• raiders
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 04:50
Edit: Een nieuwe HDMI-kabel heeft het probleem opgelost. Thanks voor de hulp iedereen _/-\o_

Hallo allemaal,

Ik heb een probleem met mijn videokaart. Ik heb nu iets langer dan een maand last van black screens. Oftewel: Mijn scherm gaat soms aan/uit aan/uit enz.

Het is een beetje wisselend wanneer het voorkomt. Soms een keer tussen door tijdens het youtube kijken maar voornamelijk bij het spelen van zware games als Battlefield, Battlefront en Gta. Het verschilt ook in hoe vaak en hoe lang het voorkomt. Soms een paar keer achter elkaar en soms 1 keer in het uur en verder niet.

Ik heb al contact gehad met het bedrijf waar ik mijn pc heb gekocht daar gaven ze advies om mijn drivers opnieuw te instaleren. Op internet vond ik dat ik dan het best met DDU mijn oude driver kon verwijderen en vervolgens de nieuwe instaleren. Dit heeft het probleem niet verholpen. Daarom heb ik mijn pc toen teruggebracht naar de winkel waar ze zeiden dat mijn videokaart defect was. Ik heb van hun een nieuwe videokaart gekregen.

Echter heb ik dit probleem nog steeds. Het ligt in ieder geval niet aan het scherm want wanneer ik mijn laptop aansluit heb ik geen problemen. Ik twijfel of het komt door de HDMI kabel maar dat lijkt me ook niet echt logisch aangezien het voornamelijk voorkomt tijdens het gamen. En die kabel weet natuurlijk niet wanneer ik aan het gamen ben :P

De specs van mijn pc zijn:

Intel core i5 4460
Asus Strix Gtx 970
8GB DDR3
Msi B85M-G43 Moederbord
seasonic s12ll-bronze 520w
windows 8.1

Niks is overclocked.

Ik heb mijn pc nu sinds juni. Het probleem doet zich pas echt voor sinds een maand.

Hopelijk weet iemand een oplossing.

Alvast bedankt,

EDIT:
Waar ik zelf nog aan dacht wat eventueel een probleem zou kunnen is dat ik mijn schermresolutie heb staan op: 1842X1036 omdat er anders een stukje buiten beeld valt. In game gebruik ik wel gewoon 1920X1080 en dat gaat prima. Ik kan het me niet voorstellen maar wellicht raakt windows/de videokaart hierdoor vanslag...?

[ Voor 19% gewijzigd door raiders op 31-01-2016 10:40 ]

Join me Luke and together we can rule Tweakers ;)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 14:54

Nemesizz

Untouchable

Heb je ook nog verdere specificaties van je systeem? want met alleen een model videokaart komen wij ook niet ver :P

Volledige specs, dus ook voeding (merk+wattage), Windows versie (ik ga uit van Windows in elk geval), enz.

Klinkt een beetje als een drivercrash/reset.

• adehaan968cs
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Wat voor voeding heb je erin zitten? Omdat je zegt dat het vaak tijdens het gamen is. Hier trekt hij natuurlijk meer stroom. Het kan dus zomaar zijn dat je voeding niet voldoende (of stabiele) stroom geeft.

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

ResuCigam

BOFH

En controleer ook de temperatuur van je videokaart tijdens het gamen met een programma als HWinfo of iets dergelijks.

We do what we must because we can.

• PaRaDoX4
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23-01 10:20

PaRaDoX4

Beverage Dissemination Officer

dit klinkt heel bekend. ik heb een hele tijd een TN medion scherm gehad die dit onder hdmi ook deed, bij mij lag het alleen niet aan mijn MSI GTX 970 maar aan de hdmi kabel.
Zat een kleine breuk in waardoor scherm af en toe uit ging en daarna weer aan.

dus ik zou kabel niet uitsluiten.

en daarbij ik heb ooit is een pc met een kapotte hdd terug gestuurd naar de winkel en toen krijg ik een nieuw moederbord en hdd 8)7 , dus trek jezelf niet al te veel op aan de "videokaart was kapot" uitspraak

[ Voor 41% gewijzigd door PaRaDoX4 op 22-01-2016 15:15 ]

Your mission is not to accept the mission. Do you accept? | Steam: -SlipperyPickle- | Stadia: SlipperyPickle

• raiders
Nemesizz schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:53:
Heb je ook nog verdere specificaties van je systeem? want met alleen een model videokaart komen wij ook niet ver :P

Volledige specs, dus ook voeding (merk+wattage), Windows versie (ik ga uit van Windows in elk geval), enz.

