Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond allemaal,

2 jaar geleden heeft een collega van m'n pa een gaming pc voor mij in elkaar gezet.
Sinds een aantal maanden begint hij steeds trager te worden en maakt die ontzettend veel geluid (een soort ratelen). Op het begin was dit alleen als die aan het opstarten was of met downloadden, nu blijft die dit vrijwel constant doen. Zeker als ik aan het gamen ben.

Ik zelf heb onwijs weinig verstand van zo ongeveer alles wat met een computer te maken heeft..
Nu heeft iemand me wijs gemaakt dat het ratelende geluid mijn harde schijf is, en dat deze dus aan vervanging toe is. Ook heb ik me laten vertellen dat mijn pc hier door beter zal presteren.

Nu heb ik zelf ook heel wat progamma's en spellen verwijderd, en mijn pc 'geformateerd'.
Aangezien dit zou kunnen helpen, maar helaas... m'n pc is nog steeds even traag..

Nu ben ik de Samsung 850 EVO 250 GB, SSD, tegen gekomen op internet. Zal het gaan helpen om deze te nemen?

Hopelijk ben ik zo een beetje duidelijk geweest! Zo niet, laat het me aub weten!

Alvast bedankt :)

Groetjes,

Joey

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JTT
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-09 00:04

JTT

Oke, laten we om te beginnen eens kijken naar de gezondheid van je HDD:

Download CrystalDiskInfo: http://crystalmark.info/download/index-e.html
Kies de standaardversie en kijk tijdens het installeren uit dat je geen extra programma's van van die advertenties installeert.

Draai het programma en stuur een screenshot van alle informatie.

Have you tried turning it off and on again?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Een ssd helpt enorm om de snelheidsbeleving van de pc te vergroten. Je start op knippert met je ogen en het bureaublad staat voor je neus om maar een voorbeeld te noemen.

Verder is het wel verstandig om te achterhalen waar het geluid vandaan komt. Voor het zelfde geld is het een rot lager van een ventilator bij cpu, videokaart, casefan of voeding. De zijkant van de behuizing af en heel kort even de fan stil zetten door met je vinger in het midden van de fan te drukken.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2016 18:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor je snelle reactie!

enig idee hoe ik kan achterhalen waar het geluid vandaan komt? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 19:42
Kast openen en luisteren waar het geluid vandaan komt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:06:
bedankt voor je snelle reactie!

enig idee hoe ik kan achterhalen waar het geluid vandaan komt? :)
Ik heb mijn reactie gewijzigd. Zie daar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fabianoniem
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 15-07 14:05
Ik zou het sterk vinden als het je hardde schijf was, dan zou die het niet zo lang meer volhouden als je die hoort ratelen, het is waarschijnlijk een van ja fans die ergens tegen aanloopt of een lager die kapot is, dat is niet zo heel duur meestal om te vervangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb zojuist mn kast geopend maar het is vrijwel onmogelijk om te weten waar het geluid precies vandaan komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je de fans één voor één kort stil gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb 1 fan, hoe kan ik die stil zetten, gewoon mn vinger er tussen? ben een rookie he :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het midden van de fan drukken met je vinger zoals ik een paar posts hierboven ook uitgelegd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:18:
ik heb 1 fan, hoe kan ik die stil zetten, gewoon mn vinger er tussen? ben een rookie he :P
Met een beetje geluk verlies je geen vingers :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:20:
Op het midden van de fan drukken met je vinger zoals ik een paar posts hierboven ook uitgelegd heb.
dan gebeurd er niks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gaat ie toch langzamer draaien totdat ie stil staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Lekkere handige reactie. Gebeurt er niks in de zin van het geluid stopt niet, of stopt het wel? En anders voorzichtig een doek/tshirt/sok even tegen de bladen drukken (niks anders ermee aanraken ivm statische elektriciteit) om hem te stoppen.

