Vraag

• deathmonkey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Niet online
Hallo,

Het probleem
Sinds een paar weken krijg ik af en toe een blauw scherm met een error. Ik heb na wat gelezen te hebben begrepen dat dit geen echt blue screen of death is maar een ander soort foutmelding. Als ik terug kijk in de logs staat er dat het een kritieke fout is met foutnummer 41, cat 63. Ook staat er bij dat het een kernel-power error is.

Het lijkt er op dat dit probleem zich voordoet als mijn grafische kaart wil opstarten. Bij normaal gebruik krijg ik de error niet maar als ik een game wil opstarten of Adobe CC software wil opstarten crasht mijn laptop vaak. Het gekke is dat het niet altijd zo is. Soms draait de software wel gewoon en soms krijg ik een melding dat er geen verbinding kan worden gemaakt met de grafische kaart en dat ik de drivers moet updaten.

Wat ik al heb gedaan
-alle drivers op mijn pc geupdate d.m.v. Driver booster 3
-virusscan met Bitdefender
-topics doorgelezen wat het zou moeten zijn. Het probleem is dat er enorm veel topics hier over zijn alleen gaan het in 99% van de gevallen om fouten tijdens het zelf bouwen van een pc. Iets wat ik niet heb gedaan. Meestal was de voeding dan niet krachtig genoeg of was er te weinig ram.

De specs van mijn laptop
Ik heb geen tweaks gedaan aan mijn pc. De pc is geupdate naar Windows 10.

pricewatch: Acer Aspire V5-573G-54218G50aii
CPU/SoC: Intel Core i5-4210U
GPU: GeForce GTX 850M
Geheugen: 8gb ram

Ik hoop dat iemand weet wat het probleem zou kunnen zijn. Door de vele topics zie ik door de bomen het bos niet meer. Op computergebied ben ik geen expert dus uitleggen of een linkje naar een how to zou zeer gewaardeerd worden :) Alvast bedankt voor het meedenken!! :)

Beste antwoord (via deathmonkey op 30-01-2016 17:56)

• Merethil
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 19:53
deathmonkey schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:24:
[...]

[...]

Ik zal het eens van de Acer website afhalen. Er staan hier drivers van Nvidea en Intel voor VGA. Moeten ze beide of alleen de Nvidea? En hoe verwijder je alle drivers die ik moet verwijderen zonder per ongeluk andere te verwijderen? (lijkt me niet handig als ik hier wat ga rondkloten :P ). Had btw mn videokaartdrivers niet via Driver Booster gedownload maar via een pagina op de Nvidea website.

[...]

Zal ik eens doen. Heb al wel een ramtest gedaan van Windows zelf maar die gaf aan dat er niks mis was. heb sindsdien wel een icoontje rechts in de taakbalk staan van windows geheugencontrole die niet aanklikbaar is (plaatsje van ram-geheugen) maar weet niet waarom die daar blijft en waarom ik het niet kan openen.
Je hebt beide drivers nodig, de Intel chip is de enige van de twee die direct aan je scherm verbonden zit dus allebei de juiste driver gebruiken is sowieso handig. Daarnaast heeft Acer die drivers zo aangepast dat ze prima zouden moeten werken voor dat specifieke model laptop, inclusief de automatische switching (Optimus) tussen de videokaarten voor performance/low power.

De drivers kan je verwijderen door de Nvidia installer opnieuw aan te roepen, die vraagt dan of je wilt installeren, repareren of verwijderen. Daarna kan je je laptop opnieuw opstarten en het opnieuw proberen.

Mocht je echt alles willen doodforceren aan drivers (soms wel handig, echt een "clean slate"), kan je zoiets als dit proberen: http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html
Dit programma zorgt ervoor dat de driver en z'n restanten op de juiste manier worden opgeruimd. Deze ken ik zelf en heb ik al eens gebruikt, je kan ook een andere zoeken maar er zijn ook een hoop nepdingen die gewoon doodleuk malware installeren. Ik raad deze aan als je dan toch al zo ver wilt gaan.

Succes!

Alle reacties

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Blue screen viewer downloaden zodat je meer informatie kan achterhalen over de error (letterlijke foutcode).
Op basis van die foutcode kun je soms de richting vinden waarin je het probleem kan vinden (bijv RAM of storage) waarna je test kunt gaan draaien in de hoop de oorzaak van het probleem te achterhalen.