Klinkt een beetje als een drivercrash/reset.
Ik heb mijn post even aangepast. Dit was ik inderdaad vergeten.

De specs van mijn pc zijn:

Intel core i5 4460
Asus Strix Gtx 970
8GB DDR3
Msi B85M-G43 Moederbord
seasonic s12ll-bronze 520w

Niks is overclocked.
ResuCigam schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:57:
En controleer ook de temperatuur van je videokaart tijdens het gamen met een programma als HWinfo of iets dergelijks.
Ik ga ernaar kijken :)
PaRaDoX4 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:12:
dit klinkt heel bekend. ik heb een hele tijd een TN medion scherm gehad die dit onder hdmi ook deed, bij mij lag het alleen niet aan mijn MSI GTX 970 maar aan de hdmi kabel.
Zat een kleine breuk in waardoor scherm af en toe uit ging en daarna weer aan.

dus ik zou kabel niet uitsluiten.

en daarbij ik heb ooit is een pc met een kapotte hdd terug gestuurd naar de winkel en toen krijg ik een nieuw moederbord en hdd 8)7 , dus trek jezelf niet al te veel op aan de "videokaart was kapot" uitspraak
Zonder kabel aansluiten heb ik uiteraard helemaal geen beeld haha. Wellicht kan ik via school een hdmi kabel regelen om even te proberen en anders kosten die volgens mij ook niet zoveel. :)

• ResuCigam
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 15:43

ResuCigam

BOFH

ResuCigam schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:57:
Oops ik bedoelde niet HWinfo maar HWmonitor van CPUID. :o

We do what we must because we can.

• raiders
ResuCigam schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 16:56:
[...]

Oops ik bedoelde niet HWinfo maar HWmonitor van CPUID. :o
Ik heb net potje Battlefield 4 gedaan (ongeveer een kwartiertje). In het potje heb ik 1 black screen gehad. Na de black screen ben ik direct even gaan kijken hoe warm hij was op dat moment. De kaart was 53 graden wat volgens mij nog best netjes is.

Wellicht dat de temperatuur toeneemt als ik wat langer speel. Maar het probleem was er bij deze temperatuur in ieder geval al wel

• Genius-General
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21-01 13:13

Genius-General

Expect the Unexpected

Anders even een memtest86 doen
EDIT: als je beeld terug komt krijg je dan ook een melding dat windows het stuurprogramma heeft hersteld of zit je dan nog gewoon ingame?

[ Voor 70% gewijzigd door Genius-General op 22-01-2016 17:39 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 23:27
heb je de pc al aan een andere monitor of b.v een HD tv gehangen, ik ben benieuwt of he dan ook een zwart scherm krijgt.

Dit is geen normaal gedrag trouwens voor een Strix, ik heb dit bij die van mij toen nooit gezien.

Welke driver gebruik je, welke versie?

• raiders
Genius-General schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 17:38:
Anders even een memtest86 doen
EDIT: als je beeld terug komt krijg je dan ook een melding dat windows het stuurprogramma heeft hersteld of zit je dan nog gewoon ingame?
Als ik Google naar memtest86 kom ik bij software die mijn RAM en de CPU controleert klopt dat?

Als het beeld terugkomt blijf ik nog gewoon in game. Er komt dus geen pop-up bericht.
freaky35 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 21:22:
heb je de pc al aan een andere monitor of b.v een HD tv gehangen, ik ben benieuwt of he dan ook een zwart scherm krijgt.

Dit is geen normaal gedrag trouwens voor een Strix, ik heb dit bij die van mij toen nooit gezien.

Welke driver gebruik je, welke versie?
Ik ken zelf inderdaad ook meerdere mensen met goede ervaringen met de strix daarom heb ik hem ook gekocht. Ik ben verder ook erg tevreden met de kaart qua prestatie's en hoe stil de kaart is. Alleen dit probleempje op het moment :(

Ik gebruik versie 359.06. De nieuwste is 361.43 dus heel erg veroudert is de driver die ik op het moment heb niet. Het liefst update ik dat soort dingen niet te vaak om allemaal gedoe te voorkomen.

