Fan speed chassis-fans aanpassen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-03 21:02
Vorig jaar maart heb ik mijn eigen pc gebouwd. Hartstikke leuk, ik zou het zo weer willen doen.
Alles loopt soepel maar er is 1 ding waar ik mee zit; het geluid van de chassis-fans!

Ik heb een http://tweakers.net/pricewatch/422470/nzxt-s340-zwart.html als behuizing en een http://tweakers.net/pricewatch/333917/asrock-b85-pro4.html als mobo.
De fans heb ik op mijn mobo aangesloten, ze worden herkend maar ik kan nergens de snelheid van de fans aanpassen.
De ene fan draait constant op ~1213 RPM en de andere op ~1270 RPM.

Hoe kan ik de snelheid van deze fans aanpassen zodat ze minder lawaai maken?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dus in de BIOS kan je nergens iets aanpassen qua snelheid ? Dat lijkt mij heel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
PilatuS schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:08:
Dus in de BIOS kan je nergens iets aanpassen qua snelheid ? Dat lijkt mij heel vreemd.
Heb het zojuist weer geprobeerd, maar ze blijven op 1200+ draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
nichan schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:14:
[...]

Heb het zojuist weer geprobeerd, maar ze blijven op 1200+ draaien.
Dus als je het aanpast veranderd er niets ? In de TS zeg je dat het nergens aan te passen is, dat is iets anders.

Op welke headers heb je de fans aangesloten en hoeveel pins hebben de fans ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
PilatuS schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:19:
[...]

Dus als je het aanpast veranderd er niets ? In de TS zeg je dat het nergens aan te passen is, dat is iets anders.

Op welke headers heb je de fans aangesloten en hoeveel pins hebben de fans ?
De fans hebben 3 pins en de headers 4. De ene fan zit op de header met de naam chassis fan 1 en de andere fan op de header chassis fan 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
nichan schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:27:
[...]

De fans hebben 3 pins en de headers 4. De ene fan zit op de header met de naam chassis fan 1 en de andere fan op de header chassis fan 2.
Welke instelling verander je precies, en van wat naar wat ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salmon
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10-06 08:15

Salmon

.NET developer

nichan schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:27:
[...]

In jouw moederbord manual staat dat onderstaande fan slots op je moederbord zitten:
- 2 x CPU Fan connectors (1 x 4-pin, 1 x 3-pin)
- 2 x Chassis Fan connectors (2 x 4-pin)
- 1 x Power Fan connector (3-pin)
Als jouw fans 3-pin zijn en je deze op de 3 pin moederbord aansluiting aansluit zullen zij op volledige snelheid draaien. Wanneer je deze op de 4 pin moederbord aansluiting aansluit zullen de fans ook op volle snelheid draaien doordat jouw fan geen PWM heeft.

Een weerstandje tussen je fan connector op moederbord en je fan zelf zou uitkomst kunnen bieden. Deze gaan dan op 7v i.p.v. de standaard 12v, dus langzamer.

Geef inderdaad even ook wat screenshots van wat jij nu daadwerkelijk instelt in je BIOS. ;)

Edit:

Jouw manual geeft op pagina 75 (of 80 van de pdf) aan dat je de Chassis 1&2 fan op een modus kunt zetten. Waar staat deze momenteel op? Zet hem zo laag mogelijk == minder geluid.

[ Voor 15% gewijzigd door Salmon op 22-01-2016 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Salmon schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:37:
[...]
Als jouw fans 3-pin zijn en je deze op de 3 pin moederbord aansluiting aansluit zullen zij op volledige snelheid draaien. Wanneer je deze op de 4 pin moederbord aansluiting aansluit zullen de fans ook op volle snelheid draaien doordat jouw fan geen PWM heeft.
Nee.

Ook fans met 3-pin kan je gewoon langzamer laten draaien. 4-pin PWM geeft andere voordelen, maar het is niet nodig om de snelheid van een fan te kunnen regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Salmon schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:37:
[...]

In jouw moederbord manual staat dat onderstaande fan slots op je moederbord zitten:

[...]

Een weerstandje tussen je fan connector op moederbord en je fan zelf zou uitkomst kunnen bieden. Deze gaan dan op 7v i.p.v. de standaard 12v, dus langzamer.

Geef inderdaad even ook wat screenshots van wat jij nu daadwerkelijk instelt in je BIOS. ;)

Edit:

Jouw manual geeft op pagina 75 (of 80 van de pdf) aan dat je de Chassis 1&2 fan op een modus kunt zetten. Waar staat deze momenteel op? Zet hem zo laag mogelijk == minder geluid.
PilatuS schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:36:
[...]

