BSOD iedere 5 ~ 10min

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 31-01-2016
Tweakers,

Mijn PC valt ongeveer iedere 5 tot 10 minuten een keer uit. (BSOD)
Vervolgens start deze normaal op.

Het rare van het hele verhaal is, is dat het alleen gebeurt op momenten dat ik een spel speel, of meerdere taken tegelijk uit laten voeren. Bijvoorbeeld, Skype/Spotify/Chrome/Steam/Outlook.

Deze PC heb ik zelf gebouwd naar aanleiding van een BBG die hier eind 2013 te vinden was. Helaas kan ik deze niet meer terug vinden....

Nou heb ik diverse malen mijn PC overhandigt aan mensen die ervoor betaald krijgen dergelijke problemen op te lossen... Keer op keer kreeg ik mijn PC terug mét probleem, en vaak een zak geld minder.

Laatst heb ik W10 op mijn PC gezet, en alles van mijn pc afgegooit. Bij het installeren van het eerste beste progamma, viel mijn pc wederom uit. Ik vermoed dan ook dat het niets met software te maken heeft.

Het logboek geeft het volgende aan;

http://puu.sh/mFnR1/95202544df.png

Waarbij ! Fout;

http://puu.sh/mFnTB/cfe15ac5b1.png

Specs;

Besturing; Windows 10 Pro 64 bits
Processor; Intel Core i5-4670K 3,4 Ghz
Geheugen; Kingston HyperX 4 GB DDR3-1333 (2x)
Videokaart; AMD Radeon R9 290 4GB DDR5
PSU; Seasonic SS-620GM 620W
Koeler; Ninja 2 CPU Cooler
Opslag; Samsung 850 EVO 250 GB SSD, SEAGATE BARRACUDA ST1000DM003 1 TB

Verdere hardware die er aan hangt;

3x BenQ 26'' monitor
1x Z906 Logitech 5.1 surround system
1x Razor Blackwidow
1x Razor Deathadder

Geen idee of dit van belang is, maar goed.

Omdat ik voor het eerst een topic start op Tweakers, en verder niet heel vaak hier rondhang. Heb ik geen idee of ik een bepaald format aan moet houden betreft de specs van mijn PC. Mocht dit niet goed zijn, of onvolledig, mijn excuses.

Iemand die mij kan helpen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23:55

ResuCigam

BOFH

Wat voor BSOD krijg je, welke melding? En als je pc automatisch reboot na een BSOD dan kan je dat uitzetten zodat je het kan lezen/fotograferen.

We do what we must because we can.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@ResuCigam,

http://puu.sh/mFrkK/9771143277.jpg

Dit was toen ik nog W7 had...

Bij W10 krijg je geen uitleg of wat dan ook meer, er staat een : ( smiley, met sorry, uw pc is onverwachts uitgevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crossfire1987
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 31-08 19:38
Al een gekeken naar updates van drivers van je videokaart of moederboard of bios update geprobeerd.

En anders je hardware een voor een testen om te kijken wat het probleem veroorzaakt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dus het probleem was op Windows 7 al net zo erg? Zo ja, dan denk ik dat het probleem hardware matig is. En hoe lang heb je er al last van?

Inderdaad zoals Crossfire1987 al aangeeft je hardware 1 voor 1 testen. Je kan je videokaart eruit halen en gebruik maken van de iGPU van je processor en kijken of het zich nog steeds voor doet. Verder kun je het met 1 reepje geheugen proberen (probeer beide reepjes in ieder slot).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2016 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@Crossfire1987 , drivers zijn allemaal up-2-date.

@JVRadeon , is het ook mogelijk om videokaart via software uit te schakelen? Geheugen heb ik al geprobeerd, ligt het niet aan. En hoe test ik bijvoorbeeld het moederboard...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Nou heb ik diverse malen mijn PC overhandigt aan mensen die ervoor betaald krijgen dergelijke problemen op te lossen... Keer op keer kreeg ik mijn PC terug mét probleem, en vaak een zak geld minder.
En wat hebben die dan uitgevoerd/vervangen?

Mijn laatste reviews: Xiaomi Mi 9T | Mpow H12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@RonaldDesigns, de eerste dacht dat het lag aan het werkgeheugen. Heeft me vervolgens 2 nieuwe setjes werkgeheugen gegeven, moest het maar een aantal dagen testen en vervolgens terug komen. Werkte dus niet, vervolgens wist deze meneer het ook niet meer. Kreeg alles weer terug. Geen kosten.

