[WINE] 3 vragen: service - .NET - hangende installer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Ik ben bezig met het onderzoeken of het werken met (Nederlandstalige) compenserende software voor de dyslectische medemens mogelijk is op Ubuntu:

Toshiba Satellite L30-106
Ubuntu 15:10 (32bits)
Wine 1.8 (Stable)

Ik loop tegen het volgende aan:

1.
Voor een onderdeel heb ik nodig de verschillende .NET framework deze heb ik geinstalleerd met het commando:

bash winetricks -q dotnet35 (installeert zo te zien 2.0, 3.0 en 3.5)
en
bash winetricks -q dotnet45 corefonts

Daarna melding dat installatie succesvol was, maar bij het starten van de setup van het te testen programma krijg ik de volgende melding:

"This application could not be started. You must enable the .NET Framework from the Windows Features dialog box (From Control Panel, choose Programs, Turr Windows Features on or of)."

ofwel het installer pakket "ziet" de geïnstalleerde .NET niet.

Gefixt: msxml3 uitvoeren did the trick.

2.
Ik dacht slim te zijn door niet de setup te gebruiken met een mooi installatie menu maar gewoon de MSI uit te rollen:

WINE msiexec /i /padnaar/programma.msi

MSI start keurig op maar blijft hangen op "Calculating diskspace" het venster van de installer wordt dan ook donker.
in de terminal krijg ik wel een handvol "Fixme" berichten maar volgens de WINE FAQ moet ik die gewoon negeren.

Is inmiddels opgelost -> veeeeel meer geduld hebben

3.
een windows service zou je moeten kunnen starten met het commando:
wine net start "service naam"

bij het starten van deze service krijg ik de melding:
Service is aan het starten
Service draait al

daarna krijg ik m'n command line weer met direct daar achter deze foutmeldingen:

err:winediag:nulldrv_CreateWindow Application tried tor create a window, but no driver could be loaded.
err: winediag:nulldrv_CreateWindow The explorer process failed to start.

Het programma dat op deze service moet aanhaken zegt dan ook "Onmogelijk om verbinding te maken met Service name"

De grote vraag: Doe ik nou iets fout, zie ik iets over het hoofd of is het gewoon een no-go???

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

De vraag is ook of de service zich op een TCP poort bind en welke dat dan is. Alles onder 1024 vereist verhoogde rechten en dat wil je dus liever niet. Fatsoenlijke software zou dat dus niet doen en draait netjes op iets >1025. Check eens wat je ziet draaien via het 'ps' commando. En kijk eens wat er gebeurt in tools als top als je de service probeert te starten. Als laatste is het lezen van .xsession-errors geen slecht idee, daar zou alles wat je niet op je terminal ziet van Wine in moeten staan (en alle andere GUI zaken die je draait).

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

doe zelf nooit meer wine rechtstreeks, maar middels een toepassing die er eenvoudig een prefix/bottle van maakt; playonlinux, of crossover office (laatste kun je trail pakken)

deze maken per toepassing(groep) een wine-bottle; afwijkende wine build geschikt voor toepassing-x. daarin kun je zaken als services, toepassing specifieke software en custom dll's eenvoudig beheren.

ik verwacht dat je met crossover verder gaat komen; die heeft net even wat meer mogelijkheden op gebied van windows specifieke zaken; bijv. services en authorisatie.

kunnen wij de toepassing downloaden? wil best ff bekijken of progressie boek

⭐Game Profiles: 🕹️Steam - 🎮PSN - 🇪🇦 GoT_Hollandhards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

