Drietraps migratie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-06 20:16
In therorie is het volgens mij niet al te lastig, maar ik hoop op wat feedback van mensen uit de praktijk.

Ik wil binnenkort een kennis helpen met de migratie van een mac. Mijn Mac kennis is niet je van het, maar de zijne nog minder.

Hij heeft een nieuwe MacBook gekocht en wil daar de dat van zijn oude MacBook op plaatsen. Vervolgens kan iemand anders uit zijn gezin overstappen op die MacBook van een nog oudere MacBook.

MacBook A: OS X 10.11 El Capitan (nieuw in doos)
MacBook B: OS X 10.8.5 Mountain Lion (met user 1)
MacBook C: OS X 10.6.8 Snow Leopard (met user 2)

Mijn plan is alsvolgt:
  1. Vragen of ze de apps op de oude laptops willen updaten en daarna een TimeMachine backup willen maken.
  2. Nieuwe laptop inrichten conform standaard Migratie Assistent met ethernetkabel ertussen
  3. Testen of alles werk zoals verwacht.
  4. Als ik het goed begrijp moet je hier bepaalde applicaties opnieuw registeren? Office e.d. neem ik aan?
  5. Volgende stap is MacBook C middels Migratie Assistent overzetten naar MacBook B.
  6. Kan dit zomaar? Moet ik niet eerst MacBook B leeg maken? En blijft de data van user 1 op MacBook B staan? Zet je de gegevens van user 2 naast die van user 1? Hier kan ik niets van vinden. Ik kom alleen maar migraties tegen naar nieuwe (lege) Macs.
  7. Als deze migratie succesvol is verlopen, dan kan MacBook C leeg worden gemaakt. En afgemeld worden van iCloud en iTunes.
Gaat dit op deze manier lukken? Of staan me zo verrassingen te wachten?
Nog tips?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SquareOne
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Ik zou MacBook B en C gewoon updaten naar 10.11. Vervolgens time-machine back-up maken. En die op de betreffende MacBooks plaatsen (Dus B op A, en C op B ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
Is dit verstandiger? Minder risico?

De oude MacBooks upgraden is dat zonder risico?

Het lijkt mij een extra stap, maar geen probleem als dat eventuele problemen kan voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GforceNL
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:17

GforceNL

Out of memory....

Zit erg weinig risico aan. Mocht er met het terug plaatsen van de TM backup iets fout gaan, dan heb je altijd nog het systeem waar de backup vandaan komt draaien.

beste is om dit te doen met een externe HD.

<Zinloze tekst hier>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
OK, dan nog mijn andere vragen. Komt er op MacBook B dan een account bij? Of wordt alles overschreven en wordt het een copy van C?

En ik heb ook gelezen dat je sommige software weer opnieuw moet activeren? Klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18:13
Als je tijdens het installeren aangeeft dat je data wilt overzetten komt er geen account bij. Daarna worden ze samengevoegd. Het werkt maar ik heb er al wel wat problemen mee gezien.

Soms. MS Office en Adobe bijvoorbeeld controleren ook de computer samenstelling als die teveel veranderd moeten ze opnieuw worden geactiveerd. Hou hier ook rekening mee als je nu op Macbook B 1 Office licentie hebt en je ze dit over naar Macbook A De licentie van B soms niet meer werkt en ook niet meer te activeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr Orange
Wat voor problemen? En kan ik doe op een manier voorkomen?
Wellicht door MacBook B eerst schoon te maken en dan pas C naar B te migreren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vaker dan eens dit moeten doen op het werk, maar als ik een nieuwe laptop kreeg deed ik het toch het liefste gewoon niet. Ik kopieer mijn documenten map en installeer alle apps opnieuw. Kost een paar uur, maar ik heb wisselende ervaringen met de performance na de Migratie Assistent met verschillende versies van OSX.

Soms ging het geweldig, soms kwamen mensen terug met de vraag of het echt wel een nieuwe laptop was, of dat ik de oude laptop in een nieuwe behuizing had gestopt. Ik heb het gevoel dat er gewoon veel zooi mee komt van oude software die er allang niet meer op staat etc. Nu is het aantal veel te klein om echt conclusies te mogen trekken, maar persoonlijk gebruik ik het liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Bij stap 4 eerst wissen en dan Migratie Assistent draaien. Migraties zijn praktischer dan Time Machine terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Ik kan je vertellen dat een directe clone van de OS schijf ook goed werkt, maar je zit dan wel met wat performance verlies en dat 10.6.8 bijvoorbeeld niet wil draaien op een Macbook die nieuwer is dan 2013. Ik zou een komplete clean install doen en vervolgens de data handmatig van een netwerkshare op de andere macbook halen. Je kan het ook via firewire of thunderbolt doen in de Target disk mode.
Pagina: 1