Meneer 2 vond het nodig er een week over te doen, zonder resultaat, moest €65 onderzoekskosten betalen. Hier was ik het natuurlijk niet mee eens, aangezien ik er geen zak mee ben opgeschoten.. enfin, kreeg mijn pc anders niet terug.

Meneer 3 , ik zal je eerlijk vertellen dat ik het zelf ook niet weet. Hij zei dat er een fout zat in de besturing van windows.. die niet goed kon samenwerken met mijn hardware. Een oplossing had hij hier niet voor, behalve alles te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maar had je het nu op Windows 7 al net zo erg? En heb je die Windows 7 geupdate naar Windows 10?
Wellicht dat een schone installatie het oplost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Was de hardware nieuw? Want als je hebt gekeken naar die BBG van eind 2013(deze?) dan zat je nog in de garantieperiode neem ik aan. Dat is net over 2 jaar terug en had je dat gedoe niet met beunhazen(zo komt het over althans).

Wat is het merk van het moederbord? Als we uit zouden gaan van die foutcode van win7 zou het een hitteprobleem kunnen zijn of een CPU die niet ondersteund is op het moederbord of niet helemaal jofel meer (laatstgenoemde gebeurt niet zo snel)

Ok deze dus

[ Voor 13% gewijzigd door ByteMe_ op 22-01-2016 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@JVRadeon, Ja klopt, w7 was net zo erg, heb W10 gedaan mbv een schone installatie, dus heb niets meegenomen van W7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
In de eventviewer moet wel degelijk ergens een stopcode staan van de BSOD die je gehad hebt. Die smiley is inderdaad voor de sier maar in de eventlog vind je de info wel terug.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavamaarten
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:10

Mavamaarten

Omdat het kan!

- Draai eens een nachtje memtest, dan kan je met 100% zekerheid het geheugen uitsluiten
- Haal je videokaart eruit en probeer het eens met de ingebouwde GPU van je processor. Als dat werkt dan is ofwel je GPU dood of kan je voeding niet voldoende stroom leveren

Ik verdenk persoonlijk je PSU. Zeker omdat je de problemen enkel zegt te hebben bij games en intensievere taken (meer dingen tesamen). Heb je ergens een andere voeding die je kan testen?

Android developer & dürüm-liefhebber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@RonaldDesign, ja alles was nieuw. Het is lastig te bepalen waar het probleem precies zit... Als ik dat niet weet kan ik ook geen gebruik maken van mijn garantie..

@Redfoxert, staat de eventviewer standaard op windows? of moet ik iets installeren?

@Mavamaarten, PSU is besteld... 1000W leek me genoeg. Wellicht overkill nu, maar goed. Heb wat research gedaan betreft voeding.. 750W zou minimum moeten zijn. Ik zit nu aan 620W.. Wellicht dat dit het probleem is. Ik verwacht dat ik dinsdag nieuwe PSU binnen heb, dan kan ik dat meteen ff testen. Mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen, zal ik toch alles 1 voor 1 moeten gaan uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Enkel wattage zegt niks. Die BBG is niet voor niks gemaakt: de beste (of goede) onderdelen voor de laagste prijs. Seasonic is een van de betere in de voedingmarkt. Wat natuurlijk niet betekent dat het niet kapot kan, maar normaal kunnen ze veel hebben.

Toen ik met mijn eerste eigen pc problemen had, heb ik dat hele ding opgestuurd. Was wel langzame communcatie, maar uiteindelijk voeding + moederbord vervangen en alles werkte weer goed. Ik zou zoiets de volgende keer dus doen als je echt niet weet wat het is. Kost misschien meer tijd door verzending en afwachten reparatie/vervanging, maar nu ben je geld kwijt en ben je ook weken(of maanden?) bezig.