ben je claroread werkend aan t maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
himlims_ schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:32:
ben je claroread werkend aan t maken?
Nee, de netwerkversie van Kurzweil ;) en ik moet Wody ook nog gaan testen
- Sprint heb ik al werkend, alleen heb ik nog niet met de boeken van Dedicon kunnen testen. Hoop daar volgende week de materialen voor te krijgen.
Hero of Time schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:06:
De vraag is ook of de service zich op een TCP poort bind en welke dat dan is. Alles onder 1024 vereist verhoogde rechten en dat wil je dus liever niet. Fatsoenlijke software zou dat dus niet doen en draait netjes op iets >1025. Check eens wat je ziet draaien via het 'ps' commando. En kijk eens wat er gebeurt in tools als top als je de service probeert te starten. Als laatste is het lezen van .xsession-errors geen slecht idee, daar zou alles wat je niet op je terminal ziet van Wine in moeten staan (en alle andere GUI zaken die je draait).
De service maakt gebruik van poort 1006, met verhoogde rechten bedoel je dat ik dan de service met sudo moet starten?

Voor degene die ook willen testen:
Volledige versie:
http://download.lexima.nl...Algemeen/K3000NLv1413.exe

prerequisites:
Microsoft .NET Framework 2 met SP2
Microsoft .NET Framework 3.5 met SP1
Microsoft .NET Framework 4.0 Full
Microsoft .NET Framework 4.0 Full Update KB2468871
Microsoft Visual C++ 2005 SP1 Redistributable Package x86
Microsoft Visual C++ 2005 SP1 Redistributable Pacakge x64 (alleen op een 64-bit besturingssysteem)
Microsoft Visual C++ 2008 SP1 Redistributable Package x86
Microsoft Visual C++ 2008 SP1 Redistributable Pacakge x64 (alleen op een 64-bit besturingssysteem)
Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Package x86
Microsoft Visual C++ 2010 Redistributable Pacakge x64 (alleen op een 64-bit besturingssysteem)
Microsoft Visual C++ 2012 SP1 Redistributable Package x86
Microsoft Visual C++ 2012 SP1 Redistributable Pacakge x64 (alleen op een 64-bit besturingssysteem)
Microsoft Visual C++ 2013 Redistributable Package x86
Microsoft Visual C++ 2013 Redistributable Pacakge x64 (alleen op een 64-bit besturingssysteem)

[ Voor 32% gewijzigd door 2bmws op 22-01-2016 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

v1419 is trouwen uit: https://www.kurzweiledu.com/trial_win_v14

nog even die 3gb downloaden :+ (van jouw versie)

zou wine toepassingen niet via su(do) uitvoeren; dan heeft win/windows-toepassing ineens rechten tot root

is de installer silent /unattended te installeren? soms werkt dat wel wanneer de gui hangt

[ Voor 3% gewijzigd door himlims_ op 22-01-2016 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
himlims_ schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:52:
v1419 is trouwen uit: https://www.kurzweiledu.com/trial_win_v14

nog even die 3gb downloaden :+

zou wine toepassingen niet via su(do) uitvoeren; dan heeft win/windows-toepassing ineens rechten tot root

is de installer silent /unattended te installeren? soms werkt dat wel wanneer de gui hangt
Niet gebruiken dat is de versie voor de Amerikaanse markt. is niet compatible met de Nederlandse versie!

Je kan er een unattended install van maken mits je de MSI aanpast. Maar ook dat heb ik geprobeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

2bmws schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:42:

[...]

De service maakt gebruik van poort 1006, met verhoogde rechten bedoel je dat ik dan de service met sudo moet starten?

Voor degene die ook willen testen:
Volledige versie:
http://download.lexima.nl...Algemeen/K3000NLv1413.exe
Dat het poort 1006 gebruikt is dus het probleem. De service zelf kan wel draaien, maar het kan niet op die poort binden en dus zegt de client 'kan server niet vinden'. Als je kan configureren op welke poort het allemaal werkt, heb je daar je oplossing. Anders, even de maker schoppen? Ga iig niet zomaar dingen als root uitvoeren, zeker Wine niet. En dat zal je programma ook in de war schoppen, want de wine-prefix staat in $HOME, welke voor root uiteraard /root/.wine is, en niet /home/vmws/.wine.