• deathmonkey
  • Niet online
eL_Jay schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:27:
Blue screen viewer downloaden zodat je meer informatie kan achterhalen over de error (letterlijke foutcode).
Op basis van die foutcode kun je soms de richting vinden waarin je het probleem kan vinden (bijv RAM of storage) waarna je test kunt gaan draaien in de hoop de oorzaak van het probleem te achterhalen.
Ik heb het gedownload en zie de dumpfiles etc. Heb gekeken op MSDN: Bug Check 0x139 KERNEL_SECURITY_CHECK_FAILURE - Windows 10 hardware dev en hierbij geeft het aan dat het nummer 3 is. Wat ik begrijp is dat dit de minst eenvoudige is om op te lossen.
Bij cause staat een uitleg maar ik weet niet zo goed wat ik nu concreet moet doen. Het lijkt er op dat het iets met de drivers te maken heeft maar hoe ik er achter moet komen welke het is en hoe ik het moet oplossen weet ik niet.

edit: bij blue screen viewer staat 'caused by driver ntoskrnl.exe'.

[ Voor 3% gewijzigd door deathmonkey op 23-01-2016 14:39 ]

• eL_Jay
Ik kan je niet verder helpen. Wat ik deed wanneer ik BSOD's kreeg en er niet uit kwam, was de hdd/sdd nuken/formateren en er een verse windows op zetten.

Het is makkelijker om eerst je HDD en RAM te testen zodat je die kan uitsluiten als de veroorzakers.

• deathmonkey
  • Niet online
eL_Jay schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 14:56:
Ik kan je niet verder helpen. Wat ik deed wanneer ik BSOD's kreeg en er niet uit kwam, was de hdd/sdd nuken/formateren en er een verse windows op zetten.

Het is makkelijker om eerst je HDD en RAM te testen zodat je die kan uitsluiten als de veroorzakers.
Jammer, toch bedankt. Ik hoop dat iemand anders nog een suggestie heeft want een hele HDD formteren en alle honderden gigabytes aan data er weer opzetten is nogal veel werk.

• Merethil
deathmonkey schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:40:
[...]

Jammer, toch bedankt. Ik hoop dat iemand anders nog een suggestie heeft want een hele HDD formteren en alle honderden gigabytes aan data er weer opzetten is nogal veel werk.
Ik had ditzelfde probleem laatst bij mijn HP Envy 6 en daar kwam het door de driver van AMD zelf (7670m in die laptop), aangezien daardoor ook het switchen tussen videokaarten niet meer lekker werkte. Heel irritant.

Is je videokaartdriver ook geupdate met Driver Booster 3? Ik heb dus gemerkt dat meestal de videokaart(en) alleen prima werken wanneer je de driver van de laptopbouwer zelf (Acer in jouw geval) ervoor gebruikt. Zou je dus de oude moeten verwijderen, herstarten en dan de nieuwste van de Acer-website installeren.

• eL_Jay
deathmonkey schreef op zondag 24 januari 2016 @ 17:40:
[...]

daarom eerst de HDD een RAM uitsluiten met een uitgebreidde scan van HD tune en RAM met Memtest+

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-12 09:48
Zet je dump files even ergens online? Dan kan ik er naar kijken als ik uit werk kom.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• Hugo!
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 15-12 11:05
Ik herken je probleem. Ik kreeg dit sinds Windows 10 maar kwam maar eens in de twee maanden voor.
Je zegt dat je je drivers update, maar dit gaat waarschijnlijk niet werken. Verwijder gewoon een keer al je videokaart drivers. Start opnieuw op. En installeer ze dan opnieuw. Bij mij loste dit het probleem op.

• deathmonkey
  • Niet online
Merethil schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:39:
[...]

Ik had ditzelfde probleem laatst bij mijn HP Envy 6 en daar kwam het door de driver van AMD zelf (7670m in die laptop), aangezien daardoor ook het switchen tussen videokaarten niet meer lekker werkte. Heel irritant.

Is je videokaartdriver ook geupdate met Driver Booster 3? Ik heb dus gemerkt dat meestal de videokaart(en) alleen prima werken wanneer je de driver van de laptopbouwer zelf (Acer in jouw geval) ervoor gebruikt. Zou je dus de oude moeten verwijderen, herstarten en dan de nieuwste van de Acer-website installeren.
Gekkejantje schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:55:
Ik herken je probleem. Ik kreeg dit sinds Windows 10 maar kwam maar eens in de twee maanden voor.
Je zegt dat je je drivers update, maar dit gaat waarschijnlijk niet werken. Verwijder gewoon een keer al je videokaart drivers. Start opnieuw op. En installeer ze dan opnieuw. Bij mij loste dit het probleem op.
Ik zal het eens van de Acer website afhalen. Er staan hier drivers van Nvidea en Intel voor VGA. Moeten ze beide of alleen de Nvidea? En hoe verwijder je alle drivers die ik moet verwijderen zonder per ongeluk andere te verwijderen? (lijkt me niet handig als ik hier wat ga rondkloten :P ). Had btw mn videokaartdrivers niet via Driver Booster gedownload maar via een pagina op de Nvidea website.
eL_Jay schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:41:
[...]

daarom eerst de HDD een RAM uitsluiten met een uitgebreidde scan van HD tune en RAM met Memtest+
Zal ik eens doen. Heb al wel een ramtest gedaan van Windows zelf maar die gaf aan dat er niks mis was. heb sindsdien wel een icoontje rechts in de taakbalk staan van windows geheugencontrole die niet aanklikbaar is (plaatsje van ram-geheugen) maar weet niet waarom die daar blijft en waarom ik het niet kan openen.