Jammer dat ze alle 3 niet een andere voeding hebben geprobeerd. Is even erin plaatsen, testen en dan weet je of er verschil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
De voeding is meer dan prima, maar kan wellicht een productiefoutje bevatten. Echter denk ik dat je het toch bij het geheugen moet zoeken. Probeer eens de settings niet op automatisch hiervoor in het bios te zetten, maar op een standaard profiel van het geheugen (XMP profile) of op handmatig de juiste settings (speed, clocks en voltage)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Buchh schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:28:
@Mavamaarten, PSU is besteld... 1000W leek me genoeg. Wellicht overkill nu, maar goed. Heb wat research gedaan betreft voeding.. 750W zou minimum moeten zijn. Ik zit nu aan 620W.. Wellicht dat dit het probleem is. Ik verwacht dat ik dinsdag nieuwe PSU binnen heb, dan kan ik dat meteen ff testen. Mocht het probleem zich dan nog steeds voordoen, zal ik toch alles 1 voor 1 moeten gaan uitsluiten.
550 wat is al ruim voldoende, ook als je gaat overklokken, behalve als je een bagger voeding van MS-TECH of Link World o.i.d. hebt. Dan is 750 of zelfs 1000 watt nog niet eens voldoende. Het aantal watt zegt vrij weinig.

Welke 1000w heb je besteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Buchh schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 13:28:

@Redfoxert, staat de eventviewer standaard op windows? of moet ik iets installeren?
Eventviewer is een standaard onderdeel van Windows. Via search even starten. Je hebt de System Log nodig waarschijnlijk. Zoek naar de errors.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Buchh schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:43:

Meneer 3 , ik zal je eerlijk vertellen dat ik het zelf ook niet weet. Hij zei dat er een fout zat in de besturing van windows.. die niet goed kon samenwerken met mijn hardware. Een oplossing had hij hier niet voor, behalve alles te vervangen.
De hele pc vervangen? :D Wat een expert joh.

Als het stelselmatig na 5 a 10 minuten 'uitvalt' dan is het zo goed als een temperatuurprobleem. Trek de kast eens van de zijkant eraf, hierdoor zou de temperatuur met 5 a 10 graden moeten zakken. Als het nu langer duurt, of zelfs verdwijnd, die BSOD's dan is het zo goed als een temperatuur-probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:40

TommieW

Numa numa.

Deze BSOD lijkt eerder iets te maken hebben met de hardware, dan een driver of ander softwareprobleem. Met BlueScreenView van Nirsoft kan je (ook onder Windows 10) de foutcode achterhalen. Dubbelcheck even of je toevallig niet ergens een overclock heb staan. (Fout) overclocken wil wel eens deze BSOD triggeren.

Kijk verder of er een update voor je BIOS beschikbaar is. Kijk ook eens naar je temperaturen, als deze hoog zijn kan dat ook wel de oorzaak zijn.

Ook kan je onderdeel voor onderdeel stresstesten. Stress eens de CPU met Prime95, krijg je dan een BSOD? Zo ook met de videokaart (FurMark bijvoorbeeld).

Ik neem aan dat je al (meer dan) eens een herinstallatie hebt gedaan. Maar als je computer binnen 5 minuten een BSOD geeft kan dat moeilijke worden.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@TommieW, http://puu.sh/mHD3y/92bdbcb3ce.png - Eventviewer Nirsoft

@Jism, http://puu.sh/mHDfY/1c63dafadf.png - Overall temperatuur

http://puu.sh/mHDhz/cd9fad6dd7.png - CPU
http://puu.sh/mHDiN/4642cd20a8.png - Moederboard
http://puu.sh/mHDjI/3b9343bce8.png - GPU
http://puu.sh/mHDlf/f499bcac4d.png - SSD
http://puu.sh/mHDwo/5f94682b66.png - Ram

Uiteraard heb ik meerdere malen alles eraf gegooid, en alles opnieuw geïnstalleerd.
Zelfs heb ik, om het een en ander uit te sluiten, een 2e SSD gekocht, met enkel W7 daarop. Maakt ook geen verschil. Ik denk dat het hardware-matig ergens zit...

[ Voor 9% gewijzigd door Buchh op 24-01-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BUR
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 10-05 09:42

BUR

...aan het typen

Zo! Wat een drama, kan zeer frusterend zijn. Wat je nog zou kunnen doen is je moederboard controleren op bol staande condensators. Videokaart loshalen en met de onboard videokaart gebruiken, als je geen beeld krijgt dien je een aanpassing in bios te doen. Tevens zou je toch ff de foutmelding moeten opzoeken en op internet checken danwel hier posten.

Werkgeheugen had je al gechecked met nieuwe dus daar zou ik niet te veel aandacht aan besteden. i.i.g. succes met je build!