[ Voor 23% gewijzigd door ToFast op 22-01-2016 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:23:
Dan gaat ie toch langzamer draaien totdat ie stil staat?
ik moest harder drukken, het is me gelukt, toen die stil stond kraakte mn pc nog steeds!

mn fan maakt trouwens amper geluid!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zegt 1 fan te hebben. Een gaming pc met 1 fan? Welke heb je nu stil gezet. Casefan, cpu koeling, videokaart. Welke?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren
Wel mooi dat er allemaal advies etc komt zonder dat TS zijn complete systeem noemt. Knap als je dan wat relevants kan zeggen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:29:
Je zegt 1 fan te hebben. Een gaming pc met 1 fan? Welke heb je nu stil gezet. Casefan, cpu koeling, videokaart. Welke?
blijkt dus dat ik er twee heb, beide stil gezet, blijft nog steeds ratelen.

ik zie op 1 fan niks staan, aangezien ik geen verstand hiervan heb zou ik niet weten wat voor een dit is.

op de andere staat Intel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:35:
Wel mooi dat er allemaal advies etc komt zonder dat TS zijn complete systeem noemt. Knap als je dan wat relevants kan zeggen ;).
hoi Brooky,

ik heb een lijstje gekregen van degene die mijn pc heeft in elkaar gezet. dit zit er in:

Voeding: ATX 700w
CPU: Inter core i5
Cooler: Inter org. cooler
MB: Gigabyte Ga-z87-HD3
MEM: corsair 8gb DDr3 1600MHZ
VGA: Asus radeon R9 270X
HDD: HITACHI 1TB SATA II
DVD: DVDRW 24x Dual layer sata

hopelijk kan je hier wat mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 13:13

br00ky

Moderator Harde Waren
En welke voeding heb je exact? Wellicht een brakke fan die ratelt. Verder kan het coil whine oid zijn.

Een voor een de fans afgaan en kort stil zetten geeft inderdaad al een hoop informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
br00ky schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 18:45:
En welke voeding heb je exact? Wellicht een brakke fan die ratelt. Verder kan het coil whine oid zijn.

Een voor een de fans afgaan en kort stil zetten geeft inderdaad al een hoop informatie.
zoals ik al aangaf:

ATX 700w, er staat ook bij Ultra Silent. er staat Cooler Master op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 13:16
Je hebt het over kraken, en dat het in het begin alleen met opstarten en downloaden was en nu dus constant. Klinkt alsof je harde schijf gewoon constant bezig is, wellicht inderdaad gaar of Windows gaar en daarom constant harddisk gebruik. In ieder geval zal dat je computer een stuk trager maken als het ding constant wordt aangesproken door Windows of wat dan ook. Ik zou hem eerst eens checken met CrystalDiskInfo zoals JTT al zei. Windows eens opnieuw installeren en weer proberen. Een SSD is sowieso een perfecte update voor een lekker snel aanvoelende pc.

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ATX is het formaat van de voeding, 700w het vermogen. Het merk is dus Cooler Master en het type is Ultra Silent. Maar ga gewoon eens luisteren waar het geluid vandaan komt. Kast open en met je oor langs alle onderdelen. Je maakt mij niet wijs dat je het verschil niet kan horen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Laatst online: 11-09 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

Hoor je het geluid gelijk al bij het opstarten? Anders je hdd ff loskopelen en dan opstarten (schrik niet dat er dan wat foutmeldingen in het beeld komen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mach2 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:00:
Je hebt het over kraken, en dat het in het begin alleen met opstarten en downloaden was en nu dus constant. Klinkt alsof je harde schijf gewoon constant bezig is, wellicht inderdaad gaar of Windows gaar en daarom constant harddisk gebruik. In ieder geval zal dat je computer een stuk trager maken als het ding constant wordt aangesproken door Windows of wat dan ook. Ik zou hem eerst eens checken met CrystalDiskInfo zoals JTT al zei. Windows eens opnieuw installeren en weer proberen. Een SSD is sowieso een perfecte update voor een lekker snel aanvoelende pc.
zojuist gedaan, er staat: reallocated sector count: 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Er staat veel meer dan dat.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

Heb van TS een bericht gekregen dat CrystalDiskInfo aangeeft: "Waarschuwing: reallocators sector count: 1"

Ik heb TS nu gevraagd om te proberen zijn pc op te starten zonder de HDD aangesloten, en te kijken of hij het geluid dan nog steeds hoort.

