deze https://www.tvbeugels.nl/muurbeugel-kantelbaar-draaibaar/). Een meubel bovenop een meubel gaat er bij mij niet in 8)7

Wat betreft de subwoofer, ik zou je absoluut niet aanraden om voor een goedkoop model te gaan, in dat geval zou je beter een 5.0 set kunnen beginnen om vervolgens even door te sparen en later een goede subwoofer te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
X2X2X schreef op maandag 01 februari 2016 @ 11:53:
[...]

Dat is ook een optie, hoewel een muurbeugel er in mijn ogen wat beter uit zou zien (bijv. deze https://www.tvbeugels.nl/muurbeugel-kantelbaar-draaibaar/). Een meubel bovenop een meubel gaat er bij mij niet in 8)7

Wat betreft de subwoofer, ik zou je absoluut niet aanraden om voor een goedkoop model te gaan, in dat geval zou je beter een 5.0 set kunnen beginnen om vervolgens even door te sparen en later een goede subwoofer te kopen.
Ik boor liever geen gaten in de muur. Ik denk dat ik voor de Vokal Pico ga, dan heb ik wat meer geld over voor een sub. Lijkt me een goeie compromis, tenzij de Pico echt *niet* samen kan met de Dali 3's? Lastig dit, heb geen Pico's kunnen beluisteren in combinatie met Dali 3's. Ik denk dat ik het maar gewoon ga wagen met de Pico, zelfde merk en afwerking op de speaker. Dat lijkt me een safe bet.

Nu nog even verder oriënteren op een sub, speaker stands die rond de 20cm zijn. En bekabeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X2X2X
John Dude schreef op maandag 01 februari 2016 @ 13:36:
[...]

Ik boor liever geen gaten in de muur. Ik denk dat ik voor de Vokal Pico ga, dan heb ik wat meer geld over voor een sub. Lijkt me een goeie compromis, tenzij de Pico echt *niet* samen kan met de Dali 3's? Lastig dit, heb geen Pico's kunnen beluisteren in combinatie met Dali 3's. Ik denk dat ik het maar gewoon ga wagen met de Pico, zelfde merk en afwerking op de speaker. Dat lijkt me een safe bet.

Nu nog even verder oriënteren op een sub, speaker stands die rond de 20cm zijn. En bekabeling.
Je kunt natuurlijk altijd de gok wagen, al verwacht ik wel dat de Zensor 3s de Pico gaan ondersneeuwen omdat hij ten eerste veel kleinere drivers heeft en ten tweede maar 1 midwoofer heeft in plaats van de gebruikelijke 2 stuks.

Hij is officieel gemaakt voor dit http://www.homecinemachoi...nsor-pico-51-review/22761 setje volgens mij waarbij de fronts van hetzelfde formaat zijn. Ik zou zelf daarom voor de Vokal gaan. :)

• John Dude
Heb besloten om gewoon de gok te wagen met de Pico Vokal. Even terug op de SVS subs, de PB is een stuk groter als de SB. Ik heb gelezen dat ported subs beter zijn voor films/games en minder goed voor muziek. Probleem is alleen dat de PB-1000 eigenlijk te groot is voor naast/in de buurt van de tv en de enige optie is tegen de achter muur (dus achter de luisteraar/bank). Is het beter om voor de SB te gaan en die naast de fronts te zetten ivm het kleinere formaat of voor de PB te gaan maar die eigenlijk te groot is en dus achter gezet moet worden? Ik weet dat goeie subs niet qua geluid te plaatsen zijn voor het oor en de bass er gewoon "is" maar dan zou de afstand tussen de fronts en de sub bijna 6 meter zijn. Is dat te ver?

• LA-384
Ik heb het zelf nog niet ervaren, maar het is een veelgehoorde aanname dat ported subwoofers "niet geschikt" zouden zijn voor muziek. Er zijn een paar eigenschappen die ported subwoofers kenmerkt, zo zullen ported subwoofers minder "strak" klinken. Het is me nog niet duidelijk wat dat precies betekend, maar hopelijk kan ik daar over een goede week antwoord op geven (dan komt mijn gesloten bk XXLS400 eindelijk binnen!). Je zou het verschil zelf moeten beluisteren om te bepalen welke van de twee in lijn der verwachting ligt. Ik kan me wel voorstellen dat bij bepaalde genres een gepoort model mogelijk snel overheerst, maar of dat volledig met instellingen te corrigeren valt weet ik nog niet.