[ Voor 14% gewijzigd door BUR op 24-01-2016 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:18
Probeer even nirsoft bsod viewer.
Die kan je vertellen wat de melding precies is. Hier kunnen we meer mee.

Welk merk en model voeding heb je besteld? 450W a 550W zou meer dan genoeg moeten zijn, mits een goed merk.

Ik zie een hal.dll foutmelding. Maar doe eerst bovenstaande even. Dan weten we meer.
Gok zelf op grafische kaart of drivers daarvan.

[ Voor 23% gewijzigd door Arunia op 24-01-2016 11:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Arunia schreef op zondag 24 januari 2016 @ 11:30:
Probeer even nirsoft bsod viewer.
Die kan je vertellen wat de melding precies is. Hier kunnen we meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Ah ja, ik las alleen eventviewer daar.
En het venster daaronder van nirsoft?
Die met alles wat geladen is. Die geeft een gele balk voor hetgeen het probleem is.

Je kan trouwens rechtermuisknop drukken en zoeken op internet kiezen. Komt daar nog iets uit?

[ Voor 14% gewijzigd door Arunia op 24-01-2016 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@ Arunia, nee, enkelt 2 rode balken, maar datums daarvan kloppen van geen kant, betwijfel of het in relatie staat met de foutmeldingen van de eerdere PS die ik heb gemaakt, anyway, mocht het wel zo zijn.

http://puu.sh/mHEA1/d83b3289f4.png
http://puu.sh/mHEEs/f7e407ae0b.png

Btw, Seasonic Platinum Series 1000W besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 11:34
Ik denk niet dat je voeding dit gaat fixen...

Edit:
Je moet dit eerder zoeken bij bij geheugen, moederbord, SSD, GPU...
En misschien zelfs gewoon in je drivers.
Hoe kom je aan die Windows 10 ? Gewoon je Windows 7 met BSOD geupdate :) ?

[ Voor 68% gewijzigd door AcidBanger op 24-01-2016 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Annuleer iig de voeding. Veel te zwaar en te duur.
Je kunt als je echt een andere nodig hebt, gewoon dezelfde bestellen of wellicht coulance oid.

Ntoskernel is software of hardware gerelateerd.
Hal.dll lees ik vaak grafische kaart.
Maar kan ook van alles zijn.
Erg fijne bsods aangezien ik ntoskernel een aantal weken heb gehad en bleek bij mij anydvd te zijn met zijn driver voor mijn blu-ray brander.

Maar trek je grafische kaart er uit en sluit de kabel naar je monitor op je moederbord aan.
Kijken of je het probleem dan nog hebt.

Testen met een andere voeding kan ook overigens.

[ Voor 8% gewijzigd door Arunia op 24-01-2016 11:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Hoe heb je het geheugen getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@AcidBanger, IT beheerder op het werk heeft een schijfje, via de ''officiële'' manier was het onmogelijk om te upgraden naar W10, eerste beste installatie proces meteen BSOD. Ben ook letterlijk alles kwijt. Staat enkel CS:GO op mijn PC nu, om te testen of het probleem verholpen was... is dus niet zo.

Ik wacht de voeding af, mocht dit het probleem niet zijn geweest.. dan ga ik videokaart eruit gooien, en moederboard gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@AcidBanger
Buchh schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 20:43:
@RonaldDesigns, de eerste dacht dat het lag aan het werkgeheugen. Heeft me vervolgens 2 nieuwe setjes werkgeheugen gegeven, moest het maar een aantal dagen testen en vervolgens terug komen. Werkte dus niet, vervolgens wist deze meneer het ook niet meer. Kreeg alles weer terug. Geen kosten
Dit.

EDIT: Hoe ik dit getest heb, door gewoon te doen wat ik wilde doen. Geen specifieke stresstest.

[ Voor 12% gewijzigd door Buchh op 24-01-2016 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Hoezo afwachten als je nu zooi kan uitsluiten ???
Trek die videokaart eruit gooi Furmark erop en laat dat ding maximaal belast worden.
Als dat na 1 uur nog goed gaat prop je die videokaart er weer in en doe je precies hetzelfde...

Lost dit niks op ga test met memtest86 24 uur lang het liefst aangezien mem problemen ook later pas kunnen opduiken.

