Stedentrip, medio september/oktober

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Mixii
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 04-08 10:34
Beste Tweakers,

Sinds kort zijn mijn vriendin en ik op zoek naar een stedentrip (binnen Europa) van circa 4 a 5 dagen, medio september/oktober.

We willen dit jaar geen week op het strand liggen, maar een paar dagen een stad bezichtigen etc.
Het budget is natuurlijk nog bespreekbaar, maar persoonlijk vind ik €500,- het max. voldoende.

Steden die we tot nu toe al een beetje onderzocht hebben:
- Stockholm
- Oslo
- Praag
- Dublin
- Edinburgh

Waar ik vooral naar op zoek ben is de vraag. Wat is de ervaring met deze steden (OV, bezichtigingen, eten).
De planning is overigens om middels vliegtuig naar de stad toe te gaan. We hebben op dit moment nog geen auto, en verwachten ook niet om buiten de stad te reizen.

Suggesties voor andere steden zijn natuurlijk altijd welkom :)

Alvast bedankt!

Alle reacties

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:45

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Valencia :) gemiddeld wat goedkoper en heb me er wel goed vermaakt, en is ook nog wat sightseeing

maar ook wat voor weer verwacht je? wat voor bezienswaardigheden vind je leuk?
Rome is bv erg cultuurrijk natuurlijk :)

Berlijn is en blijft ook een geweldige stad net als Londen etc etc

iets meer filters zijn handig

Is het budget bv incl. vliegticket?

[ Voor 13% gewijzigd door mrsar op 22-01-2016 13:34 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

• Mixii
Als wij ons die 4 a 5 dagen moeten voorstellen dan denk ik aan:

- Rondleiding stad
- Met OV bezichtigingen bezoeken
- Musea (van de stad zelf bijvoorbeeld)
- 's avonds een terrasje
- Liefst lekker eten uit de streek, en niet datgene wat ik thuis ook al krijgt :)

Waarom we voor deze steden gekozen hebben ipv Berlijn, Londen en Parijs. Is dat ik ervan overtuigt ben dat iets "minder bekende" steden ook net zo mooi kunnen zijn, en de prijs waarschijnlijk ook lager is (aanname).

Het budget is incl. vliegticket. We gaan er nu even vanuit dat we geen auto hebben. Dus vandaar.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Andere mooie steden die goed te doen zijn in die tijd is Rome of Boedapest. Ook genoeg te zien en te doen, en allemaal op een relatief compact stuk grondgebied zodat het niet al teveel rijzen is (altijd handig alsd je maar een paar dagen hebt).

Bij beiden kom je eigenlijk overal wel (iig de voor toeristen interessante gebieden) met het OV. In Boedapest kun je in het centrale gebied eigenlijk bijna alles wel te voet doen zelfs.

Eten is bij beiden meer dan goed genoeg geregeld.

Rome weet ik even niet of in dat budget moet lukken, het is niet de goedkoopste stad... Boedapest zou wel moeten lukken.

Virussen? Scan ze hier!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Stockholm, Edinburgh en Dublin kan ik alle drie aanraden. Stockholm is wel wat duurder dan de andere twee, en de afstand tussen luchthaven en stad is wat langer. Oslo en Praag ben ik nog nooi geweest. Glasgow vond ik zelf ook erg tof.

• mrsar

mrsar

Voor Rome is het budget wat krap,maar opzich te doen als je goed op prijzen let etc. met de Metro etc kan je goed rondkomen en gewoon niet te dicht in de buurt van de bezienswaardigheden gaan eten/drinken ;)

Glasgow ben ik ook geweest,maar heb er bekenden wonen dus mijn ervaring is compleet anders (en vooral pubs :P )

[ Voor 21% gewijzigd door mrsar op 22-01-2016 13:46 ]

• Bergie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:18

Bergie

Lekker belangrijk...

Krakau schijnt mooi te zijn (ik ga er in maart naar toe); maar geen idee hoe het in september/oktober daar is.

Yamaha MT-09

• Mixii
Het weer hebben we al een beetje naar gekeken, maar is in principe geen directe factor. Als het ergens echt zeer slecht zou zijn dan valt dat dan natuurlijk wel af.