Mij is destijds door BK soort van geadviseerd om met mijn kamergrootte (45m2) voor een gepoortte monolith te gaan (volgens hen zou deze de kamer beter kunnen vullen). Uiteindelijk heb ik toch voor een gesloten model gekozen, omdat ik niet precies weet wat ik moet verwachten en ik de subwoofer niet hoef te voelen (ivm buren en zo). Mocht het tegenvallen, kan ik altijd nog de gesloten sub verkopen en voor een monolith gaan.

De plaatsing van een sub is zeer belangrijk voor de prestaties. Ivm onvermijdelijke staande golven zullen de lage tonen op sommige plaatsen versterkt en op andere plaatsen verzwakt worden. Als je toevallig op de sweetspot zit, zal het niet veel uitmaken waar je de sub precies neerzet. Ondanks dat goed afgestelde subwoofers niet te lokaliseren zijn, wordt het afgeraden een subwoofer ergens achter te verstoppen. Het achter de bank plaatsen heeft mogelijk toch een (licht) dempende werking. Ook hier kan ik vanaf volgende week meer over vertellen.

Afstand tot de frontspeakers maakt niets uit. Je kunt het volume van de subwoofer namelijk apart instellen. Het is wel beter om de subwoofer niet té ver van de luisterplek af te zetten (wel meer dan 2 meter). Door de subwoofer relatief dichtbij te plaatsen, hoeft deze niet zo luid en zullen de buren er waarschijnlijk minder last van hebben.

In het topic uit mijn sig staat nog een onvolledig overzichtje van een kleine 300 subwoofers die in Nederland via webshops te koop zijn. SVS is een goed merk, maar er zijn meer subwoofers dan degene die hier in de pricewatch vermeld staan.

[ Voor 5% gewijzigd door LA-384 op 11-02-2016 19:56 ]

• John Dude
Ik zal het subwoofer topic zeker even nalezen. Als ik een goeie sub can vinden met met een klein formaat voor rond de zelfde prijs/kwaliteit as die SB ben ik al blij. Ik ben nu eigenlijk meer bezig met ruimte/plek voor de speakers dan de speakers zelf.

• Lip
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

LA-384 schreef op donderdag 11 februari 2016 @ 19:55:
Ik heb het zelf nog niet ervaren, maar het is een veelgehoorde aanname dat ported subwoofers "niet geschikt" zouden zijn voor muziek. Er zijn een paar eigenschappen die ported subwoofers kenmerkt, zo zullen ported subwoofers minder "strak" klinken.
In beginsel heb je gelijk, maar geporte kisten zijn prima geschikt voor muziek en kunnen net zo straks klinken als de gesloten modellen, mits voorzien word in gedegen akoestische behandeling van de luisterruimte.
Ik wil hier binnenkort aan de slag gaan met de mini-DSP umik1, en meet de resultaten posten (voor en na behandeling).

[ Voor 5% gewijzigd door Lip op 11-02-2016 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hai,

Ik kan je zeggen dat Atmos zeker geen gimmick is. En absoluut meerwaarde heeft. Ik heb zelf een 5.1.4 setup en iedereen die film kijkt bij mij zegt: wow.

Je hoeft ze niet in plafond te doen. Ik heb Klipsch atmos speakers en die hang je gewoon hoog aan de muur.

Aanrader!

Gr
Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luuksnijmegen
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 22:30
Probleem is dat als ik los koop ik snel over mijn budget heen ga. Een 5.1 Dali Zensor set is bijvoorbeeld ver over 1000.
Aanrader; houdt marktplaats in de gaten. Ik heb daar zelf een 5.1 set (2x Zensor 7, 2x Zensor 5, Zensor Vocal én een Klipsch r12sw gekocht voor... 1150 euro! Met zelfs factuur en een jaar garantie. Een tijd terug ook een set zonder sub gezien voor 1250 euro.
Pagina: 1