Edit: Alsnog dat geheugen test want misschien had hij toevallig gewoon een kapot setje meegegeven.

[ Voor 12% gewijzigd door AcidBanger op 24-01-2016 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
Precies wat acid zegt. Niet wachten met wat je nu uit kunt sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Allright. Voeding van de videokaart afhalen voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Nee die kaart er helemaal uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Edit: Alsnog dat geheugen test want misschien had hij toevallig gewoon een kapot setje meegegeven.
Zaten nog in verpakking, nieuw dus. 2x Corsair XMS3 CMX4GX3M1A1333C9 4 GB DDR3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
En kan je magisch zien dat ze 100% in orde zijn ? Zeker nog nooit van DOA's gehoord ?

Edit: Eerlijk is eerlijk, de kans is klein maar je kan het maar beter gelijk uitsluiten dan dat je achteraf zoveel zooi heb vervangen en dat terwijl je per ongeluk een slecht test setje heb gehad.

Edit2: Je bent namelijk al begonnen met random dingen vervangen zoals een voeding...

[ Voor 67% gewijzigd door AcidBanger op 24-01-2016 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
AcidBanger, zo kan je van alles bedenkingen hebben... Ja, ik ga ervan uit dat ze 100% in orde zijn ja, als ik nieuwe spullen koop.

Enfin, zal het ook uitsluiten door middel van een test. Ik ga nu mijn videokaart eruit schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frost_Azimov
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 21:36
De BSOD die je laat zien wijst in de richting van een slechte PCI connectie.
Aangezien powersupply en memory nu wel bekeken zijn kun je het volgende proberen:

-haal zoveel mogelijk devices uit de PCI sloten & test.
-plaats een voor een devices terug
-maak de connectors op de kaart schoon met een gummetje, liefts zo'n blauwe om inkt mee te gummen
-als je minimum een device wilt laten zitten prober eens een ander slot als dat kan.

success!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Als ik het zo op mijn werk bekijk, we versturen elke dag 4000-5000 bestellingen.
En we weten gewoon dat er waarschijnlijk wel bij die bestellingen een paar DOA's zitten. 1 op de 2000 ongeveer.
Gewoon hele random dingen zijn het zoals een printer die gewoon geen papier pakt vanwege een tandwiel wat net niet goed zit. Een beelscherm waarvan het backlit het gelijk niet deed. Een tv waarvan HDMI input niks doet.

Dus DOA's hou er rekening mee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
4000-5000 bestellingen per dag? wtf... Flinke omzet.

Anyway, videokaart eruit gehaald. Nu testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@AcidBanger, op hoeveel moet MSAA staan? (0x, 4x, 8x?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Maximaal belasten - 8 dus

[ Voor 19% gewijzigd door ByteMe_ op 24-01-2016 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Was even aan het battlefielden :) maar inderdaad alles Maximaal ! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Dit was zonder videokaart toch ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Ik zou beginnen met je overclock uit te zetten op je cpu.

Je i5 4670k zou als turbo max 3800 halen niet 4ghz, dus er zit een overlock op , grote kans dat dit invloed heeft (omdat je bsod 124 + hal.dll)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@ Acidbanger, Ja, maar geen BSOD tot nu toe... zit ook gewoon te gamen terwijl FurMark aan staat, nog steeds geen BSOD.. begin een beetje hoop te krijgen.
Aionicus schreef op zondag 24 januari 2016 @ 13:48:
Ik zou beginnen met je overclock uit te zetten op je cpu.

Je i5 4670k zou als turbo max 3800 halen niet 4ghz, dus er zit een overlock op , grote kans dat dit invloed heeft (omdat je bsod 124 + hal.dll)
Hoe moet dit, ik heb dit nooit aangeraakt namelijk.

[ Voor 66% gewijzigd door Buchh op 24-01-2016 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Aangezien het programma toch vastliep klopt er toch nog iets niet... Kan je inderdaad die overclock uitzetten. En dan kijken wat hij met de videokaart er weer in doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Ah.. Zojuist BSOD. Was helaas niet snel genoeg om foto te maken van de BSOD... iets met VIDEO_TER.. en dan een code.

http://puu.sh/mHKrg/ab550a356d.png - BlueScreenView Nirsoft crashreport
http://puu.sh/mHKtN/9d666987b5.png - BlueScreenView Nirtsoft crashreport details

Kunnen jullie me even ondersteunen in het aanpassen van het overclock gebeuren?