• mrsar

mrsar

Dubrovnik is trouwens ook mooie stad,maar misschien net iets te lang dan :) maar voor het aantal dagen Berlijn (kan op budget) Oslo kan ook,en vergeet Istanbul niet :)

[ Voor 38% gewijzigd door mrsar op 22-01-2016 13:56 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Bergie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:48:
Krakau schijnt mooi te zijn (ik ga er in maart naar toe); maar geen idee hoe het in september/oktober daar is.
Krakow is ook heel erg mooi idd, maar zeker oktober is het toch wel erg fris te noemen daar (< 10 graden). Die stad zou ik dan eerder in het voorjaar of evt september aandoen, dan is het minder koud.

Virussen? Scan ze hier!

• Axente
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 09-05-2022
Bergie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:48:
Krakau ben ik met een studiereis heen geweest voor 5 dagen. Heb me er goed vermaakt, centrum is zeker mooi. Dingen die ik echt aanraad zijn de zoutmijn en natuurlijk kun je niet om auswitz heen.

TS, ik ben zelf paar jaar geleden naar Wenen geweest een hoop te zien. Veel musea, dierentuin was ook super.

edit. en alles makkelijk bereikbaar via metro. Vliegveld zit 30min van centrum vandaan met een speciale trein voor mensen die een stedentrip.

[ Voor 11% gewijzigd door Axente op 22-01-2016 13:57 ]

• Arm1n
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 04-08 13:50

Arm1n

Zeven over half twee

mrsar schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:30:
Valencia :) gemiddeld wat goedkoper en heb me er wel goed vermaakt, en is ook nog wat sightseeing

maar ook wat voor weer verwacht je? wat voor bezienswaardigheden vind je leuk?
Rome is bv erg cultuurrijk natuurlijk :)

Berlijn is en blijft ook een geweldige stad net als Londen etc etc

iets meer filters zijn handig

Is het budget bv incl. vliegticket?
Valencia kan ik beamen. Leuke oude binnenstad maar ook prachtige moderne architectuur bij de Ciutat de les Arts i les Ciències. Verder is het park door/om de stad een leuke route om te fietsen en ben je ook erg snel met de metro op het strand.

Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk

• mrsar

mrsar

Arm1n schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:00:
[...]

Valencia kan ik beamen. Leuke oude binnenstad maar ook prachtige moderne architectuur bij de Ciutat de les Arts i les Ciències. Verder is het park door/om de stad een leuke route om te fietsen en ben je ook erg snel met de metro op het strand.
Ha toch niet alleen met Valencia :P

• Egocentrix
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-09 17:56

Egocentrix

Parttime zeurkous

Valencia is inderdaad erg leuk. Ook heb ik goede herinneringen aan Hamburg en als absoluut hoogtepunt Wenen, maar dat is wel wat aan de dure kant.

Sowieso hebben de meeste grote steden uitstekend ov, plus de mogelijkheid om een x-dagen-kaart te kopen, dus daar zou ik me geen zorgen over maken.

The above message has been encrypted using a quadruple ROT13-algorithm. --- Bad grammar makes me sic.

• dion_b
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mixii schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:35:
Als wij ons die 4 a 5 dagen moeten voorstellen dan denk ik aan:

- Rondleiding stad
- Met OV bezichtigingen bezoeken
- Musea (van de stad zelf bijvoorbeeld)
- 's avonds een terrasje
- Liefst lekker eten uit de streek, en niet datgene wat ik thuis ook al krijgt :)
Kijk, daar kunnen we mee uit de voeten. En het zit dicht genoeg bij wat ik doe in een stad (ik doe niet aan rondleiding, ik lees me in en doe het zelf wel, dat is enig verschil) dat je wat hebt aan mijn ervaringen :)
Waarom we voor deze steden gekozen hebben ipv Berlijn, Londen en Parijs. Is dat ik ervan overtuigt ben dat iets "minder bekende" steden ook net zo mooi kunnen zijn, en de prijs waarschijnlijk ook lager is (aanname).
Foute aanname.

http://www.priceoftravel....y-price-backpacker-index/
(je bent geen backpacker, maar grosso modo klopt dit ook voor de reguliere citytripper)

Oslo, Stockholm en Edinburgh behoren tot de duurste steden, Paris is in zelfde categorie, alleen London is significant duurder. Berlin is iig stukken goedkoper. Maar Dublin en vooral Praha ook.
Het budget is incl. vliegticket. We gaan er nu even vanuit dat we geen auto hebben. Dus vandaar.
Overweeg ook (nacht)trein. Veel ontspannener en geen gekloot met reis stad-vliegveld en inchecken enzo. Voor Dublin of Edinburgh minder voor de hand liggend, maar prima optie voor Praha en Stockholm.