Waar ik zelf nog aan dacht wat eventueel een probleem zou kunnen is dat ik mijn schermresolutie heb staan op: 1842X1036 omdat er anders een stukje buiten beeld valt. In game gebruik ik wel gewoon 1920X1080 en dat gaat prima. Ik kan het me niet voorstellen maar wellicht raakt windows/de videokaart hierdoor vanslag...?

[ Voor 7% gewijzigd door raiders op 23-01-2016 09:49 ]

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 28-01 23:27
Welk scherm gebruik je?

En heb je de pc al op een ander scherm uitgeprobeerd?

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Die afwijkende resolutie is natuurlijk best wel raar. Kun je testen met een andere monitor en kabel?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• raiders
Jeroenneman schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 11:16:
Die afwijkende resolutie is natuurlijk best wel raar. Kun je testen met een andere monitor en kabel?
Ik heb wel een keer mijn laptop aangesloten aan het scherm en dat gaf geen problemen. Wellicht kan ik morgen wel even kijken of ik mijn pc even kan aansluiten op de tv beneden. Ik laat dan wel even weten of dat helpt :)

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:07
Dat je een afwijkende resolutie nodig hebt, klinkt alsof de monitor op overscan staat.

• raiders
wappiewappie schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 18:58:
Dat je een afwijkende resolutie nodig hebt, klinkt alsof de monitor op overscan staat.
Klopt! Standaard viel er een stukje weg dus toen heb ik bij het Nvidia configuratie scherm. Het formaat gewijzigd zodat hij mooi past. Zo kom ik ook op die rare resolutie. Ik heb er eigelijk nooit zo bij nagedacht maar zou dit wellicht de rede kunnen zijn van de blackscreens?

• wappiewappie
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 07:07
Zou kunnen. Dit zijn van die irritante problemen die overal door veroorzaakt kunnen worden.

• raiders
Ik ga eerst wel even kijken of een andere hdmi kabel werkt. Anders moet ik even kijken naar de resolutie.

• raiders
Okee mijn probleem is nog steeds niet echt opgelost. Ik begin het nu ook wat vaker buiten games te krijgen (Gewoon tijdens Youtube, huiswerk etc.). Ik heb nog geen nieuwe hdmi kabel dus dat is het laatste wat ik eventueel kan proberen.

Ik heb nog een beetje gekeken naar de resolutie maar dit blijft nog steeds een probleem. Wanneer ik kies voor 1920X1080 valt er gewoon een stuk uit beeld. De enige mogelijkheid om dit te veranderen is om de resolutie dus weer omlaag te doen. Wat ik een vrij raar probleem vindt trouwens aangezien dit scherm gewoon 1920X1080 is en full screen games ook op deze resolutie gespeeld worden zonder problemen...

Op magische wijze doet 1920X1080 het nu wel "goed". Nou ja goed... er valt niks meer buiten beeld maar mijn scherm gaf meerdere black screens achter elkaar en soms knippert het scherm op sommige plekken. Een beetje lastige uitleggen maar een soort van blackscreen maar dan op een specifieke locatie in het scherm. Een beetje dit idee maar dan echt op een klein stuk van het scherm:

Afbeeldingslocatie: http://img.nieuwemobiel.nl/201440ts-tv-storing-52f8d168f037b.jpg

Verder lijkt het beeld niet echt scherp te zijn en leek de kwaliteit eigenlijk een stuk mooier op de lagere resolutie wat ook vrij apart is. Toevallig iemand "ervaring" met dit probleem.
wappiewappie schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 19:34:
Zou kunnen. Dit zijn van die irritante problemen die overal door veroorzaakt kunnen worden.
Klopt! Het is inderdaad een beetje een vaag probleem. Het kan aan het scherm, de videokaart of aan de hdmi kabel liggen. Dus ik vind het zelf best lastig om achter het probleem te komen.

Als ik er anders echt niet uitkom neem ik gewoon weer contact op met de klantenservice van Azerty :P

Hebben jullie nog advies voor een nieuwe HDMI kabel? Ik zie er namelijk een paar waar je een paar tientjes voor betaald maar ook HDMI kabels van 5 euro. Wat is het verschil en wat raden jullie aan?

Edit: Een nieuwe HDMI-kabel heeft het probleem opgelost. Thanks voor de hulp iedereen _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door raiders op 31-01-2016 10:40 ]

Pagina: 1