EDIT: TS heeft hier ook gereageerd voordat ik klaar was met mijn reactie. Dus nogmaals de vraag aan TS, probeer je pc eens te starten zonder de HDD aangesloten om te kijken of het de HDD is die dat geluid maakt, zoals Genius-General al zei.

[ Voor 33% gewijzigd door JTT op 22-01-2016 19:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JTT schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:08:
Heb van TS een bericht gekregen dat CrystalDiskInfo aangeeft: "Waarschuwing: reallocators sector count: 1"

Ik heb TS nu gevraagd om te proberen zijn pc op te starten zonder de HDD aangesloten, en te kijken of hij het geluid dan nog steeds hoort.

EDIT: TS heeft hier ook gerageerd voordat ik klaar was met mijn reactie. Dus nogmaals de vraag aan TS, probeer je pc eens te starten zonder de HDD aangesloten om te kijken of het de HDD is die dat geluid maakt, zoals Genius-General al zei.
ik ga het proberen, kom zo weer bij jullie terug, alvast bedankt!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genius-General
  • Laatst online: 11-09 20:44

Genius-General

Expect the Unexpected

Verwijderd schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:03:
[...]

zojuist gedaan, er staat: reallocated sector count: 1
Ga eens naar cmd en typ dan chkdsk C: /f /r /x in, zonet ff gegoogled en denk dat je beter maar kan backupen want reallocated sector count betekend dat zijn "backup" gedeeltes op de schijf op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

Genius-General schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:12:
[...]

Ga eens naar cmd en typ dan chkdsk C: /f /r /x in, zonet ff gegoogled en denk dat je beter maar kan backupen want reallocated sector count betekend dat zijn "backup" gedeeltes op de schijf op zijn.
Klopt, Reallocated sectors zijn eigenlijk een soort reservesectoren voor als er een kapot gaat. Nou is het niet meteen erg als je maar een paar reallocated sectors en dus kapotte sectoren op je schijf hebt, maar als de schijf ook al rare geluiden maakt kan dit snel oplopen en is backuppen inderdaad een verstandige optie.

EDIT: Nadat TS klaar is met controleren of het geluid van de HDD komt, het volgende verzoek: om te controleren hoeveel reallocated sectors er nu precies zijn en in het algemeen te kijken hoe erg de HDD er aan toe is(of juist niet): Open nogmaals CrystalDiskInfo, klik bovenin op bewerken en vervolgens op kopiëren. Plak vervolgens de resultaten hier(spoiler aangeraden) :)

[ Voor 21% gewijzigd door JTT op 22-01-2016 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
JTT schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:15:
[...]

Klopt, Reallocated sectors zijn eigenlijk een soort reservesectoren voor als er een kapot gaat. Nou is het niet meteen erg als je maar een paar reallocated sectors en dus kapotte sectoren op je schijf hebt, maar als de schijf ook al rare geluiden maakt kan dit snel oplopen en is backuppen inderdaad een verstandige optie.

EDIT: Nadat TS klaar is met controleren of het geluid van de HDD komt, het volgende verzoek: om te controleren hoeveel reallocated sectors er nu precies zijn en in het algemeen te kijken hoe erg de HDD er aan toe is(of juist niet): Open nogmaals CrystalDiskInfo, klik bovenin op bewerken en vervolgens op kopiëren. Plak vervolgens de resultaten hier(spoiler aangeraden) :)
Jongens ontzettend bedankt,

het blijkt inderdaad mijn HDD te zijn!

nu jullie toch bezig zijn om me zo ontzettend goed te helpen, nog een vraagje:

wat is precies het nut van Raid control?
degene die mn pc in elkaar heeft gezet stelde voor om dit te doen, aangezien ik toch een nieuwe SSD ga kopen. Dan zou ik er twee moeten kopen en is mijn pc nog sneller? en in hoeverre werkt dit met gamen, ga ik hier ook verbetering in merken?

thanks weer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

Je KUNT inderdaad 2 SSD's in RAID0 zetten, dit houdt in dat je(theoretisch) de dubbele snelheid krijgt. Dit brengt echter wel een groter risico met zich mee, aangezien je wanneer 1 SSD faalt, alle data kwijt bent.