Qua eten zit je op geen van de locaties in echt beroemd culinair gebied. Stockholm en Oslo zijn duur (zeker als je biertje/wijntje erbij wilt!) en nadruk ligt op vis. Dublin en Praha zijn typisch 'stoofgerecht met bier'-steden, stevige wintervoer vooral. Als iemand anders betaalde zou ik Oslo waarschijnlijk culinair als eerste keus nemen, maar dan heb je het echt over EUR 20 voor een bord spaghetti in een low-end restaurant, met EUR 7.50 of meer voor biertje erbij. Wil je meer dan dat, gaan de prijzen nog verder de lucht in. Combo van een erg rijk land met erg scheve valutakoers maakt Noorwegen ECHT duur. Fantastisch mooi en leuk land, maar je zult er met je budget veel minder kunnen doen dan bij de andere opties. Stockholm is minder extreem, maar nog altijd dure hoofdstad in een rijk land.

Edinburgh is een veel kleinere stad, wat voordelen biedt (OV? gewoon alles lopen!) en is IMHO mooiste van de steden, al heeft het van Stockholm en Praha forse concurrentie op dat vlak. In Edinburgh gaat het niet alleen om stedelijk schoon maar de landschap eromheen. Beste uitzicht op de stad en het water heb je bijv vanaf Arthur's Seat, een van de drie oude vulkanen in de buurt (het kasteel staat op de middelste). Lekker bier ook, je kunt verschillende tours doen, zowel van brew-pubs als thematours (Eerie Pub Company pub crawl is een aanrader als je van meerdere biertjes houdt). Uh, en minder kans op jaloerse vriendin ivm te mooie concurrentie O-) Alleen qua musea misschien beetje karig.

Praha kan ik iig nooit genoeg van krijgen. Het is goedkoop, erg tourist-friendly maar ook zat buiten de tourist-traps te vinden. Leuke (en mooie! >:) ) mensen, veel geschiedenis. Ook aardig wat musea enzo.

Moet gaan lunchen, na lunch mogelijk meer ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 18:56
Misschien ook iets voor het lijstje:

Liverpool.

• Jaapio_B
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-11 15:53
Hebben jullie al eens aan Sevilla gedacht?

Ik ben er nu een aantal keer geweest omdat ik er vrienden heb wonen.

Je kan er redelijk goedkoop naartoe vliegen met Ryanair vanuit Eindhoven of Transavia vanuit Amsterdam.
Volgens mij bijna altijd goed weer alleen in de zomer kan het erg heet zijn.
Het eten en drinken is er niet duur, er zijn Nederlandstalige fiets tours door de stad en met o.a. een kathedraal en Moorse paleizen is er zat te bezichtigen.

Aan alles komt een eind.

• Juke!
  • Laatst online: 24-02-2021
Ik kan je Berlijn zeker aanraden.

Daar kan je makkelijk 4-5 dgn "rondhangen" zonder verveeld te raken en pluspunt: Het is goedkoop.
De prijzen hier in vergelijking tot Nederland is echt onwerkelijk eerlijk gezegd, of het nu gaat om kop koffie of grotere aankopen.

+Veel musea
+Veel toneel/theather
+Geschiedenis (hier besef je pas dat wat je in Nederland meekrijgt over de Duitsers, erg sumier is en onvolledig of gewoon onjuist)
+zeer divers aanbod van eten voor zeer schappelijke prijs

kortom, de stad laat een indruk achter waar je nog lang van kan nagenieten.

*woon in Berlijn dus kan beetje bevooroordeeld zijn:P*

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-11 22:36

TommyGun

Stik er maar in!

Berlijn
Oslo
Budapest

^^ mijn aanraders. Praag lijkt me ook geweldig, evenals Krakau

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

• Sjurm
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:44
Praag is erg mooi en vooral ook heel goedkoop

• Mixii
Juke! schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:15:
Ik kan je Berlijn zeker aanraden.

Daar kan je makkelijk 4-5 dgn "rondhangen" zonder verveeld te raken en pluspunt: Het is goedkoop.
De prijzen hier in vergelijking tot Nederland is echt onwerkelijk eerlijk gezegd, of het nu gaat om kop koffie of grotere aankopen.