[ Voor 4% gewijzigd door Buchh op 24-01-2016 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Dat is dit:
http://answers.microsoft....7d-4b07-a172-1d76de1b51e6

Zorg dus eerst dat je in de Bios komt (DEL/F2 bij opstarten). Je kunt dan alles op standard zetten (reset). Kan best zijn dat die lui wat hebben lopen veranderen en dit nooit hebben gemeld.

[ Voor 14% gewijzigd door ByteMe_ op 24-01-2016 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcidBanger
Je kan het beste je BIOS openen en alles op default settings zetten. Er is als het goed is gewoon een knop voor die alles in 1 keer op default gooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Niets kunnen vinden wat manueel ingezet is.... Wel heb ik de CPU gechanged van Performance naar Balanced.

Dit resulteert in ;

http://puu.sh/mHLrn/4403d122e9.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ByteMe_
  • Niet online
Buchh schreef op zondag 24 januari 2016 @ 14:20:
Niets kunnen vinden wat manueel ingezet is.... Wel heb ik de CPU gechanged van Performance naar Balanced.

Dit resulteert in ;

http://puu.sh/mHLrn/4403d122e9.png
Maar heb je nou de boel ingesteld op default? Als je er zelf nooit aan hebt gezeten kan er ook weinig misgaan, just to be sure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Ja, alles op default. Enigste wat toen verandere is dat die oversprong van Perfomance naar Balanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
balanced zo ziet er in ieder geval beter uit (als je dan full load hebt gooit hij wel goed zijn speedstep aan).

nu zag ik in je screenshot dat je een 290 hebt maar dat deze op 60 graden draaide toen je de speccy screenshots maakte, was dat in idle ? wat voor type 290 heb je (asus direct-cu ?) je laatste screenshots zijn duidelijk gpu errors , de asus varianten staan wel bekend om issues te hebben (2 series met verschillend geheugen ,waarvan 1 serie echt ruk is).

even nog voor mijn beeldvorming , crashed je pc ook in idle ? of is het vooral wanneer je iets grafisch doet ? en krijg je ook een bsod op het moment dat je de onboard gpu gebruikt ?

ik zie ook je moederbord nergens voorbij komen, zit je op de laatste bios versie ? , we kunnen wel even skypen en wat dingen nalopen als je wilt.

[ Voor 15% gewijzigd door Aionicus op 24-01-2016 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:26
Uit eigen ervaring weet ik dat bsod 0x124 te maken heeft met een overhitte cpu of een defect moederbord of defecte cpu.

Verder kan het zijn dat je bios versie verouderd is, of dat je moederbord niet met je cpu overweg kan.

[ Voor 32% gewijzigd door mugenmarco op 24-01-2016 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@Aionicus,ik maak nu gebruik van onboard GPU.. kan dus niet zeggen hoe warm dat ding wordt onder belasting.. op moment dat ik videokaart terug plaats zal ik dit zeker even controleren.
Screenshot was in ieder geval onder idle.

Exacte videokaart is;

http://tweakers.net/pricewatch/355048/asus-r9290-4gd5.html

PC crashed zeer zeer zeer zeldzaam in idle, wel voorgekomen dus. Vaak is het tijdens belasting. Zoals ik aangeef in mijn main-post.
Gebruik nu sinds 13u vandaag onboard GPU, nog geen crash gehad, althans, niet de crash die ik eerst had. Eerlijk, ook nog niet echt belast.

Moederboard info;

http://puu.sh/mHWWq/7bbb6c5343.png

EDIT; Skypen is prima.

@Mugen4u , heb er al last van sinds dag 1. Bios versie verouderd, zou inmiddels wel kunnen, maar destijds niet. Verder, defect moederboard... lijkt me ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:55
Bug Check 0x124 met parameter #1 0x00 is een MCE.

Om dat verder te debuggen kun je met WinDbg de error record dumpen, in sectie 2 (MCA) vind je dan een specifiekere error. Voor alle 0x124s tot dusver:

!errrec #param2

Dat is stukken nuttiger dan enkel speculeren (of onzin verkopen, gebeurt hierboven ook genoeg).

Als je dat niet zelf kunt, post dan de dump files...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@Thralas, sorry , dit gaat echt boven mijn pet.