Dit is trouwens weer zo'n typisch pakket wat nooit in Wine zal werken, al kan 't dat wel, puur en alleen vanwege de privileged poorten. Op Windows draait het onder een service account en die mag zo goed als alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

de installer loopt hier inmiddels:
- gebruik virtuele desktop (800x600)
- installatie path MOET in je /home zitten (dat is een wine ding)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/7eTIhcPP8Kb8zoYq8EZFk5bQ/full.png

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/UFOxsdGPheXJECDiOQCtG1zW/full.png

misschien dat er workaround is (symlinks etc.) voor deze test heb ik m in $home/ gezet

je zou het ook in een vm kunnne zetten, en dan vira rdp naar die toepassing connecten

maar zal vast wel rede zijn dat je dit via wine wilt doen :)

//edit
error:
code:
1
2
err:winediag:SECUR32_initNTLMSP ntlm_auth was not found or is outdated. Make sure that ntlm_auth >= 3.0.25 is in your path. Usually, you can find it in the winbind package of your distribution.
fixme:advapi:RegisterTraceGuidsW (0x6cd15f38, 0x6cd20180, {e2821408-c59d-418f-ad3f-aa4e792aeb79}, 1, 0x33fcf0, (null), (null), 0x6cd20188,): stu

//edit
ik kan installer niet afronden; die gaat niet verder bij gebruikersnaam/organisatie

//edit
na toevoegen IE8 lijkt ie iets verder door te lopen, maar wordt niet 100% lekker afgerond
wel tich executables, maar geen idee welke wat doet :+

//edit
tijd voor vimibo

[ Voor 53% gewijzigd door himlims_ op 22-01-2016 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
De installer had ik ook lopen maar dan ......

Ik ben aan het kijken of ik de poortnummers kan aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• himlims_
  • Niet online

himlims_

🐧 Linux HOoligan

2bmws schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:53:
De installer had ik ook lopen maar dan ......

Ik ben aan het kijken of ik de poortnummers kan aanpassen.
welke installer run jij? ik had de standalone installatie geprobeerd. wordt die bij jou wel volledig doorlopen/afgerond?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
himlims_ schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 22:28:
[...]

welke installer run jij? ik had de standalone installatie geprobeerd. wordt die bij jou wel volledig doorlopen/afgerond?
Ik heb netwerk client gekozen maar die crashte. Ik ga maandag verder stoeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
2bmws schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 14:42:
[...]

...
- Sprint heb ik al werkend, alleen heb ik nog niet met de boeken van Dedicon kunnen testen. Hoop daar volgende week de materialen voor te krijgen.

[...]

....
De boeken van Dedicon en de beveiliging werken met Sprint onder Ubuntu en Wine. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2bmws
Hero of Time schreef op vrijdag 22 januari 2016 @ 15:13:
[...]

Dat het poort 1006 gebruikt is dus het probleem. De service zelf kan wel draaien, maar het kan niet op die poort binden en dus zegt de client 'kan server niet vinden'. Als je kan configureren op welke poort het allemaal werkt, heb je daar je oplossing. Anders, even de maker schoppen? Ga iig niet zomaar dingen als root uitvoeren, zeker Wine niet. En dat zal je programma ook in de war schoppen, want de wine-prefix staat in $HOME, welke voor root uiteraard /root/.wine is, en niet /home/vmws/.wine.

Dit is trouwens weer zo'n typisch pakket wat nooit in Wine zal werken, al kan 't dat wel, puur en alleen vanwege de privileged poorten. Op Windows draait het onder een service account en die mag zo goed als alles.
Zou het helpen als ik de poort stomweg redirect?

Dus van Poort 1006 naar bijv. 3000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

2bmws schreef op maandag 08 februari 2016 @ 11:43:
[...]

Zou het helpen als ik de poort stomweg redirect?

Dus van Poort 1006 naar bijv. 3000
Dat ligt eraan. Je zal toch altijd iets hebben dat op poort 1006 wil luisteren. Als je de server op wat anders kan laten luisteren, dan is er een mogelijkheid dat het voor de client kan gaan werken. Geen garanties verder.

Pagina: 1