+Veel musea
+Veel toneel/theather
+Geschiedenis (hier besef je pas dat wat je in Nederland meekrijgt over de Duitsers, erg sumier is en onvolledig of gewoon onjuist)
+zeer divers aanbod van eten voor zeer schappelijke prijs

kortom, de stad laat een indruk achter waar je nog lang van kan nagenieten.

*woon in Berlijn dus kan beetje bevooroordeeld zijn:P*
Ik woon in Limburg, (10km Belgische grens, 10km Duitse grens) waarom denk je dat we zo graag gaan uiteten in Duitsland haha. Lekker goedkoop boodschappen doen, uiteten en drinken :)

Ik wil Berlijn ook best wel meenemen in mijn overweging.

• Juke!
  • Laatst online: 24-02-2021
Haha, ja kan me goed voorstellen als je zo dichtbij de grens woont, dat je regelmatig even gaat genieten aan de andere kant:).

Wel 1 tip: pinnen zijn ze niet gek op in Berlijn en rest van Oost-Duitsland, zeker in de kleinere eettentjes geldt: "Nur Bares ist Wahres".

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-11 12:08
Dipsausje schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:44:
Stockholm, Edinburgh en Dublin kan ik alle drie aanraden. Stockholm is wel wat duurder dan de andere twee, en de afstand tussen luchthaven en stad is wat langer. Oslo en Praag ben ik nog nooi geweest. Glasgow vond ik zelf ook erg tof.
Dit, Stockholm is er duur. Vind het een hele "brave" stad. Ik zal hem niet snel aanbevelen voor alleen een stedentrip (wij waren er toch 8) ).

Wij zijn naar Barcelona geweest, tuurlijk wel veel toerisme maar ook veel te doen.
Fietstocht met Nederlandse gids en onderweg makkelijke tapas maken.

En mocht je willen, ze hebben ook een strand :9

Je zou gewoon voor die aantal dagen ook een fiets kunnen huren ipv OV. Je kunt ook in de bus springen.
Vervoer vanaf vliegveld is gewoon goed geregeld met de bus.

Eten is fantastisch!

Verder vind ik Praag, Rome, Berlijn, Parijs, Geneve, New York, Oslo, Londen ook mooie steden.

Niet allemaal binnen budget B.T.W.

[ Voor 18% gewijzigd door JaMaaT op 22-01-2016 15:50 ]

• Piet_Piraat7
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:29
Ik kan Boedapest echt enorm aanraden. Zeer goed betaalbaar (reis, overnachten, uit eten) en echt een prachtige stad. Warmwaterbronnen om in te chillen en echt leuke mensen met uitgaan. Twee keer geweest en beide keren enorm genoten.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Ik heb een tijd in Edinburgh gewoond.

Wat betreft OV: dat is daar erg goed. Je kan de bus pakken naar het centrum voor een klein prijsje, een reis van ongeveer een half uur (als ik het me goed herinner). De stad zelf is goed per voet te bezichtigen. Mocht je wat in de omgeving willen bekijken is een bus/trein vaak een goede optie.

Verder: in de stad zelf is veel te zien (mooi kasteel op een uitgebluste vulkaan, midden in het centrum) en je hebt er schandalig veel pubs :P Je kan ook aan alles zien dat de stad "royal" is, veel meer dan bijvoorbeeld Glasgow.

Ik ben het niet met dion_b eens dat het qua musea karig is in Edinburgh. Er zijn een aantal grote musea waarvan de meeste ook nog eens gratis zijn. Nu ben ik niet zo'n museumganger, maar ik heb me daar met de musea wel vermaakt.

• dion_b
  • Laatst online: 23:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

'Karig' bedoelde ik in relatieve zin- tov rest van lijstje heb je er minder en zijn ze minder world-class. Qua musea is zowel in kwantiteit als kwaliteit als diversiteit Berlin trouwens nauwelijks te verslaan, van hele stukken antieke steden (Pergamon Museum) tot Stasi, van brachiosaurussen tot hippe pop-up galerien, je vindt het er allemaal. Ik zou het zelfs marginaal hoger stellen dan Paris of London en dat zegt wel wat.

Budapest is ook geen slechte op dat vlak, al loop je daar wel tegen uitdaging dat er weinig in andere talen dan HU te vinden is in de grote staatsmusea.

Eentje die nog niet genoemd is maar ook qua musea bij wereldtop behoort en verder ook bezoek waard is en goed betaalbaar: Wien. Ben er vorig jaar met m'n dochter geweest voor kort stedentripje. Viel (itt de vorige keer 15 jaar eerder) niet tegen.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1