Ik ben bezig met het onderzoeken of het werken met (Nederlandstalige) compenserende software voor de dyslectische medemens mogelijk is op Ubuntu:
Toshiba Satellite L30-106
Ubuntu 15:10 (32bits)
Wine 1.8 (Stable)
Ik loop tegen het volgende aan:
1.
Voor een onderdeel heb ik nodig de verschillende .NET framework deze heb ik geinstalleerd met het commando:
bash winetricks -q dotnet35 (installeert zo te zien 2.0, 3.0 en 3.5)
en
bash winetricks -q dotnet45 corefonts
Daarna melding dat installatie succesvol was, maar bij het starten van de setup van het te testen programma krijg ik de volgende melding:
"This application could not be started. You must enable the .NET Framework from the Windows Features dialog box (From Control Panel, choose Programs, Turr Windows Features on or of)."
ofwel het installer pakket "ziet" de geïnstalleerde .NET niet.
Gefixt: msxml3 uitvoeren did the trick.
2.
Ik dacht slim te zijn door niet de setup te gebruiken met een mooi installatie menu maar gewoon de MSI uit te rollen:
WINE msiexec /i /padnaar/programma.msi
MSI start keurig op maar blijft hangen op "Calculating diskspace" het venster van de installer wordt dan ook donker.
in de terminal krijg ik wel een handvol "Fixme" berichten maar volgens de WINE FAQ moet ik die gewoon negeren.
Is inmiddels opgelost -> veeeeel meer geduld hebben
3.
een windows service zou je moeten kunnen starten met het commando:
wine net start "service naam"
bij het starten van deze service krijg ik de melding:
Service is aan het starten
Service draait al
daarna krijg ik m'n command line weer met direct daar achter deze foutmeldingen:
err:winediag:nulldrv_CreateWindow Application tried tor create a window, but no driver could be loaded.
err: winediag:nulldrv_CreateWindow The explorer process failed to start.
Het programma dat op deze service moet aanhaken zegt dan ook "Onmogelijk om verbinding te maken met Service name"
De grote vraag: Doe ik nou iets fout, zie ik iets over het hoofd of is het gewoon een no-go???
Toshiba Satellite L30-106
Ubuntu 15:10 (32bits)
Wine 1.8 (Stable)
Ik loop tegen het volgende aan:
1.
Voor een onderdeel heb ik nodig de verschillende .NET framework deze heb ik geinstalleerd met het commando:
bash winetricks -q dotnet35 (installeert zo te zien 2.0, 3.0 en 3.5)
en
bash winetricks -q dotnet45 corefonts
Daarna melding dat installatie succesvol was, maar bij het starten van de setup van het te testen programma krijg ik de volgende melding:
"This application could not be started. You must enable the .NET Framework from the Windows Features dialog box (From Control Panel, choose Programs, Turr Windows Features on or of)."
ofwel het installer pakket "ziet" de geïnstalleerde .NET niet.
Gefixt: msxml3 uitvoeren did the trick.
2.
Ik dacht slim te zijn door niet de setup te gebruiken met een mooi installatie menu maar gewoon de MSI uit te rollen:
WINE msiexec /i /padnaar/programma.msi
MSI start keurig op maar blijft hangen op "Calculating diskspace" het venster van de installer wordt dan ook donker.
in de terminal krijg ik wel een handvol "Fixme" berichten maar volgens de WINE FAQ moet ik die gewoon negeren.
Is inmiddels opgelost -> veeeeel meer geduld hebben
3.
een windows service zou je moeten kunnen starten met het commando:
wine net start "service naam"
bij het starten van deze service krijg ik de melding:
Service is aan het starten
Service draait al
daarna krijg ik m'n command line weer met direct daar achter deze foutmeldingen:
err:winediag:nulldrv_CreateWindow Application tried tor create a window, but no driver could be loaded.
err: winediag:nulldrv_CreateWindow The explorer process failed to start.
Het programma dat op deze service moet aanhaken zegt dan ook "Onmogelijk om verbinding te maken met Service name"
De grote vraag: Doe ik nou iets fout, zie ik iets over het hoofd of is het gewoon een no-go???
Time is an illusion, Lunchtime doubly so