Acties:
  • Beste antwoord

• Merethil
deathmonkey schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 21:24:
[...]

[...]

[...]

Je hebt beide drivers nodig, de Intel chip is de enige van de twee die direct aan je scherm verbonden zit dus allebei de juiste driver gebruiken is sowieso handig. Daarnaast heeft Acer die drivers zo aangepast dat ze prima zouden moeten werken voor dat specifieke model laptop, inclusief de automatische switching (Optimus) tussen de videokaarten voor performance/low power.

De drivers kan je verwijderen door de Nvidia installer opnieuw aan te roepen, die vraagt dan of je wilt installeren, repareren of verwijderen. Daarna kan je je laptop opnieuw opstarten en het opnieuw proberen.

Mocht je echt alles willen doodforceren aan drivers (soms wel handig, echt een "clean slate"), kan je zoiets als dit proberen: http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html
Dit programma zorgt ervoor dat de driver en z'n restanten op de juiste manier worden opgeruimd. Deze ken ik zelf en heb ik al eens gebruikt, je kan ook een andere zoeken maar er zijn ook een hoop nepdingen die gewoon doodleuk malware installeren. Ik raad deze aan als je dan toch al zo ver wilt gaan.

Succes!

• deathmonkey
  • Niet online
Merethil schreef op dinsdag 26 januari 2016 @ 22:04:
[...]

Succes!
Heb geprobeerd wat je had aangeraden. Ben begonnen met de Nvidea drivers van de Acer website en wilde daarna die van Intel doen. Toen ik die van Intel opstartte kreeg ik alleen een melding dat mijn model niet ondersteund word en dat ik het van de site van de fabrikant af moet halen (wat ik gedaan heb). Misschien dat het er aan ligt dat ik over ben gegaan naar Windows 10. Weet jij toevallig nog een andere bron waar ik de goede drivers zou kunnen vinden?

Ik zal nu eerst eens die testjes draaien en kijken of daar wat nuttigs uitkomt.
batumulia schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:43:
Zet je dump files even ergens online? Dan kan ik er naar kijken als ik uit werk kom.
Had je reactie even over het hoofd gezien :$ Ze staan hier

EDIT:
Stand van zaken
Heb de Nvidea drivers inmiddels op verschillende manieren geupdate in de hoop dat dat wat zou uitmaken. De Intel drivers blijven de zelfde melding geven, geen idee waarom dus die heb ik niet kunnen updaten. Heb net wel vloeiend een game kunnen spelen.

Heb ook de HD tune test gedaan en die was helemaal goed. Ik probeer morgen/vrijdag nog een paar keer te testen of het t blijft doen of dat dit éénmalig was. Memtest heb ik nog niet gedaan omdat er bij stond dat het voor x86 was en ik x64 heb, of maakt dit niet uit?

[ Voor 11% gewijzigd door deathmonkey op 27-01-2016 22:24 ]

• Merethil
deathmonkey schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:53:
[...]

Heb geprobeerd wat je had aangeraden. Ben begonnen met de Nvidea drivers van de Acer website en wilde daarna die van Intel doen. Toen ik die van Intel opstartte kreeg ik alleen een melding dat mijn model niet ondersteund word en dat ik het van de site van de fabrikant af moet halen (wat ik gedaan heb). Misschien dat het er aan ligt dat ik over ben gegaan naar Windows 10. Weet jij toevallig nog een andere bron waar ik de goede drivers zou kunnen vinden?

Ik zal nu eerst eens die testjes draaien en kijken of daar wat nuttigs uitkomt.

[...]

Ik zou ze weer deinstalleren en nu in de juiste volgorde doen. De Intel eerst omdat dat je primaire GPU hoort te zijn (die zit namelijk daadwerkelijk verbonden met je scherm). Daarna pas de nvidia-gpu.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:25

br00ky

Moderator Harde Waren
CSL is geen problemenhonk. Schopje naar VB.

• batumulia
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-12 09:48
deathmonkey schreef op woensdag 27 januari 2016 @ 17:53:

[...]

Thanks, ik ga er vanavond even naar kijken.

Steam/Origin/Uplay: Batumulia | Star Citizen GoT organisation / Referral code | Gamerig

• deathmonkey
  • Niet online
Het lijkt er op dat het opnieuw instaleren van de drivers inderdaad heeft geholpen. Heb nu al een tijdje geen 'bsod' (om het maar te noemen, ookal if het officeel misschien geen) gehad. Heb al enkele keren kunnen gamen voor een paar uurtjes achter elkaar zonder problemen. Gelukkig was het zo op te lossen :)

Iedereen heel erg bedankt voor het meedenken!
Pagina: 1