Aangezien de snelheid van een SSD toch al veel hoger is dan die van een HDD ga je echter niet veel van de snelheidverhoging merken, dus ik zou het niet doen en gewoon 1 SSD kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
Ik zou gewoon 1 SSD kopen en in je bios AHCI aanzetten, vervolgens Windows op de SSD installeren. Daarna je oude harde schijf aan een andere Sata aansluiting hangen, Windows starten en je oude harddisc formatteren. Daarna nog eens goed testen op bad sectors en dat soort dingen, wellicht kun je hem nog gewoon gebruiken om games op te installeren (iig onbelangrijke data mocht hij spontaan verder kapot gaan).

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
^^
Je zult geen verschil merken in FPS tijdens gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanks guys jullie hebben me enorm geholpen!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTT

JTT

mach2 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 19:36:
Ik zou gewoon 1 SSD kopen en in je bios AHCI aanzetten, vervolgens Windows op de SSD installeren. Daarna je oude harde schijf aan een andere Sata aansluiting hangen, Windows starten en je oude harddisc formateren. Daarna nog eens goed testen op bad sectors en dat soort dingen, wellicht kun je hem nog gewoon gebruiken om games op te installeren (iig onbelangrijke data mocht hij spontaan verder kapot gaan).
Ik denk niet dat het verstandig is om die drive erin te houden, aangezien hij:
- Een raar (en waarschijnlijk ook irritant, maar dat is minder belangrijk dan wat dit zegt over de staat van de drive) geluid
- errors in CrystalDiskInfo

Ik zou nadat de inhoud op de nieuwe SSD staat de schijf niet meer gebruiken.

[ Voor 4% gewijzigd door JTT op 22-01-2016 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mach2
Daarom zeg ik ook games en geen belangrijke data. Maar het ding aansluiten, formatteren en dan nog eens luisteren of het geluid weg is en hem testen kan natuurlijk geen kwaad. Denk dat zijn Windows nu gewoon gaar is en dat de harde schijf constant bezig is en daarom zo kraakt, maar he.... ik kan het natuurlijk ook helemaal verkeerd hebben, aangezien ik zelf niet kan luisteren of testen :P

Hallo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wel een long-format dan.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Schijf is ten dode opgeschreven. SSD er in en gaan met die banaan. Die schijf zou je heel eventueel kunnen gebruiken voor niet belangrijke data totdat die echt de geest geeft, maar beter mikker je hem weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 23:15:
Schijf is ten dode opgeschreven. SSD er in en gaan met die banaan. Die schijf zou je heel eventueel kunnen gebruiken voor niet belangrijke data totdat die echt de geest geeft, maar beter mikker je hem weg.
Ja ik ga waarschijnlijk vandaag een SSD kopen! HDD gooi ik daarna meteen weg.

Nu moet ik als Rookie dus een back-up gaan maken, zijn er nog belangrijke dingen wat ik moet back-uppen?
Alle bestanden, foto's enz heb ik wel, maar ik hoorde iemand iets over drivers zeggen??
Je raad het natuurlijk wel, hier heb ik totaal geen verstand van....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
Drivers kan je via de support pagina's van de fabrikanten downloaden, als ze al niet standaard worden geïnstalleerd door Windows. Vaak zijn dat wel oudere versies in Windows zelf. Maar als jij denkt je belangrijkste bestanden gebackupd hebt dan is dat voldoende.

En een backup houdt in, op 2 media op 2 plaatsen. Dus als je SSD geïnstalleerd is en Windows draait en je hebt hier je belangrijke bestanden ook op gezet, maak daarna van die bestanden een verse backup naar een nieuwe (externe) HDD of USB stick. Want ook al is een SSD of HDD nieuw, er is altijd een kans dat die stuk gaat, vandaar een backup op nog een ander (of eenzelfde) medium.

En misschien nog ter info: een SSD heeft flashchips zoals USB sticks en maakt dus geen enkel geluid zoals het 'gekraak' bij activiteit van een normale HDD met platters en koppen die bewegen.

[ Voor 55% gewijzigd door ToFast op 23-01-2016 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
@ToFast

super bedankt!!
Pagina: 1