Dus bij deze stel ik voor dat ik de dump files post; hoe en waar vind ik deze? en hoe en waar ga ik deze posten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Daar zit er maar 1 in. De TDR_FAULT. Ook merkwaadig, maar niet je originele BSOD.

Zip ze nog even allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
de laatste bios is versie 2103

https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z87A/HelpDesk_Download/

je draait momenteel nog op versie 1504 , erg oud.

de latere versies hebben onder andere :

1. Improve system stability.
2. Support New 4th-Generation Intel Core Processors

dus het lijkt me ook belangrijk om je bios eens te updaten.
Kijk zeker naar je temps als je gpu er weer in zit. kan best zijn dat hij overheat (vrm's) waardoor je dus bsod's krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
En dat zijn dan weer allemaal lege zipfiles..

Probeer het nog een keer en zip ze meteen in 1 file. Check daarna of ze er ook daadwerkelijk inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Thralas... ze zijn beschermd, ik kan er niks mee. Dat was dus ook de reden waarom ik ze niet in 1 map kon krijgen. Snap er niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Aionicus schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:54:
de laatste bios is versie 2103

https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z87A/HelpDesk_Download/

je draait momenteel nog op versie 1504 , erg oud.

de latere versies hebben onder andere :

1. Improve system stability.
2. Support New 4th-Generation Intel Core Processors

dus het lijkt me ook belangrijk om je bios eens te updaten.
Kijk zeker naar je temps als je gpu er weer in zit. kan best zijn dat hij overheat (vrm's) waardoor je dus bsod's krijgt.
Kga dit meteen fixen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
dat is omdat je niet de eigenaar bent

->rechtermuisknop -> eigenschappen -> beveiliging -> en dan jezelf eigenaar maken van de bestaden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Thralas schreef op zondag 24 januari 2016 @ 20:54:
En dat zijn dan weer allemaal lege zipfiles..

Probeer het nog een keer en zip ze meteen in 1 file. Check daarna of ze er ook daadwerkelijk inzitten.
http://puu.sh/mI9T2/8a861efdea.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Temperatuur met videokaart, onder belasting;

http://puu.sh/mIbWO/0d7c5c02c1.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
oei ! 91 graden , dat is veels te warm.

heb je een fan tool zoals asus gputweak geinstalleerd ?

download dat even en zet een profile dat hij vanaf 80c 100% fans draait , 50-60% fans rond 70%, Kijk eens of hij dan normaal kan coolen.

Heb je genoeg ruimte vrij onder de fan van de gpu? , als daaronder direct een kaart zit die de airflow blokkeert dan kan het aardig snel opwarmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Aionicus schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:50:

download dat even en zet een profile dat hij vanaf 80c 100% fans draait , 50-60% fans rond 70%, Kijk eens of hij dan normaal kan coolen.

Heb je genoeg ruimte vrij onder de fan van de gpu? , als daaronder direct een kaart zit die de airflow blokkeert dan kan het aardig snel opwarmen.
91 graden kan gerust bij een R9 290. Ding begint bij 85 a 90 graden te throttlen. De mijne die ik had liep vrij snel naar de 95 toe zelfs.

@TS draai eens Prime 95 samen met furmark en kijk middels Aida eens wat je 12v rail doet van je voeding. Daar ben ik wel nieuwschierig naar.
Kijk dan ook meteen even naar de temperatuur van je cpu. Kijken hoe koud/warm die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
Aionicus schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:50:

Dat doen we dus maar even niet, zodra ik IETS, verander in dat GPU Tweak progamma crasht mijn PC insta. al is het fan speed met 1% verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aionicus
Buchh schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:08:
[...]

Dat doen we dus maar even niet, zodra ik IETS, verander in dat GPU Tweak progamma crasht mijn PC insta. al is het fan speed met 1% verhogen.
er is via gputweak geen nieuwe firmware update available ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@TS draai eens Prime 95 samen met furmark en kijk middels Aida eens wat je 12v rail doet van je voeding. Daar ben ik wel nieuwschierig naar.
Kijk dan ook meteen even naar de temperatuur van je cpu. Kijken hoe koud/warm die is.
Waar exact moet ik kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Dank.

