Samba netwerk werkt niet vanaf ander netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727952

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds een tijdje een server op mijn kamer staan voor een site die ik met wat vrienden aan het maken ben. Ik heb hiervoor Ubuntu met LAMP op een oude laptop gezet. Normaal werk ik meestal met windows, dus ik wilde een manier om makkelijk vanuit windows bij de server te kunnen. Ik kan via Putty over SSH op de terminal van de server komen, maar het liefst zou ik gewoon een netwerkschijf hebben. Hiervoor heb ik geprobeerd een samba server te installeren met behulp van deze handleiding.

Mijn ervaring met servers is beperkt, ik heb geprobeerd alle informatie te geven in deze post, maar dit is lastig omdat ik niet precies weet welke informatie relevant is. Het is wat lastig om het gedrag te testen als ik vanaf andere plekken dan thuis verbind, omdat ik daarvoor moet reizen, maar als iemand informatie wil hebben zal ik het de volgende keer dat ik met mijn laptop ergens anders ben waar ik internet kan gebruiken het testen.

Ik heb twee private 'shares' ingesteld, één om bij de server te kunnen en één voor bestandsopslag (de laptop die ik als server gebruik heeft een flink hogere opslagcapaciteit dan de laptop die ik meestal gebruik).

Dit werkt prima als ik vanaf thuis de samba share vanaf windows of linux probeer bij de samba share te komen via een netwerkschijf (in windows 10 kan ik vanaf in deze computer in het menu 'computer' 'map network drive' kiezen, in linux kan ik simpelweg smb:// voor het adres van de server zetten). Echter, als ik verbinding maak vanaf een vriend kan windows niet verbinden met de netwerkschijven (ik heb het nog niet met linux geprobeerd): ik krijg de melding 'the network path was not found'. Als ik de netwerkschijf verwijder en opnieuw toe probeer te voegen, kan ik op 'bladeren'drukken in het verbindingsscherm, en de server verschijnt niet (terwijl die dat wel doet als ik thuis op de wifi dezelfde stappen volg).

Thuis heeft de server zijn eigen IP-adres, en de laptop waarmee ik verbind met de samba share is met de wifi verbonden. Ik woon in een studentenflat waar het internet wordt verzorgd door SURFnet, dus alle IPv4-adressen hebben dezelfde twee eerste bytes. Kan het zijn dat ik op de één of andere manier bij de samba server op een lokaal netwerk zit, en dat de samba server alleen verbindingen op het lokale netwerk toestaat? Ik heb dit geprobeerd te voorkomen door 'allow hosts = ALL' toe te voegen aan mijn smb.conf bestand, maar zonder succes (uiteraard heb ik de samba deamon opnieuw opgestart).

Hier is mijn volledige smb.conf bestand (met de comments verwijderd):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
[global]

## Browsing/Identification ###

#### Networking ####

#### Debugging/Accounting ####

log file = /var/log/samba/log.%m
   max log size = 1000
   syslog = 0
   panic action = /usr/share/samba/panic-action %d

####### Authentication #######

server role = standalone server
   obey pam restrictions = yes
   unix password sync = yes
   passwd program = /usr/bin/passwd %u
   passwd chat = *Enter\snew\s*\spassword:* %n\n *Retype\snew\s*\spassword:* %n\n *password\supdated\ssuccessfully* .
   pam password change = yes
   map to guest = bad user

########## Domains ###########

############ Misc ############

usershare allow guests = yes

#======================= Share Definitions =======================

[printers]
   comment = All Printers
   browseable = no
   path = /var/spool/samba
   printable = yes
   guest ok = no
   read only = yes
   create mask = 0700

[print$]
   comment = Printer Drivers
   path = /var/lib/samba/printers
   browseable = yes
   read only = yes
   guest ok = no

[server]
path = /var/www/html
valid users = ruben
read only = no
hosts allow = ALL

[storage]
path = /home/ruben/storage
valid users = ruben
read only = no

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toon-VA
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-07 23:12
Je spreekt hier over een vriend die ook verbinding wil maken naar jouw 'server' ?

Spreken we dan over dezelfde locatie en hetzelfde netwerk waar je vriend en de server zich op bevind want als je denkt overal zomaar aan de bestanden te kunnen ben je mis.

Als je dit even kan laten weten want hier staat en valt al een hele boel van het verhaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 10-07 10:33
Met hierboven, probeer je via internet verbinding te maken met een ander lokaal netwerk? Dat gaat nooit werken, al zijn er wel omwegen (VPN is er een).

Wat probeer je dus precies te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 727952

Topicstarter
Edit: Ik had inderdaad niet door dat Samba alleen voor lokale netwerken bedoeld was. Ik ga binnenkort eens kijken naar OpenVPN. Bedankt voor de reacties :)

[ Voor 97% gewijzigd door Anoniem: 727952 op 25-01-2016 11:31 ]