Toon posts:

Kun je een macbook bypassen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tijdje terug een macbook laten repareren vanwege vochtschade bij mn trackpad. Trackpad leek verloren te zijn, prijskaartje 180. Hier had ik geen geld voor dus besloten om de mac chemisch te laten reinigen en daarbij te laten en muis gebruiken. Bij ophalen van de mac kreeg ik te horen dat het hem gelukt was de de trackpad weer aan de praat te krijgen door middel van een bypass? Volgens hem had MAC OS door vochtschade de trackpad uitgeschakeld, en dmv bypass werkte het weer :? :?

Reparateur leek me echt oprecht aardige gast dus vermoed niet dat hij extra slaatje uit wilde slaan, de bypass had hij ook gratis gedaan. Maar wat heeft hij in godsnaam softwarematige gedaan? Hij zei overigens dat bij een update de bypass verloren kan gaan. Maar is het niet mogelijk om dan WEER de bypass uit voeren?

Graag wat input want dit gaat mij het petje te boven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je kan de reparateur vragen wat hij precies bedoelde met de bypass, of wat hij ervoor heeft gedaan? En wellicht is er met Google ook iets te vinden hierover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• diefightdie
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-10 00:10
Klinkt mij niet bekend in de oren.

Ik weet niet welk model Macbook je hebt, maar op iFixit zie ik dat je voor 80-90 euro voor een paar modellen al een nieuw trackpad hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bloemstukje
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06-10 14:36
Het zou kunnen zijn dat een elektronische vochtsensor (als deze erin zit) omzeild is? Ofwel; de sensor zal een spanning uitgeven bij een bepaald vochtniveau (of juist geïnverteerd) en hij heeft dit dus ofwel doorverbonden ofwel onderbroken.

gewoon nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Dan zou een software update niets uit mogen maken, als iets hardwarematig 'bypassed' is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13
Ik vermoed dat hij een chip heeft gebruikt van een andere macbook die niet uit dezelfde serie komt. Hierdoor ziet MacOSX probeert de standaard KEXT te laden voor de Macbook die je gebruikt. Je kunt dit omzeilen door te forceren dat de andere KEXT wordt geladen waarna OSX de chip weer "begrijpt". Helaas wordt dit altijd na een update weer hersteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
diefightdie schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 12:59:
Klinkt mij niet bekend in de oren.

Ik weet niet welk model Macbook je hebt, maar op iFixit zie ik dat je voor 80-90 euro voor een paar modellen al een nieuw trackpad hebt.
Is dit lastig zelf te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Pendora schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:31:
Ik vermoed dat hij een chip heeft gebruikt van een andere macbook die niet uit dezelfde serie komt. Hierdoor ziet MacOSX probeert de standaard KEXT te laden voor de Macbook die je gebruikt. Je kunt dit omzeilen door te forceren dat de andere KEXT wordt geladen waarna OSX de chip weer "begrijpt". Helaas wordt dit altijd na een update weer hersteld.
Iemand dit dit in het Nederlands kan vertalen ;(

Als je zegt update, bedoel je dan een grote update zoals el capitan, of geldt dit ook voor kleinere updates?
Kan ik deze bypass niet telkens zelf uitvoeren na een update als het gaat om het laden van een andere KEXT?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Aangepaste hardware, aangepaste driver? Kext = driver

http://www.macbreaker.com/2012/01/what-are-kexts.html

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Lijkt me sterk dat hij een andere chip erin geplempt heeft, maar een andere driver voor de trackpad als ik je verhaal goed begrijp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardVanAfoort
  • Registratie: April 2010
  • Niet online

GerardVanAfoort

kalm aan

Zolang je niet weet wat hij gedaan heeft blijft het gissen. Vraag hem wat hij gedaan heeft en in hoeverre je zelf de benodigde kext bestanden kan laden of plists editen om toch een update of upgrade uit te kunnen voeren. Het klinkt soms moeilijker dan het daadwerkelijk is, maar als hij jou dit duidelijk kan uitleggen helpt het jou om je machine up to date te houden.

NRG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ben een beetje terughoudend om dat te vragen, het was een gratis service. Zijn voorstel was om toch de trackpad compleet te vervangen, als hij mij vertelt wat hij gedaan heeft is hij een dief van zijn eigen portomonnee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk hebben ze Flex kabel van mainboard naar je TrackPad schoon gemaakt.
Vaak is bij connector op TrackPad vloeistof schaden te zien.
Houw er rekening mee wat ze gedaan hebben waarschijnlijk maar een nood oplossing is voor tijdelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 10:56:
Ben een beetje terughoudend om dat te vragen, het was een gratis service. Zijn voorstel was om toch de trackpad compleet te vervangen, als hij mij vertelt wat hij gedaan heeft is hij een dief van zijn eigen portomonnee?
als je dingen gratis doet, ben je sowieso een dief van je eigen portemonnee. Het klinkt mij sowieso een beetje vaag. Heb nog nooit gehoord van een bypass in een macbook en heb er toch al een aantal gerepareerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 24 januari 2016 @ 21:36:
Waarschijnlijk hebben ze Flex kabel van mainboard naar je TrackPad schoon gemaakt.
Vaak is bij connector op TrackPad vloeistof schaden te zien.
Houw er rekening mee wat ze gedaan hebben waarschijnlijk maar een nood oplossing is voor tijdelijk.
Hij heeft alles schoongemaakt inderdaad, echter na het reinigen zei hij dat de trackpad het niet deed. Dag erop werkte deze wel, vanwege de 'bypass' en niet vanwege het reinigen volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
supersnathan94 schreef op maandag 25 januari 2016 @ 09:21:
[...]

als je dingen gratis doet, ben je sowieso een dief van je eigen portemonnee. Het klinkt mij sowieso een beetje vaag. Heb nog nooit gehoord van een bypass in een macbook en heb er toch al een aantal gerepareerd.
Hij heeft mij geprobeerd een pootje te lichten? Hij leek me echt een oprecht vriendelijke gast, maar stond er wel op dat na een update er een grote kans was dat de bypass eraf geflikkerd wordt, en dat hij dan alsnog een nieuwe trackpad zou kunnen plaatsen. Nu ben ik dus paranoïde om te updaten :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Nou dat weet ik niet. Trackpad met vochtschade is altijd tricky. Kunnen het namelijk soms wel doen en na een update idd niet meer helemaal. Dat heeft meer te maken met "driver" updates dan met een major OS release, maar het komt wel neer op dat updates de boel kunnen verzieken. Wat je zou kunnen doen is een second opinion aanvragen bij iemand anders die met name het trackpad controleert op eventuele schade. Er zijn een aantal tweakers hier dat bijvoorbeeld zouden kunnen bewerkstelligen. Ligt er een beetje aan waar je woont. In regio Utrecht zou ik het bijvoorbeeld voor je kunnen doen en in Den Haag en omgeving hebben we Sebastius.
Pagina: 1