Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Tips gevraagd voor beheren van virtuele systemen

Pagina: 1
Acties:

• RADRIGUZ
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11:53
Goedemiddag gij allen,

Ik zit met een vraagje/probleempje.

Ik heb thuis een fritzbox 7390 hangen in de kast. Deze voorziet de wifi voor overal in huis, verder zit er 1 pc aan de LAN gekoppeld.

Boven op zolder heb ik een redelijk goede wifi connectie, er is geen kabelinternet boven en eigenlijk ook geen mogelijkheid voor gewoon omdat er nergens ruimte voor is, er is maar 1 gat en dat is het trapgat. Daar heb ik liever geen UTP rondhangen ;)

Boven op zolder heb ik een werkruimte staan met wat pc's waar aan gesleuteld word. Daar wil ik graag een kabeltje hebben.
Ook heb ik een server liggen die ik onder een bed wil monteren, gewoonweg omdat dat de beste oplossing heeft qua ruimte. Het is overigens een 2U server.

Op die server heb ik XenCenter 6.2 draaien met iLo2 erbij. Op m'n host heb ik momenteel 2 vm's staan die ik af en toe gebruik.

Nu heb ik een Zyxel powerline beneden in de kast in de stekkerdoos gestoken en deze verbonden met de 2e poort op m'n Fritz. Boven heb ik er weer eentje in m'n stekkerdoos gestoken met een kabeltje in de 1e poort van m'n SMC 7908VowBa.

Nu wil ik al m'n kabelapparatuur aan die SMC hangen maar dat gaat hoogstwaarschijnlijk niet lukken, overigens heb ik nog meer routers liggen maar ik ben bang dat als ik er teveel aan elkaar koppel de datatransfer hard achteruit gaat.

Dus vraag 1 is: is het erg om mijn bovenstaande setup te gebruiken?

Vraag 2 is: Hoe kan ik mijn virtuele machines vanuit het WWW benaderen? Moet ik dit via een vpn doen oid?

Vraag 3: Zijn er eventuele tips voor m'n setup? Zo ja dan hoor ik het graag.

Alvast een fijn weekend en bedankt voor het reageren ;)

Mvg,
Ard

• rilo98
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-03 18:55

rilo98

BattleTag Rilo98#2407

Op welk besturingssysteem host je de vm's? ESXI of Hyper-V?
Ik zou nog wel wat aanpassingen maken in je netwerk van daarboven.
Als je belangstelling hebt wil ik wel een geschikte netwerktekening voor je maken om de situatie duidelijker te maken.

Om de host van buitenaf te bereiken zou ik het ip adres portforwarden zodat je er via een manager weer bij kunt.

Als je interesse hebt bij de netwerktekening en/of meer hulp kun je me altijd mailen. :)

email adres is: ICTdamwald@outlook.com

[ Voor 4% gewijzigd door rilo98 op 22-01-2016 14:06 ]

• RADRIGUZ
Het is XenCenter, er stond eerst ESXI op maar dat heb ik eraf gehaald ivm ik geen andere iso kon vinden, stond 6.0 op maar had 5.5 update 3 nodig.

Aangezien ik het werkend wilde krijgen dus even overgestapt ;)

Wat voor aanpassingen precies?
En dat port forwarden, gaat dat lukken door 2 routers heen?

• RADRIGUZ
Bij deze mijn tekening ;) Afbeeldingslocatie: https://static.tweakers.net/ext/f/f9bqe5qMuq2gadFhChGFYsWa/full.png

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:47
Sowieso is een VPN het handigste, dan heb je maar één dienst open staan naar de hele wereld, en meteen eentje die erop is gebouwd om veiligheid te bieden.

De verbinding tussen boven en beneden, zit die in de 4e LAN-aansluiting van de SMC of zit die in de WAN-poort? Het beste zet je die in de LAN-poort, en zet je op de SMC de DHCP-server uit. Op die manier is het allemaal één groot netwerk in plaats van dat je gescheiden netwerkjes hebt tussen boven en beneden. Van boven iets benaderen dat beneden zit is dan meestal geen probleem, maar als je beneden iets wilt gebruiken dat op je server draait dan moet je moeilijk gaan doen met port forwards etc.

Je VPN termineer je het liefst op je FRITZ!box, dat is vaak de simpelste manier. Als je liever niet de FRITZ!vpn gebruikt maar iets als OpenVPN dan kan dat ook, dan installeer je dat op een VM en vervolgens maak je op de FRITZ!box een static route aan naar de client-reeks van OpenVPN, met als gateway je VPN-doos :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• RADRIGUZ
Paul schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:25:
Sowieso is een VPN het handigste, dan heb je maar één dienst open staan naar de hele wereld, en meteen eentje die erop is gebouwd om veiligheid te bieden.

De verbinding tussen boven en beneden, zit die in de 4e LAN-aansluiting van de SMC of zit die in de WAN-poort? Het beste zet je die in de LAN-poort, en zet je op de SMC de DHCP-server uit. Op die manier is het allemaal één groot netwerk in plaats van dat je gescheiden netwerkjes hebt tussen boven en beneden. Van boven iets benaderen dat beneden zit is dan meestal geen probleem, maar als je beneden iets wilt gebruiken dat op je server draait dan moet je moeilijk gaan doen met port forwards etc.

Je VPN termineer je het liefst op je FRITZ!box, dat is vaak de simpelste manier. Als je liever niet de FRITZ!vpn gebruikt maar iets als OpenVPN dan kan dat ook, dan installeer je dat op een VM en vervolgens maak je op de FRITZ!box een static route aan naar de client-reeks van OpenVPN, met als gateway je VPN-doos :)
Hmm dan ga ik die van de fritz maar is uitproberen.

Ja ik heb hem in de 1ste lan poort gestopt en dhcp en nat uitgezet. (Volgens de handleiding)
Hoe bedoel je vanaf beneden niet naar boven komen? Ik kan toch wel vanaf een laptop verbonden met de fritz in mn server op de smc komen?

• Paul
ardvwijngaarden schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:57:
Ja ik heb hem in de 1ste lan poort gestopt en dhcp en nat uitgezet. (Volgens de handleiding)
Hoe bedoel je vanaf beneden niet naar boven komen? Ik kan toch wel vanaf een laptop verbonden met de fritz in mn server op de smc komen?
Aangezien je SMC nu niet NAT tussen boven en beneden is dat geen issue meer :) Als je SMC nog wel zou NATten dan ging dat niet (zomaar) :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

• RADRIGUZ
Dat is mooi!

Maar verder is het een goede setup? of is er nog wat aan bij te spijkeren?

M'n powerlines lijken ook giga interferentie te hebben, een ping met 3600 ms :(

• Paul
Tja, dat is het nadeel van Powerline :) Werkt het? Mooi :) Werkt het niet? Pech... Je kunt hooguit kijken of je beide powerlines echt op dezelfde groep (of minimaal dezelfde fase) krijgt, maar that's about it.

Als je een kabel kunt trekken (en als je het echt wil dan blijkt er vaak meer mogelijk dan je denkt) dan is dat veel beter. Soms lopen er loze leidingen, of leidingen met COAX die je toch niet gebruikt, en worst case scenario schroef je een K25 kabelgootlangs ergens door het trappengat :)

Verder ishet best een OK setup, weinig op aan te merken :) Je kunt kijken of er in de stapel routertjes die je nog hebt liggen een model met gigabit-aansluitingen, 5GHz Wifi of Wifi-N zit (die SMC doet zo te lezen alleen 100MBit en 802.11B en G) :)

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1