Welke instelling verander je precies, en van wat naar wat ?
In BIOS kan ik aanklikken welke mode ik voor de desbetreffende fan wil (bijv. chassis fan 1).
De mode stond al op silence, ik heb dit veranderd naar custom waarbij de RPM verhoogd wordt naarmate de temperatuur van de pc toeneemt.

Helaas verandert de RPM hierdoor niet, ze blijven draaien op meer dan 1200 RPM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Puur en alleen op silent zetten zou voldoende moeten zijn. Draai je met de nieuwste BIOS ? Zo niet, zou ik even de nieuwste flashen. Mogelijk zit er een bug in waardoor het niet werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
PilatuS schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 13:51:
Puur en alleen op silent zetten zou voldoende moeten zijn. Draai je met de nieuwste BIOS ? Zo niet, zou ik even de nieuwste flashen. Mogelijk zit er een bug in waardoor het niet werkt.
Jep, ik heb hem vandaag nog geüpdatet.
Wat ik nog kan proberen is om die 3-pinsaansluiting een pinnetje te verschuiven zodat die header aangesloten is op het 4e nu lege pinnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Het lijkt me niet verstandig om de pinnetjes te verschuiven. In principe kan dat ook niet vanwege het plasticje wat aan één kant zit.

Ik had ook een moederbord wat wel PWM ondersteunde, maar geen mogelijkheid had om handmatig de fan (met 3 pins) langzamer te laten draaien. Ik heb toen de kabeltjes naar de fan aangepast.

Hier staat een uitleg: http://www.overclockers.c...7-Guide-to-the-7v-Fan-Mod

Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com/forums/attachment.php?s=2704c76899dab420a29a9013c4c4b709&attachmentid=39969&stc=1&d=1110846598

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

Heb je de ASRock A-Tuning utility al geprobeerd? http://www.asrock.com/mb/Intel/B85%20Pro4/?cat=Download

[ Voor 36% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 22-01-2016 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
Ja, daar kan ik helaas niks mee. Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/354f42ed0c0e7c3ddd263558b44befaa.png
shuyg schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:19:
Het lijkt me niet verstandig om de pinnetjes te verschuiven. In principe kan dat ook niet vanwege het plasticje wat aan één kant zit.

Ik had ook een moederbord wat wel PWM ondersteunde, maar geen mogelijkheid had om handmatig de fan (met 3 pins) langzamer te laten draaien. Ik heb toen de kabeltjes naar de fan aangepast.

[afbeelding]
Dankje, ik zal eens kijken of dat me lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
shuyg schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:19:

[afbeelding]
De kabels die ik heb zijn allemaal zwart.
Ik heb geen idee hoe ik die zou moeten aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 13:04
koop een simpele controller voor je fans, het lost het probleem van het regelen van de fanspeed op het moederbord niet op.

Maar je kan in elk geval de fanspeed regelen, zonder al te veel gedoe, maar welke fans gebruik je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
freaky35 schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:38:
koop een simpele controller voor je fans, het lost het probleem van het regelen van de fanspeed op het moederbord niet op.

Maar je kan in elk geval de fanspeed regelen, zonder al te veel gedoe, maar welke fans gebruik je?
Ik gebruik de standaard casefans.

edit: Wellicht dat ik die fans vervang door 2 van deze fans https://tweakers.net/pric...ip-stream-120-db-pwm.html.

Op die manier is het wel mogelijk om het toerental te regelen om minder lawaai te hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door nichan op 22-01-2016 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Fox NL
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:38
Eventueel kan je er nog weerstandjes (low noise adapter) tussen zetten. Ik heb dit ook gedaan voor een ASRock moederbord dat alleen bij 4 pins (PWM) fans de snelheid kon regelen en niet bij 3 pins (voltage control) fans. Zoek maar eens op low noise adapters in de pricewatch. Ik heb die van Noctua gebruikt. Snelheid ging van 1037 naar 815 rpm (standaard case fans van een Cooler Master Silencio 352).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nichan
The Fox NL schreef op zaterdag 23 januari 2016 @ 20:47:
Eventueel kan je er nog weerstandjes (low noise adapter) tussen zetten. Ik heb dit ook gedaan voor een ASRock moederbord dat alleen bij 4 pins (PWM) fans de snelheid kon regelen en niet bij 3 pins (voltage control) fans. Zoek maar eens op low noise adapters in de pricewatch. Ik heb die van Noctua gebruikt. Snelheid ging van 1037 naar 815 rpm (standaard case fans van een Cooler Master Silencio 352).
Dat is ook een mooie optie. Bedankt voor je tip!
Pagina: 1