Willekeurige sample:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
kd> !analyze -v
*                                                                             *
*                        Bugcheck Analysis                                    *
*                                                                             *

WHEA_UNCORRECTABLE_ERROR (124)
A fatal hardware error has occurred. Parameter 1 identifies the type of error
source that reported the error. Parameter 2 holds the address of the
WHEA_ERROR_RECORD structure that describes the error conditon.
Arguments:
Arg1: 0000000000000000, Machine Check Exception
Arg2: ffffe000a12ce028, Address of the WHEA_ERROR_RECORD structure.
Arg3: 00000000bf800000, High order 32-bits of the MCi_STATUS value.
Arg4: 0000000000000124, Low order 32-bits of the MCi_STATUS value.

----

===============================================================================
Section 2     : x86/x64 MCA
-------------------------------------------------------------------------------
Descriptor    @ ffffe000a12ce138
Section       @ ffffe000a12ce2c0
Offset        : 664
Length        : 264
Flags         : 0x00000000
Severity      : Fatal

Error         : DCACHEL0_WR_ERR (Proc 1 Bank 1)
  Status      : 0xbf80000000000124
  Address     : 0x000000012b51a640
  Misc.       : 0x0000000000000086

Verder:

code:
1
2
3
4
5
6
7
kd> !sysinfo machineid
...
BiosVendor = American Megatrends Inc.
BiosVersion = 1504
BiosReleaseDate = 10/03/2013
BaseBoardProduct = Z87-A
BaseBoardVersion = Rev 1.xx

Update die allereerst eens.

Verder treedt continu dezelfde cache error op: DCACHEL0_WR_ERR, met als enige variatie de processor # (meestal 0, soms 1).

Als een BIOS update niet helpt zou het me niet verbazen als de CPU toch niet helemaal lekker blijkt. Deze persoon heeft het uiteindelijk opgelost door z'n CPU te vervangen - YMMV, die cache error hierboven is goed Googlemateriaal.

Edit:
1. Ensure your temperatures are within standard and nothing's overheating. You can use a program such as Speccy if you'd like to monitor temps - http://www.piriform.com/speccy

2. Clear your CMOS (or load optimized BIOS defaults) to ensure there's no improper BIOS setting - http://pcsupport.about.com/od/fixtheproblem/tp/clearcmos.htm

3. Ensure your BIOS is up to date.

4. The only software conflict that can usually cause *124 bugchecks are OS to BIOS utilities from manufacturer's like Asus' AI Suite. If you have something like this software-wise, remove it ASAP.

5. If all of the above fail, the only left to do is replace your processor as it is faulty.
Lijkt me zinnig advies.

[ Voor 15% gewijzigd door Thralas op 24-01-2016 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:05
Misschien dat ik er overheen gelezen heb maar heb je nou ook nog crashes als je alleen je onboard videokaart gebruikt ?

Parson, bsods ?

[ Voor 7% gewijzigd door Jelle Brolnir op 24-01-2016 22:50 ]

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buchh
@Jelle Brolnir, niet gehad in de tijdspan 13u - 22u. Zit nu weer op videokaart, uur verder, nog geen BSOD.. dus enige vooruitgang is er al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-09 06:55
Buchh schreef op zondag 24 januari 2016 @ 22:15:
[...]

Waar exact moet ik kijken?
Onder het kopje "computer" en dan "sensor" en dan helemaal naar beneden scrollen ;)

[ Voor 0% gewijzigd door MartijnAbel op 25-01-2016 00:04 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelle Brolnir
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 06:05
Buchh schreef op zondag 24 januari 2016 @ 23:02:
@Jelle Brolnir, niet gehad in de tijdspan 13u - 22u. Zit nu weer op videokaart, uur verder, nog geen BSOD.. dus enige vooruitgang is er al.
Naja ik vraag het want ik heb ook overklaarbare bsods en crashes gehad vanwege mijn amd videokaart, die een beetje verholpen konden worden door een rolllback te doen naar de laatste bekende stabiele situatie. Nu maar gewoon nvidia gekocht en geen issues meer.

Hiermee wil ik niet zeggen dat amd ruk is maar het is wellicht de overweging waard ook even een nvidia kaart er in te steken (lenen van iemand?) en te kijken of dit eventueel helpt. Wie weet.

*heb overigens nooit echt een foutcode gehad, werd altijd gegooid op power failure

Frontpagemoderatie functie tweakers: -1.

Pagina: 1